[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

we overestimate the impact of technology in the short-term and underestimate the effect in the long run.”

Vad är hönan och ägget? Folk kanske är realister helt enkelt. Även om jag är övertygad om elbilarnas överlägsenhet och själv vill och förhoppningsvis kan fortsätta med det så har jag ganska låga förhoppningar om en snabb omställning. Med tanke på omsättningstakten i bilflottan behöver ju i princip 100% av nybilsförsäljningen vara elbilar om vi ska nå 50% till 2030. Och just nu sjunker ju andelen. Men det betyder ju som sagt inte att jag är negativ till elbilar.

Till 2030 skulle jag bli väldigt förvånad om majoriteten är elbilar. De är långt från där i Norge ens trots att de har 90%+ andel elbilar i sin nyförsäljning. Det är en väldig massa gamla bilar som måste försvinna också, en sådan omställning tar helt enkelt extremt lång tid.

Börjar man se till rullade mil däremot så kommer det bli tidigare. Elbil är enklare att räkna hem ju mer man kör.

Till 2030 skulle jag bli väldigt förvånad om majoriteten är elbilar. De är långt från där i Norge ens trots att de har 90%+ andel elbilar i sin nyförsäljning. Det är en väldig massa gamla bilar som måste försvinna också, en sådan omställning tar helt enkelt extremt lång tid.

Börjar man se till rullade mil däremot så kommer det bli tidigare. Elbil är enklare att räkna hem ju mer man kör.
Dessutom faller körsträckan med åldern efter de första åren. Så effekten så sett kommer snabbare än fordonsflottan omsätts.

1715206666629.png

Finns som excel här: https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrackor/

Nja, givet att man laddar hemma är det ju så. Men den som kör riktigt mycket behöver antagligen snabbladda en betydande del av körningen. Och vid snabbladdning är det inte alls säkert att elen är billigare än diesel.
Jag har kört nästan 4000 mil under första året som elbilsförare och har besökt snabbladdare vid fyra tillfällen (alla tillfällen i samband med semester). Nu har jag såpass tur att jag kommer till jobbet 27 mil bort på en laddning – även om det var på håret i vintras när det var -25.

Nja, givet att man laddar hemma är det ju så. Men den som kör riktigt mycket behöver antagligen snabbladda en betydande del av körningen. Och vid snabbladdning är det inte alls säkert att elen är billigare än diesel.

Nä, kan man inte ladda hemma (alternativt har laddning till bra pris nära hemmet) så ska man inte köra elbil.

Vi kör en hel del långa resor men de startar ju alltid med fullt batteri hemma och det är väldigt sällan mer än ett (eller två om man tidsoptimerar) laddstopp behövs om man ska kortare än 60-70 mil. Tror det är försvinnande liten andel av resorna som är längre än så. Senaste året har vi laddat 3000kWh hemma, 600kW på Supercharger och 600 kWh på andra ställen, typiskt resmål. Någon enstaka gång snabbladdat utanför Superchargernätverket.

Just idag kostade laddningen 4.50 kr /kWh i Söderhamn, laddade för 190 kr för att ta mig till Härnösand, 60 mil. Kom fram med 17% kvar dessutom så jag kunde ju laddat mindre. Hemmaladdningen som resan inleddes med borde ha landat på ca 160 kr (exakt pris vet jag inte förrän räkningen för maj kommer så det är en gissning på runt 2 kr/kWh inkl allt, antagligen blir det lite lägre). Kostnad för drivmedel för hela resan ca 5 kr / mil. Visst går det att köra billigare med en dieselbil, men då är det inte en av de rymligare bilarna på marknaden med fyrhjulsdrift osv utan en småbil.

Och hemma blir det ännu billigare.

Nä, kan man inte ladda hemma (alternativt har laddning till bra pris nära hemmet) så ska man inte köra elbil.

Vi kör en hel del långa resor men de startar ju alltid med fullt batteri hemma och det är väldigt sällan mer än ett (eller två om man tidsoptimerar) laddstopp behövs om man ska kortare än 60-70 mil. Tror det är försvinnande liten andel av resorna som är längre än så. Senaste året har vi laddat 3000kWh hemma, 600kW på Supercharger och 600 kWh på andra ställen, typiskt resmål. Någon enstaka gång snabbladdat utanför Superchargernätverket.

Just idag kostade laddningen 4.50 kr /kWh i Söderhamn, laddade för 190 kr för att ta mig till Härnösand, 60 mil. Kom fram med 17% kvar dessutom så jag kunde ju laddat mindre. Hemmaladdningen som resan inleddes med borde ha landat på ca 160 kr (exakt pris vet jag inte förrän räkningen för maj kommer så det är en gissning på runt 2 kr/kWh inkl allt, antagligen blir det lite lägre). Kostnad för drivmedel för hela resan ca 5 kr / mil. Visst går det att köra billigare med en dieselbil, men då är det inte en av de rymligare bilarna på marknaden med fyrhjulsdrift osv utan en småbil.

Och hemma blir det ännu billigare.
Ja det är ju olika, beroende på körmönster mm. Vår andrabil är en elbil och jag tror vi laddat den hemifrån en gång på tre år och 4000 mil. Ville bara påpeka att sker laddningen på snabbladdare är.priset ofta 10-15 kr/mil (5-6kr/kWh och 2-2,5 kWh/mil). Gör man det för en stor del av resorna finns det alltså ingen vinst kostnadsmässigt.
En del övernattningsställen roffar också åt sig då de vet att alternativet är snabbladdning. Bor en del på hotell och har sett 11kW-laddare för både 7 och 8 kr/kWh.

Hemmaladdningen som resan inleddes med borde ha landat på ca 160 kr (exakt pris vet jag inte förrän räkningen för maj kommer så det är en gissning på runt 2 kr/kWh inkl allt, antagligen blir det lite lägre).
Troligen blir det ännu lägre för åtminstone idag har elen varit riktigt billig;
DAGSPRIS: 19,56 öre/kWh (utan skatter o avg) i SE3 idag enl: https://www.elbruk.se/timpriser-se3-stockholm
Med timtaxa var det var tom minusbelopp enl Nordpool under några timmar!
I verkligheten betalar man ändå uppemot uppemot 50 öre/kWh (som minst), pga avgifter och skatter.

DAGSPRIS: 19,56 öre/kWh (utan skatter o avg) i SE3 idag enl: https://www.elbruk.se/timpriser-se3-stockholm
I verkligheten betalar man ändå uppemot uppemot 50 öre/kWh (som minst), pga avgifter och skatter.
Nätavgifter och skatt ger runt 75 öre/kWh för mig innan jag ens börjat betala för elen. Så uppemot 50 var försiktigt gissat.

Nätavgifter och skatt ger runt 75 öre/kWh för mig innan jag ens börjat betala för elen. Så uppemot 50 var försiktigt gissat.
Det var det. Efter lite googling hittade jag detta
"Från 1 januari 2024 har riksdagen beslutat att energiskatten ska ligga på följande nivåer:
För privatkunder är skatten 53,5 öre/kWh inklusive moms
"
Från: https://www.ellevio.se/privat/kunds...talning/energiskatt/hur-hog-ar-energiskatten/
Men det borde betyda att du betalar ~21 öre/kWh till ditt elbaolag.
(Jag kanske ska kolla upp vad jag betalar?)

Det var det. Efter lite googling hittade jag detta
"Från 1 januari 2024 har riksdagen beslutat att energiskatten ska ligga på följande nivåer:
För privatkunder är skatten 53,5 öre/kWh inklusive moms
"
Från: https://www.ellevio.se/privat/kunds...talning/energiskatt/hur-hog-ar-energiskatten/
Men det borde betyda att du betalar ~21 öre/kWh till ditt elbaolag.
(Jag kanske ska kolla upp vad jag betalar?)
Mina 75 var nog före höjningen. Och Ellevio är duktiga på att ta betalt. Lite väl duktiga om du frågar mig...
Edit: 30 öre till Ellevio ink moms, så 83,50 är tomgångskostnaden.
Om jag inte laddar med mina solceller, då är det 60 öre+spotpris i stället

Senast ändrad:

Laddar till självkostnadspris i BRF, i mars (senast debiterade månad) betalade vi 1,09 kr / kWh (förvaltat avtal, så det brukar svänga lite lugnare än vanliga rörliga månadspriser). Med elnätsavgift, elskatt och moms blev det 2 kr. Lägsta pris inkl allt förra året var juli, då var det 1,49 kr / kWh. I år ligger dock kostnaderna lägre än förra året om man ser till samma månad.

De fasta avgifterna har vi ändå så de räknar vi inte med.

Varför behöver de då ljuga för att hålla uppe sina intäkter, i förhoppningen att kunderna inte förstår bättre?

Vilken lögn syftar du på?
Det är inte säkert att min bedömning av vad de behöver investera i är exakt samma som de som jobbar med deras prissättning är.

Vad de får ta betalt för är reglerat och kontrollerat. Men modellen haltar tyvärr mot behoven och man startar i bakvattnet i en tid då vi börjar prata smarta nät.

Som exempel får de inte ta betalt om de byter ett ställverk i befintlig byggnad. Men de får ta betalt om de bygger ett nytt hus.
Varför ska man behöva byta betongen? Den är väl irrelevant, istället byter man inte alls.

Vilken lögn syftar du på?
Ellevio höjde nätkostnaden markant med argumentationen att högre elpriser gör att kostnaden för nätförlusten ökar markant.
Jag påpekade att de glömt höja nätnyttoersättningen lika mycket, i öre/kWh, dvs något/några hundratal %, eftersom det är exakt den förlusten lagen kräver att se skall ersätta mig med. Då fanns det helt plötsligt inte längre någon koppling mellan nätförluster och elpriser. Den kopplingen fanns visst bara på ena hållet.
Någon månad senare höjde det nätnyttoersättningen med en bråkdel av prishöjningen.

Edit: nu när elpriset sjunkit verkar kopplingen saknas igen. De hänger tydligen bara ihop när elpriset stiger. Konstigt det där.

Vad de får ta betalt för är reglerat och kontrollerat. Men modellen haltar tyvärr mot behoven och man startar i bakvattnet i en tid då vi börjar prata smarta nät.

Som exempel får de inte ta betalt om de byter ett ställverk i befintlig byggnad. Men de får ta betalt om de bygger ett nytt hus.
Varför ska man behöva byta betongen? Den är väl irrelevant, istället byter man inte alls.
Politik är otillåtet så jag nöjer mig med att konstatera att jag har synpunkter på hur modellen är uppbyggd. Ju dyrare de gör saker desto mer får de tjäna... Som ditt exempel.

E.on tjänar äckliga pengar, Ellevio är mest luft så deras förutsättningar skiljer sig lite.

Men de har samma problem med att ha tagit över nät som kördes helt i botten och sen såldes/slogs ihop.

Politik är otillåtet så jag nöjer mig med att konstatera att jag har synpunkter på hur modellen är uppbyggd. Ju dyrare de gör saker desto mer får de tjäna... Som ditt exempel.

Ja det blir väldigt bakvänt.

Men de har samma problem med att ha tagit över nät som kördes helt i botten och sen såldes/slogs ihop.
Ja synd om dem som kunde köpa upp allmänna investeringar för ett pris de själva satt och nu har monopol på en kritisk infrastruktur med en prismodell som innebär att de aldrig kan gå med förlust och ju sämre de gör sitt jobb desto mer pengar får de tjäna.

Måste vara jobbigt.

Ja synd om dem som kunde köpa upp allmänna investeringar för ett pris de själva satt och nu har monopol på en kritisk infrastruktur med en prismodell som innebär att de aldrig kan gå med förlust och ju sämre de gör sitt jobb desto mer pengar får de tjäna.

Måste vara jobbigt.

Du missförstod lite och jag var nog otydlig. De har ett elektriskt problem med detta, inte ekonomisk.

På OKQ8 i Ödeshög gick det att tanka fullt med HVO100. Då hade jag provat Preem i Ödeshög och även Shell i Askersund innan. De två tidigare ställena hade ingen pump med HVO.

Och där blev det, trots tankar om ej leasing och gärna Tesla, beställning utav en styck Polestar 2, Standard Range Single motor. 1500 mils leasing för under 5000kr/mån. Extra 1000 mil kostade inte många kronor extra. Tyvärr var standarfärgerna slut, annars hade man kommit undan med 4400kr/mån!

Vet ngn om man måste jaga 19” vinterdäck eller om mindre och Volvos fälgar passar?

Och där blev det, trots tankar om ej leasing och gärna Tesla, beställning utav en styck Polestar 2, Standard Range Single motor. 1500 mils leasing för under 5000kr/mån. Extra 1000 mil kostade inte många kronor extra. Tyvärr var standarfärgerna slut, annars hade man kommit undan med 4400kr/mån!

Vet ngn om man måste jaga 19” vinterdäck eller om mindre och Volvos fälgar passar?
Ja det är verkligen ett grymt pris på dem nu, otroligt mycket bil för pengarna. Noterade dock att de gjort en liten fuling, de har fast ränta. Tror att de kallt räknar med att räntan går ner rejält och att kunderna inte inser skillnaden.
Med det sagt, det är fortfarande ett grymt pris så grattis till köpet (trodde jag aldrig jag skulle säga om en Volvo, men till det priset).

Ja det är verkligen ett grymt pris på dem nu, otroligt mycket bil för pengarna. Noterade dock att de gjort en liten fuling, de har fast ränta. Tror att de kallt räknar med att räntan går ner rejält och att kunderna inte inser skillnaden.
Med det sagt, det är fortfarande ett grymt pris så grattis till köpet (trodde jag aldrig jag skulle säga om en Volvo, men till det priset).
Privatleasingdealen var väl inte bättre ens när vi hade nollränta?

Räntan sänktes väl 15e hos dnb (tror jag det var) så det har redan börjat.
Volvo ex30 leasades ju också med "fast pris" vilket i min värld är pissedåligt om räntan är hög :)

Hyundai Kona 2020. Jag är förvånad över hur snålt en så pass stor och måttligt aerodynamisk bil kan gå. Står ute, ingen förvärmning, laglig hastighet, lång sträcka i 80km/h och lång sträcka i 90km/h på motorväg. Jag ligger i stort sett bara till höger där, men med bra avstånd till framförvarande, minst tresekundersregeln.
IMG_20240516_060633.jpg

Hyundai Kona 2020. Jag är förvånad över hur snålt en så pass stor och måttligt aerodynamisk bil kan gå. Står ute, ingen förvärmning, laglig hastighet, lång sträcka i 80km/h och lång sträcka i 90km/h på motorväg. Jag ligger i stort sett bara till höger där, men med bra avstånd till framförvarande, minst tresekundersregeln.Visa bilaga 699561
Stämmer den förbrukningen så är det imponerande. Men i så fall borde väl bilen gissa klart mer än 230 km på de återstående 52 %:en?

Privatleasingdealen var väl inte bättre ens när vi hade nollränta?
Tror inte det, därför jag sade att det är ett bra pris. Men när man jämför måste man ändå ha med sig att de flesta andra leasingpriser kommer sannolikt sjunka märkbart de närmsta 2 åren. Inte Polestar-priset.
Å andra sidan kan ju något hända och ränntorna drar iväg igen. Då är Polestars fasta pris helt plötsligt bra.

Tips på bra pall för att lasta cyklar på taket till oss som blivit tvingade att åka runt i en Suv av vår partner?
Kan detta trappsteg som man fäster i dörren vara något?

Eller kan en ihopfällbar pall? Finns i två höjder. https://www.smartasaker.se/sv/hopfallbar-pall Har sett folk använda liknande pall vid lastning av kajaker.

Finns också billigare på ex Jula https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...gar-och-pallar/pallar/hopfallbar-pall-012951/

Stämmer den förbrukningen så är det imponerande. Men i så fall borde väl bilen gissa klart mer än 230 km på de återstående 52 %:en?
Det blir ju ungefär 14kWh/100km. Jag har inte funderat över den siffran men skall försöka mäta lite separat om jag kan. Målet just nu är att ladda 100% solel hemma och köra så många gånger som möjligt till jobbet, alternativt bara köra det som måste köras. Men jag klarar nog 4 dagar till jobbet nu utan problem det är totalt 360km. Bilen bör klara ungefär 450km på en laddning, och det är ju fortfarande rätt kallt på morgonen. Jag är inte helt inkörd på bilen ännu. Får återkomma med mer info när jag testat mer.

Det blir ju ungefär 14kWh/100km. Jag har inte funderat över den siffran men skall försöka mäta lite separat om jag kan. Målet just nu är att ladda 100% solel hemma och köra så många gånger som möjligt till jobbet, alternativt bara köra det som måste köras. Men jag klarar nog 4 dagar till jobbet nu utan problem det är totalt 360km. Bilen bör klara ungefär 450km på en laddning, och det är ju fortfarande rätt kallt på morgonen. Jag är inte helt inkörd på bilen ännu. Får återkomma med mer info när jag testat mer.

Om jag minns rätt är WLTP 48 mil? Jag maxade 45-46 mil en gång. Årsmodell 2019, så det är väl samma som 2020?

Om jag minns rätt är WLTP 48 mil? Jag maxade 45-46 mil en gång. Årsmodell 2019, så det är väl samma som 2020?
Bör vara samma. Jag brukar få gissometrar till bra resultat vid vettiga förutsättningar. Den här gissometern har känts rätt exakt. Som sagt jag får prova mer.

Vad det gäller min Zoe rasade motorlagrena. Jag har löst det utan garanti och utan försäkring. Men det tillsammans med lite annat mekaniskt fixande i framvagn, hjullager och bakbromsar har gett ett extra utlägg om 45-50kkr. Den står inte med på min topp fem lista av bästa ägande. Tur att den var billig i inköp.

Vad ingår ej förutom vinterdäck?

Vinterdäck brukar gå att fynda begagnade från återlämnade leasingbilar också. När jag leasade en VW så köpte jag begagnade i nyskick för 4000 kr, sålde för 1000 kr (för att bli av med dem) efteråt. Att lägga det i leasingen hade kostat 10 000 kr.

Ja, jag skulle inte leasa en bil där det inte ingår service i priset och där bilen inte har fulla garantier. Det är lite fulspel, framför allt det sistnämnda, tycker jag.

Vet inte hur de gör med sina leasingbilar men VW har ju två år normalt men köper till ett extra år till leasingbilarna.

Tillbaka
Topp