[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Är det där totalvikt minus tomvikt? Frågar såklart år en kompis.
Maxlast minus tjänstevikt. Och i tjänstevikt ingår 75 kg svensk standardförare. En lång vältränad cyklist väger mer än 75 kg och äter alltså på lastvikten. Själv är jag varken lång eller vältränad så jag klarar mig nästan med 75.

Maxlast minus tjänstevikt. Och i tjänstevikt ingår 75 kg svensk standardförare. En lång vältränad cyklist väger mer än 75 kg och äter alltså på lastvikten. Själv är jag varken lång eller vältränad så jag klarar mig nästan med 75.

Tjena!

Polisen brukar faktiskt inte diskriminera stora människor, så när dom väger fordon så gör dom det utan förare. Är fasiken rätt jobbigt när det kommer till vissa små sportbilar som har extremt låg lastvikt. Lamborghini Gallardo t.ex. som har 160 kg lastvikt. Känner en som har en, han väger runt 130 kg uppskattningsvis. Då har man typ 100 kg kvar, stoppar han in sin fru så har dom uppskattningsvis 15 kg kvar till kläder på kroppen och packning. Det är inte mycket att spela på.

Tur man gjort en stor insats för klimatet och inte dragit på sig nån familj som äter upp lastvikten😊
Det kanske blir elbilens största insats för klimatet i slutändan…

Tjena!

Polisen brukar faktiskt inte diskriminera stora människor, så när dom väger fordon så gör dom det utan förare. Är fasiken rätt jobbigt när det kommer till vissa små sportbilar som har extremt låg lastvikt. Lamborghini Gallardo t.ex. som har 160 kg lastvikt. Känner en som har en, han väger runt 130 kg uppskattningsvis. Då har man typ 100 kg kvar, stoppar han in sin fru så har dom uppskattningsvis 15 kg kvar till kläder på kroppen och packning. Det är inte mycket att spela på.
Fast jag kanske inte tycker synd om den som betalat miljoner för lättviktsteknologi och sen kompenserar med en rejäl kagge (gissar att han inte är 230 lång, för då får den bilen bort av andra skäl).
Just Gallardo väljer du nog inte för att kunna ta mycket packning.
Men klart tråkigt att inte (lagligt) kunna ta frun på en weekend i din sportbil.

Fast jag kanske inte tycker synd om den som betalat miljoner för lättviktsteknologi och sen kompenserar med en rejäl kagge (gissar att han inte är 230 lång, för då får den bilen bort av andra skäl).
Men klart tråkigt att inte (lagligt) kunna ta frun på en weekend i din sportbil.

Tjena!

Kostar inte miljoner att köpa en gammal Gallardo. Har för man att han betalade runt 750'.
Han är typ 195 och inte så mycket kagge, bara stor. Gallardo är faktiskt ganska rymlig även för långa människor.

Det var ännu värre för Torsten Jansson när han hade sin Ferrari Enzo, då vägde han 160 kilo och Enzo har en lastvikt på 140. Dvs 50kg över till Ulrika Messing, även om hon vägde mindre då så vägde hon absolut inte så lite. Men han kanske kompenserade genom att aldrig ha mer än 20 liter i tanken och fick stanna var 10:de mil för att tanka.. 😁

Tjena!

Två roliga anekdoter ang Torsten och hans Enzo.
Den ena var när jag var i Kosta för många år sedan, har precis parkerat och in rullar en riktigt skitig Enzo. Sen rullar det ut en Torsten genom dörren, det var varken graciöst eller värdigt.

Den andra är när en journalist frågade Torsten vilken som var hans sämsta affär.
Torsten svara att det var att han sålde sin Enzo. Följdfrågan är hur mycket pengar han förlorade. Torsten svara att han sålde den för två miljoner mer än vad han köpte den för.
Journalisten blev väldigt förbryllad och undrar hur det kan vara en dålig affär.
Jo, på dom fem åren sen han sålde den så har den gått upp nästan 20 miljoner till i värde..

Vem är det som avgör bilens totalvikt egentligen? Känns som att det inte är tillverkarna, för nog måste de flesta bilar klara betydligt mer än så?

Edit: Borde man veta vem Torsten Jansson är?

Tjena!

Två roliga anekdoter ang Torsten och hans Enzo.
Den ena var när jag var i Kosta för många år sedan, har precis parkerat och in rullar en riktigt skitig Enzo. Sen rullar det ut en Torsten genom dörren, det var varken graciöst eller värdigt.

Den andra är när en journalist frågade Torsten vilken som var hans sämsta affär.
Torsten svara att det var att han sålde sin Enzo. Följdfrågan är hur mycket pengar han förlorade. Torsten svara att han sålde den för två miljoner mer än vad han köpte den för.
Journalisten blev väldigt förbryllad och undrar hur det kan vara en dålig affär.
Jo, på dom fem åren sen han sålde den så har den gått upp nästan 20 miljoner till i värde..
Så din rekommendation för den som inte har råd att leasa en Polestar är att köpa en Enzo i stället?

Finansman, som väl började med de småländska glasbruken. Numer är han väl storägare i bl.a. Craft och lite annat (och fortf Orrefors Kosta Boda)
Aha. Finansmän är nog ungefär det minst intressanta i hela världen, så det var ju inte konstigt att jag inte kände till honom.

Tolkar jag vikterna på BMW i4 rätt så får man precis dra ett obromsat 750kg släp med B-kort. Det räcker nog.

Bilagor

• Screenshot_20241109-104514~2.png
    Screenshot_20241109-104514~2.png
    701.4 KB · Besök: 37
Tjena!

Nja, men jag ser det som hyfsad allmänbildning kanske.
Hans fru Ulrika Messing hör verkligen till allmänbildning.
Ok för Messing, men Jansson är nog mer känd i Småland än i övriga riket. Har ju dessutom varit rätt tyst kring Messing sedan hon träffade honom och lämnade politiken för ca 15 år sedan.

• BYD Seal U: 335 kg
  • Peugeot e-3008: 349 kg
  • Polestar 2 Long Range Dual Motor: 367 kg
  • Polestar 3: 382–396 kg
  • Renault Clio E-Tech 145: 388 kg
  • Skoda Fabia: 422 kg
  • Tesla Model 3 Long Range Dual Motor: 362 kg
  • Volvo V90 T6 Recharge: 374 kg
  • Volvo XC40 Recharge Single Motor Extended Range: 354 kg
  • Volvo EX90: 543-611 kg
Artikeln verkar redigerad nu? Konstigt. Får inte ihop siffrorna, men fortfarande gäller det att akta sig när man köper elbil om man vill lasta tungt.
Så om man vill tjuvskjuta en rejäl älgtjur med miljövänlig hemtransport så är det Volvo EX90 som gäller.

Får ta med en lättare person

Man kan ju "investera" i en E-tron också. Såg denna precis på FB 🫣..

Visa bilaga 737287

Hade varit billigare med taxi 😂
Ja att köpa en ny bil i miljonklassen och sen sälja mindre än två år senare har väl aldrig varit det ekonomiska valet. Om den kostade 1 msek har den förlorat 28%, ungefär i linje med vad man borde ha budgeterat.

Ja att köpa en ny bil i miljonklassen och sen sälja mindre än två år senare har väl aldrig varit det ekonomiska valet. Om den kostade 1 msek har den förlorat 28%, ungefär i linje med vad man borde ha budgeterat.
Det var en 50 (lilla batteriet) så den borde kostat en bit under millen. Men visst försvinner 40-50% första tre åren.

Jag har för mig banker är lite sisådär med att ge billån när man köper av en privatperson, och jag förmodar att blancolån har högre ränta än billån eftersom bilen inte räknas som säkerhet.

T.ex. det här från Wasakredit:
Visa bilaga 737389
Undrar om inte @Makten är något viktigt på spåren här ändå. Köp inte så förbannat dyra bilar?!

Herregud vilken virrpanna!

Edit: Nu såg jag vad det var för sajt som länkats till...
"
Däremot är koldioxid växternas näring. Mer värme och koldioxid sedan Lilla Istiden har gynnat växtlighet och grödor. Fler har fått det bättre. Färre lider nöd och svält. Det är det konkreta resultatet av den globala uppvärmning som klimatlarmen varnar för.

Tege Tornvall"
Från en annan sida.

Tillbaka
Topp