[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Ja, nätdelsbyte är en bra start. Är det en standard-pc (sån som inte är köpt på pc-city, siba etc :-)) så är det säkert nån här som har en gammal atx-nätdel som du kan testa med. Jag har kastat bort allt sånt jag haft stående tyvärr..

Hur mkt pengar vill du lägga? För surfande, basic officeanvändning osv så får du faktiskt en mer än nog bra bärbar för 6000-7000, de har tokrasat i pris. Sämre prestanad kanske men inte så det märks. Den gamla disken kör du extern via USB för backup i framtiden.

6000-7000 låter rimligt men jag behöver ingen bärbar utan en stationär burk räcker då jag redan har skärm, skrivare, mm.
Surfa, tanka/titta på film är det den kommer användas mest till.

Ska vara en standard-pc som är ihopbygd av DGC, har en komplett spec på den hemma någon stans.

Hur var det med dvd och cd går dom oxså på 5V efter som dom fungerar.
Får ta och mäta lite i kväll när jag kommer hem

Har redan tänkt att skaffa en extern hårddisk för att ha som backup men nu kanske den gamla datorn får bli det i stället om den går att få liv i.

Det kanske bara är jag som kastat bort allt stationärt och har massa bärbara datorer drällande istället :)

DGC låter som standardprylar ja. Och Pyrotech har iaf traditionellt plockat ihop rätt vettiga grejor. De där ser bra ut tycker jag.

Men, som sagt, man får ju en hygglig bärbar för samma pengar. Den går också att koppla in till befintlig skärm/tgb om man vill, men går att ta med också.. :) du får mkt mindre hårddisk då dock, och pyrotech-prylarna är säkert ett bra köp.

Nyligen uppgraderades operativet till XP här på jobbet och grafikkortet som hanterar två bildskärmar har fått spunk.

Med identisk inställning på båda skärmarna blir bilden märkbart olika i färgerna. T.ex. blir det beiga på forumsidan här på Happy helt vit på den ena skärmen. Har mixtrat med färg- och kontrastinställningarna utan att hitta en inställning som ger samma resultat på båda skärmarna.

Självklart är de senaste drivrutinerna för kort och skärm installerade.

Finns det något litet program som kan hjälpa mig att kallibrera skärmarna?

Jaha då har man äntligen fått igång den nya dator:)

Nu till nästa problem.
Den gamla hårddisken har jag kopplad via USB och ska vara backup i fortsättningen men först vill jag flytta över alla bilder, filmer och div innan jag rensar den.
Kruxet är att allt av intresse har försvunnit spårlöst.

Av dom 80Gb som disken är så är ca 7Gb ledigt precis som det var tidigare men hur jag än letar (även i dolda filer)så kan jag inte finna en ända film eller några av mina bilder och sparade dokument.

Hur kan ca 50Gb vara osynliga?

Kanske inte hör hemma i denna tråden egentligen men ändå..

Har bytt dator men får inte Polar Usb-interfacet att fungera med den.
Interfacet är av den äldre gråa/vita sorten med sladd..

Har installerat SW och installerat interfacet. I Enhetshanteraren så står det att Interfacet funkar som det skall. Men SW " hittar inte " interfacet när jag ska tanka över filerna från klockan.
Det börjar aldrig blinka. I inställningarna i SW så står inställningen på USB.
Har kollat på de andra enheterna såsom USB-rotnav och sådant men alla fungerar som de skall..

Med min gamla dator så fungerar det utan problem och jag har även provat med en 3:dje dator och även med den funkar det direkt.

Någon som har något tips ?

Mvh Mattias

Fick min nya hem-pc förra veckan och den innehåller mediacenter med fjärr och annat godis. Saken är den att det är "bara" en AMD X2 5000 (2.6GHz) parat med ett ATi X1650. Pallar denna kombo med att köra 1080-material? Skärmen är en 24" så nu har jag iaf möjlighet att se sånt nu. Har hittat lite småsnuttar på microsofts hemsida, men det är väl inte RIKTIGT HD-material? De är i wmv formatet... Dessutom är de 1440x1080. =/ Jag har letat lite men inte hittat nåt vettigare. H.264 lastar väl ner datorn betydligt mer än wmv?

http://www.apple.com/trailers/newline/rushhour3/
Bara å testa... du behöver quicktime eller quicktime alternative (googla efter det).

Och formatet 1080p är 1920 × 1080 pixlar men om du inte kör en så hög upplösning i datiorn är det värdare att ta 720p vilket är 1280 × 720 pixlar.

Så kör du över 1920 × 1080 upplösning på skärmen så ladda hem 1080p kör du under tanka 720p.

Här har du filmkvalitet rangordnat:
1080p > 720p > 1080i > DVD (PAL) ~= DVD (NTSC)

kan inte se varför det skulle vara ett problem med den där hårdvaran. det där är ju inte alls "bara" ....., det är ju riktigt bra grejjer. h.264 kan ju köras på bra mycket svagare datorer

Orsaken att jag skrev "bara" är att jag testade lite med 3Dmark06 och 03. I 06:an blev poängen ca 1100, och i 03 ca 2300. Min tre år äldre dator fick 3700 poäng i 3Dmark03!! Tänkte att dessa blysamma resultat skulle vara en fingervisning i hur det ligger till.

Skärmen har 1920x1200 så det är 1080p grejjor jag är ute efter, kollar på Apple!
Den gamla skärmen kan visa 720p (1280x1024) och det vet jag att den gamla datorn kan visa.

Om inte H.264 lastar ner datorn vad är det då för format som är krävande?
Har för mig att det finns nåt som heter VC1 eller nåt sånt. Är det den som är krävande. Har fattat det som att om man inte har ett grafikkort som kan köra avkodningen i hårdvara, lastas även de värsta C2D processorerna ner väldigt mycket...

Tobe skrev:
-------------------------------------------------------
> Orsaken att jag skrev "bara" är att jag testade
> lite med 3Dmark06 och 03. I 06:an blev poängen ca
> 1100, och i 03 ca 2300. Min tre år äldre dator
> fick 3700 poäng i 3Dmark03!! Tänkte att dessa
> blysamma resultat skulle vara en fingervisning i
> hur det ligger till.

3dmark är ju absolut inte allt här i världen :D

>
> Skärmen har 1920x1200 så det är 1080p grejjor
> jag är ute efter, kollar på Apple!
> Den gamla skärmen kan visa 720p (1280x1024) och
> det vet jag att den gamla datorn kan visa.

1080p funkar ju på min macbook med 2x2Ghz och ett integrerat skitgrafikkort, så lär ju funka på din med :D

>
> Om inte H.264 lastar ner datorn vad är det då
> för format som är krävande?
> Har för mig att det finns nåt som heter VC1
> eller nåt sånt. Är det den som är krävande.
> Har fattat det som att om man inte har ett
> grafikkort som kan köra avkodningen i hårdvara,
> lastas även de värsta C2D processorerna ner
> väldigt mycket...

alltså, HD format är krävande om man jämför med andra tidigare vanliga format. men det betyder ju inte att det inte skulle funka med en modern dator, även om det inte funkar tillfredställande på alla dagens datorer

Jag ska just blåsa om frugans nya "förmåns-pc" och nu undrar jag över bästa sättet att rädda alla installerade drivrutiner på?

Finns det nåt bättre än DriverMagician?

Jag upptäckte att det har blivit en del bilder med åren och försöker hitta ett program för att fippla med dem på samma sätt som man fipplar med låtar i iTunes. Den dyra lösningen är att köpa en Mac där iPhoto följer med, men jag när ännu hoppet om att det finns något gratis till windows som duger.

Vet ni om tidigare trådar i ämnet så blir jag glad om ni orkar tippsa om dem. Jag lyckades inte hitta någon.

perzzon skrev:
> Att du faktiskt kan köpa den. OEM-versioner är
> inte till försäljning över disk utan endast med
> nya datorer.

Och shimanos komponenter går bara att köpas som Retail, om du inte har ett företag? ;-)

Du ska definitivt inte köpa Vista bara för att få nån sådan funktionalitet. Picasa är gratis och funkar säkert lika bra. Adobe har ett program för sådant också men det kanske inte är gratis. Man kan tagga alla bilder osv.

Tips från coachen: Köp inte vista om du inte har en dator som har MINST följande:

1GB Ram
2GHz Processor
Hyffsat nytt grafikkort.

Polaren har kört vista på sin laptop i några månader nu och han bytte tillbaka till XP förra veckan pga allt strul, har hört jättemånga som har problem med vista i min vänskapskrets. Vänta åtminstånde tills det kommer ett Servicepack till Vista innan ni inhandlar.
Personligen kommer jag köra XP ett bra tag till, sen slänger jag in Ubuntu när jag köper en laptop.

ja,

jag installerade 2.3 genom synaptic och tankade hem 2.6 från google. setupprogramet funkade klockrent under senaste wine.

2.2 kanske det var. 2.2 är den senaste som de gjort en .deb för men 2.6 funkar.

Nu när jag kollar så visar det sig att det var 2.65 for linux som jag körde. Jag hade iaf installerat 2.6 via deras setupprogram och resten ordnade sig själv.

jomper skrev:
> Du ska definitivt inte köpa Vista bara för att
> få nån sådan funktionalitet. Picasa är gratis
> och funkar säkert lika bra. Adobe har ett program
> för sådant också men det kanske inte är
> gratis. Man kan tagga alla bilder osv.

Jag lägger inte dryga tusenlappen för bara den funktionen. Som du säger finns det gratis prog som gör samma jobb. För ev Vista-köp finns även argument som att vara laglig(-are då jag siktar på OEM?) som omväxling. Men vad jag förstår av länken som getts ovan om lagligheten med en OEM till min burk verkar det som MS tycker det är OK, bara jag gör en ren installation. Jag har köpt datorn i fråga i delar, och nu vill jag ha ett lagligt Windows på den, och då jag kan leva utan support och handbok så verkar OEM vara ett vettigt alternativ för att spara ett par kronor.

Har jag fått det nogorlunda rätt?

Ja, fast chansen är stor att du inte alls kommer trivas med Vista om du inte har riktigt maffig hårdvara. Jag kör det på min jobbdator som är en snabb bärbar dator med 2GB minne och ett halvdåligt grafikkort och det går riktigt långsamt. Använder oftast en privat bärbar dator med ungefär halva prestandan istället - den kör xp..

grafiklullullet i ubuntu flyter på störtskönt på min ett år gamla lattitude.

Bilagor

• desktop.png
    desktop.png
    112.3 KB · Besök: 45
Rekot, på lånad dator. skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du ska definitivt inte köpa Vista bara för
> att
> > få nån sådan funktionalitet. Picasa är
> gratis
> > och funkar säkert lika bra. Adobe har ett
> program
> > för sådant också men det kanske inte är
> > gratis. Man kan tagga alla bilder osv.
>
> Jag lägger inte dryga tusenlappen för bara den
> funktionen. Som du säger finns det gratis prog
> som gör samma jobb. För ev Vista-köp finns
> även argument som att vara laglig(-are då jag
> siktar på OEM?) som omväxling. Men vad jag
> förstår av länken som getts ovan om lagligheten
> med en OEM till min burk verkar det som MS tycker
> det är OK, bara jag gör en ren installation. Jag
> har köpt datorn i fråga i delar, och nu vill jag
> ha ett lagligt Windows på den, och då jag kan
> leva utan support och handbok så verkar OEM vara
> ett vettigt alternativ för att spara ett par
> kronor.
>
> Har jag fått det nogorlunda rätt?

Delvis. Köper du OEM-licensen innebär det också att DU är ansvarig för supporten av Vista i den dator du installerar det på, t.ex om du skulle få för dig att sälja datorn vidare. Dessutom får du inte flytta över licensen till en annan dator, vilket man brukar få göra med en retail-licens. Sen om det är värt prisskillnaden eller inte är en annan femma..

Har fått ett skumt strul, kanske någon här som har en idé:

Efter att par blåskärmar orsakade av Illustrator (förbannade produkt) började burken bli svår att boota. Datorn kom upp självmant efter blåskärmen men vid nästa boot vägrade den. Recovery Console och fixboot/fixmbr löste det.
Efter detta hänt några gånger över ett par månader vägrar burken nu att boota om man inte kör en fixboot/fixmbr, oberoende om datorn stängts ner korrekt eller efter en blåskärm?!
Ska väl ändå uppgradera och ominstallera i sommar, men det är ganska så irriterande att inte kunna stänga av burken om nätterna..

Mvh,
Kent.

Känns ju som att disken är på väg att rasa. Tanka hem något S.M.A.R.T-verktyg som kan fråga disken hur den mår?

Nejdå, fräsch disk enligt både Sandra och Speedfan. När jag installerar om ska jag nog köra med LILO istället. Windows har inte i bootsektorn att göra :)

Är det någon som är vana vid IBM thinkpad här?
Sitter med en X20 som jag har för att kunna ta med och skriva uppsatser och labrapporter på. När jag nyss starta upp den för att kolla efter ett par dokument så sa den att batteriet var slut och att jag var tvungen att byta omgåend. Detta var för 20 min+ sedan. Men den tuffar på. Vad är det för magi jag lyckas med? Är det någon mer som lyckats med nått liknande?

Rekot.af.Tnalk skrev:
> Är det någon som är vana vid IBM thinkpad
> här?
> Sitter med en X20 som jag har för att kunna ta
> med och skriva uppsatser och labrapporter på.
> När jag nyss starta upp den för att kolla efter
> ett par dokument så sa den att batteriet var slut
> och att jag var tvungen att byta omgåend. Detta
> var för 20 min+ sedan. Men den tuffar på. Vad
> är det för magi jag lyckas med? Är det någon
> mer som lyckats med nått liknande?

Svårt att säga exakt vad det beror på, men det är väldigt svårt att mäta återstående laddning i ett batteri helt korrekt.
Inte minst för att två batterier av exakt samma modell kan ha rätt stora skillnader på viktiga punkter som inre resistans med mera.

Dessutom påverkas den faktiska strömförbrukningen av ett antal olika faktorer, som gör att det i praktiken gör det omöjligt att räkna ut exakt återstående batteritid.

Men det du kan göra är att kolla in inställningarna för batterivarningar/åtgärder relaterade till batteriets laddning. Kan göra att du slipper onödiga varningar.

/D.

Tänker installera Linux (Kubuntu) på en tom disk för att testa Linux på min nya dator. Det funkar bra på den gamla (den jag sitter på nu), så jag vill testa på den nya som har en 64-bitars AMD cpu. Saken är den att jag har Vista på den nu, och jag tar bort den disken (drar ur strömmen) för att köra Linux helt fristående.

Frågan som jag har är hur jag gör för att köra den som Dual boot sen? Går det, eller måste jag installera om Linux med Vista-disken inkopplad också? Båda diskarna är SATA. Jag antar att det är enklast att lägga in GRUB på Vista-disken och editera så att det går att starta vilket som..

Tillbaka
Topp