Nä, kan man inte ladda hemma (alternativt har laddning till bra pris nära hemmet) så ska man inte köra elbil.
Vi kör en hel del långa resor men de startar ju alltid med fullt batteri hemma och det är väldigt sällan mer än ett (eller två om man tidsoptimerar) laddstopp behövs om man ska kortare än 60-70 mil. Tror det är försvinnande liten andel av resorna som är längre än så. Senaste året har vi laddat 3000kWh hemma, 600kW på Supercharger och 600 kWh på andra ställen, typiskt resmål. Någon enstaka gång snabbladdat utanför Superchargernätverket.
Just idag kostade laddningen 4.50 kr /kWh i Söderhamn, laddade för 190 kr för att ta mig till Härnösand, 60 mil. Kom fram med 17% kvar dessutom så jag kunde ju laddat mindre. Hemmaladdningen som resan inleddes med borde ha landat på ca 160 kr (exakt pris vet jag inte förrän räkningen för maj kommer så det är en gissning på runt 2 kr/kWh inkl allt, antagligen blir det lite lägre). Kostnad för drivmedel för hela resan ca 5 kr / mil. Visst går det att köra billigare med en dieselbil, men då är det inte en av de rymligare bilarna på marknaden med fyrhjulsdrift osv utan en småbil.
Och hemma blir det ännu billigare.