[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Jag föreställer mig signifikant lägre kostnader, men det kanske inte är sannolikt?
Lägre bränslekostnader ja. I övrigt tveksamt. Subaru lär ju hålla ganska bra, behövs inte många reparationer för att kompensera ett par hundra liter bensin.
Sen kanske man VILL ha en mindre bil, då måste man ju byta. Eller VILL ha nyare. Men rent krasst tror jag det är svårt att byta till billigare totalekonomi än en väl inkörd Subaru om man skött den väl och har koll på historiken.

Värdeminskning är väl den största kostnaden för de flesta, så länge man inte kör väldigt mycket eller har en riktigt gammal bil.

Skoda fabia årsmodell runt 2016-2019
Runt halvliter milen, 300kr skatt. Liten behändig bil som brukar vara rätt driftsäkra.
Instämmer, vi har en Skoda Fabia Kombi 2016, nu ca 9000 mil. Utöver service är det enda som tillkommit hittills påfyllning av bensin och luft i däcken.
Tycker den oftast "gör jobbet" lika bra som våra betydligt större bilar.

Forester från 2007 är ingen jättestor bil heller, de blev större senare. Det var nog sista årgången med lite högre kvalite, sen blev det mycket nytt. Vår 1999:a rullade över 30000 mil innan saker började gå sönder (växellåda). Men den lever ännu faktiskt, vilket vår 2009:a inte gör.

Forester från 2007 är ingen jättestor bil heller, de blev större senare. Det var nog sista årgången med lite högre kvalite, sen blev det mycket nytt. Vår 1999:a rullade över 30000 mil innan saker började gå sönder (växellåda). Men den lever ännu faktiskt, vilket vår 2009:a inte gör.
Nu har jag visserligen en outback men subaru har inte så många modeller, en äldre från 2010, bensinare som jag är nöjd med kört närmare 10k mil med (totalt 17) utan konstigheter, visst nya lyktor vart det som subaru tog på goodwill. En riktigt bra kombi bil som tar sig fram bra med sin markfrigång och 4x4.

Vad var det för fel på er forester 2009? Det onda jag hört att vissa årsmodeller på dieslar ska vara klen. Men om det stämmer vet jag inte.

Nu har jag visserligen en outback men subaru har inte så många modeller, en äldre från 2010, bensinare som jag är nöjd med kört närmare 10k mil med (totalt 17) utan konstigheter, visst nya lyktor vart det som subaru tog på goodwill. En riktigt bra kombi bil som tar sig fram bra med sin markfrigång och 4x4.

Vad var det för fel på er forester 2009? Det onda jag hört att vissa årsmodeller på dieslar ska vara klen. Men om det stämmer vet jag inte.
De hade några årgångar av dieselmotorerna som brukade rasa. Minns ej vilka årgångar men runt 2010 skulle jag tro. Jag hade en bekant som köpte en sån för runt 150 000, några månader senare rasade den och han sålde den som reservdelsbil för 8000.

den bör ha haft en dieselvärmare, och defekt termostat är ett förekommande fel?

sonen hade en dieselforester från den känsliga tiden, och den rasade förstås. undrar om subaru egentligen förstår hur många kunder som säger 'aldrig mer', efter den diskvalificerande hanteringen av detta allvarliga problem.

amatörer.

det konstiga är att toyota är största delägare av företaget, och där skulle man utan prut tagit hand om problemet, no questions asked. tveklöst så, och det lönar sig förstås i längden. såpass bra att det nästan är bättre som marknadsföringsåtgärd än om typfelet inte inträffat.

tesla är en firma som helt uppenbart inte fattat detta. you are on your own. skulle jag inte ta i med tång.

Senast ändrad:
Hade en 2010 diesel men jag hörde att det var växellådorna, eller om det var kopplingen, som rasade på den. Tyckte inte den var klen. Tror det är mer eller mindre samma diesel i båda generationerna som såldes med det och de slutade väl göra den efteråt.

Deras bensinforester i 2013-18-modellen är däremot klen. Det är samma motor som i Imprezan. I USA får den Outback-motorn på en halv liter och 25 hästar mer.

Men Subaru är väl ännu inte krisdåligt som Ford eller nåt annat amerikanskt. Tror de är genomsnittliga eller precis över i hållbarhet nu.

Hade en 2010 diesel men jag hörde att det var växellådorna, eller om det var kopplingen, som rasade på den. Tyckte inte den var klen. Tror det är mer eller mindre samma diesel i båda generationerna som såldes med det och de slutade väl göra den efteråt.

Deras bensinforester i 2013-18-modellen är däremot klen. Det är samma motor som i Imprezan. I USA får den Outback-motorn på en halv liter och 25 hästar mer.

Men Subaru är väl ännu inte krisdåligt som Ford eller nåt annat amerikanskt. Tror de är genomsnittliga eller precis över i hållbarhet nu.
Jag googlade lite mer nu för att friska upp minnet. Det verkar ha varit vevaxlar som gjorde att motorerna totalrasade, men också mycket med växellådorna på dieslarna. Jag skulle då inte köpa en begagnad Subarudiesel i alla fall…

Jag googlade lite mer nu för att friska upp minnet. Det verkar ha varit vevaxlar som gjorde att motorerna totalrasade, men också mycket med växellådorna på dieslarna. Jag skulle då inte köpa en begagnad Subarudiesel i alla fall…
Och förvånansvärt länge som problemet pågick utan åtgärd vilket kanske innebär samma motor i flera år. Nej, begagnad Subaru hade jag inte vågat om inte ännu äldre isf.

Jag har ägt 3 Fordar från 2009 till 2021, sammanlagt 2 fel (trasig kondensor plus sliten skinnklädsel). En ny Volvo i 2,5 år skall nu in på åttonde oplanerade reparationen.

Ja, borde ha haft Volvo som exempel istället :/ Har bara ägt en -96 850 och det var en fantastisk bil. Gav dock bort den vid 52000 mil.

Är HVO100 stendött nu?
Kör inte så mycket bil och försöker att tanka HVO100 vid varje tanktillfälle. Fick full tank senaste gången i förra sommaren i Östergötland. Efter det så har jag bara fått tag på totalt 16 liter vid 3 tillfällen.
Varför är HVOn slut vid ”alla” pumpar?

intressant är att hvo störtdök i pris när reduktionsplikten minimerades. borde inte ske om det är brist på produkten?

intressant är att hvo störtdök i pris när reduktionsplikten minimerades. borde inte ske om det är brist på produkten?
Om inte annat visar det hur reduktionsplikten gjorde att Sverige bokstavligen dammsög Europa på biobränslen och drev upp priserna…
Tycker därför inte heller det borde vara brist, snarare bristande och sporadisk efterfrågan vilket nog gör det svårt att beräkna när påfyllning behövs.

Är HVO100 stendött nu?
Kör inte så mycket bil och försöker att tanka HVO100 vid varje tanktillfälle. Fick full tank senaste gången i förra sommaren i Östergötland. Efter det så har jag bara fått tag på totalt 16 liter vid 3 tillfällen.
Varför är HVOn slut vid ”alla” pumpar?
Circle K i Leksand skall ju ha HVO100 enl hemsidan
Om din bil klarar lastbilspumpar så skall även Såifa i Borlänge och Ludvika ha HVO100,
men dessa kanske du redan har koll på?

Circle K i Leksand skall ju ha HVO100 enl hemsidan
Om din bil klarar lastbilspumpar så skall även Såifa i Borlänge och Ludvika ha HVO100,
men dessa kanske du redan har koll på?
Det är mest att det verkar tomt i mackens cistern för HVO100. Har provat två gånger på Tanka i Leksand och fick då ut runt en halvliter vardera gång. Idag på OKQ8 i Borlänge så fick jag ut drygt 15 liter innan pumpen började tugga luft.

Det är mest att det verkar tomt i mackens cistern för HVO100. Har provat två gånger på Tanka i Leksand och fick då ut runt en halvliter vardera gång. Idag på OKQ8 i Borlänge så fick jag ut drygt 15 liter innan pumpen började tugga luft.
Det var lite det jag tänkte på när jag undrade om din bil klarade att tankas från en lastbilspump,
många åkerier vill ha en miljöprofil och tankar därför HVO100.
Men lastbilspumpar har större diameter på munstycket och pumpar med mkt högre tryck,
det kan då ge problem när man tankar en vanlig personbil.

om man håller påfyllaren ordentligt på plats i konan brukar det ändå gå bra med lastbilsmunstycke även om det sitter en personbilsstrypare i påfyllningsröret. den är förresten möjlig att ta bort. man får moderera farten lite, och det tar inte många tiotals sekunder innan personbilstanken är full. det underlättar om man vet hur mycket som kan tänkas gå i. och det gör man ju.

att trycka på lastbilsknappen på mackar med vanliga munstycken är förresten en no-brainer.

en av fördelarna med diesel är att slippa bensinpumparnas letargiska typ 20 liter per minut. minst det dubbla brukar det vara för diesel. och än bättre med lastbilsknapp. för att inte tala om flödet i det grövre lastbilsröret.

minns förresten en gång när jag passerat tyskland och skulle till zell am zee. jag var inte den enda som önskade tanka billigare på andra sidan gränsen. det var väl en hundra meter lång kö i dubbla led.

bara att lastbilspumpen var ledig, så jag körde dit. straxt kom nyfikna från kön och frågade hur det gick till. bilen jag hade då en citroën evasion hade större röret så det var ju helt problemfritt.

en och annan följde mitt exempel.

Det var lite det jag tänkte på när jag undrade om din bil klarade att tankas från en lastbilspump,
många åkerier vill ha en miljöprofil och tankar därför HVO100.
Men lastbilspumpar har större diameter på munstycket och pumpar med mkt högre tryck,
det kan då ge problem när man tankar en vanlig personbil.
Då kan man nästan tolka det som det är dött för personbilar.
Det har i alla fall aldrig hänt mig att macken har haft slut på bränsle någon gång, så HVO100 kan inte vara högprioriterat att fylla upp i cisternen.
Full tank med HVO100 i södra Östergötland i förra sommaren, ingen pump med HVO100 i Götene där jag behövde tanka på vägen hem. Hemma i Leksand så blev det en halvliter, nästa försök i Leksand gav en halvliter igen och nu i Borlänge fick jag i 15 liter. Kanske har glömt bort en tankning där mellan försöken med HVO100.

Reduktionsplikten drev upp priserna på HVO100 så att privatpersoner inte längre hade råd att tanka det och efterfrågan gick då ner, därför minskade mackarna sina inköpsvolymer.

Min gissning är att mackägarna räknat med att bilister som tidigare tankat HVO fortfarande slickar de ekonomiska såren och att det därför borde ta lite längre tid innan bilisterna går tillbaka till att tanka HVO, men om cisternerna är tomma så har bränslebolagen missbedömt hur stor efterfrågan det finns på HVO.

Åkerierna var däremot snabba att gå tillbaka till HVO100 när reduktionsplikten försvann, så bränslet är inte dött på något sätt.

Reduktionsplikten drev upp priserna på HVO100 så att privatpersoner inte längre hade råd att tanka det och efterfrågan gick då ner, därför minskade mackarna sina inköpsvolymer.

Min gissning är att mackägarna räknat med att bilister som tidigare tankat HVO fortfarande slickar de ekonomiska såren och att det därför borde ta lite längre tid innan bilisterna går tillbaka till att tanka HVO, men om cisternerna är tomma så har bränslebolagen missbedömt hur stor efterfrågan det finns på HVO.

Åkerierna var däremot snabba att gå tillbaka till HVO100 när reduktionsplikten försvann, så bränslet är inte dött på något sätt.
Miljö&Utveckling skriver i en prognos för 2024 "HVO: Kraftigt ökad tillgång, lägre pris".
De skriver även "Priset på HVO bedöms sjunka med uppemot 5 kronor per liter, till cirka 24 kr/l", man kan redan nu tanka för 21 kr/l, så priset har sjunkit på bra.
Tycker ändå att man kan tycka att drygt ett halvår är ganska så lång tid för att justera upp nivåerna i cisternerna så att inte bränslet skall ta slut ute på mackarna. Även om det kan vara jag som haft otur vid varje tillfälle.

Eftersom denna OT-tråd upprepade gånger gått OT från ämnet passar jag på att ställa en OT-fråga där man verkar hitta en del bilintresserade:
Elbil levereras innan sommaren är planen. Och till sommaren invigs den i så fall rejält med en tur Tyskland-Österrike-Italien-Frankrike. Ja ni fattar, ett par laddstopp kommer det bli. Vilka appar skall man ha registrerat sig på innan man ger sig av? Tesla är ju given, men några man behöver tänka på som inte är givna i Sverige?
Samt, bara av intresse, någon som funderat på optimal hastighet? Säg autobahn med fri fart. Kan hålla 180 men då lär man spendera en del tid vid laddaren. Vid 50 kommer man längre men det tar tid. Någonstans däremellan är väl en optimal hastighet som lär vara olika för olika bilar, men ändå. 100? 130? 90?

Senast ändrad:
Eftersom denna OT-tråd upprepade gånger gått OT från ämnet passar jag på att ställa en OT-fråga där man verkar hitta en del bilintresserade:
Elbil levereras innan sommaren är planen. Och till sommaren invigs den i så fall rejält med en tur Tyskland-Österrike-Italien-Frankrike. Ja ni fattar, ett par laddstopp kommer det bli. Vilka appar skall man ha registrerat sig på innan man ger sig av? Tesla är ju given, men några man behöver tänka på som inte är givna i Sverige?
Samt, bara av intresse, någon som funderat på optimal hastighet? Säg autobahn med fri fart. Kan hålla 180 men då lär man spendera en del tid vid laddaren. Vid 50 kommer man längre men det tar tid. Någonstans däremellan är väl en optimal hastighet som lät vara olika för olika bilar, men ändå. 100? 130? 90?

Optimal hastighet beror ju på, som du säger. Vad är det för bil?

På min förra, Hyundai Kona, som sällan kom upp i mer än 50kW i snabbladdarna höll jag sällan mer än 100 km/h. (om det var det optimala vet jag inte, men över 110 gick det fort på batterimätaren)

Nuvarande Tesla MY, verkar klara sig lite högre i hastighet utan att det kostar jättemycket mer, och framförallt laddar den mycket snabbare.

På min förra, Hyundai Kona, som sällan kom upp i mer än 50kW i snabbladdarna höll jag sällan mer än 100 km/h. (om det var det optimala vet jag inte, men över 110 gick det fort på batterimätaren)

Nuvarande Tesla MY, verkar klara sig lite högre i hastighet utan att det kostar jättemycket mer, och framförallt laddar den mycket snabbare.
kör man motorväg tjänar man på att dra på farthållaren på kortaste avståndet till framförvarande bil och följa en lite större bil, så svaret är att bilen framför dej håller optimal hastighet

någon som funderat på optimal hastighet? Säg autobahn med fri fart. Kan hålla 180 men då lär man spendera en del tid vid laddaren. Vid 50 kommer man längre men det tar tid. Någonstans däremellan är väl en optimal hastighet som lät vara olika för olika bilar, men ändå. 100? 130? 90?
Jag gjorde ett enkelt prov med min förra ICE-bil:
10-15% mer genom att höja från ~100 => 110 km/h, iofs väldigt många felkällor
Men skillnaden borde vara större för en elbil. OBS: BORDE!

kör man motorväg tjänar man på att dra på farthållaren på kortaste avståndet till framförvarande bil och följa en lite större bil, så svaret är att bilen framför dej håller optimal hastighet
Jag glömde kanske speca att familjen skall överleva semestern också. Läste dessutom om någon som testat detta för ett tag sedan, och slutsatsen var att det funkar i teorin - men avståndet måste vara så extremt kort att det bara går att göra på avlyst bana.

Senast ändrad:
Jag gjorde ett enkelt prov med min förra ICE-bil:
10-15% mer genom att höja från ~100 => 110 km/h, iofs väldigt många felkällor
Men skillnaden borde vara större för en elbil. OBS: BORDE!
Den diskussionen är väl redan avhandlad i tråden, om det är olika för elbil och bensin. Men om vi antar att det är sant kommer jag kanske 10% kortare i 110. En laddning skall ta 28 minuter från 10-80 om jag minns rätt, säg 30 eller 27 mil mellan laddning (510 km VLTP).
30 mil i 100 km/h+28 minuter laddning ger 3,5 h totalt dvs 85,7 km/h effektivt
27 mil i 110 km/h +28 minuter ger 2,95 h dvs 91,5 km/h

mao i det exemplet lönar det sig märkbart att hålla 110.

Edit: I själva verket tar väl ett laddstopp 45 minuter. Svänga av vägen, köra till laddaren, parkera, upptäcka att laddaren är trasig, parkera om, blivit utloggad från appen, begära nytt lösenord, få nytt lösenord, logga in, förklara för grannen att den laddaren nog är trasig, starta laddning (det är som sagt ingen Tesla)
Då blir det 80 resp 83 km/h....

Senast ändrad:
Q4
Ja 50 kW ger ju en kraftig förlust för varje extra laddning. Jag har i teorin 175 kW laddning på min, då borde sweetspot ligga klart högre.

Den diskussionen är väl redan avhandlad i tråden, om det är olika för elbil och bensin. Men om vi antar att det är sant kommer jag kanske 10% kortare i 110.
För att veta borde du förstås mäta vad just din bil förbrukar

En laddning skall ta 28 minuter från 10-80 om jag minns rätt, säg 30 eller 27 mil mellan laddning (510 km VLTP).
30 mil i 100 km/h+28 minuter laddning ger 3,5 h totalt dvs 85,7 km/h effektivt
27 mil i 110 km/h +28 minuter ger 2,95 h dvs 91,5 km/h

mao i det exemplet lönar det sig märkbart att hålla 110.
Problemet är ju att man oftast vill komma en viss distans och om du måste ladda ytterligare en gång enbart för att du har kört lite(10%) fortare är ju risken stor att totala restiden blir längre.
Men även det får du ju prova dig fram till vad som gäller för just din bil och dina resor.

Edit: I själva verket tar väl ett laddstopp 45 minuter. Svänga av vägen, köra till laddaren, parkera, upptäcka att laddaren är trasig, parkera om, blivit utloggad från appen, begära nytt lösenord, få nytt lösenord, logga in, förklara för grannen att den laddaren nog är trasig, starta laddning (det är som sagt ingen Tesla)
Sedan vill man ju inte komma fram med tomt batteri (eller nästan tom tank!).
Typ: "När stänger Systemet, hur lång tid tar det att köra dit?"
Osv, osv

Vad tror ni om en "Certified Pre-Owned" Tesla medel 3? Dom börjar på ca 300 000 för en 2020 som gått 7000 mil. Vilka andra bilar behöver man titta på innan man bestämmer sig? Undviker gärna SUV och leasing är inte aktuellt.

Vad tror ni om en "Certified Pre-Owned" Tesla medel 3? Dom börjar på ca 300 000 för en 2020 som gått 7000 mil. Vilka andra bilar behöver man titta på innan man bestämmer sig? Undviker gärna SUV och leasing är inte aktuellt.
Funkar. Men 21an har lite fler förbättringar(vp och mer isolering?)

För att veta borde du förstås mäta vad just din bil förbrukar
Och hur snabbt den laddar har ännu större påverkan skulle jag tro. Men om man ser något exempel kan man kanske gissa. Nu är jag för nördig för att släppa detta, så någon form av test får göras.
Problemet är ju att man oftast vill komma en viss distans och om du måste ladda ytterligare en gång enbart för att du har kört lite(10%) fortare är ju risken stor att totala restiden blir längre.
Men även det får du ju prova dig fram till vad som gäller för just din bil och dina resor.
Ja kör man så fort så det krävs en extra laddning kan det knappast räknas hem. Men är resan 150-200 mil blir den effekten utspädd.

Kolla att länkarmarna är bytta om du inte får garanti, brukar börja knarra vid 7-8000 mil. Kan bli dyrt att byta, i alla fall om du måste betala stockhomspriser.

Och hur snabbt den laddar har ännu större påverkan skulle jag tro. Men om man ser något exempel kan man kanske gissa. Nu är jag för nördig för att släppa detta, så någon form av test får göras.

Ja kör man så fort så det krävs en extra laddning kan det knappast räknas hem. Men är resan 150-200 mil blir den effekten utspädd.

Kolla om du hittar något som Björn Nyland har gjort (fd "Teslabjörn") han gör en del 100-milatester som ger ledtrådar om hur bilen funkar på längre sträckor.

Kolla om du hittar något som Björn Nyland har gjort (fd "Teslabjörn") han gör en del 100-milatester som ger ledtrådar om hur bilen funkar på längre sträckor.

Tack, det första jag hittar är en 3 dagar gammal video med en långfärd med nästan exakt min bil :-).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp