[OT] Datafrågor - En samlingstråd

ok, datorn e fixad, tack för era svar ifall.

grejen var den att jag fick en trojan i datorn, då jag stängde av återställnigs backupen för att ta bort viruset ( trojaner andvänder sig av backupen ), samtidigt som antivirus programmet tog bort vikta .dll filer system32 mappen.

körde en återställning med skivan som jag fixade när ja köpte den . all data blir på så sätt kvar i c:, förutom alla .dll o .exe filer som krävs för windwos

Eller nån linuxdist, exempelvis ubuntu.

Kör man linux så måste man själv förstöra systemet för att det inte ska fungera.

Jag har satt ihop en ny maskin:

Låda: http://www.kjell.com/?item=91010&path=3340000,3910000
Moderkort: http://www.kjell.com/?item=91121&path=3340000,3350000,3380000,3385000
Minne: http://www.kjell.com/?item=91121&path=3340000,3350000,3380000,3385000
Processor: http://www.kjell.com/?item=91102&path=3340000,3350000,3360000,3365000
Kraft: http://www.kjell.com/?item=91102&path=3340000,3350000,3360000,3365000

När jag drar igång maskinen, så startar fläkten i kraften, samt processorfläkten, men inget mer.
Jag har ingen disk eller floppy ansluten, men man borde väl komma åt bios ändå?

Några ideér?

kolla så att strömmen till moderkortet är anslutet..

för fläktarna får ju ström direkt från PSU.

Går fläkt på ev grafikkort igång?
Låter det från hårddisken, lyser nån lampa?

lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> kolla så att strömmen till moderkortet är
> anslutet..
>
> för fläktarna får ju ström direkt från PSU.
>
> Går fläkt på ev grafikkort igång?
> Låter det från hårddisken, lyser nån lampa?

processorfläkten går ju oftast på ström från moderkortet i o för sig.

Hmm oj ja, dom får ju ström från moderkortet allihop, va dum jag är.

Steget är väl att kolla så allting sitter som det ska, dvs montera av och på..

Hoppas du inte gjort klassiken... glömt distanserna mellan mammaplanka o plåten..

piper den inget? Om bioset upptäcker problem så piper den x antal gånger, och antalet pip beror på vad som är fel, tex felaktigt isatta minnenmoduler upptäcks på detta sätt. Piper det inte ens så är det nåt som är ännu mer grundläggande som gör att processorn & bios inte drar igång.

om första minneskretsen är trasigt eller sitter på fel ställe kan det bli den effekten ibland.
kanske något litet skräp mellan cpu och sockeln.
kontakten till nätdelen inte sitter i ordentligt men det har du nog redan kollat.

Plocka ur cpu´n och blås rent och montera tillbaks den och testa är mitt tips.
/Ulf

Jättekul med Ubuntu, men hur installerar man det operativsystemet? Står inget om hur man gör på deras hemsida. Har på eget bevåg provat att ställa in bios på att boota från CD men det hjälper inte, datorn bootar från hårddisken som om inget hänt.

Johan S skrev:
> Jättekul med Ubuntu, men hur installerar man det
> operativsystemet? Står inget om hur man gör på
> deras hemsida. Har på eget bevåg provat att
> ställa in bios på att boota från CD men det
> hjälper inte, datorn bootar från hårddisken som
> om inget hänt.

Har du bränt ut ison rätt?
Det vill säga "burn as image" och inte bara drag and drop.

ison är i allra högsta grad bootbar.

Johan, det finns ofta en boot-ordning du måste ställa in. Det kan mycket väl vara så att cd-romen är bootbar men om c: bootar först spelar det ingen roll hur många bootbara cd-skivor du slänger i.

Är det nån som vet någon gratis editor till wma filer? Jag kan rippa mina vinyl-plattor till min mp3 men jag behöver kunna "klippa" av dom ffa i slutet eftersom att jag inte orkar stå och passa när skivan tar slut.

Finns det några bra dator-forum där jag kan hitta för och nackdelar med olika bredbandslösningar, tex att ansluta sig till Stokab?

/Mikael

Har ett problem och hoppas någon här kan hjälpa mig med det.

Har fått i uppgift att "piffa" upp en hemsida och tänkte göra det i Dreamveawer så jag kopierade in hela siten från servern via FTP och skulle kolla på den, men det funkar inte så bra då nästan hela siten verkar vara i asp kodning vilket jag trodde man bara behövde ihop med databaser.
Faktum är att det mesta av siten inte visas på rätt sätt i DV och det går inte att redigera det i grafiskt läge utan bara i kodläge vilket jag inte vill göra, vad kan orsaken till detta vara?

Så frågan är om man på ett smart sätt kan konvertera allt som inte är databas beroende till vanlig html kodning så det blir lättare att redigera, för det känns som lite overkill att ha löptext och annat statiskt material i asp!

Hoppas jag lyckats få fram problemet så ni förstår annars får ni fråga!

Tack på förhand

Bosse

Jag råkade radera en riktigt viktig drivrutin för mig, det är drivrutinen "KB888111" som är benämnd Version 1.0a av UAA-drivrutinen (Universal Audio Architecture) av High Definition Audio-klass för Microsoft Windows.

Med den borta så är ljudet borta =(

Nu till problemet, jag kan inte få hem den drivrutinen från windows då uptade fattar det som min dator är uppdaterad utan att behöva något, och jag håller på att slita mitt hår för att man inte kan söka enskilda drivrutiner eller ladda hem och installera om ett Service pack.... grrrr
Ännu jobbigare är att jag inte har en skiva då windows följde med redan installerad på laptopen =(

Hur ska jag göra för att lösa problemet?

drivrutinen Hittas här på en dator med windows: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Updates\Windows XP\SP3\KB888111

om win kom med din laptop finns det en "hårddisk" som heter recovery,
klicka på start menyn leta sedan upp systemåtersälling,där hittar du återställing av drivrutiner o liknade.
ett tips e sedan att skapa återställings cd skivor om du inte har gjort det!

Nej. ASP (liksom PHP som vi kör) används inte bara i samband med databaser även om det är vanligt att man har en databas i botten när man gör lite mer dynamiska siter.

Antagligen utför asp-koden mer än du tror i bakgrunden. Det finns ingen möjlighet att få hjälp av den som gjort sidan från början?

Jag misstänker att man (bland annat) använder sig av asp's include-funktion för att inkludera gemensamma sidelement på sidorna, tex. sidhuvud, sidfot, meny etc.

Man brukar ofta göra så för att endast behöva ändra på ett ställe om t.ex. sidhuvudet ska ändras. Förändringen slår då igenom på alla sidor som inkluderar sidelemenetet.

Det du skulle kunna göra är ju att använda wget eller liknande program för att tanka ner hela sajten via webservern. Då får du ju den slutgiltiga genererade html-koden utan asp-kod. Denna bör du sedan kunna redigera i Dreamweaver. Men jag är tveksam till om det är en bra ide. Troligen finns det en bra anledning till att man valt att koda sidorna i asp.

Senast redigerad av en moderator:
jomper skrev:
> Nej. ASP (liksom PHP som vi kör) används inte
> bara i samband med databaser även om det är
> vanligt att man har en databas i botten när man
> gör lite mer dynamiska siter.
>
> Antagligen utför asp-koden mer än du tror i
> bakgrunden. Det finns ingen möjlighet att få
> hjälp av den som gjort sidan från början?

Ajdå är det så men det förklarar ju en del, men varför kan jag inte visa sidorna i DV det ska ju kunna läsa asp kod eller har jag fattat fel?

Kan jag ha missat något när jag hämtade siten från servern då jag vid det tillfället inte visste om detta med asp utan bara gick in i FTP och körde över alltihopa till min burk, några filer jag missat eller vad?!

Måste man göra överföringen på något speciellt sätt när siten är uppbyggd på detta sätt??
Jag gick bara in in fjärrmappen och markerade allt och drog över till min förberedda mapp som ligger på C: då måste väl allt material komma med eller finns det bättre sätt?
Har gjort så med andra siter som jag har redigerat på uppdrag och då har det funkat fint!

Det kan bli knepigt att få hjälp av skaparen av sidan då han är ovillig att göra något, vet inte orsaken till det men jag kan ju försöka prata med karln och se vad som händer men det vore bra om jag kunde lösa det på egen hand.

Tack på förhand

Bosse

Senast redigerad av en moderator:
Konsnablius skrev:
> Jag misstänker att man (bland annat) använder
> sig av asp's include-funktion för att inkludera
> gemensamma sidelement på sidorna, tex. sidhuvud,
> sidfot, meny etc.
>
> Man brukar ofta göra så för att endast behöva
> ändra på ett ställe om t.ex. sidhuvudet ska
> ändras. Förändringen slår då igenom på alla
> sidor som inkluderar sidelemenetet.
>
> Det du skulle kunna göra är ju att använda wget
> eller liknande program för att tanka ner hela
> sajten via webservern. Då får du ju den
> slutgiltiga genererade html-koden utan asp-kod.
> Denna bör du sedan kunna redigera i Dreamweaver.
> Men jag är tveksam till om det är en bra ide.
> Troligen finns det en bra anledning till att man
> valt att koda sidorna i asp.

Låter ju smart att bara behöva ändra på ett ställe så det kan vara en orsak, men varför lägger man in statiskt material som artiklar, bilder och löptext i asp dessa finns bara på ett ställe och ska bara kunna läsas av besökare då måste väl vanlig html kodning funka?

Då hoppar jag över det om Du inte tror att det blir bra.

Tack på förhand

Bosse

Jomper/bjorre: Tackar för det, windows e lite konstiga ibland

Dirty_rider: Aha det var det återställningsskiva var till för :P synd bara att den är så repig att den inte går att läsa =(

jag testar filen och sen om d inte funkar blir det systemåterställning.

tack grabbar!

Kör med Home webmejl (ja, jag vet det är riktigt sunkigt sedan Spray tog över...)
Nu när jag kör med MAC och safari så kommer jag ej förbi inloggningen, detta funkar när jag loggar in via en PC, villken inställning är fel ?
Hjälp!

/STEFAN

Intressant om någon har lösning på det. Mina erfarenheter är att mac och spraymail inte går ihop riktigt.. Tror att jag testade både IE och firefox men fungerade riktigt dåligt i båda läsarna. Tycker inte det fungerar så bra på PC heller så jag hoppade spraymail och bytte till gmail :)
/Em

Lonewolf skrev:
> Låter ju smart att bara behöva ändra på ett
> ställe så det kan vara en orsak, men varför
> lägger man in statiskt material som artiklar,
> bilder och löptext i asp dessa finns bara på ett
> ställe och ska bara kunna läsas av besökare då
> måste väl vanlig html kodning funka?

Visst funkar det. Men det underlättar otroligt att bygga nån form av ramverk så man slipper redundant information om man skulle behöva ändra någonting senare. Det funkar utan om sajten endat intehåller 2-3 sidor men tänk dig själv att behöva uppdatera samma sidhuvud i en sajt på 1000 sidor.

Nu vet jag inte hur just denna webbsajt är uppbyggd men ett vanligt sätt att skilja "innehållet" i en sida från de gemensammma elementen är att exempelvs koda på följande sätt:

kontakt.asp skulle kunnan se ut så här:
---------------------------------------------------------------
<!--#include file="include/sidhuvud.asp"-->
<!--#include file="include/meny.asp"-->

Här skriver man alla htmlkod för innehållet på den aktuella sidan.
I detta fallet kontaktuppgifterna. Det kan vara helt statiska uppgifter.

<!--#include file="include/sidfot.asp"-->
----------------------------------------------------------------

När man surfar till sidan så inkluderas innehållet i sidfot.asp, sidhuvud.asp och meny.asp till den statiska html-koden och resultatet (den kompletta sidan) skickas till besökarens webbläsare.

Konsnablius skrev:
> Lonewolf skrev:
> > Låter ju smart att bara behöva ändra på ett
> > ställe så det kan vara en orsak, men varför
> > lägger man in statiskt material som artiklar,
> > bilder och löptext i asp dessa finns bara på
> ett
> > ställe och ska bara kunna läsas av besökare
> då
> > måste väl vanlig html kodning funka?
>
> Visst funkar det. Men det underlättar otroligt
> att bygga nån form av ramverk så man slipper
> redundant information om man skulle behöva ändra
> någonting senare. Det funkar utan om sajten endat
> intehåller 2-3 sidor men tänk dig själv att
> behöva uppdatera samma sidhuvud i en sajt på
> 1000 sidor.

Aha nu tror jag att det börjar falla på plats i skallen på mig ;-)

Dem sidor jag jobbat med förut har varit med ramar där sidhuvud, menyer och sidfot legat i ramar och så har bara mainframe ändrats vid klickning på länkar, och då räcker det ju att ändra på bara ett ställe om man vill ändra i tex menyerna.

Så asp är ett annat sätt att göra den uppdelningen på alltså?

Blir inte sidan mera tungladdad om man gör så än om man har fasta ramar som jag gjort eller tänker jag fel nu?!

Bosse
>
> Nu vet jag inte hur just denna webbsajt är
> uppbyggd men ett vanligt sätt att skilja
> "innehållet" i en sida från de gemensammma
> elementen är att exempelvs koda på följande
> sätt:
>
> kontakt.asp skulle kunnan se ut så här:
> --------------------------------------------------
> -------------
> <!--#include file="include/sidhuvud.asp"-->
> <!--#include file="include/meny.asp"-->
>
> Här skriver man alla htmlkod för innehållet på
> den aktuella sidan.
> I detta fallet kontaktuppgifterna. Det kan vara
> helt statiska uppgifter.
>
> <!--#include file="include/sidfot.asp"-->
> --------------------------------------------------
> --------------
>
> När man surfar till sidan så inkluderas
> innehållet i sidfot.asp, sidhuvud.asp och
> meny.asp till den statiska html-koden och
> resultatet (den kompletta sidan) skickas till
> besökarens webbläsare.

Jag har nu skaffat mig en fin ifn lapitop med dvdbrännare i. jag brukar vanligtvis bänna DC-r skivor i audio format så att man kan spela den i bilen tex.
Om man gör detsamma på en DVD kan då skivan läsas i en vanlig CD-spelare hemma och i bilen?

Jag vill helst inte testa då jag bara har en DVD-r skiva kvar och jag ska åka långt i bilen därför har jag inte "råd" med ett misstag...

Så har ni testat eller vet någon om det funkar?

Firefox 2.0-strul..
Kan inte lägga till bokmärken längre, som det skall.
Upptill finns "Bokmärken"/"Lägg till Bokmärke"/ klickar höger pilknapp, men får inte fram fler alternativ än "Ny mapp", som inte funkar... Lägger jag nytt bokmärke till Bokmärkesfältsmappen, så saknas namn på det.. (länkar dock rätt).

Under Verktyg/Felkonsol fås bl.a. :Fel: ej välformat
Källkodsfil: file:///C:/Documents%20and%20Settings/"Användarnamn"/Application%20Data/Mozilla/Firefox/Profiles/36jc1apa.default/localstore.rdf
Rad: 1, kolumn: 1
Källkod:
^

Och: Fel: uncaught exception: [Exception... "Component returned failure code: 0x80004003 (NS_ERROR_INVALID_POINTER) [nsIBookmarksService.getParentChain]" nsresult: "0x80004003 (NS_ERROR_INVALID_POINTER)" location: "JS frame :: chrome://browser/content/bookmarks/bookmarksTree.xml :: selectResource :: line 293" data: no]

Har provat ominstallera Firefox, utan skillnad.. Vad är det som händer?
Har inte samma problem med IE´s Favoriter.. (Försöker undvika IE ändå!)

Var in på MozillaZine för att fråga, men kunde inte skicka till servern, trots registrering.

Återställningshjälp
Massa problem med min hempc.
jag har en gång för länge sedan gjort en "återställning av PC" till att vara som den var vid ett definierat datum.

Någon som kan hjälpa mig med vad göra?

/ F

Konsnablius skrev:
> Visst funkar det. Men det underlättar otroligt
> att bygga nån form av ramverk så man slipper
> redundant information om man skulle behöva ändra
> någonting senare. Det funkar utan om sajten endat
> intehåller 2-3 sidor men tänk dig själv att
> behöva uppdatera samma sidhuvud i en sajt på
> 1000 sidor.

Löses annars antingen via css eller att man kör med template. ändrar man template så ändras alla sidor. Annars är ju css tämligen smidigt, ändra hela sajten från ett dokument

. skrev:
> Återställningshjälp
> Massa problem med min hempc.
> jag har en gång för länge sedan gjort en
> "återställning av PC" till att vara som den var
> vid ett definierat datum.
>
> Någon som kan hjälpa mig med vad göra?
>
> / F

plugga in din cd, eller skapa en ny om du har tappat bort din gamle.
Spara allt som är värt att spara t.ex värdelfulla mail eller liknade.
nu vet inte jag vad det är för problem du har, men om du pluggar in cd o startar om datorn så kan du välja lite olika saker där. beskriv ditt problem så kan jag kanske ge dej ett mer spesifikt svar.

Tillbaka
Topp