[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Vilken Unix kör du?
Testa att köra igång bash (bourne again shell), skriv bash i promten och enter, det finns som standard i tex Solaris 2.8 och nyare.
/E

Om man blir glad av tabkomplettering, eller hippie expand som det heter på datiska, så skall man prova fish som skal. Väldigt trevligt och ger tabknappen ett nytt liv.

Hur ställer jag om Mozilla Thunderbird så att det senast skrivna i en pågående konverasation hamnar överst istället för underst?

Road_Runner skrev:
-------------------------------------------------------
> vill installera flash plaýer på mozilla kör med
> knoppmyth filen är i burken tarad feel free to
> help

tar xvf filen, make install... ?

Jag har en fil som ligger på rtsp:// och inte http:// som jag skulle vilja spara i datorn. Hur gör jag? DAP vill inte ta hem filen och lägger jag in hela adressen i Internet Explorer så börjar den bara spela filen istället för att spara.

Riard skrev
tar xvf filen, make install... ?

tar biten fungerade fint "make install" fattar den inte.

Men jag lyckades med synaptics att inst det tackar för hjälpen iallafall.
happy får cred då inget svar hade kommit på programmets egna forum =)

Road_Runner skrev:
> Riard skrev
> tar xvf filen, make install... ?
>
> tar biten fungerade fint "make install" fattar den
> inte.
>
> Men jag lyckades med synaptics att inst det tackar
> för hjälpen iallafall.
> happy får cred då inget svar hade kommit på
> programmets egna forum =)

Förmodligen måste du köra 'configure' scriptet med valfria växlar och sedan 'make; make install' detta förutsatt att du har automake el dylikt installerat.

make all eller .configure brukar vara heta tips, men annars brukar en cat README i biblioteket som skapas av tar kunna hjälpa =)

Mitt CMOS-batteri verkar börja lägga av på min bärbara dator. Klockan ställer om sig hela tiden och nyss var jag tvungen att gå in i bios för att ställa datum och klocka rätt. Är det svårt/dyrt att byta? IBM Thinkpad 600X har jag.

Eftersom det är en IBM är det nog inte så jobbigt. Gissningsvis har de nya på elfa. Öppna upp datan, löd loss batteriet, leta reda på ett nytt på nätet, köp, löd dit. voila.

/rikard

Filen du inte lyckas spara är en streamad fil, den "ska" inte gå att spara. Det finns ett program som heter NetTransport som gör det åt dig..

Till fliken "sammanställning 2006" vill jag hämta data från alla rader i kolumn C,F,N,O,P,Q på flikarna "Adam-Örjan", där kolumn "B" har värdet "y" och där kolumn A börjar med ett årtal typ "2006-".

Det kommer bli uppemot 100 rader per år som ska sammanställas i en rapport och i nuläget till år 2001.
Någon som har en clue om hur jag ska börja knåpa på detta problemet?

putchi skrev:
> Har du provat =sumif()?

Har inte provat nånting ännu. hade ingen aning om var jag ska börja prova =)

Så snopen jag blev när min orginaltråd var borta förresten =)

andematt skrev:
> Till fliken "sammanställning 2006" vill jag
> hämta data från alla rader i kolumn C,F,N,O,P,Q
> på flikarna "Adam-Örjan", där kolumn "B" har
> värdet "y" och där kolumn A börjar med ett
> årtal typ "2006-".
>
> Det kommer bli uppemot 100 rader per år som ska
> sammanställas i en rapport och i nuläget till
> år 2001.
> Någon som har en clue om hur jag ska börja
> knåpa på detta problemet?

Ingen som är bra på det där med celler kolumner rader flikar o sånt?
Kan man göra det till ett makro kopplat till en SQL fråga kanske?

Jag ska byta mobiltelefon nu vid årsskiftet. har tittat på en HTC P3600 http://www.europe.htc.com/products/htcp3600.html (f.d. Qtek).
Har använt handdatorer i 7-8 år och har nu en Sony Ericson P900 som jag har varit nöjd med, förutom operativsystemet.

HTC:n verkar ju ha allt förutom GPS, finns det något annat märke som kan matcha den? Pekpinne är ett krav!

GPS är absolut inget krav. Det har jag flera stycken lösa ändå. Men det är ju klart, nu med Bruses hemliga projekt så kanske man skulle ha en GPS i mobilen också.....

Edit: skriftlig afasi

Senast redigerad av en moderator:
Dirty_rider skrev:
> <>
>
>
> vad e det för program vi pratar om ?

Excel.

Sen har jag denna funktionen som skriver flikens namn i en cell. Problemet är bara att det är den aktiva flikens namn som kommer upp i cellen vilket medför att samtliga ställen där denna funktion finns i arbetsboken får värdet på aktiva fliken, inte den fliken de ligger på.. Kan man byta "Active.Sheet" till ngt som är "inte active"?

Function SheetName()
SheetName = ActiveSheet.Name
End Function

Är detta en data- eller dator-tråd? Det är väl endast Göteborgare som har dispens att säga "data" när dom egentligen menar "dator"?

;D

42Hz skrev:
> Vad heter data i singularis? Svar:

Data saknar singularis :)

Fast om nån nu verkligen kör med helmanuell databehandling utan maskinell hjälp, d v s tänker fram logaritmerna, så ber jag så mycket om ursäkt :D

Azog skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad heter data i singularis? Svar:
>
> Data saknar singularis :)

Nejdå, det heter ett datum! :)

42Hz skrev:
> Nejdå, det heter ett datum! :)

Haha. Där fick du mig :) Fast tvärt om är det va? Är det inte -a som är singularändelsen och -um som är plural egentligen?

Edit: Du har nog rätt förresten. Mina latinkunskaper är något rostiga :)

rikard skrev:
> data kan med fördel böjas som fluidum.

Men hur blir mitt excelblad bättre av det?

42Hz skrev:
> Något inför nyårsfyrverkerierna?! :)
>
>

Inte imponerad. Jag har i meritlistan påtändning av ca 100 liter brännbar vätska i dike (med sved polisbil som resultat) samt destruering av påskbrasa medels bensindepå gömd under. Iofs utomhus, men ändå :D

Jag behöver ett enkelt "gratis"-program för flasheditering/produktion. Lite bilder och text som ska sättas samman i en flashfil.

De som redan har testat runt lite får gärna tipsa!
/Oscar

Eftersom detta är en data tråd så frågar jag här

Finns det nåra sidor med ritningar på databord, är lite less på mitt och hittar inget som faller mig i smaken riktigt.

Tfs

Lägg ihop mina trådar om antivirus o dyligt, vad får du då? felsäkert läge!

laddade ner sakvosky eller vad det heter, hittade en trojan, tog bort den, och troligtvis nån start fil som krävs för att starta upp windows.

Det fungerar att köra windows i felsäker läge , men det fungerar inte i normal läge!, vad göra`?
finns det nån system återställnings program?

Du fick med en skiva till din nya dator antar jag?

Stoppa bara i den så kör du intallerad Windows XP Samt så kommer den att formatera din hårddisk. jag försökte på andra sätt men det slutade dock med att min hårddisk krachade.

Så jag rekomenderar dig iallafall att köra skivan, all information kommer gå förlorad men hårddiken pajar inte då.

//Hansen

kör du windows xp så bör du testa återställningsfunktionen först, det sparas ju "restore points" regelbundet. Gå in i start->help & support sedan står det bl a om system restore på översiktssidan som kommer upp (har engelsk XP, kan inte de svenska termerna). Bara att klicka vidare där för att välja vilken restore point man vill gå tillbaka till. Det är troligt att du har en restore point från de senaste dagarna som borde fungera. Men tänk på att viruset kanske kommer tillbaka, så du får se över systemet igen...

Tillbaka
Topp