[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Är det samma som dubbfria eller finns det en till kategori? Dubbfria funkar ju kanon på vintern men åker av som "vanliga" när den är slut.
Som Fattiglapp skriver, en egen kategori som påstås funka året runt. Volvo levererar väl sina SUV:ar med såna sedan ett par år, är väl ett sätt att hålla nere leasingpriser o förmånsvärden genom att påstå att några vinterdäck inte behövs.

Subaru Forester eller Outback, förra generationen med bensinmotor? Trött motor i Forestern men drar relativt lite. Har fått ned min i 0,64 på långfärd. Den är dessvärre väldigt törstig i stan, drar dubbla på vintern (dubbdäck och väldigt mycket backar).
Outbacken har en bättre motor men det gör att den nästan är lite kul att köra. Min partner in Subaru har får ned sin i 0,65 på långfärd. I Norge ska sägas, Forestern drar mycket i farter över 85km/h.
Subaru har varit driftsäkert länge men har blivit sämre på senare år. Jag har sett statistik på att det är ACn som stått för mycket av garantiärendena. Jag tror att Outbacken har solidare delar i sin AC, så om du får tag i en Forester med reparerad AC eller Outback så är det en fördel.
Håller med. Har en Outback 2019 och är supernöjd.

Om jag skuille leasa en beggad VW skulle jag dubbel och trippelkolla att det finns giltig garanti under hela perioden. De har bara 2 års garanti som standard, med leasingbilarna brukar det ingå ett års extra garanti dvs tre år. Extremt surt att behöva betala reparationer på en bil man inte äger själv.

Service brukar ingå men inte försäkring eller vinterdäck (billigast att hitta beggade som räcker hela perioden själv, brukar alltid gå att hitta nästan nya till bra pris). Och gör ett medvetet val med milen, övermil kostar som sagt inte så mycket. Men man får även tillbaka lite på undermil.

Om jag skuille leasa en beggad VW skulle jag dubbel och trippelkolla att det finns giltig garanti under hela perioden. De har bara 2 års garanti som standard, med leasingbilarna brukar det ingå ett års extra garanti dvs tre år. Extremt surt att behöva betala reparationer på en bil man inte äger själv.

Service brukar ingå men inte försäkring eller vinterdäck (billigast att hitta beggade som räcker hela perioden själv, brukar alltid gå att hitta nästan nya till bra pris). Och gör ett medvetet val med milen, övermil kostar som sagt inte så mycket. Men man får även tillbaka lite på undermil.
Ja, det är ju uteslutet att vara ansvarig för reparationer på en leasingbil. Det var en av de saker jag menade med det finstilta. I så fall betraktar jag det som bondfångeri.

Ja, det är ju uteslutet att vara ansvarig för reparationer på en leasingbil. Det var en av de saker jag menade med det finstilta. I så fall betraktar jag det som bondfångeri.
Det är väl ett ganska vanligt upplägg? 3 års leasing är väl standard och en del har bara två års garanti. Så länge det är tydligt ser jag inget bondfångeri med det. Men visst är det tryggast att ha garanti.

Det är väl ett ganska vanligt upplägg? 3 års leasing är väl standard och en del har bara två års garanti. Så länge det är tydligt ser jag inget bondfångeri med det. Men visst är det tryggast att ha garanti.

Tradionellt är väl leasing bondfångeri.
Tryggast är väl milt uttryckt när det gäller eventuellt haveri på någon annans bil.

VW har 2+1 år på garantin och man får ju hoppas 3år gäller på leasingbil.

VW räknar kanske med att försäkra bort problemet
Fel eller skador på motor och växellåda, täcks normalt av kundens maskinskadeförsäkring, drivlineförsäkring eller aggregatskador.

Då blir ju frågan om det är 2500 försäkrat upp till 100% eller om det med rimlig försäkring närmar sig nybilsleasing.

De leasar nog inte många med skylten "om bilen vi tillverkat råkar vara kass blir du skyldig oss 500 000 kontant"

Tradionellt är väl leasing bondfångeri.
Tryggast är väl milt uttryckt när det gäller eventuellt haveri på någon annans bil.
Ja men även ett haveri på din egen bil får du ju betala för om varken garanti eller försäkring täcker. Sen har du så klart i det fallet möjligheten att skita i det och sälja vraket om du är riktigt rik.
VW har 2+1 år på garantin och man får ju hoppas 3år gäller på leasingbil.

VW räknar kanske med att försäkra bort problemet
Ja det är nog det vanliga. Sällan dyrare reparationer på en så ny bil som inte täcks. Vagnskadegaranti ingår ju i tre år nästan alltid.
Nu fick jag ju en rejält dyr reparation på min Volvo precis innan garantin gick ut, om den kommit några månader senare hade man väl fått hoppas på goodwill annars är det bara betala. Oavsett hur man finansierat bilen...

Kan meddela att BMW:s fantasisiffror för dieselförbrukning hos 120d verkar stämma hyfsat. Har nu ett totalt snitt på strax över halvlitern och så fort det blir mer körning utanför stad/förort så sjunker det ytterligare. På en 3-milatur på något sånär kuperad 80-väg har jag kommit ner i 0,44. Och när jag nyss körde Stockholm-Bollnäs med en timmes kö ut ur stan och sen ungefär halva sträckan i 120 så blev snittet 0,46. Jag är jävligt impad, och nöjd!

Kan meddela att BMW:s fantasisiffror för dieselförbrukning hos 120d verkar stämma hyfsat. Har nu ett totalt snitt på strax över halvlitern och så fort det blir mer körning utanför stad/förort så sjunker det ytterligare. På en 3-milatur på något sånär kuperad 80-väg har jag kommit ner i 0,44. Och när jag nyss körde Stockholm-Bollnäs med en timmes kö ut ur stan och sen ungefär halva sträckan i 120 så blev snittet 0,46. Jag är jävligt impad, och nöjd!
Det är bra förstås men ändå rätt mycket energi. 0,46 motsvarar typ 4,5 kWh/mil. Du kör en mil på 5 minuter i 120. Tänk sen att 4,5 kWh kan driva en 2000 watt värmefläkt eller en typisk vattenkokare i 2,5 timmar, den energimängden går åt på 5 min. Eller så här, om du är duktig cyklistmotionär och kan trycka ut 300 watt så får du göra det i 15 timmar för att få ihop energi för 5 minuters körning, 1 mil i 120 knutar. Bara för att få perspektiv på hur sjukt mycket energi man får för rätt lite pengar när man tankar...

Det är bra förstås men ändå rätt mycket energi. 0,46 motsvarar typ 4,5 kWh/mil. Du kör en mil på 5 minuter i 120. Tänk sen att 4,5 kWh kan driva en 2000 watt värmefläkt eller en typisk vattenkokare i 2,5 timmar, den energimängden går åt på 5 min. Eller så här, om du är duktig cyklistmotionär och kan trycka ut 300 watt så får du göra det i 15 timmar för att få ihop energi för 5 minuters körning, 1 mil i 120 knutar. Bara för att få perspektiv på hur sjukt mycket energi man får för rätt lite pengar när man tankar...
Ja det är mycket energi i bensin och diesel. Men kostar bensin eller diesel typ 1,8 kr/kWh och el ungefär lika mycket? kan man ju se el som ännu billigare eftersom det väl får ses som mer förädlat.

Vad har det med saken att göra? Vi jämför bilar här och elbil är varken praktiskt eller ekonomiskt försvarbart för min del.

Tycker artikeln är lika märklig som WLTP.

"EU-kommissionen konstaterar att laddhybriderna (PHEV) inte lever upp till sin potential eftersom de inte laddas lika ofta som de borde ut miljösynpunkt."

Min fixar ca 35 km i dagens väderlek, jag har 55 km till jobbet. Om jag hade hittat en laddare där vid 32 km ungefär så får jag stå där i ca 6 timmar innan jag kan köra vidare.
Först nu så dyker det upp lite hybrider som fixar ta emot snabb laddning annars är de flesta förpassade till att laddas över natten. Få arbetsplatser vill ha en hybrid att ta upp en laddare hela dagen.

De är även svåra i tjänstebilssektorn då det är utmanande att få till rätt ersättning. Vet inte hur det där fungerar i andra länder.

Vad tänker man om att köpa en diesel 2024? Tänker lite i banorna att det kanske är nu det är dags för den sista fossil-drivna bilen. Har i dagsläget inte tillgång till laddning hemma eller någon närbelägen gata.

Kör inte så mycket, 1000-1500 mil per år, oftast kortare sträckor i stan men stor andel av milen är långresor till fjällen, släkt osv.

Cyklar till jobbet så bilen används mest på helger och andra ledigheter.

Tycker artikeln är lika märklig som WLTP.

"EU-kommissionen konstaterar att laddhybriderna (PHEV) inte lever upp till sin potential eftersom de inte laddas lika ofta som de borde ut miljösynpunkt."

Min fixar ca 35 km i dagens väderlek, jag har 55 km till jobbet. Om jag hade hittat en laddare där vid 32 km ungefär så får jag stå där i ca 6 timmar innan jag kan köra vidare.
Först nu så dyker det upp lite hybrider som fixar ta emot snabb laddning annars är de flesta förpassade till att laddas över natten. Få arbetsplatser vill ha en hybrid att ta upp en laddare hela dagen.

De är även svåra i tjänstebilssektorn då det är utmanande att få till rätt ersättning. Vet inte hur det där fungerar i andra länder.
Tror poängen är (var?) att många skaffade PHEV av skattemässiga skäl och sedan använde dem som vanliga fossilbilar. (Lex Outlander)

Poängen med hyvrider är väl att de ska laddas typ varje natt, inte att du ska stanna efter tre mil och ladda om.

Senast ändrad:
Vad tänker man om att köpa en diesel 2024? Tänker lite i banorna att det kanske är nu det är dags för den sista fossil-drivna bilen. Har i dagsläget inte tillgång till laddning hemma eller någon närbelägen gata.

Kör inte så mycket, 1000-1500 mil per år, oftast kortare sträckor i stan men stor andel av milen är långresor till fjällen, släkt osv.

Cyklar till jobbet så bilen används mest på helger och andra ledigheter.

Kör du ofta kortare sträckor hinner en dieselmotor inte att bli riktigt varm.
Kommer med tiden att bli problem med katalysator o partikelfilter. Rekommenderar en Bensin om du inte kan ladda el hemma.

Kör du ofta kortare sträckor hinner en dieselmotor inte att bli riktigt varm.
Kommer med tiden att bli problem med katalysator o partikelfilter. Rekommenderar en Bensin om du inte kan ladda el hemma.
Beror ju på hur ofta långresorna sker. 1-2 längre resor i månaden så är det inga problem om det sker en del kortkörningar däremellan. Sedan kan det ju finnas andra anledningar att välja bort diesel, t.ex. skönt att slippa slabbandet och ev problem med adblue, oerhört glad att jag inte har det på min bil. Samt ev återinförande av reduktionsplikt om ett par år, kan ju vara värt att ta i beaktande.

Rekommenderar en Bensin om du inte kan ladda el hemma.
Det finns ju även "självladdande" hybrider. Jag har ju tidigare här skrivit om en granne där jag bodde förut som i aug hade ett årsmedel på endast 0,4 l/mil med sin Kia Niro HEV trots mest jobbpendling på motorväg.

Sedan kan det ju finnas andra anledningar att välja bort diesel, t.ex. skönt att slippa slabbandet och ev problem med adblue, oerhört glad att jag inte har det på min bil. Samt ev återinförande av reduktionsplikt om ett par år, kan ju vara värt att ta i beaktande.
Då måste man ju ha ett väldigt "rymligt" miljösamvete. Varför medvetet skita ner mer och sprida mer gift än som enkelt går att slippa?
I praktiken ger ju Euro 6-dieslarna en i verkligheten uppmätt stor skillnad i giftutsläpp och de motorer som använder AdBlue är ju de dieslar som fungerar allra bäst miljömässigt, alltså uppmätt under verklig körning.
Var det fö inte en återkallelse av just BMW dieslar som riskerade att ta eld eftersom BMW av snålhet(?) valde att inte använda AdBlue i åtminstone sin 1a generation av Euro 6-dieslarna.

BMW verkar ha fuskat lite med EGR:en och verkar krypa till korset för n:te gången. Fast jag tror de flesta redan är åtgärdade, det brukar vara populärt att överdriva lite i rubrikerna:

" I princip alla BMW-modeller omfattas: 1-serie, 2-serie, 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, X1, X3, X4, X5 och X6 byggda mellan 2010 och 2022."

Och det är pga brandrisk då, det blir sot i EGR-ventilen som börjar glöda och till slut smälter EGR-ventilen och tar potentiellt eld.

Då måste man ju ha ett väldigt "rymligt" miljösamvete. Varför medvetet skita ner mer och sprida mer gift än som enkelt går att slippa?
I praktiken ger ju Euro 6-dieslarna en i verkligheten uppmätt stor skillnad i giftutsläpp och de motorer som använder AdBlue är ju de dieslar som fungerar allra bäst miljömässigt, alltså uppmätt under verklig körning.
Var det fö inte en återkallelse av just BMW dieslar som riskerade att ta eld eftersom BMW av snålhet(?) valde att inte använda AdBlue i åtminstone sin 1a generation av Euro 6-dieslarna.
Ja du, om man redan har en diesel som fungerar utmärkt, ska man då byta bort den mot en nyare bara för att få adblue? Har du nånsin tänkt på att själva konsumtionen, dvs tillverkandet av nya saker, leder till miljö- och klimatpåverkan?
Jag svarade utifrån frågeställningen om man skulle köpa en ny diesel idag. Jag skulle inte göra det, en anledning är adblue och de många problem som rapporterats kring det, en annan är den politiska osäkerheten kring framtida bränslepriser.

Oavsett vad man tycker och tänker om ICE-bilar vs batterbilar så tror jag det är en bra grej att kunna framställa själva drivmedlet inrikes i så stor utsträckning som möjligt.

Och den vanliga friskrivningen då: Utan smidig laddning och prisvärd laddning hemma hade jag inte kört laddbar bil idag. Har man det är det dock enklare än tankbar bil till 99%. Igår t.ex. körde vi Bergs gård t.o.r, det är 20 mil ungefär. Kom hem igen med 55% kvar. Det fanns dock laddmöjlighet där om det hade behövts, perfekt med destinationsladdning på ett ställe där man stannar många timmar.

Senast ändrad:
Beror ju på hur ofta långresorna sker. 1-2 längre resor i månaden så är det inga problem om det sker en del kortkörningar däremellan. Sedan kan det ju finnas andra anledningar att välja bort diesel, t.ex. skönt att slippa slabbandet och ev problem med adblue, oerhört glad att jag inte har det på min bil. Samt ev återinförande av reduktionsplikt om ett par år, kan ju vara värt att ta i beaktande.

Var ju inte så många mil per år, men det är klart, gasen i botten mesta tiden så blir det varmt.

Nu har jag till och med slagit BMW:s officiella soppaförbrukning! Bollnäs - (södra) Stockholm: 0,40 liter milen med 120d från 2016. ?

Körde 272:an vilket är oklart om det sparade soppa eller inte. Det är 80 största delen, men många ställen med 50 och 60 där man lär förlora en del. Sen gjorde jag misstaget att köra genom Uppsala (Dag Hammarskjölds väg?) till väg 255, vilket tog evigheter i 40 km/t.
Tror nog man kan komma ner i ~0,4 även på motorväg om man håller sig lite lugn.

Är våldsamt nöjd med bilen. Går så jäkla fint, man sitter superbra och den är snyggare än allt annat för samma pengar och i samma storlek.

432991597_1154481475736458_6487514421810047543_n.jpg

Smäckte för övrigt dit en ljusramp i övre grillen, så nu har jag utmärkt helljus. Saknas bara dragkrok.

Nu har jag till och med slagit BMW:s officiella soppaförbrukning! Bollnäs - (södra) Stockholm: 0,40 liter milen med 120d från 2016. ?

Körde 272:an vilket är oklart om det sparade soppa eller inte. Det är 80 största delen, men många ställen med 50 och 60 där man lär förlora en del. Sen gjorde jag misstaget att köra genom Uppsala (Dag Hammarskjölds väg?) till väg 255, vilket tog evigheter i 40 km/t.

Är våldsamt nöjd med bilen. Går så jäkla fint, man sitter superbra och den är snyggare än allt annat för samma pengar och i samma storlek.

Visa bilaga 689673

Smäckte för övrigt dit en ljusramp i övre grillen, så nu har jag utmärkt helljus. Saknas bara dragkrok.
Det är riktigt bra, man ska komma ihåg att det inte heller är nån klen liten fjuttmotor som det ofta är i andra märkens snåldieslar med liknande förbrukning, utan en rejält bottenstark motor på 190 hästar, dessutom i en fyrhjulsdriven bil.

Jag tror faktiskt du hittat nära optimum av väg när det gäller att hålla nere förbrukningen, det är på den typen av vägar jag också når mina lägsta siffror. På motorväg uppåt 120 km/h är det svårare att nå lika lågt.

Ser att du stannade på den vackra landtungan över Storsjön söder om Sandviken.

Det är marginell skillnad på 60 och 80, det är när det börjar gå fortare än 100 som det brukar dra iväg, lite beroende på aerodynamiken på bilen. Runt 120 kan det dra iväg ordentligt.
Jag menade att det ständiga växlandet mellan 50-60-80 kan dra upp förbrukningen eftersom det blir massa onödiga accelerationer. Men ja, på vägen upp såg jag att det slurkade mer över 110, men ändå hamnade jag som sagt på 0,46 då. Bilen är mer eller mindre helt slät undertill och ganska låg, så jag misstänker att den är hyfsat aero.

Edit: Receptet verkar för övrigt vara farthållare och ECO-läge. Brukar ställa på pricken tillåten hastighet enligt GPS, vilket är ~6% snabbare än vad mätaren visar.

Visa bilaga 689673

Tjena!

Finns ett läge man kan få fram i displayen som visar hur ekonomiskt man kör. Med kurvor som blir rakare ju bättre man kör.
Jag hade som sport att köra perfekt till jobbet varje dag.

Min stämmer också väldigt bra de gånger jag kontrollmätt den. Ändå kommer ofta dessa frågor, är andra märkens färddatorer sämre på att beräkna/mäta förbrukning månne?

Jag gissar att en del av huruvida det stämmer eller inte är vad som visas/vad man valt ska visas.
Ofta? Kan man välja hur lång tid/sträcka som ska vara underlaget för den visade medelförbrukningen. Om det är ett kortare intervall kan det skilja mycket mellan visat och "tankat" värde på snittet.
Om jag minns rätt har Volvo både "sedan senaste tankning" , och något betydligt kortare.

Det är slående vad motorvägen straffar batteriet. Gubbkör jag lokalgator och vägar dubblas körsträckan. Med 9,7kw laddhybrid märks det verkligen. ?

Det är egentligen samma med alla bilar, men det eldas mer för kråkorna i avgasbilar så det märks mindre där rent procentuellt.
Fast det är väl ändå en skillnad. Alla bilar går ju tyngre ju fortare man kör men för en förbränningsmotor ökar verkningsgraden en hel del när man kör fortare och belastar motorn mer vilket därför ine ökar förbruknigen så mycket. En elbil drar väl i princip mindre ju långsammare man kör? (aldrig haft någon) Det ska väl ses som att föbrännignsmotorer blir extremt usla om man kör sakta snarare än något annat.

Fast det är väl ändå en skillnad. Alla bilar går ju tyngre ju fortare man kör men för en förbränningsmotor ökar verkningsgraden en hel del när man kör fortare och belastar motorn mer vilket därför ine ökar förbruknigen så mycket. En elbil drar väl i princip mindre ju långsammare man kör? (aldrig haft någon) Det ska väl ses som att föbrännignsmotorer blir extremt usla om man kör sakta snarare än något annat.
Känns som att den skillnaden är nästan försumbar när man jämför hur mycket man eldar för kråkorna på benisnbil jämfört med elbil.

Känns som att den skillnaden är nästan försumbar när man jämför hur mycket man eldar för kråkorna på benisnbil jämfört med elbil.
Vad är försumbart?

Sen eldar för kråkorna beror väl lite på hur man ser det. El är mer förädlat än kemiskt energi, att det väl ganska självklart att själva elmotorn har högre verkningsgrad ön en bensinmotor.

Jag gissar att en del av huruvida det stämmer eller inte är vad som visas/vad man valt ska visas.
Ofta? Kan man välja hur lång tid/sträcka som ska vara underlaget för den visade medelförbrukningen. Om det är ett kortare intervall kan det skilja mycket mellan visat och "tankat" värde på snittet.
Om jag minns rätt har Volvo både "sedan senaste tankning" , och något betydligt kortare.
Jag nollade givetvis innan jag åkte. Det finns separat trippmätare som räknas från senaste tankning. Där ligger jag på ~0,5 vill jag minnas.

Att det ifrågasätts är ju inte så konstigt. 0,4 liter milen är osannolikt bra för en åtta år gammal bil på 1580 kilo med fyrhjulsdrift och skaplig effekt. Antar att den brutala utväxlingen på den 8-växlade automatlådan hjälper till en aning. I 80 blås puttrar man på 1100 varv om det inte är uppförsbacke. 100 knyck blir ca 1400 varv.

Vad är försumbart?

Sen eldar för kråkorna beror väl lite på hur man ser det. El är mer förädlat än kemiskt energi, att det väl ganska självklart att själva elmotorn har högre verkningsgrad ön en bensinmotor.
Det är försumbart att effektiviteten ökar något på förbränningsmotorer vid typ 75% last. Den stora skillnaden är ju att en bensinbil bara får ner ca 20% av energin i tanken på vägen jämfört med ca 80-90% på en elbil. Då kommer det ju givetvis märkas mycket mer på en elbil när man ökar farten och luftmotståndet ökar med kvadraten.

Tillbaka
Topp