[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Reparera Windowsinstallationen eller installera om Windows med en jungfruinstallation. Krånglande Linuxinstallationer är inte heller roliga.
Om dina föräldrar lyckas ändra konfigurationer i datorn kanske de skall köra utan adminrättigheter?

Fast när linux krånglar behöver man inte fråga happy om råd.

Vem har sagt att de kör adminrättigheter?

En idiotfråga som jag säkert hade kunnat googla, men vill hellre se Happys husmorstips. Hur tvättar jag lämpligast skärmen på min laptop? Vanligtvis på min stationära tar jag bara en trasa och sveper av. Men skärmen på min laptop är så jäklarns tunn och 'bänglig' att jag blir nervös över hur hårt jag kan gå över den med trasa eller dylikt. Är relativt nybliven laptopägare så därav min undran. En pensel för att få bort damm mellan tangenter är ungefär så långt som jag kommit...

ja, det i modermodemet.

E18CDB96-6BF3-432A-AF88-164F750FB00C.jpeg

En idiotfråga som jag säkert hade kunnat googla, men vill hellre se Happys husmorstips. Hur tvättar jag lämpligast skärmen på min laptop? Vanligtvis på min stationära tar jag bara en trasa och sveper av. Men skärmen på min laptop är så jäklarns tunn och 'bänglig' att jag blir nervös över hur hårt jag kan gå över den med trasa eller dylikt. Är relativt nybliven laptopägare så därav min undran. En pensel för att få bort damm mellan tangenter är ungefär så långt som jag kommit...

IPA på mikrofiberduk.

Det beror nog på skärm. Till min Panasonic TV avråds från medel med alkohol. Men en sån där mikrofiberduk för glasögon tar väldigt mycket med bara lite vatten faktiskt. En mikroskopisk mängd diskmedel funkar också fint.

Det beror nog på skärm. Till min Panasonic TV avråds från medel med alkohol. Men en sån där mikrofiberduk för glasögon tar väldigt mycket med bara lite vatten faktiskt. En mikroskopisk mängd diskmedel funkar också fint.
Den här menade jag: https://www.inet.se/produkt/8906714/inet-rengoringsspray-250ml-duk

Den är helt utan alkohol. Jag har testat med bara vatten men med små barn med kletiga fingrar räcker inte det. Diskmedel lämnade en liten hinna på skärmen upplevde jag, men jag kanske hade för mycket.

20% ättika, resten vatten och några droppar diskmedel och vips så har du ett fungerande fönsterputsmedel som inte gör någon åverkan på displayer.

Jag har en Powerpointpresentation med ett videoklipp från Youtube där jag vill tona ut filmklippet efter 1:42. Kontrollen för att tona in och ut i PP är utgråat. Beror det på att det är Youtube? Någon som har en lösning?

1584526161124.png

Howto permanently fix the problem with an endless loop on boot after updating Microsoft Windows 10 on a Lenovo Ideapad z710 computer.

First if you have any files you would like to keep on the computer make sure you have them backed up because the hard drive will be completely rewritten during the install, another option is to remove the old hard drive, keep it as the backup and replace it with a fresh new one but that is beyond this howto.

The z710 has an optical drive, get a CD or DVD with a Linux install of your choice or download Linux and burn a CD or DVD yourself (for computers without an optical drive use an USB-stick as the install media, this will also work on a z710).

To prepare your z710 for installation, during boot repeatedly press the keys Fn and F2 to enter the bios, for other ways to access the bios on z710, see https://support.lenovo.com/us/en/solutions/ht500216

In the bios, disable Secure Boot, set Boot Mode to Legacy Support, set Boot Priority to Legacy First, make sure that USB boot is enabled if booting from USB, save and exit the bios, as described here https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo...SB-on-Ideapad-Z710/m-p/1771091?page=1#1771557

Insert the CD/DVD and reboot, during boot repeatedly press the keys Fn and F12 or press the little Novo button. In the boot menu select to boot from the CD/DVD. Wait a while while the CD/DVD spins up and prepares to start the installation. Then answer a few questions and choose a username and password. Reboot once and you are done.

After the installation you might want to change the driver for the nvidia components the z710 comes equipped with to the proprietary one, then you will have to reboot one more time.

Let the update manager in your Linux distro update the installed software and then do a search for other recommended things to to after installation of your Linux distro.

Senast ändrad:
Mina föräldrars win10-dator tycks ha problem med Microsoft 1903. Nu vill datorn bara 'Ångra ändringarna'. ...

En snabb sökning med google eller ditt eget favoritalternativ avslöjar att mina föräldrars dator långt ifrån var den enda som Microsofts nu aktuella uppdateringar gjort obrukbar.

Jämför med hur Firefox och Chrome hanterar förändringar som enbart rör respektive webbläsare:

"Firefox had phased out support for the deprecated TLS 1.0 and 1.1 protocols in version 74, but due to the COVID19 pandemic the company decided to revert that change because it prevented access to some government web pages. Chrome, which had planned to ship a similar change in version 81, has put new browser releases on hold for now."

Gör Microsofts beslut att skicka ut uppdateringar utan att ha verifierat att de a) överhuvudtaget fungerar och b) om de skulle misslyckas är möjliga att återställa efter än mer obegripligt. Enligt uppgift är det ca 1/3 av mänskligheten som ska vara i någon sorts karantän just nu.

Hej!

Jag har ett skumt problem med min dator, det är en åtta år gammal HP laptop som varit seg den senaste tiden och jag bytte därför ut hårddisken till en SSD (klonade den gamla). Datorn blev som ny men jag råkade samtidigt ut för ett konstigt problem, det går nämligen inte att installera några uppdateringar efter bytet, eller rättare sagt, vissa mindre går att installera men ingen av de större kumulativa. Uppdateringarna laddas ner och installationerna ser till en början bra ut men när det kommer till en viss grad så går det inte längre utan man får meddelande typ uppdateringarna kunde inte installeras, uppdateringarna ångras. Jag satte i min gamla hårddisk igen och då var det inga problem att installera samtliga uppdateringar, så vad kan problemet vara?? Någon som vet? Jag har gjort samma byte tidigare i en annan dator och då det var inga problem, då var det i och för sig en nyare dator.

//Calle

Hej!

Jag har ett skumt problem med min dator, det är en åtta år gammal HP laptop som varit seg den senaste tiden och jag bytte därför ut hårddisken till en SSD (klonade den gamla). Datorn blev som ny men jag råkade samtidigt ut för ett konstigt problem, det går nämligen inte att installera några uppdateringar efter bytet, eller rättare sagt, vissa mindre går att installera men ingen av de större kumulativa. Uppdateringarna laddas ner och installationerna ser till en början bra ut men när det kommer till en viss grad så går det inte längre utan man får meddelande typ uppdateringarna kunde inte installeras, uppdateringarna ångras. Jag satte i min gamla hårddisk igen och då var det inga problem att installera samtliga uppdateringar, så vad kan problemet vara?? Någon som vet? Jag har gjort samma byte tidigare i en annan dator och då det var inga problem, då var det i och för sig en nyare dator.

//Calle

Det kanske är nåt med att din Windows-licens är OEM / låst till hårdvaran och blir vajsing på nåt vis med nya ssdn istället för original-hårddisken. Jag vet inte hur man kollar eller fixar det men har läst att det kan vara ett problem. Sen är det några större updates av Windows 10 senaste tiden som kräver 'update assistant' app eller annan extern hjälp för att lyckas, iaf på min jobblaptop. Windows update bara failar och rullar tillbaks.

Det kanske är nåt med att din Windows-licens är OEM / låst till hårdvaran och blir vajsing på nåt vis med nya ssdn istället för original-hårddisken. Jag vet inte hur man kollar eller fixar det men har läst att det kan vara ett problem. Sen är det några större updates av Windows 10 senaste tiden som kräver 'update assistant' app eller annan extern hjälp för att lyckas, iaf på min jobblaptop. Windows update bara failar och rullar tillbaks.

Jo jag har ju googlat runt en del och sett, precis som du säger, att de senaste uppdateringarna från MS har varit minst sagt struliga. Stort tack för svar i alla fall, jag får väl återgå till den vanliga rutinen med att installera uppdateringarna, klona om disken och sätta i den nya med jämna mellanrum. Hårddisken sitter gömd bakom en lucka som lossas med en skruv så själva bytet är supersmidigt.

Jo jag har ju googlat runt en del och sett, precis som du säger, att de senaste uppdateringarna från MS har varit minst sagt struliga. Stort tack för svar i alla fall, jag får väl återgå till den vanliga rutinen med att installera uppdateringarna, klona om disken och sätta i den nya med jämna mellanrum. Hårddisken sitter gömd bakom en lucka som lossas med en skruv så själva bytet är supersmidigt.
Nä, gå in i aktiveringen i kontrollpanelen och kolla att Windows är aktiverat. Annars kontaktar du supporten och förklarar läget så löser det sig.

Kör Ubuntu 16.04 LTS (desktop) på en maskin och vill uppgradera till 20.04 ..är det bara att ladda ner och lägga in på en usb och installera, trots att do-release-upgrade -c "bara" erbjuder 18.04.4 för tillfället? Och bör jag ta en backup (på vad, hur enklast?) eller funkar det 100% av gångerna utan problem..?

Prova först med
Bash:
sudo do-release-upgrade -d

"Checking for a new Ubuntu release
Upgrades to the development release are only
available from the latest supported release."

..Så jag kanske måste uppgradera till 18.04 först?

Rekommendation på vad som behöver backupas förresten? Full backup via Déjà Dup eller CloneZilla såg jag rekommenderas nånstans. Jag är dock lat och funderar på att chansa, med risk att det blir väldigt mycket merjobb. :-D

Jag kör Fedora av hävd och ohejdad vana och det brukar gå bra att hoppa flera versioner så här när allt är modernt och fint. Det kan ibland vara bra att ha /home på en egen volym, men även det tycker jag är ganska överskattat.

Det sagt så kolla in Backblaze B2 och börja ta lite backuper på grejer som du vet att du vill spara.

Nä, gå in i aktiveringen i kontrollpanelen och kolla att Windows är aktiverat. Annars kontaktar du supporten och förklarar läget så löser det sig.

Ok du har helt rätt TB, efter en del googling så är det uppenbart att OEM-licensen är knuten till hårdvaran. På MS supportsida finns rutiner för hur man ska gå tillväga om man byter ut någon av komponenterna och då ska man bla se till så att Windows är aktiverat.

"Checking for a new Ubuntu release
Upgrades to the development release are only
available from the latest supported release."

..Så jag kanske måste uppgradera till 18.04 först?

Rekommendation på vad som behöver backupas förresten? Full backup via Déjà Dup eller CloneZilla såg jag rekommenderas nånstans. Jag är dock lat och funderar på att chansa, med risk att det blir väldigt mycket merjobb. :-D

Vad jag förstår kan man bara uppgradera en version i taget.

Det enda jag har backup på är /user. Och egentligen inte backup, men den ligger speglad på en NAS.

Hej!

//Calle

Ibland när man klonar så lämnar kloningen kvar en registernyckel som ger sådan resultat. Maskinen får för sig att OS ligger på en USB-enhet. Jag har själv haft problemet på två datorer, men jag kommer inte ihåg vad felmeddelandet i loggboken blev. Löningen var i alla fall att gå till HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control i registret och ändra värdet på PortableOperatingSystem så att det blir 0 istället för 1.
Starta om och uppdatera.

(Knepig förstapost på ett cykelforum! Den här alltså).

Ibland när man klonar så lämnar kloningen kvar en registernyckel som ger sådan resultat. Maskinen får för sig att OS ligger på en USB-enhet. Jag har själv haft problemet på två datorer, men jag kommer inte ihåg vad felmeddelandet i loggboken blev. Löningen var i alla fall att gå till HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control i registret och ändra värdet på PortableOperatingSystem så att det blir 0 istället för 1.
Starta om och uppdatera.

(Knepig förstapost på ett cykelforum! Den här alltså).

Tack för ditt svar! Dessvärre hittar jag inte PortableOperatingSystem i registret...
Skärmklipp.JPG

Tack för ditt svar! Dessvärre hittar jag inte PortableOperatingSystem i registret...Visa bilaga 419917

Då kan vi nog utgå från att det inte var det felet. Jag kollade just registret på en av de datorer som krånglat, men det finns inte kvar där nu. Det är väl troligt att värdet 0 är samma sak som att den inte finns och att det därför har städats bort vid en senare uppdatering. Eller möjligen av mig...

Det var vid hel versionsuppdatering, gissningsvis till 1709, som det blev så. Uppdateringen installerades, datorn startade om och höll på länge med att göra klart uppdateringar. Precis när den ser ut att bli klar så rullade den tillbaka och gav ett intetsägande felmeddelande i stil med att "Uppdateringen misslyckades". När jag då kollade i loggboken så fanns det en felkod som var googlingsbar och gav tipset ovan, vilket var felet i mitt fall. Kolla loggboken om du får någon felkod.

Då kan vi nog utgå från att det inte var det felet. Jag kollade just registret på en av de datorer som krånglat, men det finns inte kvar där nu. Det är väl troligt att värdet 0 är samma sak som att den inte finns och att det därför har städats bort vid en senare uppdatering. Eller möjligen av mig...

Det var vid hel versionsuppdatering, gissningsvis till 1709, som det blev så. Uppdateringen installerades, datorn startade om och höll på länge med att göra klart uppdateringar. Precis när den ser ut att bli klar så rullade den tillbaka och gav ett intetsägande felmeddelande i stil med att "Uppdateringen misslyckades". När jag då kollade i loggboken så fanns det en felkod som var googlingsbar och gav tipset ovan, vilket var felet i mitt fall. Kolla loggboken om du får någon felkod.

Tack för tipset, det ska jag göra!

Har problem med rättigheter på en sambashare (som delas ut från min router som SMB2) i linux (ubuntu). Vill att användaren zinkpasta (uid=1000, gid=1000) ska ha läs/skrivrättigheter till Elements2, och innan jag mount:at ser det ut såhär: (Jag har chownat Elements2 till user..)
drwxr-xr-x
3​
rootroot
4096​
Jun
25​
2017​
BootInfo
drwxr-xr-x
2​
rootroot
4096​
Jun
6​
15:17​
Elements
drwxr-xr-x
2​
zinkpastazinkpasta
4096​
Jun
23​
21:16​
Elements2

/etc/fstab:
//192.xxx.0.x/DirToShare /mnt/Elements2 cifs username=xxx,password=xxx,uid=1000,gid=1000,_netdev,iocharset=utf8,vers=2.0,sec=
ntlmssp,nofail 0 0

(För att debugga så mountar jag även samma share till root som Elements:
//192.xxx.0.x/DirToShare /mnt/Elements2 cifs username=xxx,password=xxx,netdev,iocharset=utf8,vers=2.0,sec=
ntlmssp,nofail 0 0)

..Den nedre funkar fint, dvs root får skrivrättigheter. Men den övre funakr inte alls, inget mount:as och jag kommer alltså inte åt utdelningen den vägen. Om jag plockar bort "uid=1000,gid=1000" så mount:as den, men då som root:
drwxr-xr-x
3​
rootroot
4096​
Jun
25​
2017​
BootInfo
drwxr-xr-x
2​
rootroot
4096​
Jun
6​
Elements
drwxr-xr-x
2​
rootroot
4096​
Jun
23​
Elements2

Vad jag har missat?

/linuxnoob

Ska du bara ha sharen i Linux så skulle jag köra NFS istället för CIFS.
Men om jag kommer ihåg rätt så behöver du ange rw som argument i fstab. Dock med reservation att jag inte kört det på länge.

Ingen? Ska jag behöva bege mig utanför happy till Sweclockers eller StackExchange menar ni? ?

Hmm, jag har egentligen inte mycket att bidra med...

Jag försökte också att få samba att funka mot en nas tidigare, men gav upp. Istället låter jag nasen spegla innehållet i documents i min windows och Linux installation.

Det sagt, jag ser att det skiljer ett underscore i _netdev, samt ska vers vara 2.0? Låter lågt...

Vet inte om Denna länk ger något?

Har problem med rättigheter på en sambashare (som delas ut från min router som SMB2) i linux (ubuntu). Vill att användaren zinkpasta (uid=1000, gid=1000) ska ha läs/skrivrättigheter till Elements2, och innan jag mount:at ser det ut såhär: (Jag har chownat Elements2 till user..)
drwxr-xr-x
3​
rootroot
4096​
Jun
25​
2017​
BootInfo
drwxr-xr-x
2​
rootroot
4096​
Jun
6​
Elements
drwxr-xr-x
2​
zinkpastazinkpasta
4096​
Jun
23​
Elements2

/etc/fstab:
//192.xxx.0.x/DirToShare /mnt/Elements2 cifs username=xxx,password=xxx,uid=1000,gid=1000,_netdev,iocharset=utf8,vers=2.0,sec=
ntlmssp,nofail 0 0

(För att debugga så mountar jag även samma share till root som Elements:
//192.xxx.0.x/DirToShare /mnt/Elements2 cifs username=xxx,password=xxx,netdev,iocharset=utf8,vers=2.0,sec=
ntlmssp,nofail 0 0)

..Den nedre funkar fint, dvs root får skrivrättigheter. Men den övre funakr inte alls, inget mount:as och jag kommer alltså inte åt utdelningen den vägen. Om jag plockar bort "uid=1000,gid=1000" så mount:as den, men då som root:
drwxr-xr-x
3​
rootroot
4096​
Jun
25​
2017​
BootInfo
drwxr-xr-x
2​
rootroot
4096​
Jun
6​
Elements
drwxr-xr-x
2​
rootroot
4096​
Jun
23​
Elements2

Vad jag har missat?

/linuxnoob

Har inga lösningar, men för vidare felsökning kommer lite tips:

1. Kolla loggarna. (Både på klient och server.)
2. Vad händer om du kör `mount -t smbfs` med parametrarna från din fstab?

Lycka till!

(Jag har själv problem med fstab-mountning av filesharen på jobbet. Det löstes med att inte använda fstab, utan istället Gnomes inbyggda mount i GUI:t. Kanske något för dig? Om du har ngt du vill skripta/slippa köra med GUI går ju den vägen inte att köra.)

Tillbaka
Topp