[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Det är ju väldigt bilberoende. Nya Porschen hade väl uppåt 400kw regen vilket borde betyda att man bara använder skivorna på bana och möjligen om batteriet är fullt.

Hur mycket måste man bromsa för att de vanliga bromsarna ska användas?

På min är det väldigt olika, är batteriet använt precis eller man kört helt på bensin sista milen så skiljer det en del på hur den kan ta emot antagligen vilket avspeglas. Om de tar som mest så går det nästan att köra helt utan att aktivera skivorna. Men det blir långt att bromsa från 100 till en rondell t ex. Vanligtvis så bromsar jag ner till 50-60 kanske med regenerering och sen får man justera sista med skivorna som exempel. Effekten avtar också ner i fart.

Inne i stan (max 60) så använder jag skivorna kanske i var tjugonde inbromsning.

Regenerering eller ej, verkningsgraden är inte 100% så det är klart sämre att gasa/bromsa än att hålla jämn fart. Men lite energi går ju tillbaka till batteriet.

Jag tycker Volvo lyckats väldigt fint med att få en jämn övergång mellan regenerering och skivbromsar. Iaf känner inte jag någon tydlig övergång vid inbromsning.

Regenerering eller ej, verkningsgraden är inte 100% så det är klart sämre att gasa/bromsa än att hålla jämn fart. Men lite energi går ju tillbaka till batteriet.

Jag tycker Volvo lyckats väldigt fint med att få en jämn övergång mellan regenerering och skivbromsar. Iaf känner inte jag någon tydlig övergång vid inbromsning.

Min har en rätt tydlig övergång men inte alls så den stör. Framförallt om inte skivorna har varit aktiverade på ett tag så märks det tydligare.

På Teslan används inte bromsarna alls vid vanlig körning skulle jag påstå, man kör bara med gaspedalen och då är det bara motorbroms.

Men när det är kallt ute är regen inte aktivt i början så då brukar jag passa på att motionera bromsarna lite.

Det är ju väldigt bra att ta tillvara bromsenergin men redan bensinbilar har ju problem med att bromsarna kanske används för lite, framför allt bak. Är det inbyggt att de bromsar till någon gång (eller hur skulle det gå till förresten..) eller får man tänka på det själv?

Det är ju väldigt bra att ta tillvara bromsenergin men redan bensinbilar har ju problem med att bromsarna kanske används för lite, framför allt bak. Är det inbyggt att de bromsar till någon gång (eller hur skulle det gå till förresten..) eller får man tänka på det själv?

Min förra bil kopplade bort regenereringen ibland så att man bromsade med skivorna. Sättet de meddelande det på var minst sagt undermåligt.

På nuvarande Tesla vet jag inte, mer än som Jomper skriver att det inte regenereras när linan är kall.

Tror Teslan småbromsar lite ibland för att hålla det i kondition. Annars hade det varit problem med bromsarna på nästan alla 3-4 år gamla bilar. Sen rekommenderas man smörja upp och kontrollera vartannat år om man bor någonstans där är vintersäsong. Jag tror det är få som faktiskt följer det eftersom det inte är någon tvingande service.

Senast ändrad:

Kul att dom är med i matchen ;) Det ska väl inte märkas av alls?
VWs id-bilar har ju problemet att bromsarna kan börja halvkärva om man "kör som vanligt" pga att bromsarna används så lite när man trycker ned bromspedalen.
Då har ju VW långt ifrån lika bra inställningsmöjligheter som tex Tesla.

Problemet avhjälps genom att lägga i N när man kör rätt fort och bromsa. Då används "vanliga" bromsarna. Som tur är sitter det bara skivor fram.

Många bilar med regnsensor har ju funktionen "bromstork". Dom lägger an beläggen lite då och då för att hålla skivorna torra/rena om det regnar. Det kanske även hjälper till att hålla skivorna fräscha.

På Teslan används inte bromsarna alls vid vanlig körning skulle jag påstå, man kör bara med gaspedalen och då är det bara motorbroms.
Det där är ett trafiksäkerhetsproblem som många elbilar bidrar till: Bromsljusen tänds inte trots att bilen bromsar. Märkligt att klåfingriga lagstiftare inte har insett det än, när de är så villiga att vara inne och peta i annat oväsentligt.

Det där är ett trafiksäkerhetsproblem som många elbilar bidrar till: Bromsljusen tänds inte trots att bilen bromsar. Märkligt att klåfingriga lagstiftare inte har insett det än, när de är så villiga att vara inne och peta i annat oväsentligt.
Precis som när man motorbromsar med en fossilbil då. På elbilar är det retardationen som avgör när bromsljusen ska tändas, inte bromstyp. Och det är redan lagstiftat att om retardationen överstiger ett fastställt gränsvärde så ska bromsljusen tändas.

Hög procentuell ökning från en väldigt låg nivå. Elbilar utgjorde drygt 13% av bmw:s totala försäljning under Q1.
Bättre än Volvo i alla fall, de skall ha legat på 10,9% (siffra från ifjol, troligen bättre nu).
Edit: Ja, det har gått upp: "Fully electric cars constituted 22 per cent of all cars sold globally during the month."

Precis som när man motorbromsar med en fossilbil då. På elbilar är det retardationen som avgör när bromsljusen ska tändas, inte bromstyp. Och det är redan lagstiftat att om retardationen överstiger ett fastställt gränsvärde så ska bromsljusen tändas.
okopplat till elbilar (tror jag) ger adaptiva farthållare numera upphov till fantastiska ljusfyrverkerier av bromsljus i köer ute på motorvägen. det tycks ske utan särskild retardation överhuvudtaget och föraren är förmodligen inte ens varse att de tänds.

i nio fall av tio är det numer ingen särskild orsak alls när bromsljusen tänds i dessa situationer. förr betydde de något.

avd vargen kommer....

Nej, motorbroms på en fossilbil är uppenbarligen inte i närheten av lika effektiv, så det är inte samma sak. Och om det finns sådan lagstiftning så följs den antingen inte, eller så är gränsvärdet uselt satt.

Föreligger det nån slags sport som går ut på att försvara elbilar vad som ens påstås? Kan omöjligen bara vara jag som upplever detta som problematiskt.

Bättre än Volvo i alla fall, de skall ha legat på 10,9% (siffra från ifjol, troligen bättre nu).
Edit: Ja, det har gått upp: "Fully electric cars constituted 22 per cent of all cars sold globally during the month."
Ja, volvo har börjat bygga ex30 i kina för kinesiska marknaden.

okopplat till elbilar (tror jag) ger adaptiva farthållare numera upphov till fantastiska ljusfyrverkerier av bromsljus i köer ute på motorvägen. det tycks ske utan särskild retardation överhuvudtaget och föraren är förmodligen inte ens varse att de tänds.

i nio fall av tio är det numer ingen särskild orsak alls när bromsljusen tänds i dessa situationer. förr betydde de något.

avd vargen kommer....

Ja, och när andra kastar sig i precis framför. I dag låg jag i kö med adaptiv farthållare i ca 80 när en slalomåkande MC kastade sig in en meter framför bilen. Tvärnit i en halv sekund innan bilen förstod att det inte var någon fara.

Tycker man ser sjukt många Taycan 4S Cross Turismo överallt, bland folk som normalt sett inte kör Porsche eller lyxbilar. Vad händer? Sjukt förmånlig leasing eller vad?

En polare blev erbjuden 475 i inbyte för sin Taycan när han tittade på nya modellen. Porsche sitter på mängder av osäljbara begagnade Taycan som folk lämnat tillbaka efter leasing. ?

Innan tråden spårar av förutfattade meningar baserat på någons magkänsla.

Porsche Taycan låg på 101 plats av nyregisterade bilar förra året, med 0.23% marknadsandel.

Detta är 2286:e inlägget i en liten tråd. Huvudfrågan borde då vara avklarad. Vilken bil ska man "köpa"?

Jag tvingas lämna byta ut eller lämna tillbaka tjänstebilen i sommar. Kör kanske 1000 mil i tjänsten och 1500 mil privat/år. Haft BMW 330e (nettokostnad under 3k). Kan ta ut ny tjänstebil till kostnad 5k5-6k5 ungefär. Företaget förordar elbil men kan acceptera vissa hybrider. Kostnaden blir liknande oberoende av el eller hybrid.
Jag föredrar fyrhjulsdrift, markfrigång och utrymme.
V90 hybrid skulle vara trevligt OM den fanns i CC-utförande. XC60 hybrid får jag inte välja av nån anledning. Volvo hybrids elräckvidd tilltalar mig. BMWns räckvidd ger jag inte mycket för.
I andra änden kan jag ta en Tesla Y dual motor. Blir billigare totalkostnad tack vare hel-el. Funkar den som jakt/skogsbil? För/nackdelar jmf t ex en Enyaq?

Slutar kanske med att jag skiter i allt och köper mig en 10 år gammal Skoda scout diesel.

Innan tråden spårar av förutfattade meningar baserat på någons magkänsla.

Porsche Taycan låg på 101 plats av nyregisterade bilar förra året, med 0.23% marknadsandel.
Tack, där fick jag ju svar innan jag hann fråga ? Blir en Tesla Y då

Senast ändrad:
Slå på terrängläget på Model Y så tar den sig fram riktigt bra. Det är som att spärra mittdiffen, bilen går som på räls i snö och slask. Annars är den oftast tvåhjulsdriven som de flesta andra.

Nej, motorbroms på en fossilbil är uppenbarligen inte i närheten av lika effektiv, så det är inte samma sak. Och om det finns sådan lagstiftning så följs den antingen inte, eller så är gränsvärdet uselt satt.

Föreligger det nån slags sport som går ut på att försvara elbilar vad som ens påstås? Kan omöjligen bara vara jag som upplever detta som problematiskt.
Joda, jag tog upp frågan ett antal sidor bak efter att jag kom väldigt nära en elbil framför som plötsligt saktade ner kraftigt, utan bromsljus. Fick samma svar att lagstiftning nu finns, vilket känns vettigt. Kan tänka mig att lagstiftningen är något efter tekniken och det handlar mer om årsmodell än gränsvärde? Men har inte läst på vidare.

Vidare gällande regenerativ broms kontra skivor. De elbilar(/PHEVs) jag kört har motorbromsat när jag lyft på gasen, och bromsat när jag bromsat. På diskussionerna här undrar jag om det är så på nyare bilar att bromsning med skivor först sker när man trycker kraftigt på bromsen?

Nyfiken då jag noterade att grannens ca halvår gammal bmw iX3 har väldigt, väldigt bruna bromsskivor.

Joda, jag tog upp frågan ett antal sidor bak efter att jag kom väldigt nära en elbil framför som plötsligt saktade ner kraftigt, utan bromsljus. Fick samma svar att lagstiftning nu finns, vilket känns vettigt. Kan tänka mig att lagstiftningen är något efter tekniken och det handlar mer om årsmodell än gränsvärde? Men har inte läst på vidare.

Vidare gällande regenerativ broms kontra skivor. De elbilar(/PHEVs) jag kört har motorbromsat när jag lyft på gasen, och bromsat när jag bromsat. På diskussionerna här undrar jag om det är så på nyare bilar att bromsning med skivor först sker när man trycker kraftigt på bromsen?

Nyfiken då jag noterade att grannens ca halvår gammal bmw iX3 har väldigt, väldigt bruna bromsskivor.
Min laddhybrid regenererar lite eller lite mer när jag släpper gasen, motorbromsar nästan aldrig. När jag bromsar lätt ökar regenereringen, sen övergår det till skivor ganska tidigt eftersom elmotorn är klen.
Tror detta gäller nästan alla laddhybrider.

En laddhybrid har en ganska liten elmotor som inte kan regenerera så mycket. Så då kommer man behöva använda vanliga bromsen mer.

Har inte reflekterat över att bromsljuset inte tänds när det borde när jag ligger bakom andra bilar men jag håller helt klart längre avstånd än genomsnittsbilisten

En polare blev erbjuden 475 i inbyte för sin Taycan när han tittade på nya modellen. Porsche sitter på mängder av osäljbara begagnade Taycan som folk lämnat tillbaka efter leasing. ?

Ligger nog mycket i det! Tvingas rea ut gamla leasingkärror till nya målgrupper. Har sett en del under 700-sträcket i vintras men 475 var ju brutalt lågt! Hoppas din polare duckade det skambudet ?

Tillbaka
Topp