[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Waze ägs ju av Google nuförtiden, så jag trodde att de skulle fungera lika och använda samma data. När jag testade Google Maps, så funkade den dock klart sämre. Kör nästan alltid med Waze för att få omledningsförslag vid kö eller avstängda vägar.
det kan ju möjligen förklara de försämringar som verkar prägla uppdateringarna i vanliga google maps?

Waze är väl lite mera lekskola och klart mera aggressiv i hur lätt den ruttar om. Men de delar på samma trafikdata.

Lite oklara planer för Waze, det normala är ju annars att sånt som Google köper läggs ner efter ett par år. Förutom Sketchup som de faktiskt sålde iväg till Trimble, unikt för deras del.

Menar du att du kör med telefonen kopplad tillbilen via Android Auto/Apple CarPlay?
Det tycker även jag funkar mkt bättre än bilens inbyggda navigator, trots att den skall ha stöd för omledning.

Ja android auto. Har sina nackdelar men även några fördelar. Har alltid två telefoner så jag kan använda den andra till det som blir låst till AA.

Ja android auto. Har sina nackdelar men även några fördelar.
Eftersom alla bilar som säljs idag har Android Auto/Apple CarPlay och "alla" som köper dem har en smartfån undrar jag hur länge det dröjer innan biltillverkarna slutar med att betala för att kunna erbjuda bilar med inbyggda navigatorer.
En helt onödig kostnad enl mig åtminstone.

Börjar närma sig ny vagn för mig med, hybrid som gäller.

Tufft pris på nya Superben får jag säga, en C-klass klarar sig bra mot den då restvärdet är högre. Inte mycket vettigt att välja på heller. De två eller Passaten typ, BMW är inte alls med i matchen.

Eftersom alla bilar som säljs idag har Android Auto/Apple CarPlay och "alla" som köper dem har en smartfån undrar jag hur länge det dröjer innan biltillverkarna slutar med att betala för att kunna erbjuda bilar med inbyggda navigatorer.

Ja det har helt spelat ut sin roll idag imho. De bygger in det i något paket så man får ändå slanta upp 15k.

Själv tycker jag tvärtom, blev rejält irriterad när min Audi inte hade inbyggt Spotify trots att det utlovas i reklamen att man skall kunna använda det fritt från telefonen.
CarPlay och Android Auto har en del kvar innan de är helt integrerade. Får inte upp kartan i förardisplayen, och AR-HUD är en ganska bra grej som blir helt meningslös om jag navigerar med telefon.
Vill i så fall att telefonlösningen skall vara helt integrerad.
Det gjorde dessutom att jag bara kan använda en telefon åt gången

Senast ändrad:
De får förbättra integration lite jämfört med v90 då. Jag kopplar sällan in det fast jag har i gång google map.

Min börjar iofs bli ordentligt gammal

Skönt med Android Auto inbyggt i bilen. Inget fipplande med mobil till bil eller en lös enhet som ska fipplas med. Jag kan sitta i hemmasoffan och planera en färd och tack vare Googlekontot finns färdvägen i bilen när det är dags. Alla sparade platser finns också i bilen.

Själv tycker jag tvärtom, blev rejält irriterad när min Audi inte hade inbyggt Spotify trots att det utlovas i reklamen att man skall kunna använda det fritt från telefonen.
CarPlay och Android Auto har en del kvar innan de är helt integrerade. Får inte upp kartan i förardisplayen, och AR-HUD är en ganska bra grej som blir helt meningslös om jag navigerar med telefon.
Vill i så fall att telefonlösningen skall vara helt integrerad.
Det gjorde dessutom att jag bara kan använda en telefon åt gången.

Nyare BMW har iaf Android Auto i både HUD och förardisplayen.

Skönt med Android Auto inbyggt i bilen. Inget fipplande med mobil till bil eller en lös enhet som ska fipplas med. Jag kan sitta i hemmasoffan och planera en färd och tack vare Googlekontot finns färdvägen i bilen när det är dags. Alla sparade platser finns också i bilen.
Allt det du säger gör jag på min bil med inbyggda navigationen. Plus att jag får veta förväntad laddstatus och ev laddbehov på vägen .

Nu har jag grävt i menyerna på min bil (BMW) utan att hitta nån som helst inställning för trafikmeddelanden. Verkar inte ens gå att stänga av, och än mindre ändra nån volym. Suck.

Nu har jag grävt i menyerna på min bil (BMW) utan att hitta nån som helst inställning för trafikmeddelanden. Verkar inte ens gå att stänga av, och än mindre ändra nån volym. Suck.
Att det inte skulle gå att justera har jag svårt att tro. Att det inte skulle gå att stänga av låter helt osannolikt. Har din BMW iDrive-system av tidig version eller vad var det för årsmodell?

Jag också i min Audi. Men på en helt annan nivå än den inbyggda navigationen. Tror inte Android Auto ritar pilar på den vägen du skall svänga in på?
Mycket möjligt att det är så, har ingen iDrive 8.5 så kan inte svara exakt på hur det beter sig. Men pilar och allt ska visas på HUD i alla fall med Google och Apple Maps, Waze verkar funka sämre.

Allt det du säger gör jag på min bil med inbyggda navigationen. Plus att jag får veta förväntad laddstatus och ev laddbehov på vägen .
Samma här. Bilen berättar kontinuerligt beräknad ankomsttid och vilken laddstatus jag förväntas ha. Den stämmer kusligt bra. I Polestar 2 var den t o m en aning bättre, men P4 är riktigt bra.

Att det inte skulle gå att justera har jag svårt att tro. Att det inte skulle gå att stänga av låter helt osannolikt. Har din BMW iDrive-system av tidig version eller vad var det för årsmodell?
Ja, idrive. 2016. Ingen aning om det är tidigt eller inte.

Vad är det för OS version?
Absolut inte en susning. Jag använder bara displayen för att kolla trippmätaren och koppla ihop luren med bilens ljud. Sen släcker jag den. Eller ja, backkamera då också.

Tjena!

Du kan stänga av trafikvarningar, ena knappen till vänster om stereon

Är helt säker på att jag kunde sänka volymen på min F21, men jag kanske kommer ihåg helt fel. Tror jag hade blivit tokig om jag inte kunde göra det, för jag får in trafikolyckor på E4:an hela tiden, det är 13 mil härifrån!

Tjena!

Du kan stänga av trafikvarningar, ena knappen till vänster om stereon
Den? Aldrig reflekterat över den och förmodligen skulle jag aldrig lyckas lista ut vad symbolen betyder heller. 😂
Screenshot 2025-01-08 at 23.18.10.jpg

Är helt säker på att jag kunde sänka volymen på min F21, men jag kanske kommer ihåg helt fel. Tror jag hade blivit tokig om jag inte kunde göra det, för jag får in trafikolyckor på E4:an hela tiden, det är 13 mil härifrån!
Det är ju bara att vrida på vredet eller trycka på knapparna på ratten, men när det väl börjat låta är det för sent. Då har man redan blivit skiträdd. Och varje gång man startar bilen så har skitsystemet återställt volymen till galenpannehögt.

Jag som kör på E4 hela tiden får mest massa meddelanden om skit som händer 10 mil bort och är helt irrelevant. Verkar inte funka helt bra det där.

F11 tror jag har en knapp för detta till vänster om volymkontrollen, ”två bilar i kö och en antenn” är typ symbolen.

På min G31 tror jag man behöver in i menyerna för stänga av (OS8)

Den? Aldrig reflekterat över den och förmodligen skulle jag aldrig lyckas lista ut vad symbolen betyder heller. 😂
Visa bilaga 746633

Det är ju bara att vrida på vredet eller trycka på knapparna på ratten, men när det väl börjat låta är det för sent. Då har man redan blivit skiträdd. Och varje gång man startar bilen så har skitsystemet återställt volymen till galenpannehögt.

Jag som kör på E4 hela tiden får mest massa meddelanden om skit som händer 10 mil bort och är helt irrelevant. Verkar inte funka helt bra det där.

Tjena!

Precis den ja!

Jag funderar på @Makten s ljudproblem i BMW. Det kan inte vara något litet batteri som är slut och behöver bytas? På någon av mina senaste bilar var en av punkterna vid typ varannan service att byta något litet batteri...

Jag funderar på @Makten s ljudproblem i BMW. Det kan inte vara något litet batteri som är slut och behöver bytas? På någon av mina senaste bilar var en av punkterna vid typ varannan service att byta något litet batteri...
Jag var tvungen att kolla för jag hade svårt att tro på det. Står väldigt tydligt i den manual jag hittade överst vid googling (säkert annan BMW-modell) att nivån återställs vid varje start. Låter ju heltokigt.
Å andra sidan är ju funktionen helt överspelad sedan uppkopplad gps/telefon kom. Man har ju känt till olyckan långt innan radion går igång. Enda är att radion kan berätta vad som hänt om ibland ge info om när det är åtgärdat.

Saker och ting är ju inte alltid så bra. Tycker inte volymen över BT är så balanserad med FM volym på de senaste bilarna jag haft.
Möjligen är den omtalade volymen väl balanserad mot P3 men knasar mot Spotify.

Angående knapparna så brukade det back in the days finnas en liten bok där man kunde läsa.

Jag var tvungen att kolla för jag hade svårt att tro på det. Står väldigt tydligt i den manual jag hittade överst vid googling (säkert annan BMW-modell) att nivån återställs vid varje start. Låter ju heltokigt.
Å andra sidan är ju funktionen helt överspelad sedan uppkopplad gps/telefon kom. Man har ju känt till olyckan långt innan radion går igång. Enda är att radion kan berätta vad som hänt om ibland ge info om när det är åtgärdat.
Fast det förutsätter ju att man kör med nån app istället som talar om vad som händer. Eftersom jag pendlar samma sträcka hela tiden behövs såklart ingen navigation. Har försök mig på "trafiken.nu" men den appen är 100% värdelös. Visar ingenting i realtid och verkar helt slumpmässig.

Fast det förutsätter ju att man kör med nån app istället som talar om vad som händer. Eftersom jag pendlar samma sträcka hela tiden behövs såklart ingen navigation. Har försök mig på "trafiken.nu" men den appen är 100% värdelös. Visar ingenting i realtid och verkar helt slumpmässig.

Jag startar navigation i Android Auto varje dag trots identisk pendling. Det har räddat mig ett antal gånger per år ifrån att slippa sitta i timmar, lätt värt de 5 sekunder det tar att starta navigation.

Ja, det går bra att köra navigering fast man hittar. Alternativt får man acceptera varningar från ett större område längre bort från dit man faktiskt ska
Gör jag nästan alltid. Just för att få koll på ev problem framför. De vanligaste destinationerna är ju väldigt lätta att välja. Att åka hem tar en knapptryckning (alltså mycket enklare än att stänga av hastighetsvarningen).

Ja, det går bra att köra navigering fast man hittar. Alternativt får man acceptera varningar från ett större område längre bort från dit man faktiskt ska
Ja, men då får man ju (åtminstone med google) massa eländiga uppmaningar om att svänga hela tiden, som dessutom sänker volymen på den eventuella musik man lyssnar på. Gravt störande.
Jag startar navigation i Android Auto varje dag trots identisk pendling. Det har räddat mig ett antal gånger per år ifrån att slippa sitta i timmar, lätt värt de 5 sekunder det tar att starta navigation.
Jag har inte android auto, vad jag vet.
Waze är bra, varnar även för Kling & Klang med laserpistolen.
Fler kling och klang med laserpistoler tack. Less på aggressiva idioter.

-------------

Edit: Förresten, jag provade den där knappen bredvid radion. Vet ej om den gör nåt eftersom man får noll bekräftelse på om nåt hänt när man trycker på knappen. Så man vet inte om man aktiverat eller deaktiverat trafikmeddelanden. Sjukt ofiffigt.

Ja, men då får man ju (åtminstone med google) massa eländiga uppmaningar om att svänga hela tiden, som dessutom sänker volymen på den eventuella musik man lyssnar på. Gravt störande.

Jag har inte android auto, vad jag vet.

Fler kling och klang med laserpistoler tack. Less på aggressiva idioter.

-------------

Edit: Förresten, jag provade den där knappen bredvid radion. Vet ej om den gör nåt eftersom man får noll bekräftelse på om nåt hänt när man trycker på knappen. Så man vet inte om man aktiverat eller deaktiverat trafikmeddelanden. Sjukt ofiffigt.

Röstnavigeringen i Google Maps går att stänga av. Och telefonen minns den inställningen 😊

Röstnavigeringen i Google Maps går att stänga av. Och telefonen minns den inställningen 😊
Då gäller det ju att det går att göra lätt, eftersom man vill ha den på när man INTE hittar. 😂 Känns som det blir kaos hur man än gör.

Det första man gör med alla navigatorer
Betyder det att du sitter och tittar på skärmen när du kör, om du inte redan kan vägen? Verkar lite vanskligt.

Då gäller det ju att det går att göra lätt, eftersom man vill ha den på när man INTE hittar. 😂 Känns som det blir kaos hur man än gör.

Betyder det att du sitter och tittar på skärmen när du kör, om du inte redan kan vägen? Verkar lite vanskligt.
Eller så har man såndär modern skit som HUD och/eller navigering på skärmen framför ratten.

Tillbaka
Topp