[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Har en fråga ang USB tangentbord. Har en dell stationär dator med engelsk operativsystem som inte har uppdaterats på drygt ett år (ingen internetuppkoppling). När man pluggar in ett tyskt usb tangentbord så går datorn in i stand-by mode automatiskt och stannar där. Borde ju inte ha något med språk att göra men vad kan det bero på? Har hitat ett inlägg om en till person som har haft det problemet men inget svar. Någon som har någon lösning?

Bump. :)

Dags för extern hårddisk. Ska jag skaffa den här svarta med blå lampa på 500GB, 7200rpm, USB 2.0? för 990:-
e1262707.jpg

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1263069&node=860

eller den här svarta med blå lampa på 500GB, 7200rpm, USB 2.0? för 990:-?
lacie_np.jpg

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1323504&node=860

Nån som har nån av dem och är nöjd/inte?

kram på er.

Av principskäl skulle jag skippa WD-disken då de har äcklig DRM-guck i vissa av sina diskar som hindrar uppspelning av mediafiler. Iofs med deras fildelningsmjukvara över nätet men ändå!

Läs mer här:
http://www.idg.se/2.1085/1.136184

Senast redigerad av en moderator:
Aha. Men det fick bli droppen som fick hela vågen att välta så att säga. Tar den från Lacie. Tack för assistans. :)

mmm.. kollegan hade köpt Lacie:n, trevligt pimpad å fin. ;-) Inte kylning på western disken heller eller hur? För annars är dom väl hyfsat likvärdiga å då tycker jag du ska köpa den snyggaste, och det är helt klart lacie:n. Finfin köpköp! :D

Hade Lacies porschedisk på 250 gig. Den gick rätt mycket och lämnade in inom ett år. Fick en ny och den har funkat bra men vågar inte ha igång den när jag inte använder den.. Blir väldigt varm.

Någon som vet hur jag lägger in egna ringsignaler i en Iphone? Det går i alla fall inte att dra MP3:or in i Itunes under "Ringsignaler".

Lacie-diskarna har historiskt iaf haft problem med att de kom med för små nätdelar vilket gjorde att diskarna betedde sig konstigt. Men jag vill minnas att de rättat till problemet nu.

pajjdeg skrev:
-------------------------------------------------------
> Personligen så skulle jag dock bara ta backup på
> de filer och dokument som du vill ha kvar, skulle
> någonting krasha så är det bara att blåsa om
> operativsystemet, installera de program du vill ha
> och sedan köra in backuperna, fördelen med detta
> är att du inte alls kommer behöva samma utrymme
> för backuperna.

Gjorde just så med backup och har nu bytt burk till en HP Notebook med Vista Business som funkar mycket bra, efter lite pillande så har jag nog fått in det jag behöver och har lärt mig en del nyttigt inför framtidaa backupningar ;-)

Det har hänt mycket på Laptop fronten sedan jag köpte förra HP.n rena turboracet med nya ju ;-)

Bosse

Jag har tillbringat tid med en rad olika bärbara datorer från Apple sedan min första PowerBook 140 som jag köpte 1992. Oavsett modell eller OS (8, 9 och fem olika sorts X) så har samtliga haft följande egenskaper i gemensam:

1) De har gått i viloläge med automatik när man fäller när bildskärmen
2) De har vaknat med automatik när man öppnar bildskärmen utan problem med applikationer som pågick när datorn gick i viloläge.
3) De har varnat mig när batterierna höll på att ta slut, och
4) När batterierna tar slut har de gått i viloläge, för att kunna vaknas utan dramatik när man sedan anslutar till strömmen.

Fick en ny bärbar från arbetsgivaren under veckan (Dell Latitude D430 med XP SP2). Har erfarenhet av bärbara datorer från samma arbetsgivaren sedan 1999 (Dell Latitude och IBM Thinkpad, med 98, W2K och XP). PC-Tek avdelningen har konfigurerat samtliga med deras egna basimage, och installerat Novell Client för att möjliggöra kompatibilitet med nätverket på jobbet.

Inga av de bärbara PC datorer som jag har jobbat med har delat de fyra trevliga egenskaper som jag har blivit van med från Mac-världen. I och med att min erfarenhet av bärbara PC är bristande när det gäller datorerna konfigurerade av tillverkaren som inte har besudlats av Novell, så vill jag veta om problemkällan ligger hos: A) Dell, B) Microsoft, C) Novell, eller D) PC-Tek hos arbetsgivaren.

Hur fungerar era bärbara PC med XP? Går det att konfigurera viloläges- och batteriinställningar på en Latitude med XP år 2008 så att de fungerar på ett lika klanderfritt sätt som på en Mac från 1992?

Daner skrev:
>
> Hur fungerar era bärbara PC med XP? Går det att
> konfigurera viloläges- och batteriinställningar
> på en Latitude med XP år 2008 så att de
> fungerar på ett lika klanderfritt sätt som på
> en Mac från 1992?

Nej, du måste högerklicka för det.

Daner >> Absolut! Ditt problem ligger med säkerhet i Novellklienten som är erkänt dålig och prestationsnedsänkande. Kör du dessutom IPX över IP eller Novells IP-stack garanterar jag att det är källan till ditt problem.

Jag har använt bärbara både på jobbet och hemma under låååång tid med allt från W95 till Vista och har haft samma goda erfarenheter som du. Bl a den dator som jag skriver detta på väckte jag ur viloläge med mina applikationer igång utan problem.

TBone - Två fingrar på trackpad + klick med OS X 10.4 och 10.5 blir samma som högerklick på en PC. Dessutom levereras samtliga stationära Mac med mus som går att högerklicka sedan flera år.

OdenXT - Tack för svaret. Att bli av med Novell har funnits på kartan sedan 2 år nu, men tröghetsmoment på en offentlig sektor koncern med 15000 anställda och 10000+ datorer är enormt.

OdenXT skrev:
> Daner >> Absolut! Ditt problem ligger med
> säkerhet i Novellklienten som är erkänt dålig
> och prestationsnedsänkande. Kör du dessutom IPX
> över IP eller Novells IP-stack garanterar jag att
> det är källan till ditt problem.

Öööh? Vi är tyvärr på väg att lämna Netware, klienterna i den helt nya microsoftbaserade miljön är så tröga att vi blir tvugna att uppgradera de allra flesta arbetsstationer och ja, det är samma version av XP!

Fast å andra sidan som it-tekniker borde man inte klaga då man kommer få mer arbete. ;)
Det är tacksamt att skylla på Novell då de flesta inte har någon koll på det.

Daner skrev:
> OdenXT - Tack för svaret. Att bli av med Novell
> har funnits på kartan sedan 2 år nu, men
> tröghetsmoment på en offentlig sektor koncern
> med 15000 anställda och 10000+ datorer är
> enormt.

Jag vet en säljare som med glädje skulle sälja in en nytt plattformskoncept åt er...
http://www.logica.se/desktop+management/400007149

;-)

Daner skrev:
> veckan (Dell Latitude D430 med XP SP2). Har
> ......................................
> och installerat Novell Client för att

Dell ja
D430 ja
Xp ja
Sp2 ja
Netware-klient ja

Extra strul p g a Netware-klient? Ja.
Långsammare med Netware-klient? Ja.
Mycket snabbare utan Netware-klient? Ja.

Och vad gäller dina frågor så är mina svar:

1. Ja.
2. Ja
3. Vet ej, tror det, men jag kör oftast mha "två hål i väggen" annars fungerar vissa program dåligt
4. Vet ej, tror det, se punkt 3.

/Fedde

Tack igen för svaren. Jag har i flera år haft misstänkar att alla Windows bärbara datorer kan inte vara så pass dåliga som de som våra användare måste stå ut med.

Någon som vet hur man enkelt konverterar ett relativt enkelt Excel dokument till en interaktiv html sida som antingen mha java script eller php beräknar värden om man ändrar något på sidan?

Daner skrev:
> TBone - Två fingrar på trackpad + klick med OS X
> 10.4 och 10.5 blir samma som högerklick på en
> PC. Dessutom levereras samtliga stationära Mac
> med mus som går att högerklicka sedan flera
> år.
>

Tack som ny konverterad så har jag fortfarande lite problem med musen samt att hitta alla tecken på tangentbordet, men det släpper väl så småningom...

Finns det någon som har en idé om varför min FF inte längre känner igen en URL?
För att förtydliga så brukade det räcka med att skriva in ett ord i URL-raden så letade den efter .com .org .whatever men nu har det helt plötsligt upphört.

Om det är en sida du besökt tidigare som försvinner sådana efter ett tag ur historiken. Du kan ställa in hur länge den informationen ska sparas själv under "privacy" i "options" (jag har engelska som språk så du får själv översätta till lämpliga svenska ord).

Du menar alltså att du tidigare skrivit happymtb och kommit till http;//www.happymtb.org/??? Så brukar de ju göra.
Då låter det ju snarare som om du omärkligt bytt browser-version.
Kan rekommendera FF 3 så fort de släpper en stabil version. Där får man fritextsökning i alla sina bookmarks plus historiken så fort man börjar skriva i adressfältet, superbt.
beta 5 var lite resurshungrig och dessutom fungerar inte ab+ i den.

Är du säker på att du inte bytt webläsarversion?

Excel/VB:
Hur grönars plockar man (enkelt) bort blanksteg ur en sträng i VB/Excel?
Jag har strängen "E 7:B 7" och vill ha "E7:B7".
Skall användas i tex
Range("E7:B7").Select

/Sliter mitt hår!

edit. Hittade funktionen Replace till sist.

Du har förmodligen dragit ner en DVD-rippad film.

Starta Nero Burning ROM och välj "DVD Video". Dra och släpp din VIDEO_TS-mapp till mostvarande mapp till vänster. Bränn. Titta film!

Har problem med ett minneskort till kameran... Jag kan se bilderna i kamerna men det går inte att öppna några bilder på datorn. Bilderna ligger i en mapp på minneskorten men den mappen vill inte datorn hitta... Har testat med andra kort och inga problem.

Något enkelt sätt att rädda mina bilder?

/Stellan

Stellan skrev:
> men den mappen vill inte
> datorn hitta... Har testat med andra kort och inga
> problem.

Specificera "vill inte hitta".
Vad är det för system du sitter på?

Win, har du kollat i filhenteraren och där finns inte mappen.
Kan ju vara så enkelt att den är dold, eller satt som systemmapp.

Du kan inte koppla kameran till datorn istället och låta den vara minneskortsläsare/bildöverförare?

perzzon skrev:
> Stellan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > men den mappen vill inte
> > datorn hitta... Har testat med andra kort och
> inga
> > problem.
>
> Specificera "vill inte hitta".
> Vad är det för system du sitter på?
>
> Win, har du kollat i filhenteraren och där finns
> inte mappen.
> Kan ju vara så enkelt att den är dold, eller
> satt som systemmapp.
>
> Du kan inte koppla kameran till datorn istället
> och låta den vara
> minneskortsläsare/bildöverförare?

Jag gillar inte när det inte fungerar som det brukar... Vanligtvis kan jag sätta i kortet i en kortlaesare och sedan öppna med "My computer". Letar upp rätt disk, öppnar den och därefter brukar det finnas en mapp som jag kan öppna med mina bilder. Denna gång fanns det inget... Finns en fil som heter "NIKON001.DSC" som inte brukar finnas där men den går inte att öppna.

Har kollat egenskaper på minneskortet och det ungefär 25% av kortet används så bildern finns där.

Har både testat med kortläsare och genom kameran. Inget av det fungerar...

/Stellan

Om windows visar att kortet inte är tomt (25%) så finns antagligen bilderna där någonstans.
Hur stor är den där .DSC-filen?

Antar att det är samma kamera som du brukar använda?!
Kolla om du inte kan ställa in så att dolda och systemfiler syns.
I Win Xp tror jag det heter mappalternativ under nån av dropdownsen på mappen.

Googlade lite, DSC verkar bara hålla info om dina bilder.
http://www.fileinfo.net/extension/dsc

perzzon skrev:
> Om windows visar att kortet inte är tomt (25%)
> så finns antagligen bilderna där någonstans.
> Hur stor är den där .DSC-filen?
>
> Antar att det är samma kamera som du brukar
> använda?!
> Kolla om du inte kan ställa in så att dolda och
> systemfiler syns.
> I Win Xp tror jag det heter mappalternativ under
> nån av dropdownsen på mappen.
>
> Googlade lite, DSC verkar bara hålla info om dina
> bilder.
> http://www.fileinfo.net/extension/dsc

.DSC-filen är på 512 bytes så den tar ingen plats. Bilderna finns på kortet men de syns inte. Har ställt in datorn så att dolda och systemfilerna syns och det var då jag hittade .DSC-filen. Foerutom den filen så verkar kortet vara tomt. Tror du att det är en ide att sno en .DSC-fil från ett annat kort?

Det som är intressant är att man kan se bilderna i kameran men inte på datorn... Det är min gamla kamera så jag vet hur den brukar fungera.

/Stellan

Skulle inte tro att det gör nån skillnad om du byter ut DSC filen.

Det låter lite som ett jobb för något aggressivare disk-program.
Innan det kan du ju testa konsolen och se vad den säger. run: cmd
navigera dig fram till ditt minneskort, typ genom att skriva h: eller vad den nu heter.
med "dir" och "cd" kan du utforska vad som finns där.
Bara en aning hårdare än windows explorer men det KAN göra skillnad.

Annars tror jag det finns en hög med speciella minneskortsräddare att ladda ner.
http://www.google.se/search?q=flash...s=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

perzzon skrev:
> Skulle inte tro att det gör nån skillnad om du
> byter ut DSC filen.
>
> Det låter lite som ett jobb för något
> aggressivare disk-program.
> Innan det kan du ju testa konsolen och se vad den
> säger. run: cmd
> navigera dig fram till ditt minneskort, typ genom
> att skriva h: eller vad den nu heter.
> med "dir" och "cd" kan du utforska vad som finns
> där.
> Bara en aning hårdare än windows explorer men
> det KAN göra skillnad.
>
> Annars tror jag det finns en hög med speciella
> minneskortsräddare att ladda ner.

Tack för hjälpen...

Jag måste hitta ett bättre internet-cafe som tillåter mig göra det jag vill göra. Det går inte att skriva "dir" eller "cd" här. Går inte heller att ladda ner några minneskortsräddare men jag gör ett nytt försök senare. Byter kort nu och försöker rädda bilderna senare. Nu har jag lite bättre koll på vad jag kan göra...

/Stellan

perzzon skrev:
> Det är inte så att bilderna ligger på något
> fast minne i kameran?

Finns inget fast minne i kameran...

/Stellan

Bilderna är räddade... De ligger nu på ett USB-minne. Lånade en annan dator där jag kunde gå in på kortet och sedan kopiera över dem till hårddisken och därifrån till ett USB-minne...

/Stellan

En fråga om nån vet. När jag ska kolla filmer från youtube så visar den bara 2 sekunder, sedan stoppar filmen. Även om jag pausar och laddar hela innan jag kollar. Jag kan dra i tidslinjen och hoppa fram i filmen, men den går bara två sekunder. Irriterande.
Reservation för om frågan varit uppe innan, har inte orkat läsa hela tråden.

altså, sitter och försöker att bränna en helt vanlig cd ifrån xp till win2000, vad behöver jag göra för att det ska funka? nån konstig inställing?
cd skivorna funkar bra på de andra burkarna (xp) men nte på win2000...

Dirty_rider skrev:
> altså, sitter och försöker att bränna en helt
> vanlig cd ifrån xp till win2000, vad behöver jag
> göra för att det ska funka? nån konstig
> inställing?
> cd skivorna funkar bra på de andra burkarna (xp)
> men nte på win2000...

Det är förmodligen CD-läsaren i win2000 burken som inte klarar av att läsa skivorna. Det beror inte på OS:et i sig. Du kan testa att stänga sessionen på skivan efter bränning och se om det hjälper. Vill minnas att vissa gamla läsare hade problem när det låg flera sessioner på samma CD.

ah okej, skulle testa, men ja hittar inte ngt alternativ för att vänta med stängning sessionen..
kör me ngt medföljande program sonic tror ja det heter.
finns de alternativet på t.ex nero?

Jag kör Win Vista Business ed. och använde sökfunktionen angående export av kontakter. Detta var en del av vad jag fick som svar:

Du kan konvertera alla kontakter samtidigt till önskat format så att någon som använder ett annat program eller en tidigare Windows-version kan öppna och visa dem.

Öppna Windows Kontakter genom att klicka här.

Klicka på Exportera i verktygsfältet och välj sedan något av följande format:

texten: "Öppna Windows Kontakter genom att klicka här" öppnar, hör och häpna, mappen med kontakterna.

Men vart i fa....rstun hittar jag verktygsfältet där jag kan klicka på exportera?

Tillbaka
Topp