[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Det är försumbart att effektiviteten ökar något på förbränningsmotorer vid typ 75% last. Den stora skillnaden är ju att en bensinbil bara får ner ca 20% av energin i tanken på vägen jämfört med ca 80-90% på en elbil. Då kommer det ju givetvis märkas mycket mer på en elbil när man ökar farten och luftmotståndet ökar med kvadraten

Försumbart fattar jag inte hur du menar riktigt? Procentuellt borde det väl märkas lika mycket om nu skillnader i verkningsgrad mellan olika hastigheter och belastningar är "försumbar"

Ja med tankte på att ditt svar från början inte handlade om det jag skrev så pratar vi nog om olika saker.
Anledningen till att elbilar påverkas mer än ICE bilar av bredare däck, större fälgar eller dålig aerodynamik eller hög hastighet beror inte på att ICE bilar blir mer (marginellt) effektiva vid högre last. Det beror på att elbilar inte har med sig massa extra energi som man kan kosta på sig att slösa bort och att nästan all energi man har med sig går åt till att driva fordonet. Precis som jomper skrev som du opponerade dig emot. Men om du vill diskutera något annat är det fritt fram.

Anledningen till att elbilar påverkas mer än ICE bilar av bredare däck, större fälgar eller dålig aerodynamik eller hög hastighet beror inte på att ICE bilar blir mer (marginellt) effektiva vid högre last. Det beror på att elbilar inte har med sig massa extra energi som man kan kosta på sig att slösa bort och att nästan all energi man har med sig går åt till att driva fordonet. Precis som jomper skrev som du opponerade dig emot. Men om du vill diskutera något annat är det fritt fram.
Jo det gör det. ICE bilar blir mer effektiva om man kör lite snabbare inom "normala" hastigheter. Det beror framför allt på att motorn blir lite mer effektiv om man belastar den lite hårdare (kör snabbare hänger på släp osv). Eller snarare blir den lite mindre ineffektiv om man så vill när man belastar den lite mer. Medans elbilar har mindre skillnader och framför allt högre verkningsgrad inom stora områden och därför märks det att de verkligen drar mycket mer när man kör fortare. Det kan inte va världens mest kontroversiella åsikt eller?

BMW verkar ha fuskat lite med EGR:en och verkar krypa till korset för n:te gången. Fast jag tror de flesta redan är åtgärdade, det brukar vara populärt att överdriva lite i rubrikerna:

" I princip alla BMW-modeller omfattas: 1-serie, 2-serie, 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, X1, X3, X4, X5 och X6 byggda mellan 2010 och 2022."

Och det är pga brandrisk då, det blir sot i EGR-ventilen som börjar glöda och till slut smälter EGR-ventilen och tar potentiellt eld.
Fick brev om detta för ca 2 år sedan för min F46 BMW med 2-liters dieseln. En stor bil som faktiskt går förvånansvärt snålt den med, ca 0,55 l/mil med full last, familj och takbox.

Jag kunde få visa upp bilen på verkstad men de hade ingen åtgärd för att fixa själva felet. Ingen har hört av sig till mig i frågan än så jag tror faktiskt inte särskilt många är fixade utav dessa.

Men sämre verkningsgrad förklarar väl inte varför skillnaden vid fartökning blir mindre på en ICE än el?

Oavsett om du har 30% verkningsgrad eller 80% så måste du dubbla din initiala effekt om du dubblar effektbehovet vid hjulen. Eller är det något jag missförstår här?

Fick brev om detta för ca 2 år sedan för min F46 BMW med 2-liters dieseln. En stor bil som faktiskt går förvånansvärt snålt den med, ca 0,55 l/mil med full last, familj och takbox.

Jag kunde få visa upp bilen på verkstad men de hade ingen åtgärd för att fixa själva felet. Ingen har hört av sig till mig i frågan än så jag tror faktiskt inte särskilt många är fixade utav dessa.
Min bil kollades/fixades för några år sedan, måste ha varit 2020. Fick också ett brev, men jag behövde inte komma in enkom för att kolla detta utan det gjordes på nästa service. Som jag förstod kollade man det hela, och bara om det var nåt problem åtgärdade man det. Finns nån not vad de gjorde på den servicefakturan. Utifrån det gissar jag att många är kollade/fixade utan att kunden ens vet om det.

Den stora skillnaden är ju att en bensinbil bara får ner ca 20% av energin i tanken på vägen jämfört med ca 80-90% på en elbil.

Ska du räkna hela kedjan för förbränningsmotorn så får du ju göra det även för elbilen. Du får garanterat inte 80-90% verkningsgrad om du räknar in kraftverket, upptransformering till högspänning, förluster i kraftledningar, nedtransformering, laddning av batteri, urladdning av batteri och sist av allt elmotorns verkningsgrad och förluster i drivlinan. I förbränningsmotorbilen gör du alla stegen samtidigt, på samma ställe.

Edit: Min "EGR-kylare" ska också bytas förresten, gratis.

Spelar ju ingen roll vad det beror på. Elbilar är jättebra för jobbpendling och stadskörning men för långa resor i hög fart tar man en annan bil. :)

Spelar ju ingen roll vad det beror på. Elbilar är jättebra för jobbpendling och stadskörning men för långa resor i hög fart tar man en annan bil. :)

Nej, jag föredrar min elbil även på långkörningar. På 60 mil till fjällen behöver jag stanna en gång och ladda 30 minuter. På den tiden hinner jag lagom gå på toa och äta.

Jag hoppas verkligen att jag aldrig kommer att behöva köpa en fossilbil igen.

Ska du räkna hela kedjan för förbränningsmotorn så får du ju göra det även för elbilen. Du får garanterat inte 80-90% verkningsgrad om du räknar in kraftverket, upptransformering till högspänning, förluster i kraftledningar, nedtransformering, laddning av batteri, urladdning av batteri och sist av allt elmotorns verkningsgrad och förluster i drivlinan. I förbränningsmotorbilen gör du alla stegen samtidigt, på samma ställe.

Det går åt ca 7kWh energi från råolja till diesel, per liter. Det bör man också räkna med i så fall.

(en av många referenser: https://www.springerprofessional.de...lyse-diesel-versus-elektromobilitaet/16673694)

Det går åt ca 7kWh energi från råolja till diesel, per liter. Det bör man också räkna med i så fall.

(en av många referenser: https://www.springerprofessional.de...lyse-diesel-versus-elektromobilitaet/16673694)
Det låter orimligt mycket, då det är ungefär lika mycket som själva energiinnehållet i den färdiga dieseln. Undrar om man räknat "bort" andra produkter som man får fram i processen.

Tyvärr kan jag inte läsa länken eftersom den inte ger mig nån möjlighet att skippa kakor. Såna sidor kan dra åt helvete.

Edit: Men ja, om det är så mycket så får man även räkna in det i processen när man eldar elkraftverk med olja (som ju inte är råolja). Eller vad som går åt i framställnignen av uran/plutonium för kärnkraft. Eller framställandet av vattenkraftverket med tillhörande damm. Eller (brakförlustaffären) vindkraftverk, och så vidare.

Men sämre verkningsgrad förklarar väl inte varför skillnaden vid fartökning blir mindre på en ICE än el?

Oavsett om du har 30% verkningsgrad eller 80% så måste du dubbla din initiala effekt om du dubblar effektbehovet vid hjulen. Eller är det något jag missförstår här?
Jag tror det jag skrev tolkades som någon slags försvar av ICE-bilar vilket det egentligen inte alls är. Det var nog det som ogillades av någon anledning? Jag tycker det var helt självklara grejer som inte borde upprörra någon.

Spännande! Min Volvo drar minst 10% högre vid pumpen. Jag kör spritmonitor så jag har björnkoll på vad bilen _faktiskt_ drar.
Vad är nöjet med att ägna energi åt att föra logg på vad du tankar och hur långt du kör?

Var och en har väl sina intressen men jag orkar inte bry mig om såna saker. Särskilt som jag är ganska ointresserad av absoluttal, mer intressant är väl relativ förbrukning. Man har ju den bilen man har och några procent fel mot färddatorn spelar väl ingen roll ens när man ska köpa ny bil.

Min bil kollades/fixades för några år sedan, måste ha varit 2020. Fick också ett brev, men jag behövde inte komma in enkom för att kolla detta utan det gjordes på nästa service. Som jag förstod kollade man det hela, och bara om det var nåt problem åtgärdade man det. Finns nån not vad de gjorde på den servicefakturan. Utifrån det gissar jag att många är kollade/fixade utan att kunden ens vet om det.
BMW 530 (F11) här.
Min har varit inne tre vändor.

Först för en inspektion (i samband med service), inget mer.
Sen en gång för ett byte (ny EGR-kyl, ventil mm)
Sen en gång till inte långt efter första bytet, då dom hade bytt till någon annan modell på grejerna.

Vad är nöjet med att ägna energi åt att föra logg på vad du tankar och hur långt du kör?

Jag tycker att det är rätt intressant att hålla koll, helt enkelt. Med tanke på att att det kostar mig 0 kronor och max 2 sekunder varje tankning (när väl tanken är fylld skriver jag ner hur många liter jag tankade; allt annat i appen kan jag göra medans tanken fylls), så är kostnaden, både monetärt och tidsmässigt, i princip noll.

Jag tycker att det är rätt intressant att hålla koll, helt enkelt. Med tanke på att att det kostar mig 0 kronor och max 2 sekunder varje tankning (när väl tanken är fylld skriver jag ner hur många liter jag tankade; allt annat i appen kan jag göra medans tanken fylls), så är kostnaden, både monetärt och tidsmässigt, i princip noll.
Men då får du bara medelvärde på all körning du gör antar jag. Blir lite bökigt att behöva tanka innan varje specifik färd, om man som jag vill veta vad bilen drar under vissa förutsättningar.
För min del räcker det med att färddatorn visar i rätt härad, och så att jag relativt sett kan se vilken typ av körning som drar minst och mest.

Jag tror det jag skrev tolkades som någon slags försvar av ICE-bilar vilket det egentligen inte alls är. Det var nog det som ogillades av någon anledning? Jag tycker det var helt självklara grejer som inte borde upprörra någon.
Du använde positivt laddade ord när du beskrev ICE-bilens karakteristik. Sånt gillas inte.

Jag förstår inte riktigt det här kriget mellan el och förbränningsmotor. Hade man kunnat hitta samma typ av bil till samma pris oavsett kraftkälla, OCH alla hade haft möjlighet att ladda hemma, så tror jag det vore ytterst få som skulle köpa fossilbil idag. Men så är det ju tyvärr inte.

För min del räcker det med att färddatorn visar i rätt härad, och så att jag relativt sett kan se vilken typ av körning som drar minst och mest.

Håller med om att det är OK att färddatorn inte behöver visa exakt rätt, bara den är konsekvent. Allt för att kunna bevisa för min fru att jag kör snålare än henne ? (fast hon kör snabbare)

Jag var för övrigt och provkörde årets bil (i Europa) häromveckan.
20240318_141135.JPG

Riktigt trevlig, men ingen direkt wowfaktor. Knepig form på bagaget om man vill ha hund(bur) bak. Ser fram emot att kika på Peugeot e-5008 när den dyker upp hos handlare.

/J

Håller med om att det är OK att färddatorn inte behöver visa exakt rätt, bara den är konsekvent. Allt för att kunna bevisa för min fru att jag kör snålare än henne ? (fast hon kör snabbare)

Jag var för övrigt och provkörde årets bil (i Europa) häromveckan.
Visa bilaga 689867
Riktigt trevlig, men ingen direkt wowfaktor. Knepig form på bagaget om man vill ha hund(bur) bak. Ser fram emot att kika på Peugeot e-5008 när den dyker upp hos handlare.

/J
När den dyker upp för provkörning, passa på att ta en bild från den medan bilen står still.

Nej, jag föredrar min elbil även på långkörningar. På 60 mil till fjällen behöver jag stanna en gång och ladda 30 minuter. På den tiden hinner jag lagom gå på toa och äta.

Jag hoppas verkligen att jag aldrig kommer att behöva köpa en fossilbil igen.
För oss som står upp och kissar är det helt oacceptabelt att behöva stanna i 30 minuter på en resa som endast är 60 mil.

För oss som står upp och kissar är det helt oacceptabelt att behöva stanna i 30 minuter på en resa som endast är 60 mil.
Jag står upp och kissar, men har tillräcklig förståelse för min egen begränsning för att stanna 30 min om jag kör 60 mil.
Och den som tror han kan sträckköra 60 mil och vara en fullgod förare har samma brister som jag plus bristande självinsikt.
Kör du lastbil krävs mer än så (om du inte kör 60 mil på under 4,5 timme, men då har du andra problem med lagarna).

Ja 45 minuter i sträck som max verkar vara en vanlig åsikt på Happy.
Verkar som alla är olika men som man känner sig själv känner man andra

Men då får du bara medelvärde på all körning du gör antar jag. Blir lite bökigt att behöva tanka innan varje specifik färd, om man som jag vill veta vad bilen drar under vissa förutsättningar.
det är för mig lika självklart att kalibrera bränsleförbrukningen datorn anger, som att som du väljer att kalibrera hastighetsmätaren.

det är också av värde observera om eventuell avvikelse mellan de två förbrukningsvärdena ändras över tid. t ex om det börjar glappa i motorspjället pga smuts från egr-ventilen eller slitage. min egen bil gav förresten korrekta värden när den var ny, helt gradvis har det efter 45000 mil ändrat sig så datorn visar 5-6 procent för mycket. lägger ingen värdering i det, men skulle det ändra sig kan det vara läge att kolla upp saker och ting.

om man snålkör som du gjorde börjar andra saker än bara hastigheten göra märknar skillnad, t ex däcktryck, däckdimension, däcktyp och däckfabrikat, liksom mer oväntade faktorer som höjdmeter och motvind. även bränslet spelar in, vinterdiesel har lägre energinnehåll och det lägger sten på börda på en på grund av kylan redan höjd förbrukning. på sommaren drar ac några procent. osv..,.

sedan det finns en fabrikat av bilar som uppges konsekvent ange för liten förbrukning.

en annan sak som kan vara av värde att kolla upp är hur långt egentligen bilen går efter att mätaren eller färddatorn säger att tanken är tom. min förra bil gick 5 mil innan det var stopp sas på riktigt, min nuvarande 11:)

när lampan tänds är det alltså inte uppgivna 7 mil kvar till stopp. utan 18.

Senast ändrad:
det är för mig lika självklart att kalibrera bränsleförbrukningen datorn anger, som att som du väljer att kalibrera hastighetsmätaren.

det är också av värde observera om eventuell avvikelse mellan de två förbrukningsvärdena ändras över tid. t ex om det börjar glappa i motorspjället pga smuts från egr-ventilen eller slitage. min egen bil gav förresten korrekta värden när den var ny, helt gradvis har det efter 45000 mil ändrat sig så datorn visar 5-6 procent för mycket. lägger ingen värdering i det, men skulle det ändra sig kan det vara läge att kolla upp saker och ting.

om man snålkör som du gjorde börjar andra saker än bara hastigheten göra märknar skillnad, t ex däcktryck, däckdimension, däcktyp och däckfabrikat, liksom mer oväntade faktorer som höjdmeter och motvind. även bränslet spelar in, vinterdiesel har lägre energinnehåll och det lägger sten på börda på en på grund av kylan redan höjd förbrukning. på sommaren drar ac några procent. osv..,.

sedan det finns en fabrikat av bilar som uppges konsekvent ange för liten förbrukning.

en annan sak som kan vara av värde att kolla upp är hur långt egentligen bilen går efter att mätaren eller färddatorn säger att tanken är tom. min förra bil gick 5 mil innan det var stopp sas på riktigt, min nuvarande 11:)

när lampan tänds är det alltså inte uppgivna 7 mil kvar till stopp. utan 18.

Är det bara jag, eller är det inte rätt märkligt att börja tala om för den som just lyckats köra sin bil extremt snålt, hur man gör för att köra sin bil snålt? ?

Att köra tills tanken är tom och dieselpumpen torr verkar som en sjukt dålig idé för övrigt.

Färddatorer är glädjemätare. När man startar en 50-milaresa visar den 650 km range, fast man måste ändå tanka innan man kommer fram. ?
Så har det varit på alla mina bilar sen slutet av 80-talet. Bensin och el.

Tillbaka
Topp