[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Håller på att flytta in i ett hus med Plejdgrejor. Måste man typ nollställa dimrar osv för att få kontakt med dem i Plejdappen?
Har gjort ett litet snabbt försök att lägga till enhet, men får ingen kontakt.
Sitter även en Plejdgateway i nätverksskåpet som jag skulle vilja ha kontakt med.

Aldrig hört om Plejd tidigare. Men jag misstänker att det är gatewayen som håller kontakten med de andra enheterna? Enligt manualen så ska instruktionerna för att koppla upp sig komma i appen.

XBOX

Vi har haft en Xbox i hushållet i ett antal år och den är uppsatt med mitt konto och alla spel är köpta till den på mitt konto. Men min son har en profil för sig som han spelar alla spel med.

Men nu har jag köpt en till Xbox för att jag och min son skall kunna spela med/mot varandra. Jag satte upp den nya Xboxen med samma konto som tidigare vilket gjorde att den i princip blev en kopia av den tidigare.

Men... Jag har ju bara en licens för, låt oss säga, Minecraft och vill jag spela Minecraft med min son så verkar det som att jag bara kan ha en instans av MC igång. På den ena eller den andra Xboxen. Så jag gissar att jag måste köpa en till Minecraftlicens. Men i MS-storen så står det ju att jag redan äger Minecraft. Så hur fan löser jag det?

Skall jag sätta upp den nya xboxen med ett helt nytt konto? Är det smartast?

Stalle

Skall jag sätta upp den nya xboxen med ett helt nytt konto? Är det smartast?
Finns det ingen familjedelning på Xbox? Jag spelar bara på PC och för Steam så kan man dela sitt bibliotek med fem andra konton. Så alla har sitt eget konto, men om man inte spelar samtidigt kan man spela varandras spel. Och vill man spela samtidigt så köper man flera licenser.

Edit: Jo, det ska gå. Så sätt upp ett konto till på en av dem och låt ett konto ha den ena Xboxen som hemma-konsoll, och det andra kontot den andra som hemmakonsoll. Då kan du dela spel mellan dem, men ändå ha ett minecraft var.

Senast ändrad:
Finns det ingen familjedelning på Xbox? Jag spelar bara på PC och för Steam så kan man dela sitt bibliotek med fem andra konton. Så alla har sitt eget konto, men om man inte spelar samtidigt kan man spela varandras spel. Och vill man spela samtidigt så köper man flera licenser.

Edit: Jo, det ska gå. Så sätt upp ett konto till på en av dem och låt ett konto ha den ena Xboxen som hemma-konsoll, och det andra kontot den andra som hemmakonsoll. Då kan du dela spel mellan dem, men ändå ha ett minecraft var.

Yes.
Så ere. Verkar som om det går att lägga på ett antal profiler och alla på den xboxen kan spela. Men jag måste skaffa en ytterligare profil till mig och köpa licensen via den för att kunna gejma med/mot mina avkommor.
Tack!

Stalle

Excel 2016-fråga:

Jag har en kolumn med numeriska värden där jag vill söka ut alla som börjar med 11. Intuitivt kändes det rätt att skapa ett Numbers filter med villkoret begins with 11.
1615581211826.png

1615581311592.png

Men icke. Det visade sig bara ge träff på textsträngar. Mycket pedagogiskt...

Genom att konvertera de numeriska värdena till textsträngar med TEXT-funktionen och filtret ovan lyckades jag lösa det jag ville ha gjort. Jag blev dock inte riktigt klok på hur villkoren i TEXT-funktionen funkar. Genom att skriva =TEXT(B2;"0") fick jag med alla siffror från B2. Det verkade inte spela någon roll om jag istället skrev =TEXT(B2;"00000"). Om jag däremot skrev =TEXT(B2;"0-0000") så skriver Excel "valfritt antal tecken-de fyra sista tecken". Det verkar betyda att =TEXT(B2;"0") ger mig alla tecken. Vad blir då skillnaden mot =TEXT(B2;"00000")? Jag ser ingen skillnad när jag testar.

Testar jag med mina egna siffror och exemplet nedan får jag samma resultat. I exemplet hade de lika gärna kunnat skriva =TEXT(A4;"0"), men väljer =TEXT(A4;"00000") för att exemplet på raden under ska bli lättare att förstå eller är jag fel ute?

ValueDescriptionFormulaResult
12345​
Zip Code=TEXT(A4;"00000")12345
123456789​
Zip Code + 4=TEXT(A5;"00000-0000")12345-6789

Bilagor

• 1615581125787.png
    1615581125787.png
    2 KB · Besök: 70
Excel 2016-fråga:

Jag har en kolumn med numeriska värden där jag vill söka ut alla som börjar med 11. Intuitivt kändes det rätt att skapa ett Numbers filter med villkoret begins with 11.
Visa bilaga 475104

Visa bilaga 475105

Genom att konvertera de numeriska värdena till textsträngar med TEXT-funktionen och filtret ovan lyckades jag lösa det jag ville ha gjort. Jag blev dock inte riktigt klok på hur villkoren i TEXT-funktionen funkar. Genom att skriva =TEXT(B2;"0") fick jag med alla siffror från B2. Det verkade inte spela någon roll om jag istället skrev =TEXT(B2;"00000"). Om jag däremot skrev =TEXT(B2;"0-0000") så skriver Excel "valfritt antal tecken-de fyra sista tecken". Det verkar betyda att =TEXT(B2;"0") ger mig alla tecken. Vad blir då skillnaden mot =TEXT(B2;"00000")? Jag ser ingen skillnad när jag testar.

Testar jag med mina egna siffror och exemplet nedan får jag samma resultat. I exemplet hade de lika gärna kunnat skriva =TEXT(A4;"0"), men väljer =TEXT(A4;"00000") för att exemplet på raden under ska bli lättare att förstå eller är jag fel ute?

12345​
123456789​
Om du trycker F1 i cellen där du har text-formeln så visar Excel en hjälptext som är ganska omfattande. Vill inte kopiera hela text för jag tror inte det är tillåtet av copyright-skäl, men t ex:

=TEXT(TODAY(),"DDDD")
Today’s day of the week, like Monday

=TEXT(1234,"0000000")
Add leading zeros (0), like 0001234

Jag går själv ofta på liknande minor i Excel.. Programmet försöker hjälpa till men jag har hellre själv full kontroll på vad som händer.

Excel 2016-fråga:

Visa bilaga 475104

Visa bilaga 475105

12345​
123456789​
Är det inte enklare att lägga en kommun bredvid som innehåller formeln LEFT, sen sortera på den?

Om du trycker F1 i cellen där du har text-formeln så visar Excel en hjälptext som är ganska omfattande. Vill inte kopiera hela text för jag tror inte det är tillåtet av copyright-skäl, men t ex:

=TEXT(TODAY(),"DDDD")
Today’s day of the week, like Monday

=TEXT(1234,"0000000")
Add leading zeros (0), like 0001234

Jag går själv ofta på liknande minor i Excel.. Programmet försöker hjälpa till men jag har hellre själv full kontroll på vad som händer.
Tack för tipset. Jag har använt F1 och exemplet är hämtat den vägen. Exemplen svarar inte på min fråga.

Senast ändrad:
Är det inte enklare att lägga en kommun bredvid som innehåller formeln LEFT, sen sortera på den?
Nej. Vissa nummer är fyrställiga och andra har betydligt fler positioner, då det funkar tyvärr inte. Däremot funkar det med =left(cellreferens;2) och att därefter att sortera på ursprungskolumnen. Tack för tipset.

Jag är fortfarande nyfiken på den ursprungliga frågeställningen.

Nej. Vissa nummer är fyrställiga och andra har betydligt fler positioner, då det funkar tyvärr inte. Däremot funkar det med =left(cellreferens;2) och att därefter att sortera på ursprungskolumnen. Tack för tipset.

Jag är fortfarande nyfiken på den ursprungliga frågeställningen.
Jo, jag tänkte två tecken men kom inte ihåg syntaxen.

Excel 2016-fråga:

Visa bilaga 475104

Visa bilaga 475105

12345​
123456789​
tjena

jag skulle skapa en ny kolumn med hjälp av en regexp funktion. För att få stöd för regexp i excel får man gå omvägen och bygga det man vill göra i VBA.

typ som i det här svaret https://stackoverflow.com/questions...gex-in-microsoft-excel-both-in-cell-and-loops

Det bör vara standard EXT4 mjukvaru-raid.
Om du behöver montera dem externt rekommenderar jag starkt att använda linux och inte försöka med andra OS. Qnap-supporten bör som sagt kunna guida dig bra (det finns en liten speglad partition i början på varje disk som innehåller raid-konfigurationen -den är onödig om du bara vill rädda data)
Det går f.ö. bra att boota Linux på en USB-sticka om du har ont om sata-kontakter på moderkortet.

Supporten gick inte så bra
Hi Jonas,

Thank you for your reply.

I am sorry to say as you can only access the disk from the QNAP NAS Linux environment.
QNAP NAS is a customized Linux OS device.

Thank you for your time and support.

Det blev ingen guide men trevligt att de tackar mig för supporten.
Nu håller jag i alla fall på att boota upp linux med alla 4a diskar inkopplade och sedda av BIOS så får vi se var vi landar.

På jakt efter en Laptop till flickvännen, och har snöat in på en Thinkpad. Gillar möjligheten att kunna byta hårdvara relativt lätt själv och dom verkar ha bra kvalitet.

Finns det någon seriös försäljare av begagnade Thinkpads?

Jag har använt Backmarket, med stora problem så den går bort.

Eller är det blocket som gäller?

På jakt efter en Laptop till flickvännen, och har snöat in på en Thinkpad. Gillar möjligheten att kunna byta hårdvara relativt lätt själv och dom verkar ha bra kvalitet.

Inrego är seriösa! De brukar ha mycket thinkpad.

Kolla upp så att inte minnesmodulerna sitter fastlödda på den modell du är intresserad av. Har set det på några Thinkpad-modeller.

Oj vad Inrego tog betalt för beg. thinkpads. Har säkert 40 st x260 -> x280 som ligger i ett skåp på jobbet som ingen vill ha. Ingen orkar riktigt bry sig

Jag köpte en bättre begagnad stationär Lenovo 2011 ("det är ju en IBM, vad kan gå fel liksom?") och härsknade på att den hade nån slags dum icke-standard-bios som krävde handpåläggning för funka med icke-Lenovo-komponenter. Thinkpad vet jag i och för sig inget om, men jag är lite skeptisk till Lenovo sedan dess. Ska man köpa begagnat måste man vara beredd på att pilla lite själv.

Firman jag köpte den av (IT-auktion i Bromma, www.it-auktion.se) har jag däremot bara positiva erfarenheter av.

Fick tag på en T570 för 6000kr. Hon ville ha större bildskärm, skall 95% vara hemma så behövde inte vara den minsta eller lättaste.

i7 processor
500gig SSD
Touch display
8gig ram
Tack för tipsen!

Thinkpads har väldigt gott rykte i Linuxkretsar, bl.a. för att det inte sitter några underliga kretsar eller bios i dem. Köpte själv en begagnad x230 från Inrego (tror jag) för några år sedan. Hårddisken var inte helt kry men det var bara att reklamera. Sedan dess har den gått 'som en klocka'. Jag investerade i nytt batteri för en månad sedan för datorn verkar kunna funka ett bra tag till.

/Martin

Oj vad Inrego tog betalt för beg. thinkpads. Har säkert 40 st x260 -> x280 som ligger i ett skåp på jobbet som ingen vill ha. Ingen orkar riktigt bry sig
Hej! Inrego här ? Dom vill vi mer än gärna ha! Ta kontakt med oss via tjanst@inrego.se så berättar vi hur dom kan komma till nytta igen istället för att ligga och skräpa i skåpet ? Mer info finns på vår hemsida - https://inrego.se/salj/ Vänligen, Christopher på Inrego

Någon som kan hjälpa till att felsöka svärmors datamaskin?
Den är stendöd utom när man trycker på den lilla knappen bredvid lysdioden på nätaggregatet (se bild). Då låter det som om datorn börjar starta. Fläktar går igång och så. Men om man släpper knappen blir det tyst igen.
Vad är det för knapp? Någon form av säkring? Någon som har en idé om hur jag kommer vidare i felsökningen?
Screenshot_20210417-230734_Chrome.jpg

Edit: Knappen på nätaggregatet är nog för att tvinga det att starta utan den vanliga signalen från moderkortet.
Det verkar i så fall som om moderkortet inte skickar någon startsignal till nätaggregatet när man försöker slå på datorn. ?

Senast ändrad:
Knappen är väl säkringen alt på/av. Hur gammal är datorn? Enklast är ju att köpa ett nytt agg och testa.
Vet inte hur gammal datorn är. Den köptes begagnad. Det är en Dell Optiplex 990. Det verkar som om man kan få tag på passande agg, men vill helst inte kasta pengar på datorn utan att veta att det löser problemet.

Det är väl ATX-standard? Ta en PSU från vilken dator som helst och koppla in. Den behöver ju inte passa formmässigt för att se att det löser problemet.

Det är väl ATX-standard? Ta en PSU från vilken dator som helst och koppla in. Den behöver ju inte passa formmässigt för att se att det löser problemet.
Alla andra datorer i hushållet är bärbara, så jag har ingen att låna agg från ?

Efter lite mer googling kan jag konstatera att den lilla knappen är för felsökning:

Om man håller in knappen och den gröna lysdioden bredvid lyser, så är allt som det ska. Om den gröna dioden inte lyser, testar man att koppla ur komponenter en åt gången tills dioden lyser.
För mig lyser dioden utan att jag kopplar bort en endaste komponent ?.

Edit: Dioden flimrar faktiskt lite när moderkortet är inkopplat. Samt att det hörs ett klickande ljud som inte hörs när moderkortet är bortkopplat. Det lutar nog åt att det blir skroten för den här datorn.

Senast ändrad:
Inte säkert. Dell fuskade med ATX-standarden förr, kastade om ordingen i en av kontakterna så att några 12 V pinnar var jord och vise versa. Jag vet inte om de fortfarande gör så.

"Vaddå, använde du inte orginaldelar? Då får du skylla dig själv." typ

/Martin

Jag har fiber som fungerar, men av någon anledning tappar jag internet. Kör trådlöst via en tplink Archer c7 tror jag den heter. På Windows sägs det att DNS-servern inte kan hittas, typ.
Hände igår, imorse och nu igen. Felen avhjälps om man ominstallerar routern, eller iaf reser factory settings. Vad är fel? Routern är ju gammal, men vafan...

Jag har fiber som fungerar, men av någon anledning tappar jag internet. Kör trådlöst via en tplink Archer c7 tror jag den heter. På Windows sägs det att DNS-servern inte kan hittas, typ.
Hände igår, imorse och nu igen. Felen avhjälps om man ominstallerar routern, eller iaf reser factory settings. Vad är fel? Routern är ju gammal, men vafan...

Låter som att ditt problem är det du skriver i din sista mening. Testa med en annan trådlös router. Eller bara bestäm dig för att din router är för gammal och köp en ny.

Låter som att ditt problem är det du skriver i din sista mening. Testa med en annan trådlös router. Eller bara bestäm dig för att din router är för gammal och köp en ny.
Konstigt att något fungerar jättebra i typ 25 dagar sen bara börjar strula, tycker jag. Tar hellre reda på orsaken först.

Ps. Vilken router ska man ens ha!?

I ett av de nätverk jag sköter i hem, mitt och andras, kör jag en C7 med gott resultat i det jag kan påverka, men den kör mot IP-Only som inte har någon ordning på sin hårdvara uppströms. Där får DHCP-servern spatt relativt ofta så att den måste startas om, vilket ger det fel du ser. Alltså, DHCP-servern ger först korrupt information om bland annat vad DNS-servern heter för att sedan inte dela ut några nya leases alls. Kolla i loggarna på din router om det kan vara något liknande med konstig adress till DNS-servern och kolla också om du kan förnya din DHCP-lease när det strular.

Hade samma problem med min förra router för något år sedan.

Testa att köra utan routern och ha linan rakt till datorn. Om du kör problemfritt då så har du ju skäl att byta router.

Jag har läst problemet temporärt genom att ändra dina till 8.8.8.8 resp 8.8.4.4 på typ 3 ställen...
Men med det sagt tar jag gärna emot tips på en bra router... Känns svajigt detta

If you want to change the DNS settings only for your client devices after C7, then you can refer to DHCP -> DHCP Settings on the admin page.
If you want to change the DNS settings for your whole network, please refer to Network -> WAN, check Use These DNS Servers.
Prova först det första, och sedan kanske det andra. Om det funkar att byta DNS-server till Googles (8.8.8.8 och 8.8.4.4 är googles publika DNS-servrar) så kan du alltid dela ut dem från din router, och strunta i vad din internetleverantör har för DNSer.

Så lägg till 8.8.8.8 och 8.8.4.4, och ta inte dem från DHCP.

Lite av det ni skriver är ju rena grekiskan... Av någon anledning fungerar det vara efter factory reset och i X antal timmar så det blir en ny router ändå. Hatar sänka här fel. Känns ju som mjukvaran strular.
Det står 8.8.8.8 eller 8.8.4.4 överallt nu men gör det skillnad? Vet ej. Sist fungerade det 6h ungefär.
Ungen vill ju kolla stadens hjältar imorgon så det här är prio.

Lite av det ni skriver är ju rena grekiskan... Av någon anledning fungerar det vara efter factory reset och i X antal timmar så det blir en ny router ändå. Hatar sänka här fel. Känns ju som mjukvaran strular.
Det står 8.8.8.8 eller 8.8.4.4 överallt nu men gör det skillnad? Vet ej. Sist fungerade det 6h ungefär.
Ungen vill ju kolla stadens hjältar imorgon så det här är prio.
Kanske dum fråga: har du uppgraderat till senaste versionen av firmware? De tidigaste generationerna hade några buggar i programvaran som är fixad nu.

Jag har läst problemet temporärt genom att ändra dina till 8.8.8.8 resp 8.8.4.4 på typ 3 ställen...
Men med det sagt tar jag gärna emot tips på en bra router... Känns svajigt detta

Ställ in routern på att dela ut en lokal static dns adress där du kör ett pihole? DHCP kan du ju fortfarande roa dig med.

Jag hade tidigare minnesproblem som yttrade sig genom att datorn frös. De visade sig också med minnesscan.
Jag fick nya moduler på garanti, och passade även på att köpa mer minne så att jag har totalt 32 GB (16 GB tidigare)

Nu har jag ett nytt problem, med oregelbundna intervall tvärdör datorn och bootar om. Detta sker både i Win 10 och Ubuntu. Inga som helst spår i loggar av "nedstängningen" det är som att strömmen bryts tillfälligt.

Jag gissar på att det antingen är minnesproblem, eller att PSUn börjar ge upp. Det som talar för PSUn är att den är den äldsta aktiva komponenten på datorn, 11 år. Det som talar för minnet är att jag tror att det bara sker när chrome är igång (vilket iofs är 99% av gångerna datorn är på)

Vad tror experterna, är bästa strategin att först byta PSU, eller börja testa att köra med färre minnesmoduler?
jag drar mig för bägge, eftersom bägge är jobbiga, men PSU kan ju vara en engångsaktivitet, om jag har tur. Minnesmöblerandet kan ju ta ett tag...

Har du provat att koppla bort PSUn? Om allt funkar ändå så lär du ju få något Nobelpris och har råd att köpa en ny dator!

Har du provat att koppla bort PSUn? Om allt funkar ändå så lär du ju få något Nobelpris och har råd att köpa en ny dator!

Inte testat, men jag gissar att det inte funkar utan psu ? *

Tänkte att det kanske kan vara någon del i I PSUn som glappar eller så som ger korta spänningsfall eller avbrott...

*om det inte är en laptop. Jag var tvungen att rycka batteriet på en laptop en gång. Den svarade inte på något...

Tillbaka
Topp