[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Jag skulle säga dumsnål, om du ändå behöver köpa. Annat om du hade en som hade 30W, då kanske det hade varit onödigt att uppgradera.

Om vi håller oss till Kjelles laddare så skiljer det 200 kr mellan en på 33 och en på 65 W. Det finns säkert billigare på andra ställen. Jag vet vad jag skulle köpa.

Och, var det inte en jobbdator? Då kan väl jobbet betala?

Nu har jag kollat datorn, på etiketten undertill står det 20 V = 3,25 A, så jag antar att den kräver 20 V och kan ladda med högst 65 W. Mina mobilladdare ger högst 9 V.

Men om jag är snål och köper en 30-watts laddare istället så borde det väl funka så länge den ger 20 V ut? Jag är inte intresserad av att driva datorn under lång tid, bara av att ladda den eller förlänga batteritiden i nödfall.
ikeas 65W laddare kostar 129 spänn...

Om Biltema är närmare, samma prisklass och bör ge i princip full prestanda. Lite större än en vanlig mobilladdare men som bonus kan man ladda mobilen och cykeldatorn samtidigt på semestern 😉

Min google-fu brukar vara OK, men här går jag bet helt:

Om jag kopplar datorn till TV:n, som har HDMI-CEC aktivt för att förstärkare och TV ska prata med varandra om volym och stänga av varandra osv, så stängs datorn av när jag stänger av TV:n. Internet ger mig inga svar på hur jag ska undvika detta mer än "stäng av CEC i TV:n", vilket jag då absolut inte vill. Hittar inget i grafikkortets inställningar.

Vad mer göra? Mer än att dra ur sladden först varje gång jag ska stänga av TV:n...

Min google-fu brukar vara OK, men här går jag bet helt:

Om jag kopplar datorn till TV:n, som har HDMI-CEC aktivt för att förstärkare och TV ska prata med varandra om volym och stänga av varandra osv, så stängs datorn av när jag stänger av TV:n. Internet ger mig inga svar på hur jag ska undvika detta mer än "stäng av CEC i TV:n", vilket jag då absolut inte vill. Hittar inget i grafikkortets inställningar.

Vad mer göra? Mer än att dra ur sladden först varje gång jag ska stänga av TV:n...

Tjena!

Såhär löste jag ett liknande problem.

Om Biltema är närmare, samma prisklass och bör ge i princip full prestanda. Lite större än en vanlig mobilladdare men som bonus kan man ladda mobilen och cykeldatorn samtidigt på semestern 😉
Bra pris för en kraftig laddare! (y)

Det finns inte motsvarande sw plug in så man slipper handla hårdvara?

Inställningen finns på xbox
Kedjan är Windowsdator-Receiver-TV. Går att stänga av i TV:n, och i Xboxen som sitter parallellt med datorn i TV:n. Men där vill jag ha funktionen. I Windows eller i AMDs drivrutin verkar det inte finnas några såna val eftersom funktionen inte riktigt är implementerad egentligen (utom då uppenbarligen att stänga av...) och jag får inga träffar alls på Google, alla löser sina problem med att stänga av det i TV:n verkar det som.

Kedjan är Windowsdator-Receiver-TV. Går att stänga av i TV:n, och i Xboxen som sitter parallellt med datorn i TV:n. Men där vill jag ha funktionen. I Windows eller i AMDs drivrutin verkar det inte finnas några såna val eftersom funktionen inte riktigt är implementerad egentligen (utom då uppenbarligen att stänga av...) och jag får inga träffar alls på Google, alla löser sina problem med att stänga av det i TV:n verkar det som.
Testa att slå av alla wake settings som google föreslår. Off/ on kanske går på samma flagga

På grund av anledningar...

Någon som erfarenhet av europeiska alternativ till iCloud? För min del handlar det mest om backupp av bilder men även dokument.
Har kikat lite på utbudet, även för andra tjänster, här: https://european-alternatives.eu/
Verkar inte vara helt komplett, saknas till exempel NordLocker som är Littauiskt.
Även erfarenheter från Android är intressant, de flesta verkar funka på båda system, då det i framtiden kan bli aktuellt. Android har iofs samma problem (som jag inte tänkte vi skulle diskutera då det blir politik) som iOS men då finns lite större utbud på mobiler i alla fall.

Någon som erfarenhet av europeiska alternativ till iCloud? För min del handlar det mest om backupp av bilder men även dokument.
Har du läst eller hört om någon test som gjorts med annan leverantör än icloud? Vad händer med allt det andra som hänger på icloud+? Även om Apple kan "haka av" molntjänsten kanske det inte är lika lätt att haka på en annan?

icloud+ är ju lite mer än bara lagring av bilder och dokument. Även nerladdade filer, surfhistorik, lösenord m.m kan laddas direkt till molnet utan att gå via mobilen.
Apples private relay är en vpn tjänst från Cloudflare och ger bättre säkerhet på publika wifi mm.

För europeiska Apple användare lagras vad jag förstår data i europa, tex Danmark och EU lagar gäller. Misstänker att liknande gäller för Android tjänster, men möjligt att mindre mobiltillverkare inte granskas lika hårt som Apple.

Dom tester jag läst är mer som en genomgång av funktioner och inte användarupplevelser, viss skillnad. Min tanke är att ha kvar gratisversionen av icloud, dvs lösenord m.m. Det är ju trots allt väldigt praktiskt. VPN har jag via Integrity (via Bahnhof).

Kanske inte svar på frågan precis, men man ska ha en hårdvarukopia på ett säkert ställe, gärna hos grannen.
Lite opraktiskt och ofta en ganska gammal hårdvarukopia man har då.Gjorde ju så förr. Sen vill jag kunna backuppa i fält. Till exempel om man lyckas för en gång skull få med dottern ut i skärgården med kajak och tar massa fina kort men snålar med internetdata och inte backuppar och sedan tappar telefonen i vattnet. Numera snålar jag inte och kollar så att bilderna är uppladdade...

Trött pappa tillika IT-analfabet. Behöver gamingdator till 12 åring (kör PS nu). Funderar på att skapa konto på sweclockers men testar här också.
Spelas GTA, Red dead redemption, ngt krigs-spel kanske Battlefield. Roblox mm mm.
Budgeten under 10000. Kan nedan funka? Gäller billigaste gamingdatorn på netonnet just nu. 8990kr
  • AMD Ryzen 5 8600G processor
  • 1 TB SSD & 16 GB DDR5 RAM
  • AMD Radeon™ 760M
  • ASUS A620M-F GAMING WIFI moderkort
  • Mission SG Core - Computer Case

Trött pappa tillika IT-analfabet. Behöver gamingdator till 12 åring (kör PS nu). Funderar på att skapa konto på sweclockers men testar här också.
Spelas GTA, Red dead redemption, ngt krigs-spel kanske Battlefield. Roblox mm mm.
Budgeten under 10000. Kan nedan funka? Gäller billigaste gamingdatorn på netonnet just nu. 8990kr
  • AMD Radeon™ 760M

Benchmark med några spel:

• AMD Radeon™ 760M

Nu var det något år sedan jag byggde, men barnens datorer har varit bättre specade än så för klart under 10k (inklusive fullpris windows-licens så klart.). 12-åringen får väl själv läsa på och plocka ihop delar som passar, sen har ni någon mysig timme att bygga egen dator tillsammans.
Då kan ni nog få in ett riktigt grafikkort i de 10k, om än inte av hetaste modell. Integrerad grafik är ingen höjdare. Med reservation för att priserna väl inte rört sig på rätt håll det senaste året.

Så det är mitt tips, ni lär er något på vägen. Sweclockers är ju utmärkta på att rekommendera delar, och har ett bra verktyg för att hitta kompatilba delar.

Edit: Något sånt här (snabbt ihopslängt, man får så klart lägga mer tid för att hitta bästa delarna för pengen, detta är mer för att visa att det går). Tillkommer Wifi-dongel för ett par hundra om det behövs, samt Windows som 10k typ räcker till, eller med god marginal räcker till, beroende på hur säker man vill vara på att versionen man köper är laglig.
1769087836324.webp

Edit 2: Jag tror "min" dator blir liiite snabbare än Netonnets för spel:

Edit 3: Glömde SSD, det är ju bra att ha... blir lite tight under 10k men bra nära

Bilagor

• 1769087268158.webp
    1769087268158.webp
    21.1 KB · Besök: 17
Senast ändrad:
Tyvärr har ju LLM-hypen gjort att en hel del komponenter stigit rejält i pris, ffa GPU:er och ram* men även annat.

* En kollega visade nyligen ett exempel där det var +400% på nåt år..

Tyvärr har ju LLM-hypen gjort att en hel del komponenter stigit rejält i pris, ffa ram* men även annat.

* En kollega visade nyligen ett exempel där det var +400% på nåt år..
Ja, jag noterade det när jag försökte "bygga" något vettigt i exemplet ovan.
I början av förra året byggde vi en ganska extrem dator åt ena sonen som sparat länge. Tror nästan han skulle kunna sälja den med vinst i dag. 64 gB DDR5 köptes för dryga 2000, nu hittar jag motsvarande för 8190 kr.

Edit: Kollade noggrannare. Samma minnen som han köpte för 2973 kr kostar nu 13405 kr på prisjakt (de var snabbare än det "billiga skräp" man får för 8000)... Hans dator har varit en mycket bättre investering än mina aktier.

Senast ändrad:
Om du vill ha butiker så har jag haft väldigt bra rådgivning och erfarenheter med inet.
Kommer aldrig förlåta inet för att de underlät att berätta för oss ivirga 12åringar med sparade pengar att man behöver en TERMINATOR i slutet på sitt bnc-nät. En månad av frustration jag aldrig får tillbaka av mitt liv ;)
Nej men ärligt talat. De är toppen. Det är är nog dem jag hade frågat, om man skall fråga någon butik.

En fråga till er kunniga här. Jag har en hembyggd dator med blandat nya komponenter och arvegods från sönerna när det inte duger längre.
Nu har den börjat spontant starta om någon gång i veckan.
Och som alla IT-system gör den det med imponerande precision. Droppen var igår när den dog 30s innan start av ett Zwift-race. Inte 5 min innan så man hinner komma tillbaka, och självklart inte efter racet. Nej precis före när det skadar som mest.
Det finns ju 100 möjliga orsaker och felsökning är hopplöst. Så frågan är, var är det mest sannolikt att felet finns? Någon SW? Nätagg? Moderkort?

Ledtråd, som jag själv tror är ett falskspår: Bytte nyligen en skärm, och det KAN ha börjat i samband med det. Mjukvaran jag installerade samtidigt är inte helt ny, så hade felet legat där borde det ha åtgärdats. Jag kör numera 2 rejält högupplösta skärmar 5120 resp 3440 * 1440), men det borde inte orsaka sådana problem tycker jag.

Kan/är troligen oxid på kontaktytor, och då inte på 5/12V utan på PSI, eller andra signalkontakter.
Ta ett vanligt suddgummi, lossa kort, gnugga löst några gånger.
Kan även vara för _klent_ nätagg, att driva högupplöst, suger musten ur agget, kolla vad grafikkort(en) tar för den uppläsningen.

Problem med strömförsörjning går ju lätt att stresstesta sig fram till genom att ex ladda ner och köra Prime95 och Furmark samtidigt och se om det triggar omstart.

Datorn slocknar alltså bara helt utan förvarning?

Kan/är troligen oxid på kontaktytor, och då inte på 5/12V utan på PSI, eller andra signalkontakter.
Ta ett vanligt suddgummi, lossa kort, gnugga löst några gånger.
Kan även vara för _klent_ nätagg, att driva högupplöst, suger musten ur agget, kolla vad grafikkort(en) tar för den uppläsningen.
Ett A750 borde inte dra så vansinnigt, så nätagget har god marginal på pappret. Och om kortet inte klarar skärmarna borde det visa sig på annat sätt?
Av någon anledning verkar stora skärmen ibland vägra gå över 120 Hz, det kan ju bero på sådant. (Men 120 är mer än vad jag behöver för skrivbordet och Zwift).

Men tack för tipset om att städa kontakter, får testa det!

Problem med strömförsörjning går ju lätt att stresstesta sig fram till genom att ex ladda ner och köra Prime95 och Furmark samtidigt och se om det triggar omstart.

Datorn slocknar alltså bara helt utan förvarning?
Ja, helt spontant blir det svart och så kommer bootskärmen upp. Ser ingen uppenbar koppling till något som borde kräva mer kraft, även om Zwift ju utmanar både CPU och grafik här. Händer även när jag precis skrivit ett långt inlägg och skall trycka på skicka...

Båda testerna kör för fullt medan jag skriver detta. Datorn blir varm å go, och fläktarna gör sitt bästa för att sprida värmen i rummet. Men inget sammanbrott....

... hann jag skriva innan datorn dog. Dock på lite annat sätt, ingen spontan omstart utan nedstängning. Känns alltså mer som något skydd som slog till.
Och nu fattar Windows att jag har två skärmar, men den mest högupplösta säger att den inte får någon signal förrän efter någon ytterligare omstart. Grafikkortet som inte orkade med? Tempen höll sig runt 90 på både VRAM och GPU, borde ju vara ok. Jag som tyckte nya skärmen var dyr nog utan att behöva byta grafikkort 😬.
Edit: och efter omstart är jag tillbaka i 144 Hz.

@Guson detta talar väl emot din teori om kontakter, då hade inte ett stresstest utlöst problemet?

Senast ändrad:
Om den startar om är det högst troligt ett damm-problem: Överhettning. Öppna lådan och blås ur, särskilt viktiga är PSU:n/nätaggregatet, processorfläkten och ev. utfläkt.

Finns väl nåt minnestest man ska göra också...annars dammsuga o kolla fläktar

Om den startar om är det högst troligt ett damm-problem: Överhettning. Öppna lådan och blås ur, särskilt viktiga är PSU:n/nätaggregatet, processorfläkten och ev. utfläkt.

Kanske gör det innan jag slänger iväg tusenlappar på ett nytt grafikkort... :-)

AI säger:
Ja, med de specifika upplösningarna på 5120x1440 och 3440x1440 behöver du definitivt ett kraftfullt grafikkort, särskilt om du vill behålla 144 Hz uppdateringsfrekvens för spel. Den totala pixelarean är mycket stor, nära 4K-upplösning totalt.

För produktivitet och allmänt bruk
För kontorsarbete, webbsurfning och videouppspelning krävs inte ett avancerat grafikkort. Ett modernt grafikkort i mellanklassen, som exempelvis ett NVIDIA GeForce RTX 4060 eller ett AMD Radeon RX 6700 XT, räcker gott och väl för att driva båda skärmarna i 144 Hz för dessa uppgifter. Det viktigaste är att se till att kortet har tillräckligt med DisplayPort-utgångar som stöder den höga bandbredden.

Skall man tro på det? Spel är alltså underordnat för mig här, det är kontorsarbete och Zwift. Vi pratar många stora excel-ark snarare än Cyberpunk i 5120*1440 144 Hz. Spelar kanske 2 ggr/år.

Mitt A750 har dugt utmärkt (Zwift är processorbegränsat ändå), om det nu inte är så att det dör av ansträngningen.

Då ska du kolla grafikkortets dammläge också. Ofta "ligger" de, och samlar på så vis extra mycket damm.
Tyvärr är det svårt att mäta, eftersom temperaturökningen under spel kan stiga v ä l d i g t fort.

Då ska du kolla grafikkortets dammläge också. Ofta "ligger" de, och samlar på så vis extra mycket damm.
Tyvärr är det svårt att mäta, eftersom temperaturökningen under spel kan stiga v ä l d i g t fort.
Dammläget såg helt ok ut, inte länge sen jag var inne och fixade. Men blåste rent, och körde igen. Nu med bättre diagnostik igång. Furmark & Prime95 samtidigt.
GPU går upp till 82 grader, stabiliseras där.
VRAM stabiliseras vid 90-92
Men CPU går upp över 110 😳. Någonstans där dog allt igen. Också denna gång utan att starta om, vilket var problemet jag hade.
Men jag tror alltså att CPU-tempen är problemet, och antingen går facket in och slår skyddsstopp, eller blir det så varmt så den lägger ner.
CPUn har varit klockad men är det inte längre.

Men vad är i så fall rotorsak/lösning?
Att sänka max prestanda på CPU är inte så lockande, villhöver mina FPS i Zwift.
Byta kylpasta? Det är ganska nytt men jag kanske klantade mig så det bör göras om?
Bättre fläkt? AMDs standardfläkt brukar väl ses som helt ok?

Tillbaka
Topp