[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Hur gör man för att behålla Outlook Express 6 efter att man uppgraderat till Office 2007??

När jag gjorde uppgraderingen så ville den lägga in Win mail/outlook istället men jag vill ha det gamla kvar eller är jag dum då??

Bosse

hehe okej, användare :)

nu e det fixat men får ett annat probelm, vi andvänder server.path för att hämta var filen ligger, men när man kollar sökvägen som den har hämtat så är den rätt fast den har dubbla // typ så hära
c://mapp1//mapp2//mapp3

verkar skummt..

Bumpar min fråga då den halvdrunknade i en pågående debatt ;-)

Hur gör man för att behålla Outlook Express 6 efter att man uppgraderat till Office 2007??

När jag gjorde uppgraderingen så ville den lägga in Win mail/outlook istället men jag vill ha det gamla kvar eller är jag dum då??

Bosse

Jag kodar i Frontpage och lägger ett bakgrundsljud i sidengenskaperna. Varför funkar det bara i IE men inte i FF?

koden ser ut så här:
<head>
<bgsound src="monkey.wav" loop="1">
</head>

för att ljud på hemsidor är en styggelse och FF är bra =)

bgsound är en tag som inte är standard, använd embed istället =)

tex:

<EMBED
SRC="../graphics/sounds/1812over.mid"
HEIGHT=60 WIDTH=144>

tekniskt sett så finns det inget standardiserat sätt att automatiskt spela upp ljud på hemsidor.

Beslutsvånda! Ska köpa nya bärbara till firman. Behöver inte vara några värstingar, behöver klara lite vanlig Office och power-point-körning under en för- eller eftermiddag. Inga tunga eller krävande saker alltså.
Lite som Aftonbladet eller Expressen... Ska man välja en dator med AMD 64 Athlon X2 eller Intel Duo Core? Goda råd mottages tacksamt!

steen

steen skrev:
-------------------------------------------------------
> Beslutsvånda! Ska köpa nya bärbara till firman.
> Behöver inte vara några värstingar, behöver
> klara lite vanlig Office och power-point-körning
> under en för- eller eftermiddag. Inga tunga eller
> krävande saker alltså.
> Lite som Aftonbladet eller Expressen... Ska man
> välja en dator med AMD 64 Athlon X2 eller Intel
> Duo Core? Goda råd mottages tacksamt!
>
> steen

Har hört mycket gott om Duo Core så satsa på det.

Något att tänka på för företagslaptopar är att det finns gott om USB portar så det går enkelt att koppla till externa tangentbord och mus och inbyggd minneskortsläsare är inte fel.

Bosse

jansson99 skrev:
> Funkade ju bra i IE, men hur får jag det att
> autospela i FF?

Jag skulle säga att du skiter helt och hållet i "embed" och testar att bara använda dig av "object". Jag la upp en liten testsida här[1] som du kan testa på, den validerar även hos W3C. Har ej testat om den fungerar i Explorer då jag valt att avinstallera den på min Mac tills dom släpper en fungerande version.

[1] - http://v.wearevem.se/tmp/happymtb/ljud/

Edit: ... och sitter du på PC och håller på och ville ha ett "grafiskt" program så tycker jag personligen att du ska lägga FrontPage åt sidan och ge Dreamweaver[2] ett försök. Eller testa MS egna Expressions[3] ett försök.

Vill du ha en riktigt bra kod-editor så tycker jag att du ska kolla in HomeSite[4]. Nu har jag dock inte använt mig av en PC på ett bra tag, så det kanske finns något bättre än HomeSite nu för tiden. Men som sagt, det är bara mina personliga åsikter. Eller jag har iofs aldrig sagt det, men nu sa jag det.

[2] - http://www.adobe.com/products/dreamweaver/
[3] - http://www.microsoft.com/expression/products/overview.aspx?key=web
[4] - http://www.adobe.com/products/homesite/

Senast redigerad av en moderator:
Tack Bubblan! Det där funkade ju perfekt.

Jag fortsätter dock att använda FP då det är det program som jag använder på jobbet där jag bl.a. sätter ihop leveranser av dokument och kartor på CD via ett mycket enkelt menysystem.

I sammanhanget kan jag då tipsa om Xtreeme SiteXpert som jag använder. Det är ett program som scannar katalogstrukturer på en disk och skapar snygga och överskådliga webbsidor av innehållet i ett litet nafs.

Så här ser koden ut:
<body>
<object type="audio/x-wav" data="monkey.wav" width="1" height="1">
	<param name="src" value="monkey.wav" />
	<param name="autoplay" value="true" />
	<param name="autoStart" value="1" />
	<param name="hidden" value="1" />
	<param name="loop" value="false" />
</object>
</body>

jansson99 skrev:
> Tack Bubblan! Det där funkade ju perfekt.

Du är välkommen.

> Jag fortsätter dock att använda FP då det är
> det program som jag använder på jobbet där jag
> bl.a. sätter ihop leveranser av dokument och
> kartor på CD via ett mycket enkelt menysystem.

Det tycker jag låter sunt, om det fungerar bra för dig och uppfyller kriterierna du/ditt företag har så är det bara fortsätta med det.

Undrar om det är någon som har en VHS/DVD omvandlare som kopplas till USB porten och sen till en VHS spelare för att föra över VHS filmer till DVD (egna inspelningar inte för piratkopiering)vet att det finns att köpa men dem kostar ca 800kr och det känns lite häftigt för att överföra ca 30 band så har någon en sån och kan tänkas hyra/låna ut den ett litet tag??

Bosse

Vad har ni för HTPC (Home Teather PC = att kopplas till TVn)?

Jag tittar mer och mer på TV via datorn så att man slipper passa tider. Så jag har börjat fundera på att skaffa en HTPC. Ni som har en, vad har ni, fungerar det bra eller skulle ni köpt något annat?

Funderar på en billig bärbar dator. Ska bara kunna köra typ officepaket, maila, surfa. Ingen filmredigering eller annat krävande.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341862

Internminnet kan uppgraderas till 2GB. Duger inte burken om 1-2 år så kan ju Vistalicensen användas på en annan burk...och då har man ju sparat den slanten.

Frågan är om det är ett värdelöst köp eller om man faktiskt kan använda datorn?

/Thomas

Totteman skrev:
> ...så kan ju Vistalicensen
> användas på en annan burk...

Skulle inte tro det. Vi pratar om OEM-licenser här.

Den fungerar bra...OM du avinstallerar vista och installerar XP eller linux. Jag har en dator som är ungefär lika snabb, och Vista var pinsamt långsam på den, men både XP och Ubuntu går hur smidigt som helst.

Förtydligande angående oem-licenser: Det medföljande licensnumret ska klistras på datorn, och när datorn skrotas upphör även licensen.

Ok...den duger om jag har XP. Uppgradering till 2 GB då? Jag ska ju bara sitta i soffan med den...hur slö är den egentligen?

Vista kommer att fungera utmärkt för dina behov, speciellt om du lägger till 224:- och stoppar i ytterligare 1GB RAM.

När MS släpper SP1 för Vista (16 jan enl säker källa) finns det inga skäl att inte köra det.

Vista går nog fint på den också.
Speciellt för det du tänker använda den till.
Home basic har ju ändå inte Aero som är det som är riktigt tungt i vista.
Internminnet tycker jag du skall vänta med, kolla om du tycker du behöver det först.
EDIT: ok, om det där interminnet för 200 spänn passar utan att du slänger ut det som redan sitter där skulle jag nog slå till på det direkt.

Sitter på en 1 Gb burk (dock med snabbare proc.) med vista men har det mesta av Aero avstängt. Fungerar tillfredställande bortsett från när jag kör tung utvecklingsmjukvara som lastar ner den ordentligt.

EDIT: tänkte också föreslå begagnat för de pengarna men när jag såg priset finns det inte så mycket att diskutera. Tror att det blir svårt att hitta en funktionell beg-laptop som man kan lita på för mindre pengar.

Med egen erfarenhet. KÖR INTE VISTA på denna dator! Visst funkar det, om du accepterar att det tar 10 minuter att starta datorn alt. växla användare och 5 minuter att starta Word. Kör nu med XP och allt funkar perfekt (inklusive office 2007).

Hej!

Syrrans dator har lagt av(moderkortet), dock är hårddisken förhoppningsvis hel. På den ligger hennes samlade arkitektinlämningar sedan tre år(backupdisken som är extern har också åkt i golvet och lagt av.. japp) och detta ska lämnas in den 10e januari.

Så vart lämnar man in en bärbar för att få hårddisken uttagen och innehållet utbränt? Det kanske t o m finns någon händig privatperson på happy som vill tjäna en extra slant?

Tack på förhand!

Om det inte är kris med att köpa dator så rekommenderar jag att du kollar Dustinhome.se då och då. Ibland, typ varannan månad, rear det ut sista datorerna i lager. Jag fick tag på en Sony Vaio för knappt sju tusen som kostade över 11 på andra ställen. Ett riktigt fynd m.a.o.

Ja du det finns adaptrar som passar hårddisken så plockar du bara ut den ur den bärbara villket brukar va ganska lätt så kan du plugga in den som en USB disk till nån annan data med brännare. Hängde du med? Det ska vara en 2,5 tums adaper isåfall. Skulle gärna hjälpa dig men hinner tyvärr inte.

Lycka till

Totteman skrev:
> 5 min att starta word...10 min att starta...är
> det så illa? Tänkte uppgradera till 2 GB internt
> i varje fall.

Det är så det känns iaf...även jag körde utan Aero, och ett par gånger höll burken på att åka i väggen av frustration =(

dålig sajt, men förmodligen inte. Om datan är tre år gammal är det nog en ide-disk. börja med att öppna datan och kolla det (eller läs på tillverkarens hemsida/manualen).

Sikta på att köpa ett sk. hårddiskkabinett av rätt sort.

/r

Ähh, det tar inga 10 minuter, max 2. Och Word startar på 10 sek på min lekdator (IntelPentium M, 1,6GHz, 2GB RAM) med Aero igång.

OdenXT skrev:
> Ähh, det tar inga 10 minuter, max 2. Och Word
> startar på 10 sek på min lekdator (IntelPentium
> M, 1,6GHz, 2GB RAM) med Aero igång.

Lite överdrivet var det nog =) faktum kvarstår dock att man får en mycket mer responsiv dator utan Vista. Word tar väl 10 sek på Vista, men 2-5 på XP, så varför vänta? För min del är det iaf viktiga sekunder, eftersom jag hatar att vänta på datorn...

Finnen skrev:
> OdenXT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ähh, det tar inga 10 minuter, max 2. Och Word
> > startar på 10 sek på min lekdator
> (IntelPentium
> > M, 1,6GHz, 2GB RAM) med Aero igång.
>
> Lite överdrivet var det nog =) faktum kvarstår
> dock att man får en mycket mer responsiv dator
> utan Vista. Word tar väl 10 sek på Vista, men
> 2-5 på XP, så varför vänta? För min del är
> det iaf viktiga sekunder, eftersom jag hatar att
> vänta på datorn...

Första starten tar 10 sek, andra starten tar ca 2-3 sek, detta på grund av Vistas smarta cachefunktion.

Beställde i måndags. Hämtade burken idag. Snabbt av Komplett...
wlan funkar fint. Har inte petat in extraminnet ännu.
Ska installera officepaketet, men inte just nu.

JLarsson skrev:
> Förtydligande angående oem-licenser: Det
> medföljande licensnumret ska klistras på datorn,
> och när datorn skrotas upphör även licensen.

Jag klistrar mina etiketter på ett kartongark och sätter in i en pärm. Gör jag fel då?

Tänkte bara rapportera att datorn fungerar alldeles utmärkt. Om jag får vänta en liten stund extra vid start av datorn eller start av program pga operativsystem, prestanda eller programvara så betyder inte det någonting. En billig och bra bärbar dator var vad jag var ute efter...och det har jag nu. Jag har inte märkt att det är störande långsam i alla fall, men det är ingen turbomaskin.

Totteman skrev:
> Tänkte bara rapportera att datorn fungerar
> alldeles utmärkt. Om jag får vänta en liten
> stund extra vid start av datorn eller start av
> program pga operativsystem, prestanda eller
> programvara så betyder inte det någonting. En
> billig och bra bärbar dator var vad jag var ute
> efter...och det har jag nu. Jag har inte märkt
> att det är störande långsam i alla fall, men
> det är ingen turbomaskin.

Kul vad blev det för maskin??

Var det Komplett.se som var leverantlör??

Bosse

Tillbaka
Topp