Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Regenereringen är ju långt från 100%:ig också.
Hur mycket måste man bromsa för att de vanliga bromsarna ska användas?
Regenerering eller ej, verkningsgraden är inte 100% så det är klart sämre att gasa/bromsa än att hålla jämn fart. Men lite energi går ju tillbaka till batteriet.
Jag tycker Volvo lyckats väldigt fint med att få en jämn övergång mellan regenerering och skivbromsar. Iaf känner inte jag någon tydlig övergång vid inbromsning.
Det är ju väldigt bra att ta tillvara bromsenergin men redan bensinbilar har ju problem med att bromsarna kanske används för lite, framför allt bak. Är det inbyggt att de bromsar till någon gång (eller hur skulle det gå till förresten..) eller får man tänka på det själv?
Jag tycker att det ffa märks på det skrapande ljudet från skivornaMin har en rätt tydlig övergång men inte alls så den stör. Framförallt om inte skivorna har varit aktiverade på ett tag så märks det tydligare.
Kul att dom är med i matchen ;) Det ska väl inte märkas av alls?Regenerering eller ej, verkningsgraden är inte 100% så det är klart sämre att gasa/bromsa än att hålla jämn fart. Men lite energi går ju tillbaka till batteriet.
Jag tycker Volvo lyckats väldigt fint med att få en jämn övergång mellan regenerering och skivbromsar. Iaf känner inte jag någon tydlig övergång vid inbromsning.
Det där är ett trafiksäkerhetsproblem som många elbilar bidrar till: Bromsljusen tänds inte trots att bilen bromsar. Märkligt att klåfingriga lagstiftare inte har insett det än, när de är så villiga att vara inne och peta i annat oväsentligt.På Teslan används inte bromsarna alls vid vanlig körning skulle jag påstå, man kör bara med gaspedalen och då är det bara motorbroms.
Inga problem funkar som regel med 2,3kW också.Med tanke på att de flesta verkar ha fulladdat med 3,7 kW i vanligt vägguttag tills nu så kanske den hastigheten räcker, för de flesta. Klart att det tar tid men...
Precis som när man motorbromsar med en fossilbil då. På elbilar är det retardationen som avgör när bromsljusen ska tändas, inte bromstyp. Och det är redan lagstiftat att om retardationen överstiger ett fastställt gränsvärde så ska bromsljusen tändas.Det där är ett trafiksäkerhetsproblem som många elbilar bidrar till: Bromsljusen tänds inte trots att bilen bromsar. Märkligt att klåfingriga lagstiftare inte har insett det än, när de är så villiga att vara inne och peta i annat oväsentligt.
Hög procentuell ökning från en väldigt låg nivå. Elbilar utgjorde drygt 13% av bmw:s totala försäljning under Q1.![]()
BMW ångar på – på elbilsmarknaden
Den tyska biltillverkaren BMW:s försäljning av helt eldrivna bilar ökade kraftigt under första kvartalet, upp med 41 procent jämfört med…www.dn.se
Bättre än Volvo i alla fall, de skall ha legat på 10,9% (siffra från ifjol, troligen bättre nu).Hög procentuell ökning från en väldigt låg nivå. Elbilar utgjorde drygt 13% av bmw:s totala försäljning under Q1.
okopplat till elbilar (tror jag) ger adaptiva farthållare numera upphov till fantastiska ljusfyrverkerier av bromsljus i köer ute på motorvägen. det tycks ske utan särskild retardation överhuvudtaget och föraren är förmodligen inte ens varse att de tänds.Precis som när man motorbromsar med en fossilbil då. På elbilar är det retardationen som avgör när bromsljusen ska tändas, inte bromstyp. Och det är redan lagstiftat att om retardationen överstiger ett fastställt gränsvärde så ska bromsljusen tändas.
Det har dom visst, det är tydligt reglerat här: https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2020/wp29grva/ECE-TRANS-WP29-GRVA-2020-31e.pdfDet där är ett trafiksäkerhetsproblem som många elbilar bidrar till: Bromsljusen tänds inte trots att bilen bromsar. Märkligt att klåfingriga lagstiftare inte har insett det än, när de är så villiga att vara inne och peta i annat oväsentligt.
Nej, motorbroms på en fossilbil är uppenbarligen inte i närheten av lika effektiv, så det är inte samma sak. Och om det finns sådan lagstiftning så följs den antingen inte, eller så är gränsvärdet uselt satt.Precis som när man motorbromsar med en fossilbil då. På elbilar är det retardationen som avgör när bromsljusen ska tändas, inte bromstyp. Och det är redan lagstiftat att om retardationen överstiger ett fastställt gränsvärde så ska bromsljusen tändas.
Ja, volvo har börjat bygga ex30 i kina för kinesiska marknaden.Bättre än Volvo i alla fall, de skall ha legat på 10,9% (siffra från ifjol, troligen bättre nu).
Edit: Ja, det har gått upp: "Fully electric cars constituted 22 per cent of all cars sold globally during the month."
okopplat till elbilar (tror jag) ger adaptiva farthållare numera upphov till fantastiska ljusfyrverkerier av bromsljus i köer ute på motorvägen. det tycks ske utan särskild retardation överhuvudtaget och föraren är förmodligen inte ens varse att de tänds.
i nio fall av tio är det numer ingen särskild orsak alls när bromsljusen tänds i dessa situationer. förr betydde de något.
avd vargen kommer....
Vadå, det var ju en fara i så fall!?
Storhetsvansinne och tveksam ekonomisk självinsikt.Tycker man ser sjukt många Taycan 4S Cross Turismo överallt, bland folk som normalt sett inte kör Porsche eller lyxbilar. Vad händer? Sjukt förmånlig leasing eller vad?
Fast varför denna boom med denna bilen just nu?Storhetsvansinne och tveksam ekonomisk självinsikt.
Det är en elbil, och det SKA man ha. Och då är det ju ändå en ansenlig summa pengar som ska ut, så varför inte passa på att åka Porsche, gissar jag att många resonerar.Fast varför denna boom med denna bilen just nu?
Tack, där fick jag ju svar innan jag hann fråga ? Blir en Tesla Y dåInnan tråden spårar av förutfattade meningar baserat på någons magkänsla.
![]()
Sveriges mest sålda bilar 2023 – hela listan
Volvo är inte längre i topp, där befinner sig Tesla. Det har varit den stora branschsnackisen i Sverige sedan årsskiftet, men hur ser resten av listan ut? Hur populär var Ford Kuga, Dacia Duster, Mercedes EQS och alla andra bilmodeller som säljs i vårt land? Svar på alla dina frågor får du i vår...teknikensvarld.expressen.se
Porsche Taycan låg på 101 plats av nyregisterade bilar förra året, med 0.23% marknadsandel.
Joda, jag tog upp frågan ett antal sidor bak efter att jag kom väldigt nära en elbil framför som plötsligt saktade ner kraftigt, utan bromsljus. Fick samma svar att lagstiftning nu finns, vilket känns vettigt. Kan tänka mig att lagstiftningen är något efter tekniken och det handlar mer om årsmodell än gränsvärde? Men har inte läst på vidare.Nej, motorbroms på en fossilbil är uppenbarligen inte i närheten av lika effektiv, så det är inte samma sak. Och om det finns sådan lagstiftning så följs den antingen inte, eller så är gränsvärdet uselt satt.
Föreligger det nån slags sport som går ut på att försvara elbilar vad som ens påstås? Kan omöjligen bara vara jag som upplever detta som problematiskt.
Min laddhybrid regenererar lite eller lite mer när jag släpper gasen, motorbromsar nästan aldrig. När jag bromsar lätt ökar regenereringen, sen övergår det till skivor ganska tidigt eftersom elmotorn är klen.Joda, jag tog upp frågan ett antal sidor bak efter att jag kom väldigt nära en elbil framför som plötsligt saktade ner kraftigt, utan bromsljus. Fick samma svar att lagstiftning nu finns, vilket känns vettigt. Kan tänka mig att lagstiftningen är något efter tekniken och det handlar mer om årsmodell än gränsvärde? Men har inte läst på vidare.
Vidare gällande regenerativ broms kontra skivor. De elbilar(/PHEVs) jag kört har motorbromsat när jag lyft på gasen, och bromsat när jag bromsat. På diskussionerna här undrar jag om det är så på nyare bilar att bromsning med skivor först sker när man trycker kraftigt på bromsen?
Nyfiken då jag noterade att grannens ca halvår gammal bmw iX3 har väldigt, väldigt bruna bromsskivor.
Innan tråden spårar av förutfattade meningar baserat på någons magkänsla.
Porsche Taycan låg på 101 plats av nyregisterade bilar förra året, med 0.23% marknadsandel.
En polare blev erbjuden 475 i inbyte för sin Taycan när han tittade på nya modellen. Porsche sitter på mängder av osäljbara begagnade Taycan som folk lämnat tillbaka efter leasing. ?
Väldigt sant.Det är en elbil, och det SKA man ha. Och då är det ju ändå en ansenlig summa pengar som ska ut, så varför inte passa på att åka Porsche, gissar jag att många resonerar.