[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Apropå elbilar och fyrhjulsdrift gjorde Teknikens värld ett test nyligen. Lite intressant att se vilka som fungerar bättre resp sämre. Framförallt att Skoda och VW skiljer sig åt vilka väl i mångt och mycket ska vara samma bil.

Misstänker dock att Enyaq RS borde jämföras med id4 GTX om man vill jämföra äpplen? En vanlig iv80 4x4 hade kanske betett sig som id4an i testet.

Misstänker dock att Enyaq RS borde jämföras med id4 GTX om man vill jämföra äpplen? En vanlig iv80 4x4 hade kanske betett sig som id4an i testet.
Ingen aning. Skiljer sig 4wd-systemen mellan GTX och PP 4motion åt? Motoreffekten är lite lägre på den senare, men skiljer det även nåt i hur kraft till hjulen styrs? Min tolkning av testet är att det primärt är det senare som testas, motoreffekt torde ha liten inverkan när bilen står på kullagrade rullar.
Och just styrmjukvaran skulle ju kunna skilja mellan Skoda och VW även om de i övrigt bygger på samma plattform.

Har tråden blivit en allmän bilköpsfrågatråd? Jag skjuter in lite funderingar, någon får väl peka mig till annat hörn i vardagsrummet annars.

Jag är sjukt less på vår Honda CRV. Det var ett prisvärt köp av släkting som hade lågt miltal. Men den är tråkig, bullrig, och jag tycker inte jag sitter bra.

Fyrhjulsdrift blir nog krav, viss ökad framkomlighet är välkommet. Måste finnas massa plats. Det bör finnas någorlunda plats kvar i baksätet bakom 190cm chaufför, och generöst bagage.

Vill inte heller har ny bil. Den får gärna vara lite repig så jag inte gråter om den får nya skador. Prisklass upp till 100k ca.

Tyst kupé och allmän långåkarkomfort ligger på hög prio.

Sneglat endel på "tuffa kombis" typ audi allroad, volvo xc70, Subaru Outback. Men har inte stängt dörren till SUV (som jag dock ofta tycker är små på insidan). XC60 kanske? Och ibland drömmer jag om Land rover discovery...

I prisklassen handlar det ju kanske mer om exemplaret än generellt om märke/modell. Men jag är ändå rådvill. Vad tänker happy? Vilken bil ska jag ha?
Jag äger en subaru outback -10 som jag är nöjd med har kört flera år och funkar fint, Rejäl och bra bil. Visst är en bensinare som inte är den snålaste.

Outbacken är rätt stor inuti den med, en av få som kan konkurrera hyggligt med Superben om innerutrymmen. Men XC60 ska du som sagt undvika om du är ute efter en stor bil, riktigt liten inuti (har dock inte suttit i senaste generationen men den är nog inte aktuell).

Gillar min Superb skarpt invändigt. Enda nackdelen med min är att hybriden snor 100 liter i bagaget som jag gärna haft. Hade jag varit ute efter en ny bil idag hade det blivit en sån fast utan batteri men med 4x4.

Äger en diesel superb-16 och är 193cm lång.
Sitter väldigt bra i den och inga problem med en fullvuxen bakom.
Vi var fyra vuxna med packning och cyklar till Tjeckien och det var ingen som klagade.
Tycker den är snål för att vara en såpass stor bil.
Vi har kört till Kroatien ett par vändor med familjen och enligt datorn ligger vi på runt 0,65.
Frugan lyckas köra den till jobbet (mest motorväg) på 0,5.

Ni som verkar kunna Superb:ar!

Måste byta bil och är inne på en superb, visst kom generation 3 år 2016? Vad skiljer mot 2017-2018?
Hur är bensinmotorerna gentemot diesel? Har en passat 2.0TDI 170hk nu, alltid funkat bra motormässigt, dock dyr skatt och jag kör relativt lite mil per år. (dock lite rädd för VAG pga min bil är mer brun än vit nu...)

Är Superb bilen att ha om man vill ha automat, kombi, 4x4 och har en budget på ca 200k?

Gillar min Superb skarpt invändigt. Enda nackdelen med min är att hybriden snor 100 liter i bagaget som jag gärna haft. Hade jag varit ute efter en ny bil idag hade det blivit en sån fast utan batteri men med 4x4.
Kanske är din modell hybridalternativet för mig som egentligen vill ha en beg GTE, men inte vill betala fullt så mycket samt slippa serva en DSG-låda.

Edit: attans, inser att Ocatvia hybrid är en rätt modern företeelse

Kanske är din modell hybridalternativet för mig som egentligen vill ha en beg GTE, men inte vill betala fullt så mycket samt slippa serva en DSG-låda.

IV finns nog bara med DSG?

Octavian är rätt ny ja, men även liten bak när man har batteri. Hade en Octavia innan den här (tdi 150hk), körde ~14 000 mil utan att röra en skruv förutom planerad service.

Jag tycker hybrid verkar lite läskigt att äga själv än så länge, men säljer man bara vidare i tid så går det säkert bra.

Med dagens bensinförbrukning så har väl diesel väl nära nog spelat ut sin roll om man tankar på pumpen som vanligt folk, på vanliga personbilar då.

Det är samma drivlina i GTE och Skodorna, så dom har också DSG.

Ni som verkar kunna Superb:ar!

Måste byta bil och är inne på en superb, visst kom generation 3 år 2016? Vad skiljer mot 2017-2018?
Hur är bensinmotorerna gentemot diesel? Har en passat 2.0TDI 170hk nu, alltid funkat bra motormässigt, dock dyr skatt och jag kör relativt lite mil per år. (dock lite rädd för VAG pga min bil är mer brun än vit nu...)

Är Superb bilen att ha om man vill ha automat, kombi, 4x4 och har en budget på ca 200k?
Jag tycker bensinmotorerna är riktigt trevliga, men ganska ovanliga.

Jag tycker hybrid verkar lite läskigt att äga själv än så länge, men säljer man bara vidare i tid så går det säkert bra.

Anekdot från verkligheten: Jag har ägt en hybrid i 12 år och den har just passerat 30 000 mil, av vilka jag kört 22 000. Inga som helst fel under tiden jag ägt den (förutom slitagerelaterade).

Värt att notera att det inte är en laddhybrid. Laddhybrider är ju lite mer komplexa, än "vanliga" hybrider. Idag är väl t.ex alla Volvos modeller hybrider i den bemärkelsen, även BMW har väl ett 48v hjälpsystem i sina ICE-bilar.
Gäller det verkligen alla Volvo och BMW, även de rena bensin-bilarna? Jag har fått intrycket att det främst är dieslarna som har mildhybrid-system. Hos Volvo har de ju t.o.m. egen beteckning ”B4”, och de är diesel med mildhybrid.

Gäller det verkligen alla Volvo och BMW, även de rena bensin-bilarna? Jag har fått intrycket att det främst är dieslarna som har mildhybrid-system. Hos Volvo har de ju t.o.m. egen beteckning ”B4”, och de är diesel med mildhybrid.
Idag finns det ingen ren bensin eller diesel motor hos volvos nya bilar, om sen B:et står för Battery eller Brake-by-wire verkar vara olika beroende på källa.
Bmw har jag sämre koll på, verkar mest vara 2,0d som är mildhybrid som standard

Värt att notera att det inte är en laddhybrid. Laddhybrider är ju lite mer komplexa, än "vanliga" hybrider. Idag är väl t.ex alla Volvos modeller hybrider i den bemärkelsen, även BMW har väl ett 48v hjälpsystem i sina ICE-bilar.
Varför skulle laddhybrider vara "lite mer komplexa"? Finns det några fler skillnader förutom att man kan ladda batteriet från extern källa? (frågan vänligt ställd, jag undrar bara)

Principiellt är det väl bara en extra 220/380-laddare.
Men i verkligheten är väl både batteri och motor betydligt större på en ladd-variant. Hållbarhet / service borde väl vara samma men mildhybriden fungerar kanske något bättre som bil även när hybriddelen havererat.

En icke plugin-hybrid lär du inte märka batteridegradering på så mycket eftersom systemet jobbar helt autonomt.

Ingen Volvo idag är "ren" bensin eller diesel. Alla är minst "mildhybrid" . B4 kan vara både bensin o diesel.

Varför skulle laddhybrider vara "lite mer komplexa"? Finns det några fler skillnader förutom att man kan ladda batteriet från extern källa? (frågan vänligt ställd, jag undrar bara)
Hela bilen är ju anpassad för att vara en elbil ”light” med dedikerad elmotor och batterpaket + en ICE drivlina. Mildhybrider (full hybrid på Toyota / Lexus språk) har väl endast en kraftigare startmotor/generator som driver via svänghjulet eller växellådan och ett extra externt batteri 48v på moderna bilar (killgissar).

Jag tänkte låna tråden lite.
Kollar på skoda rapid och klonen seat toledo från runt 2014-2015 båda med 1.2 TSI bensinmotor, manuell växellåda.
Är det någon som har någon input kring dessa? (kända fel, vad man skall hålla koll på osv).
All input mottas gladeligen, även den som baseras på magkänsla och anekdoter.

Liten input... Kolla så att det är kamrem och inte kamkedja. På Polo med samma motor blev det kamrem någonstans på våren -14, vet inte hur det är med Skoda och Seat.

Ok, tack för svar. Vad är problemet om det är kamkedja?
Normalt är kamkedja bra, mycket slitstark och helt utan servicebehov till skillnad fr kamrem som måste bytas vid vissa intervall, ofta till hög kostnad. Men vissa motormodeller, ex.vis dessa VW-motorer, har en dålig konstruktion för kamkedjan, och då kan det bli problem. Tricket är att läsa på, det sprids ganska fort när det börjar bli vanligt med problem för en motormodell.

A6 V6 2.8 och 3.2 2006 och framåt är en sådan modell som ska undvikas om den har longlife-servats (eller om det slarvats med oljebyten). Hydrauliska kedjesträckarna koksar igen och slutar fungera vilket leder till rassel och i förlängningen att kedjan kuggar över. Kedjan sitter mot torpedväggen på bilen så motorn måste ur.

Vi hade en sådan men den var välservad varje år och hade inga problem, inte heller ägaren efter mig. Numera rullar den i Polen, även när jag sålde så var det lite sug därifrån :-)

Ja, longlife-service är nog en stor bov i kamkedje-problematiken. Även jag har vad som anses vara en problem-motor, BMW N47, men välservad som den är med extra oljebyte mellan longlife-servicarna så går den fortf efter 14 år och drygt 23000 mil som en klocka. Läser man på lite visar det sig oftast att det är de bilar som det slarvats med som drabbas.

Ja nu har jag googlat och läst på, det verkar som 1.4 TSI var mer drabbad än 1.2 TSI att motorerna innan 2013 var mer drabbade än de efter samt precis som ooms skriver ovan att serviceintervall/oljebyte verkar ha stor inverkan.

Så det blir till att kolla servicehistoriken extra noga.

Hoppa över modellen helt istället nu när du känner till problemen, det kommer bara ge upphov till onödigt ont i magen. Om det nu inte reflekteras i priset och du är en riskbenägen person. :)

Ganska ovanligt med kamkedjeproblem på 1,2 motorn, problemet med 1,4 var betydligt större. 1,2an har bara 1 kamaxel och den verkar mindre känslig, men det händer.
Det vanligaste problemet på 1,2 är tändkablar, bytt väldigt mycket sådana.
Den nyare 1,2 16 ventilsmotorn med kamrem är fantastiskt driftsäker.
I övrigt inga direkta typfel på Rapid.

Finns det några prisvärda laddhybrider? Krav: golfklass eller större.
Har också börjat söka efter liknande bil. Börjar kännas omodernt med två dieselbilar.
Min utgångspunkt är också Golf men gärna med kombi. Den verkar bara finnas som laddhybrid utan kombi. Passat Gte finns som kombi.

Har också börjat söka efter liknande bil. Börjar kännas omodernt med två dieselbilar.
Min utgångspunkt är också Golf men gärna med kombi. Den verkar bara finnas som laddhybrid utan kombi. Passat Gte finns som kombi.
Skoda Octavia kombi finns/fanns som laddhybrid.

för Har också börjat söka efter liknande bil. Börjar kännas omodernt med två dieselbilar.
GTE har med varit på min radar ett tag, dock är jag inte sugen på att betala mer än 150k för bil. Men om 2-3 år kanske de ligger däromkring?

GTE har med varit på min radar ett tag, dock är jag inte sugen på att betala mer än 150k för bil. Men om 2-3 år kanske de ligger däromkring?
Ja de ser riktigt fina ut. Har bara kört Passat med stora dieseln och den var fin att köra. GTE är nog ännu trevligare kan jag tänka mig.

Ja de ser riktigt fina ut. Har bara kört Passat med stora dieseln och den var fin att köra. GTE är nog ännu trevligare kan jag tänka mig.
Japp. Jag har garage och använder bil 3-4 dagar i veckan, varav de flesta resor är på 10-20 km t/r, så mitt liv känns som klippt och skuret för en laddhybrid.

Japp. Jag har garage och använder bil 3-4 dagar i veckan, varav de flesta resor är på 10-20 km t/r, så mitt liv känns som klippt och skuret för en laddhybrid.
Har ungefär de förutsättningarna också.
15 km till jobb. 60-80 väg.
Får ladda förmånligt på jobbet.
Så kan räkna hem en laddhybrid enkelt istället för att köra diesel.

Tillbaka
Topp