Jag har tillbringat tid med en rad olika bärbara datorer från Apple sedan min första PowerBook 140 som jag köpte 1992. Oavsett modell eller OS (8, 9 och fem olika sorts X) så har samtliga haft följande egenskaper i gemensam:
1) De har gått i viloläge med automatik när man fäller när bildskärmen
2) De har vaknat med automatik när man öppnar bildskärmen utan problem med applikationer som pågick när datorn gick i viloläge.
3) De har varnat mig när batterierna höll på att ta slut, och
4) När batterierna tar slut har de gått i viloläge, för att kunna vaknas utan dramatik när man sedan anslutar till strömmen.
Fick en ny bärbar från arbetsgivaren under veckan (Dell Latitude D430 med XP SP2). Har erfarenhet av bärbara datorer från samma arbetsgivaren sedan 1999 (Dell Latitude och IBM Thinkpad, med 98, W2K och XP). PC-Tek avdelningen har konfigurerat samtliga med deras egna basimage, och installerat Novell Client för att möjliggöra kompatibilitet med nätverket på jobbet.
Inga av de bärbara PC datorer som jag har jobbat med har delat de fyra trevliga egenskaper som jag har blivit van med från Mac-världen. I och med att min erfarenhet av bärbara PC är bristande när det gäller datorerna konfigurerade av tillverkaren som inte har besudlats av Novell, så vill jag veta om problemkällan ligger hos: A) Dell, B) Microsoft, C) Novell, eller D) PC-Tek hos arbetsgivaren.
Hur fungerar era bärbara PC med XP? Går det att konfigurera viloläges- och batteriinställningar på en Latitude med XP år 2008 så att de fungerar på ett lika klanderfritt sätt som på en Mac från 1992?