[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Brukar inte lastbalanserare vara tillval till laddboxarna? Dvs bara för att man köper en laddbox ska man inte räkna med att få lastbalansering.

Men går det ens att lastbalansera en sån ”sladd”laddare man pluggar in i trefasuttaget? Den måste ju klara av att ta kommando att reglera ner. Eller går det att reglera ner själva trefasuttaget?

Riktigt så var/är det inte, det handlar om upp till 3000mil eller max 2år, beroende på körsätt, kallstarter osv.
Har haft några bilar med denna serviceintervall och vid körning mest runt Stockholm så ville bilen ha service efter 1500-1800mil.
Nja, min bil (BMW) har liknande, och den brukar säga nånstans 3400-3800 mil (eller 2 år) när jag nollställt oljeservice-indikatorn. Jag byter ändå varje år (knappt 1500 mil) men får intryck att bilen själv tycker det där intervallet är bra då nedräkningen stämmer ganska bra.

Brukar inte lastbalanserare vara tillval till laddboxarna? Dvs bara för att man köper en laddbox ska man inte räkna med att få lastbalansering.

Men går det ens att lastbalansera en sån ”sladd”laddare man pluggar in i trefasuttaget? Den måste ju klara av att ta kommando att reglera ner. Eller går det att reglera ner själva trefasuttaget?

Det brukar finnas i laddaren men strömtransformatorerna är tillval.

Det beror på laddaren. Ja man kan reglera uttaget också med en hederlig effektvakt men det känns kanske lite bakvänt / gammeldags. Oftast är de inte variabla utan går på steg med.

Jag blev nyfiken och kollade.

Ja, det finns, men åtminstone denna verkar vara beroende av en molntjänst. När jag köpte min fasta box, valde jag bort en box som var "smartare" än den jag valde, just för att att INTE vara beroende av någon tjänst. Min box funkar så länge hårdvaran, inklusive en RPi3, funkar.

Edit : min box är inte tillgänglig på internet. Men det har jag löst via Home assistant.

Jag blev nyfiken och kollade.

Ja, det finns, men åtminstone denna verkar vara beroende av en molntjänst. När jag köpte min fasta box, valde jag bort en box som var "smartare" än den jag valde, just för att att INTE vara beroende av någon tjänst. Min box funkar så länge hårdvaran, inklusive en RPi3, funkar.

Edit : min box är inte tillgänglig på internet. Men det har jag löst via Home assistant.

Inte direkt jättebilligt tillbehör det där.
Bör väl gå att få en laddbox med möjlighet att styra laddströmmen för ett pris inte så långt från det där priset?

Inte direkt jättebilligt tillbehör det där.
Bör väl gå att få en laddbox med möjlighet att styra laddströmmen för ett pris inte så långt från det där priset?

Ja, vid en snabbkoll på laddstoppet så hittar jag fasta med lastbalansering till liknande eller billigare pris. Eftersom jag inte har koll på marknaden vill jag inte ge några rekommendationer på märke eller så.
Tänk på att installationen tillkommer. Den kan köpas av laddstoppet, eller "egen" elektriker.

När jag köpte för ca 4 år sedan rekommenderade min elektriker att jag skulle köpa boxen på nätet, det blev billigare än att köpa av honom. En nackdel för sådant upplägg är att reklamation kan bli besvärligare. Själva lastbalanseringen (mätare) och jordfelsbrytare köpte jag av elektrikern. Mätare kan i dag ibland ersättas av avläsning av porten på husets mätare (P1 port), men var då observant på om det är beroende av extern tjänst eller inte.

Jag valde en box med fast sladd och lastbalansering som inte är beroende av externa tjänster. 11kW räcker, inte många som har huvudsäkring som räcker för 22kW.

Det går ju att montera en Easee eller Zaptec Go med trefashandske också om man vill göra den semiportabel, t.ex. om man periodvis bor i sommarstugan och har trefasuttag både där och hemma.

En effektvakt som kommunicerar via kabel med lastboxen är helt klart stabilast på alla sätt och vis, och om man drar nytt så är det dumt att inte lägga med en nätverkskabel.

Men vi har kört Easee-boxar som var och en pratar 4G med molnet, och en Enegic effektmätare som kör wifi mot molnet. Det hade kostat ett gäng tusenlappar till att få wifi-täckning till alla garagelängor och det har varit helt problemfritt och stabilt (utom när Telia bytte IP-adress på föreningens fasta uppkoppling utan att säga något).

Ja, vid en snabbkoll på laddstoppet så hittar jag fasta med lastbalansering till liknande eller billigare pris. Eftersom jag inte har koll på marknaden vill jag inte ge några rekommendationer på märke eller så.
Tänk på att installationen tillkommer. Den kan köpas av laddstoppet, eller "egen" elektriker.

När jag köpte för ca 4 år sedan rekommenderade min elektriker att jag skulle köpa boxen på nätet, det blev billigare än att köpa av honom. En nackdel för sådant upplägg är att reklamation kan bli besvärligare. Själva lastbalanseringen (mätare) och jordfelsbrytare köpte jag av elektrikern. Mätare kan i dag ibland ersättas av avläsning av porten på husets mätare (P1 port), men var då observant på om det är beroende av extern tjänst eller inte.

Jag valde en box med fast sladd och lastbalansering som inte är beroende av externa tjänster. 11kW räcker, inte många som har huvudsäkring som räcker för 22kW.
Men idag köper man väl box inkl installation för att få gröna avdraget på 50%? Köper man separat missar man ju det, och då ska man väl vara elektriker och installera själv för att det möjligtvis ska löna sig.

Vore snyggt om man bara kunde plocka bort trefashandsken och ersätta den med en laddbox och använda samma kabel som handsken körde på. Då hamnar boxen på rätt ställe på en gång och det behövs inte härjas så mycket i elcentralen.

Vore snyggt om man bara kunde plocka bort trefashandsken och ersätta den med en laddbox och använda samma kabel som handsken körde på. Då hamnar boxen på rätt ställe på en gång och det behövs inte härjas så mycket i elcentralen.

Det kan du göra, antagligen behöver du komplettera med separata säkringar i centralen också om det inte redan finns. Och jordfelsbrytare av rätt typ (beror på vad som är inbyggt i boxen).

Hela vår BRF-installation återanvände befintligt kablage till motorvärmaruttag - det var rejält dimensionerat. Sparade en bra slant.

Det kan du göra, antagligen behöver du komplettera med separata säkringar i centralen också om det inte redan finns. Och jordfelsbrytare av rätt typ (beror på vad som är inbyggt i boxen).

Hela vår BRF-installation återanvände befintligt kablage till motorvärmaruttag - det var rejält dimensionerat. Sparade en bra slant.
Då bör det bli skapligt låg kostnad om man beställer laddare på nätet och ber en elektriker att bara koppla in "tåtarna" egentligen.

Knatade ut och kikade hur det ser ut i skåpet för trefasuttaget.
Ser ut på följande sätt när det kommer till JFB och säkringar:
IMG_7597.jpeg

För att den bryter alla faser och inte en JFB per fas? Eller är det för att den är på 25A?

För att det är en typ A och man behöver en typ B alternativt en laddare som har en typ B i sig eller en laddare som har övervakning/detektering av DC-felströmmar.

Dina säkringar är 16A så 25A räcker på JFB. Nu ser jag inte alla men man bygger normalt sätt från vänster.
Där emot ser det inte ut som du har allpolig brytning på ditt 3fas-uttag, det rekommenderas. Det är det enda en dvärgbrytare gör bättre än en diazed.

För att det är en typ A och man behöver en typ B alternativt en laddare som har en typ B i sig eller en laddare som har övervakning/detektering av DC-felströmmar.

Dina säkringar är 16A så 25A räcker på JFB. Nu ser jag inte alla men man bygger normalt sätt från vänster.
Där emot ser det inte ut som du har allpolig brytning på ditt 3fas-uttag, det rekommenderas. Det är det enda en dvärgbrytare gör bättre än en diazed.
Läste på en laddbox att den skall ha typ A på JFB, så till den laddboxen bör denna brytare fungera då.
Då kanske det skall bytas säkringar till en sådan som slår av alla faser om bara en fas skulle bryta pga för hög ström/kortslutning?

I det där skåpet så sitter det inte så mycket säkringar, så JFB på bilden är den första enheten från vänster på skenan.

Finns det inte kombinerade säkringar och jfb som också tar upp tre platser? Det ringer en klocka om något som kallas för personskyddsautomat? Men jag är ingen elektriker, har bara tvingats lära mig en del i jobbet.

Läste på en laddbox att den skall ha typ A på JFB, så till den laddboxen bör denna brytare fungera då.
Ja med den boxen ska det fungera då.

Då kanske det skall bytas säkringar till en sådan som slår av alla faser om bara en fas skulle bryta pga för hög ström/kortslutning?

Ja, det är en bra grej. Men för boxens skull spelar det ingen roll.

Finns det inte kombinerade säkringar och jfb som också tar upp tre platser? Det ringer en klocka om något som kallas för personskyddsautomat? Men jag är ingen elektriker, har bara tvingats lära mig en del i jobbet.

3-fas tar 4 platser och 1-fas tar 2 platser. I vissa fall sparar man lite plats, de fungerar mycket bra.
Kan vara praktiskt när man vill dela upp och inte ha allting på samma jfb. Kyl/frys/ps5 osv.

3-fas tar 4 platser och 1-fas tar 2 platser. I vissa fall sparar man lite plats, de fungerar mycket bra.
Kan vara praktiskt när man vill dela upp och inte ha allting på samma jfb. Kyl/frys/ps5 osv.
Bra info i alla fall om A och B när det kommer till JFB. Står det och väger mellan två boxar så kan sådan info vara avgörande.

Garo har sedan 7-8 år tillbaka 1-fas personskyddsautomater som bara tar en modulplats i sitt sortiment. Fanns dock när de kom endast i 6kA utförande, men numera kanske det finns 10kA?

Jo, så tänker jag också. Men den tiden då man kröp under bilen i 30 minusgrader för att byta startmotor är för länge sedan förbi... Dels för att det typ aldrig blir -30 längre men mest för att det känns jäkligt jobbigt.
Att byta kamkedja på en "modern" bil lockar inte alls.
Fast kamrem då? Som Fiat som har mil eller tid, max 5 år tror jag. Det kostar också.

Inte tittat på vad de kostar innan men en sådan välter vilken kalkyl som helst såg jag nu :)
Men det beror väl på om boxen har inbyggt stöd för vissa skyddseffekter, tänk Easee. Vet att tidigare var det skarpt krav med typ B men nu tror jag många boxar löser vissa delar och det räcker med en typ A. Lika förvånad att Easee slapp åtgärda. Sitter med en dito box utan separat jfb. Sjukt nöjd med Easee app och lastbalansering som sitter direkt i elmätaren iaf.

Men det beror väl på om boxen har inbyggt stöd för vissa skyddseffekter, tänk Easee. Vet att tidigare var det skarpt krav med typ B men nu tror jag många boxar löser vissa delar och det räcker med en typ A. Lika förvånad att Easee slapp åtgärda. Sitter med en dito box utan separat jfb. Sjukt nöjd med Easee app och lastbalansering som sitter direkt i elmätaren iaf.
Jag är också nöjd! Tror vi installerade en extra jfb efter inrådan dock. Kostade max 500:-.

Ja det var så jag menade. En billigare box som behöver kompletteras blir sannolikt dyrare.

Undrar hur mycket av bilens funktioner som är beroende av uppkoppling och servrar hos Fisker.. spännande.

Det är exakt sånt här som är risken med att köpa från något av alla kinamärken också. Bilen riskerar att tappa både funktionalitet och större delen av sitt värde över en natt. De verkar ju dessutom skapa nya varumärken oftare än en annan byter kalsonger.. Har tappat räkningen på hur många Geely-varumärken det finns t.ex.

Undrar hur mycket av bilens funktioner som är beroende av uppkoppling och servrar hos Fisker.. spännande.

Det är exakt sånt här som är risken med att köpa från något av alla kinamärken också. Bilen riskerar att tappa både funktionalitet och större delen av sitt värde över en natt. De verkar ju dessutom skapa nya varumärken oftare än en annan byter kalsonger.. Har tappat räkningen på hur många Geely-varumärken det finns t.ex.
Längre ned på sidan finns en artikel om ”Bosses” Fisker som tappat 350kkr i värde på två månader och det var innan dom kursade. Som extra krydda så finns ju inte heller någon ÅF kvar att vända sig till för garanti eftersom det är Fisker själva som sålt bilen.

Frågan är även om bilen klarar besiktning om den tappat SOS - tjänsten?

Det är ju även ett huvudbry kring bilar som är uppkopplade via 2G, som är på väg att läggas ner. Även om Telia ska förlänga driften ett år.

Frågan är även om bilen klarar besiktning om den tappat SOS - tjänsten?

Det är ju även ett huvudbry kring bilar som är uppkopplade via 2G, som är på väg att läggas ner. Även om Telia ska förlänga driften ett år.

Tjena!

I dagsläget går den igenom besiktningen utan SOS tjänst. Kravet togs bort nyligen pga nedstängningen. Men Fisker lär väl ha 4G så där är det inget problem även om all annan uppkoppling är bort.

Rätt säker på att reglerna kommer revideras innan 2/3G är helt släckt.

Tjena!

I dagsläget går den igenom besiktningen utan SOS tjänst. Kravet togs bort nyligen pga nedstängningen. Men Fisker lär väl ha 4G så där är det inget problem även om all annan uppkoppling är bort.

Är sos/ecall oberoende av om Fisker bolaget läggs ner? Alltså direkt kopplad till tex SOS?

För övrigt såg jag baken på en Fisker för första gången i går.

Är sos/ecall oberoende av om Fisker bolaget läggs ner? Alltså direkt kopplad till tex SOS?

För övrigt såg jag baken på en Fisker för första gången i går.

Tjena!

Precis så ja, vi har e-call i bilen t.ex. men inget abonnemang eller SIM-kort. Precis som att man alltid kan ringa SOS med en mobil utan SIM-kort.

Synd tycker jag, utan att ha kört Fisker känns det som en vettig bil på många sätt, och i princip all kritik jag hört har varit relaterad till mjukvara. Borde alltså gå att lösa "enkelt". Men det är ju inte riskfritt att köpa ett nytt bilmärke, där finns det ju ett värde med privatleasing.

Tjena!

Från när har bilarna 4G ?

Jo, såklart.
Men det finns inget "grovt sett" typ 2020 eller 2023?
VAG lutar jag åt, Skoda lr SEAT.
2020 lär de flesta haft det, annars har de ju hål i huvudet. 4G har ju varit i drift sedan nåt år innan 2010, ny generation rullas ut ca var 10:e år. Jag har läst om nåt bilmärke (minns inte vilket) som ännu 2017/2018 höll kvar vid 2G/3G, men det borde ha varit bland de sista. Men är väl helt klart nåt att kolla upp vid beg.bilköp fr spannet 2015-2020.

Ang SOS och besiktningen som det står i EU-förordningen:
"Om du köper en ny bilmodell som godkänts för tillverkning efter den 31 mars 2018 måste det 112-baserade eCall-systemet vara installerat i fordonet."
kopierad från källan https://europa.eu/youreurope/citize...rgency-assistance-vehicles-ecall/index_sv.htm

Så det handlar inte om modellåret som jag tolkar det utan om bilmodellen, sedan känner jag inte till tiden som går mellan godkännandet och att man börjar producera modellen.

Tyvärr har IT-säkerhet haft låg prio hos bilföretagen och därför har man kört med lösningar baserade på 2G/3G.

Ang SOS och besiktningen som det står i EU-förordningen:
"Om du köper en ny bilmodell som godkänts för tillverkning efter den 31 mars 2018 måste det 112-baserade eCall-systemet vara installerat i fordonet."
kopierad från källan https://europa.eu/youreurope/citize...rgency-assistance-vehicles-ecall/index_sv.htm

Så det handlar inte om modellåret som jag tolkar det utan om bilmodellen, sedan känner jag inte till tiden som går mellan godkännandet och att man börjar producera modellen.

Tjena!

Står i bilens registreringsuppgifter när den blivit godkänd.
Det kommer garanterat komma undantag för bilar som inte har 4G och inte går att uppgradera.

Tillbaka
Topp