[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Med tanke på andras kommentarer, vilken årsmodell kör du?Jag tycker inte bullernivån är särskilt hög ?
Och extremt bra utrymme i baksätet och rätt bra i bagage.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Med tanke på andras kommentarer, vilken årsmodell kör du?Jag tycker inte bullernivån är särskilt hög ?
Och extremt bra utrymme i baksätet och rätt bra i bagage.
Jag kör en Golf så ingen årsmodell alls ?, men har varit Skoda mekaniker i 17 år, så hunnit köra ett helt gäng Superb ?Med tanke på andras kommentarer, vilken årsmodell kör du?
Apropå elbilar och fyrhjulsdrift gjorde Teknikens värld ett test nyligen. Lite intressant att se vilka som fungerar bättre resp sämre. Framförallt att Skoda och VW skiljer sig åt vilka väl i mångt och mycket ska vara samma bil.
![]()
Vi testar fyra elbilars fyrhjulsdrift
Elbilars fyrhjulsdrift är generellt bra, men de olika systemen skiljer sig förstås åt och några fungerar därför bättre än andra. Här testar vi fyra olika elbilars fyrhjulsdrift.teknikensvarld.expressen.se
Ingen aning. Skiljer sig 4wd-systemen mellan GTX och PP 4motion åt? Motoreffekten är lite lägre på den senare, men skiljer det även nåt i hur kraft till hjulen styrs? Min tolkning av testet är att det primärt är det senare som testas, motoreffekt torde ha liten inverkan när bilen står på kullagrade rullar.Misstänker dock att Enyaq RS borde jämföras med id4 GTX om man vill jämföra äpplen? En vanlig iv80 4x4 hade kanske betett sig som id4an i testet.
Jag äger en subaru outback -10 som jag är nöjd med har kört flera år och funkar fint, Rejäl och bra bil. Visst är en bensinare som inte är den snålaste.Har tråden blivit en allmän bilköpsfrågatråd? Jag skjuter in lite funderingar, någon får väl peka mig till annat hörn i vardagsrummet annars.
Jag är sjukt less på vår Honda CRV. Det var ett prisvärt köp av släkting som hade lågt miltal. Men den är tråkig, bullrig, och jag tycker inte jag sitter bra.
Fyrhjulsdrift blir nog krav, viss ökad framkomlighet är välkommet. Måste finnas massa plats. Det bör finnas någorlunda plats kvar i baksätet bakom 190cm chaufför, och generöst bagage.
Vill inte heller har ny bil. Den får gärna vara lite repig så jag inte gråter om den får nya skador. Prisklass upp till 100k ca.
Tyst kupé och allmän långåkarkomfort ligger på hög prio.
Sneglat endel på "tuffa kombis" typ audi allroad, volvo xc70, Subaru Outback. Men har inte stängt dörren till SUV (som jag dock ofta tycker är små på insidan). XC60 kanske? Och ibland drömmer jag om Land rover discovery...
I prisklassen handlar det ju kanske mer om exemplaret än generellt om märke/modell. Men jag är ändå rådvill. Vad tänker happy? Vilken bil ska jag ha?
Kanske är din modell hybridalternativet för mig som egentligen vill ha en beg GTE, men inte vill betala fullt så mycket samt slippa serva en DSG-låda.Gillar min Superb skarpt invändigt. Enda nackdelen med min är att hybriden snor 100 liter i bagaget som jag gärna haft. Hade jag varit ute efter en ny bil idag hade det blivit en sån fast utan batteri men med 4x4.
Kanske är din modell hybridalternativet för mig som egentligen vill ha en beg GTE, men inte vill betala fullt så mycket samt slippa serva en DSG-låda.
Edit: attans, inser att Ocatvia hybrid är en rätt modern företeelse
Det är samma drivlina i GTE och Skodorna, så dom har också DSG.Kanske är din modell hybridalternativet för mig som egentligen vill ha en beg GTE, men inte vill betala fullt så mycket samt slippa serva en DSG-låda.
Edit: attans, inser att Ocatvia hybrid är en rätt modern företeelse
Jag tycker bensinmotorerna är riktigt trevliga, men ganska ovanliga.Ni som verkar kunna Superb:ar!
Måste byta bil och är inne på en superb, visst kom generation 3 år 2016? Vad skiljer mot 2017-2018?
Hur är bensinmotorerna gentemot diesel? Har en passat 2.0TDI 170hk nu, alltid funkat bra motormässigt, dock dyr skatt och jag kör relativt lite mil per år. (dock lite rädd för VAG pga min bil är mer brun än vit nu...)
Är Superb bilen att ha om man vill ha automat, kombi, 4x4 och har en budget på ca 200k?
Jag tycker hybrid verkar lite läskigt att äga själv än så länge, men säljer man bara vidare i tid så går det säkert bra.
Anekdot från verkligheten: Jag har ägt en hybrid i 12 år och den har just passerat 30 000 mil, av vilka jag kört 22 000. Inga som helst fel under tiden jag ägt den (förutom slitagerelaterade).
Lexus GS 450h från 2007.Vad för någon?
Ja, det verkar vara lite sisådär med bensinarna! får kanske bli en diesel..Jag tycker bensinmotorerna är riktigt trevliga, men ganska ovanliga.
Värt att notera att det inte är en laddhybrid. Laddhybrider är ju lite mer komplexa, än "vanliga" hybrider. Idag är väl t.ex alla Volvos modeller hybrider i den bemärkelsen, även BMW har väl ett 48v hjälpsystem i sina ICE-bilar.Lexus GS 450h från 2007.
Gäller det verkligen alla Volvo och BMW, även de rena bensin-bilarna? Jag har fått intrycket att det främst är dieslarna som har mildhybrid-system. Hos Volvo har de ju t.o.m. egen beteckning ”B4”, och de är diesel med mildhybrid.Värt att notera att det inte är en laddhybrid. Laddhybrider är ju lite mer komplexa, än "vanliga" hybrider. Idag är väl t.ex alla Volvos modeller hybrider i den bemärkelsen, även BMW har väl ett 48v hjälpsystem i sina ICE-bilar.
Idag finns det ingen ren bensin eller diesel motor hos volvos nya bilar, om sen B:et står för Battery eller Brake-by-wire verkar vara olika beroende på källa.Gäller det verkligen alla Volvo och BMW, även de rena bensin-bilarna? Jag har fått intrycket att det främst är dieslarna som har mildhybrid-system. Hos Volvo har de ju t.o.m. egen beteckning ”B4”, och de är diesel med mildhybrid.
Varför skulle laddhybrider vara "lite mer komplexa"? Finns det några fler skillnader förutom att man kan ladda batteriet från extern källa? (frågan vänligt ställd, jag undrar bara)Värt att notera att det inte är en laddhybrid. Laddhybrider är ju lite mer komplexa, än "vanliga" hybrider. Idag är väl t.ex alla Volvos modeller hybrider i den bemärkelsen, även BMW har väl ett 48v hjälpsystem i sina ICE-bilar.
Gäller det verkligen alla Volvo och BMW, även de rena bensin-bilarna? Jag har fått intrycket att det främst är dieslarna som har mildhybrid-system. Hos Volvo har de ju t.o.m. egen beteckning ”B4”, och de är diesel med mildhybrid.
Hela bilen är ju anpassad för att vara en elbil ”light” med dedikerad elmotor och batterpaket + en ICE drivlina. Mildhybrider (full hybrid på Toyota / Lexus språk) har väl endast en kraftigare startmotor/generator som driver via svänghjulet eller växellådan och ett extra externt batteri 48v på moderna bilar (killgissar).Varför skulle laddhybrider vara "lite mer komplexa"? Finns det några fler skillnader förutom att man kan ladda batteriet från extern källa? (frågan vänligt ställd, jag undrar bara)
Ok, tack för svar. Vad är problemet om det är kamkedja?Liten input... Kolla så att det är kamrem och inte kamkedja. På Polo med samma motor blev det kamrem någonstans på våren -14, vet inte hur det är med Skoda och Seat.
Normalt är kamkedja bra, mycket slitstark och helt utan servicebehov till skillnad fr kamrem som måste bytas vid vissa intervall, ofta till hög kostnad. Men vissa motormodeller, ex.vis dessa VW-motorer, har en dålig konstruktion för kamkedjan, och då kan det bli problem. Tricket är att läsa på, det sprids ganska fort när det börjar bli vanligt med problem för en motormodell.Ok, tack för svar. Vad är problemet om det är kamkedja?
Har också börjat söka efter liknande bil. Börjar kännas omodernt med två dieselbilar.Finns det några prisvärda laddhybrider? Krav: golfklass eller större.
Och Skoda Superb iVHar också börjat söka efter liknande bil. Börjar kännas omodernt med två dieselbilar.
Min utgångspunkt är också Golf men gärna med kombi. Den verkar bara finnas som laddhybrid utan kombi. Passat Gte finns som kombi.
Skoda Octavia kombi finns/fanns som laddhybrid.Har också börjat söka efter liknande bil. Börjar kännas omodernt med två dieselbilar.
Min utgångspunkt är också Golf men gärna med kombi. Den verkar bara finnas som laddhybrid utan kombi. Passat Gte finns som kombi.
GTE har med varit på min radar ett tag, dock är jag inte sugen på att betala mer än 150k för bil. Men om 2-3 år kanske de ligger däromkring?för Har också börjat söka efter liknande bil. Börjar kännas omodernt med två dieselbilar.
Ja de ser riktigt fina ut. Har bara kört Passat med stora dieseln och den var fin att köra. GTE är nog ännu trevligare kan jag tänka mig.GTE har med varit på min radar ett tag, dock är jag inte sugen på att betala mer än 150k för bil. Men om 2-3 år kanske de ligger däromkring?
Japp. Jag har garage och använder bil 3-4 dagar i veckan, varav de flesta resor är på 10-20 km t/r, så mitt liv känns som klippt och skuret för en laddhybrid.Ja de ser riktigt fina ut. Har bara kört Passat med stora dieseln och den var fin att köra. GTE är nog ännu trevligare kan jag tänka mig.
Har ungefär de förutsättningarna också.Japp. Jag har garage och använder bil 3-4 dagar i veckan, varav de flesta resor är på 10-20 km t/r, så mitt liv känns som klippt och skuret för en laddhybrid.