[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Jansson99
Jag tror det är en bugg i svenska Vista.
I startmenyn (om du har vistas med mac-sökfunctionen längst ned.) Skriv kontakter. Du får upp kontaker då. Samma som tidigare men med annan sökväg. (c:\user\fdsaka.fdsa\CONTACTS
Då verkar det då. Men inte när det står c:\Användare\fdsaka.fdsa\Kontakter

alfsomfan: Kör du med firefox? Har haft en del problem med youtube och firefox, så testa med en annan browser. Jag har The World Browser som reservbrowser, funkar fint för det mesta.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har märkt av en viss seghet till och från idag, men det kan ju hända att Botniabanan använder ComHem som leverantör ;-)

Uppdaterade sent om sider mitt WinXP med Servicepack3, och nu har windows slocknat!
Vet att kompatibilitetsproblem med ASUS finns rapporterade, men trodde inte det gällde min härk..
Har Asus NVIDIAnForce2 A7N8X-e, med en gammal Sempron.. Borde väl finnas medtagen?

Kör nu ifrån CD-skiva och Linux!

Kom till uppladdningen av XP (liggande blå stapeln..), sedan blev allt blått, och startsida kunde ej hittas. Felsäkert läge ville sig inte heller, utan det startar om igen..

Är det lönt att pröva SP3 igen, eller är det dömt att misslyckas?

Sp3 till xp har en bugg som gör att detorn slocknar med vissa amd-processorer. Vilket du verkar ha. Kom inte ihåg om det var just enbart sempron eller vilka det var. Men detta var problemet iallafall. Dom ska släppa en till sp3 som ska fixa det.

Nu till en annan fråga.
Hur söker man på flera filer samtidigt i Vista? Känns som sökfunktionen i vista är enbart den värd att gå tillbaka till xp. Ska dom ha det konceptet får det fungera lika bra som i mac os x.
Annars behåll den som var i xp. Man kan inte få tillbaka xp-söken i vista?

Jag har samma problem den dör imellanåt, dessutom går det inte att stänga av datorn, den stänger av sig men startar upp igen direkt... Mycket märkligt! man får sätta den i vänteläge istället...

captain8track: typiskt blåskärm-vid-nedstänging-problem tycker jag det låter som.

Eftersom xp startar om vid blåskärmar så blir det så, om du inte redan testat så kan du ju högerklicka "My computer", välj "properties", därefter fliken "advanced" och där "settings" på "startup and recovery"-delen. Bocka ur "Automatically restart".
Så får du iaf se om det är en blåskärm som orsakar omstarten vid avstängningen.

Fast jag installera om fanskapet och den stänger av sig likt förbannat. Tror att det är hårdvaran som fuckat ur (Acer)... vet i fan vad som är problemet, men när den stängt av sig så lyser nätverkslampan fortfarande, det verkar något mysko, irriterande datorn är inte direkt gammal heller...

näh, jag kör med sladden i. Fast nu märkte jag att det nån mindre begåvad som hade ett öppet nätverk här så...

Men det är mycket konstigt, när den inte stänger av sig fungerar den perfekt...

Jo, jag har märkt det på ca ett halvår så har plasten runt skärmen släppt, hörlursuttagsjacket är pajj, och nu stänger den av sig frekvent... är en Travelmate med dubbla amd's, 17" och 4gb ram (eftermonterat) på papperet låter det bra meeeeen.

Tror ni det kan bli gnäll om att minnena är eftermarknads? har kvitto på installationen... 1gb räcker inte långt som var orginal... Verkar ju som att det är nått skit med strömförsörjning eller nått åt det hållet...

Är google nere? Jag får inte kontakt med några av googles tjänster för tillfället. Eller är det internetleverantören som sjabblar?

hmm. NU fungerar det igen.

Hur konverterar jag DVD-filmer som jag har i .vob-format till iTunes sa att jag kan skicka vidare dem till min Ipod Nano? Har en Spinervals-video som bestar av 3 styck 15-minuterss-filmer och skulle vilja ha dem pa Nanon - tyvarr kan jag inte klistra in filmerna i iTunes

Frågor angående ny laptop:

Min flickvän har just köpt ny laptop. Core2Duo 2GHz, Centrino plattform, 2 gig RAM, Vista Home Premium. Den tar väldigt lång tid att starta upp, kanske 4-5 minuter. Skrivbordet och alla ikoner kommer upp snabbt men sen verkar den frysa i några minuter innan man kan röra markören eller göra något. Och det verkar inte ens som att datorn jobbar.....

Från sleep-läget är det änuu värre, tar minst dubbelt så långt tid (om den ens vaknar). När man kör excel kommer ofta ett meddelande att programmet har kraschat (hon har äkta office 2007).

Ibland när man surfar (inga andra program igång) så fryser datorn (några sekunder ibland någon minut), helt utan anledning (?)

Däremot program som tar lite mer kräm t ex gimp funkar hur bra som helst. Har avinstallerat en del av det som är förinstallerat.

Är datorn defekt? Har vi felaktiga inställningar? Nånting måste vara fel för den stationära datorn är mycket kvickare o den har bara 512 i ram, 2 GHz AMD-proscessor, vista ulitmate.

Om det är någon som har tips så emottages det tacksamt.

Det låter som att det finns något bakgrundsprogram som ligger och stör. kanske buggigt antivirusprogram eller om ni har installerat något annat.

gå in på "start" -> och skriv "msconfig". under tabben start (startup på min engelska, inte säker på hur dom översatt, näst längst till höger iaf), så kan du se en lista på program som startas automatiskt när windows går igång. Kolla om det finns något suspekt eller onödigt och avmarkera dom. om du är osäker på om det är nåt viktigt så är det nog bra att låta bli dock.

provaockså att när den hänger upp sig i början trycka CTRL+ALT+DEL för att få fram aktivitetshanteraren, kanske dröjer innan den kommer, men se under "processer" om du kan se något som tar mycket cpu konstant.

annars kan det nog vara bra att installera om windows om du inte hittar något. tvivlar på att det skulle vara fel på själva datorn.

Jag har testat att skriva "msconfig" men inget händer, dvs den hittar inte msconfig...? Ska testa igen. Även testat ctrl+alt+del men inga konstigheter syns.

Det konstiga är att det verkar inte som att datorn arbetar, snarare att den bara tillfälligt lägger av eller vad man ska säga.

Ska tillägga att vi kör AVG Free. Datorn är en HP.

Tack för svaren.

http://www.netsquirrel.com/msconfig/msconfig_vista.html <--- länk till liten guide för att starta msconfig

annars kan du gå in i kontrollpanelen -> windows defender -> verktyg (uppe till höger, kugghjulet) och där se en lista på program som startas automatiskt och stoppa dom från det om du vill. (det är dock en förenklad lista på processer som startas gentemot msconfigen... tror jag)

du skulle kunna testa att koppla ifrån internet och sen avaktivera AVG, starta om och se om det är den som gör det. isf kan det vara att den scannar eller så (det ska iofs inte vara några problem, men man vet aldrig)

tror ms office har nån onödig bakgrundsprocess som brukar ligga, kanske den som är buggad om det kraschar ofta. prova att avsluta alla processer som har med office att göra i aktivitetshanteraren och sen gå i och ur sleep-mode

Jag vill tacka för alla bra och snabba svar. Har precis kommit hem och ska testa alla tips nu.
Man har varit med om sega datorer men jag tror inte det är dessa problem folk syftar på när dom menar att Vista segar ner datorn.
Som jag sa tidigare. Arbetslampan blinkar inte och inte heller går fläkten igång. Den liksom bara somnar ibland.
Jag ska nog göra en ominstallation också.

om ett program låser upp sig så kan det mkt väl verka som att den inte jobbar, arbetslampan visar bara om hårddisken jobbar, inte processorn. och oftast så är det just processorn som blir upplåst av såna låsningar. men det kan förstås vara annat också. ominstallation är som 5-56, löser enkelt alla problem =)

det syns väldigt tydligt, du har säkert fått fram en lista med grejer i datorn, det ska bli utropstecken eller kryss vid saker om dom inte funkar. du behöver inte ens trycka på plustecknet bredvid kategorierna för den ska expandera automatiskt. så om det bara är en fin lista utan tydliuga varningsgrejer så är det nog ingen fara

Okej. Har fipplat lite nu. Inga hårdvarukonflikter. Har bockav av lite saker i "startup" (hittade msconfig), får se om det hjälper.

En annan konstig sak är att så fort man ska utföra en åtgärd, t ex gå in i enhetshaneraren, så blir skärman svart ganska länge. Sen kommer rutan där man ska trycka continue. Den blir det svart lika länge igen. Och sen kommer man till enhetshanteraren. Då har det gått 30 sek. Det har jag aldrig upplevt på någon annan dator.

Jag börjar seriöst misstänka att datorn är defekt. Att hårdisken inte snurrar sina 5400 rpm eller nåt. Jag vete fan.....har för lite kunskap.

det är användarkontrollfunktionen i windows som gör den skärmgrejen, fast det ska inte ta sån tid förstås. du kan testa att stänga av den funktionen i msconfig också, under verktyg och "disable user account control" (fast på engelska). det är alltid svårt att felsöka datorer på distans såhär, men om det inte funkar att avinstallera program och stänga ned processer så är det nog lättast att installera om. gör du det så får du ganska säkert veta om det är datorn eller mjukvaran det är fel på med =)

det mest logiska felet på datorn skulle väl kanske vara en minneskrets isf, men hjälper inte ominstallation så är det väl bäst att skicka tillbaks den så dom får se över den.

Alces skrev:
-------------------------------------------------------
> Det låter som att det finns något
> bakgrundsprogram som ligger och stör. kanske
> buggigt antivirusprogram eller om ni har
> installerat något annat.
>
> gå in på "start" -> och skriv "msconfig". under
> tabben start (startup på min engelska, inte
> säker på hur dom översatt, näst längst till
> höger iaf), så kan du se en lista på program
> som startas automatiskt när windows går igång.
> Kolla om det finns något suspekt eller onödigt
> och avmarkera dom. om du är osäker på om det
> är nåt viktigt så är det nog bra att låta bli
> dock.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Hej.
Jag har liknande tröghets problem, fast inte lika illa. Att ominstalera löser ju problemet. Men totalt sett så tar det ju oxå enormt med tid. Så det skulle va nyttigt att lära sig vad man kan ändra på i msconfig.

Är det någon som vet vad man bör avmarkera av följande som står i uppstarts listan..?
-qttask
-ZLH
-rundll32
-ifrmwerk
-apdproxy
-Reader_sl
-WLTRAY
-ctfmon
-msmsgs
-TeaTimer
-PCsuite

-qttask = quick time = inget som behöver startas tillsammans med datorn
-ZLH = norman antivirus(om du har det installerat), bör vara kvar
-ifrmwerk = intel wireless stuff, ha kvar om du kör trådlöst
-apdproxy = adobe ps album, skulle tro att det är onödigt såvida du inte har nånting du vill att PS ablum ska göra automatiskt när du startar datorn
-Reader_sl = adobe reader, ska göra att det tar nån sekund snabbare att starta programmet när man behöver, onödigt
-WLTRAY = dells wireless ikon, behövs inte, men kan vara bra att ha där
-ctfmon = office paketet, är nog bäst att låta den vara. kan bli problem med indata i office annars
-msmsgs = msn messenger, om du vill att det startas samtidigt som datorn så låt den vara (är bättre att stänga av funktionen i själva messenger ivf)
-teatimer = spybot, låt vara kvar (kan testa att ta bort för att felsöka, bara att klicka i sen igen, om du vill se att datorn går fortare utan)
-pcsuite = ingen aning, nokia program? inget som är viktigt för datorn iaf skulle jag tro. är det något du vill ska starta upp med datorn eller om du är osäker på vad det är så låt vara.

http://www.processlibrary.com/ <-- där kan man söka på processer för att se vad det är =)

generellt så ska inte datorn ta skada av att man plockar bort något där, viktiga systemprocesser finns inte med, men det är alltid lurigt med datorer, så kör försiktigt hehe

EDIT: personligen försöker jag hålla nere antalet processer som startas till så lite som möjligt för att det ska gå snabbt i smidigt. jag kör inte ens med virus/spyware program (men jag rekommenderar att man gör det om man inte är datornörd)

Vet ej hur tung Norman är, men jag bytte ut Norton mot Avast blev min burk genast mycket snabbare (uppstart & drift).

www.avast.com (Gratis så länge man registrerat sig)

Skulle bli väldigt tacksam för välgrundade hypoteser på vad som har knasat på mina active sync-inställningar på mobilen

Det är en ny SE G900 som ska integreras med Exchange-servern

Alla kontoinställningar är trippelkollade och internet funkar

Vad mer finns att kolla?

Funderar på att skaffa ett TV-kort till min bärbara dator nu till semestern, men jag har inte så mycket koll på vad alla förkortningar betyder och vad som egentligen krävs för att ta emot och se marksänd digital-tv. Vad kan jag åstadkomma med detta kort? http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010113744 Behöver jag en CA-modul om allt jag egentligen behöver är SVT1 och SVT2? Är mest intresserad av att kunna titta på nyheter och liknande och då räcker det med de vanliga kanalerna....

Av ren nyfikenhet.
Hur fungerar det med TV-kort i OSX?
Kör man något inbyggt, typ som Windows media center, eller är det tredjepartsmjukvara som gäller?

Tillbaka
Topp