[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Tjena!

Hörrni grabbar, få inte tråden stängd pga politiksnack nu..
Jag kände mig först lite skyldig men när jag läser baklänges vad jag skrivit så tänker jag nog inte ta på mig någon skuld till att ha börjat tala politik denna gång. Men jag är ärligt öppen för motargument när det gäller denna sak. Jag kanske missbedömer betydelsen av vad jag själva skrivit?

För att återgå till bilar.
Hur skall jag lyckas motså frestelsen att göra såhär med ioniqen. En rejält överviktig Delta integrale. Hyundai-Ioniq-5-6.webpHyundai-Ioniq-5-2a-1-1024x555.webp

Jag kände mig först lite skyldig men när jag läser baklänges vad jag skrivit så tänker jag nog inte ta på mig någon skuld till att ha börjat tala politik denna gång. Men jag är ärligt öppen för motargument när det gäller denna sak. Jag kanske missbedömer betydelsen av vad jag själva skrivit?
Jag hade gärna bemött det. Utifrån mitt perspektiv som verksam mot en del av myndighetssverige. Men det passar inte riktigt här :)

Men utifrån att vi inte ska ha den diskussionen här kanske inte påståendena heller ska kvarstå oemotsagda, sen om du eller mod löser det spelar kanske mindre roll.

För att återgå till bilar.
Hur skall jag lyckas motså frestelsen att göra såhär med ioniqen. En rejält överviktig Delta integrale. Visa bilaga 763376Visa bilaga 763377
Det var mycket nära att det blev en 5:a nu när jag bytte. Prisvärd, bra teknik, ”bättre än genomsnittet för elbil interiört”, trevlig på vägen och snygg. Hade jag sett detta fotot hade jag inte kunnat stå emot! Så frän!

Men long-range framför N för mig. Så grattis till nya bilen!

Jag har aldrig gillat 5:ans design, men nu börjar jag nästan ändra mig.
Det verkar helt klart som att Kias version av bilen (EV6) gått hem bättre här i sverige. Ser mycket fler EV6 än Ioniq 5 på vägarna. Och nu när jag letade vinterhjul på blocket fanns det inga från Ioniq 5 men en hel del från EV6 så jag kommer får skämmas på vintern över att det inte står Hyundai på fälgarna.

Det verkar helt klart som att Kias version av bilen (EV6) gått hem bättre här i sverige. Ser mycket fler EV6 än Ioniq 5 på vägarna. Och nu när jag letade vinterhjul på blocket fanns det inga från Ioniq 5 men en hel del från EV6 så jag kommer får skämmas på vintern över att det inte står Hyundai på fälgarna.
Jag gillade inte första intrycket av EV6 medan Ioniq 5 gav rejält ha-begär första gången jag såg den på bild. Men i verkligheten tycker jag EV6 vinner ordentligt utseendemässigt. Det är dessutom en design som växer över tid medan Ioniq känns lite överarbetad efter ett tag, så man lite tröttnar på allt som pockar på uppmärksamhet.

En silvergrå EV6 AWD skulle jag gärna ha, om den duger som ersättare för V90n. Men jag tror vi åker på problem med bagagevolymen tyvärr.

1744895375887.webp

Jag gillade inte första intrycket av EV6 medan Ioniq 5 gav rejält ha-begär första gången jag såg den på bild. Men i verkligheten tycker jag EV6 vinner ordentligt utseendemässigt. Det är dessutom en design som växer över tid medan Ioniq känns lite överarbetad efter ett tag, så man lite tröttnar på allt som pockar på uppmärksamhet.

En silvergrå EV6 AWD skulle jag gärna ha, om den duger som ersättare för V90n. Men jag tror vi åker på problem med bagagevolymen tyvärr.

Visa bilaga 763404
Enligt Teslabjörn är Ionic mycket större i bagaget än EV6 om man räknar i bananlådor (11 vs 8 lådor). Tycker EV6 är trevlig också men leasingpriset var 3500kr mer per månad vilket kändes sjukt ovärt.

Kom ihåg att Ioniq 5 kan man skjuta och justera lutningen i baksätet (grym feature som fler bilar borde ha). Björns test har nog maxat bagagerummet vilket går ut över baksätet.
Har för mig att Hyundai hade stora problem att få fram bilar jämfört med Kia inledningsvis så det bidrog nog till att ev6 är mycket vanligare.

/J

Kom ihåg att Ioniq 5 kan man skjuta och justera lutningen i baksätet (grym feature som fler bilar borde ha). Björns test har nog maxat bagagerummet vilket går ut över baksätet.
Har för mig att Hyundai hade stora problem att få fram bilar jämfört med Kia inledningsvis så det bidrog nog till att ev6 är mycket vanligare.

/J
Ja men han satte sätet på en ganska rimlig vinkel i testet på båda bilarna. EV6 går också att vinkla baksätet i men tror inte man kan skjuta det framåt om jag kommer ihåg rätt. Benutrymmet i Ioniq 5 är mer än tillräckligt i främre läget för mina ben och det är ju sjukt smidigt att kunna välja eftersom det mest kommer åka barn där bak ändå.

Mjuka väskor med kläder, och i viss mån matkassar, är rätt medgörliga. Det var inte mycket stora luftfickor i bagaget när vi packade till fjällen.
Gillar man liter har ju ev6 490L och 1270L med fällda säten jämfört med 527L och 1587 för Ioniq 5. Mätt i VDA-standard

Senast ändrad:

Visa bilaga 763404
Jag var nära att skaffa just en sån, tom GTn var ett alternativ. Men eftersom Hedin inte orkade ge en offert baserad på ett färdigt avtal efter tre påstötningar så slapp de sälja en.

Pjäxbagar för 99 kr st är standardtipset för Model Y, man kan köpa olika färger för olika innehåll, 3 st bara i lådan under bagaget och 8 st uppe har jag för mig att det går i. Frunken är inte optimal form för pjäxbagar så där får man köra en överfull IKEA-påse istället.

Går säkert att applicera på andra bilar med.

VI har f.ö. aldrig behövt packa över baksätet på Y:n. Å andra sidan ser man knappt nått genom bakrutan ändå.

Jag var nära att skaffa just en sån, tom GTn var ett alternativ. Men eftersom Hedin inte orkade ge en offert baserad på ett färdigt avtal efter tre påstötningar så slapp de sälja en.
Hedin Bil är genomgående häpnadsväckande oprofessionella enligt min inte helt ringa erfarenhet de senaste 3 åren! Skulle inte rekommendera någon att göra affär med dem.
(En köpt bil på distans som visade sig ha en helt annans spec och ett helt annat och sämre skick än utlovat så affären gick tillbaka, två olika mycket seriösa offertförfrågningar som de besvarade inte alls eller inte alls enligt vad vi diskuterat och en leverans som de tyvärr ordnade på en bil via företagsleasingsbolag som var ytterst oproffsig.)

Hedin Bil är genomgående häpnadsväckande oprofessionella enligt min inte helt ringa erfarenhet de senaste 3 åren! Skulle inte rekommendera någon att göra affär med dem.
(En köpt bil på distans som visade sig ha en helt annans spec och ett helt annat och sämre skick än utlovat så affären gick tillbaka, två olika mycket seriösa offertförfrågningar som de besvarade inte alls eller inte alls enligt vad vi diskuterat och en leverans som de tyvärr ordnade på en bil via företagsleasingsbolag som var ytterst oproffsig.)
Ja bilbranschen är minst sagt speciell över lag, och Hedin sticker ut enligt min erfarenhet också.
Man kan ju tycka att en familj som kommer inkörande i en nästan tre år gammal typisk tjänstekärra och går rakt fram och vill provköra en annan typisk tjänstekärra borde vara drömkunden. Jag kunde lika gärna traskat in med en miljon i kontanter. Men väldigt få bilsäljare verkar tänka så.

Det kan ha varit en fråga om tillgänglighet också. Vi provkörde en ioniq5 i juni -22 och jag frågade då när vi kunde få bilen. ”Det var just det”, sa säljaren och förklarade att om vi kunde tänka oss en grön, maxutrustad och med mellanmotorn, så fanns det en i januari -23…
Som köpare går man nån annanstans då. Lite synd, jag gillar verkligen bilen.

Det kan ha varit en fråga om tillgänglighet också. Vi provkörde en ioniq5 i juni -22 och jag frågade då när vi kunde få bilen. ”Det var just det”, sa säljaren och förklarade att om vi kunde tänka oss en grön, maxutrustad och med mellanmotorn, så fanns det en i januari -23…
Som köpare går man nån annanstans då. Lite synd, jag gillar verkligen bilen.
Jag var med om liknande, över ett års lev på min spec. Men i ärlighetens namn var det långa leveranser på många bilar just då (för det var väl då det var halvledarbrist?). Så jag körde vidare med min gamla bil.

Något år senare var jag inne igen. Då var det kortare, men fortfarande opraktiskt långa, leveranser. Jag gnällde lite, och säljaren kontrade med att hade jag beställt där för ett år sedan hade jag snart haft min bil. Han hade ju inte fel, men supertaskigt att påminna mig… :-)

Ja bilbranschen är minst sagt speciell över lag, och Hedin sticker ut enligt min erfarenhet också.
Man kan ju tycka att en familj som kommer inkörande i en nästan tre år gammal typisk tjänstekärra och går rakt fram och vill provköra en annan typisk tjänstekärra borde vara drömkunden. Jag kunde lika gärna traskat in med en miljon i kontanter. Men väldigt få bilsäljare verkar tänka så.

Jag har också funderat på hur Hedin får in pengar. Alla jag hört prata något om dem har samma upplevelse. Inte lyckats köpa bil... Ändå växer de.

Är det något penningtvättschema?

Jag har också funderat på hur Hedin får in pengar. Alla jag hört prata något om dem har samma upplevelse. Inte lyckats köpa bil... Ändå växer de.

Är det något penningtvättschema?
Bilar har sålt sig själva om man bara haft flashiga reklamer och rätt märken. Nu gör de inte det längre, och Hedin har problem.

Det var många V70 med takbox och dåligt sikt genom bakrutan längs väg70,,,,
Varför skulle man behöva se nåt genom bakrutan när det finns speglar?

Ska man inte utnyttja höjden kan man ju köra en sedan och slippa en del vägbullret.

Bjuder på en bonusbild på en 85% full V70 med tre cyklar, en Evoc bike bag och en månads packning för två i. Kommer nog aldrig äga en bättre bil igen när den här dött. Lastar enormt mycket, bekväm att köra. 8 helt problemfria år och ~15000 mil till nästan ingen kostnad. Och ingen värdeminskning för att jag fyller den med lera eller häller ut öl i sätena.

IMG_3237_Original.webp

Bilar har sålt sig själva om man bara haft flashiga reklamer och rätt märken. Nu gör de inte det längre, och Hedin har problem.
Jag besökte hedin i helgen också. De lämnade 40000 kr lägre bud på inbytesbilen än Hyundai gjorde. Sen består ju halva bilhallen av MG och BYD som inte riktigt ger mersmak.

Jag har alltid gillat den. Speciellt på bild. I verkligheten är den ju sjukt mycket större än man väntar sig av karossformen.
Det är väl som dina övriga estetiska inflikningar: ett tecken på respektabel ålder! Nu kom något "modärnt" med loggor från 80-talet (säkert när du var ung?), då rinner det till! 😏

Jag gillar verkligen ioniq 5 men här i stan går det en svart med grå detaljer. Ser inte särskilt bra ut mot de andra färgerna.

MVH drömmer om en ionoq 6... som kommer som "n" för övrigt.

Det är väl som dina övriga estetiska inflikningar: ett tecken på respektabel ålder! Nu kom något "modärnt" med loggor från 80-talet (säkert när du var ung?), då rinner det till! 😏

Jag gillar verkligen ioniq 5 men här i stan går det en svart med grå detaljer. Ser inte särskilt bra ut mot de andra färgerna.

Ja delta integrale regerade på rallysträckorna när jag var barn. Tycker Ioniq 6 är riktigt kul, älskar att både Hyundai och kia tar ut svängarna designmässigt. Hade Ioniq 6 haft större bagageutrymme hade det kunnat bli en sådan istället. Det känns som att det rullar väldigt få Ioniq 6 på vägarna än så länge.

Ioniq 6 gillar jag också av oklar anledning. Egentligen är den skitful men den sticker ändå ut positivt på något konstigt sätt. Skulle absolut kunna ha en!

Ioniq 6 gillar jag också av oklar anledning. Egentligen är den skitful men den sticker ändå ut positivt på något konstigt sätt. Skulle absolut kunna ha en!
Den är ju snygg bakifrån och framifrån, där den ser ut att ha inspirerats väldigt mycket av Porsche. Men profilen ser ju mer ut som en jättegammal citroën(?) eller så. Övergången mot bakrutan med den nedåtsluttade krökningen ser ju verkligen knasig ut...

Tjena!

Ioniq 6 är en ytterst trevlig bil att köra, växlande mellan en I6 och en EV6 några dagar förförra året och I6 var mycket tystare och trevligare på vägen.
Ljudnivån är ju inte så konstigt med tanke på att det är en sedan, vägkomforten blir ju bättre med I6s längre hjulbas och att den väger 100kg mindre. I övrigt är det ju mer eller mindre samma bil. Sen var det en personlig väldigt stor skillnad, jag får inte plats med huvudet i en EV6, så den skulle inte gå att äga oavsett.

Tjena!

Ioniq 6 är en ytterst trevlig bil att köra, växlande mellan en I6 och en EV6 några dagar förförra året och I6 var mycket tystare och trevligare på vägen.
Ljudnivån är ju inte så konstigt med tanke på att det är en sedan, vägkomforten blir ju bättre med I6s längre hjulbas och att den väger 100kg mindre. I övrigt är det ju mer eller mindre samma bil. Sen var det en personlig väldigt stor skillnad, jag får inte plats med huvudet i en EV6, så den skulle inte gå att äga oavsett.
Då vet vi att EV6-ägarna inte är alltför tjockskallsiga?

I6 är en väldigt snygg sedan. Det innebär tyvärr också att den har en klassisk sedan-baklucka med trångt och högt att lasta i. För mig som är lite kombi-skadad gjorde det att den föll bort. Samma öde som Mustangen (fast där fanns det fler anledningar).

I6 är en väldigt snygg sedan. Det innebär tyvärr också att den har en klassisk sedan-baklucka med trångt och högt att lasta i. För mig som är lite kombi-skadad gjorde det att den föll bort. Samma öde som Mustangen (fast där fanns det fler anledningar).
Mustangen är väl ändå en halvkombi? Eller pratar vi om en riktig Mustang?

Tillbaka
Topp