[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

MG ZS kan vara ett alternativ, Hedin/Holmgrens har fått tillbaka hundratals av 3 år gamla privatleasingbilar som de försöker bli av med.
Priser från ca 130 000.- (inkl. laddkort laddat med 15000.-)
Antar att det är den tidigare modellen, den har väldigt liten räckvidd och är riktigt tråkig. Men jag försökte ändå leasa en när det begav sig, det var ju den de hade för 1990/mån (jag var en dag för sen så de var slut).
Om man kan leva med de begränsningar en sån har föreslår jag också Mazda MX-30 som vi skaffade i stället. Vår såldes i utmärkt skick 3500 mil gammal, för runt 120k på KVD (och det är i runda slängar hälften mot vad de borde behövt för att få den leasingaffären att gå ihop). Den har dålig räckvidd, långsam laddning, men är mycket roligare och trevligare än MGn som har samma brister.
Ingen av dem rekommenderar jag till den som regelbundet kör 10 mil eller mer.
Den uppdaterade MGn tror jag blev bättre som elbil med snabbare laddning och bättre räckvidd.

En avdankad elbil för 120K är på pappret intressant men det gäller att intala sig att den rullar i 2-3 år till.
Sen vet jag inte vad vi pratar om för nivå. Zoe segmentet undviker jag

Antar att det är den tidigare modellen, den har väldigt liten räckvidd och är riktigt tråkig. Men jag försökte ändå leasa en när det begav sig, det var ju den de hade för 1990/mån (jag var en dag för sen så de var slut).
Om man kan leva med de begränsningar en sån har föreslår jag också Mazda MX-30 som vi skaffade i stället. Vår såldes i utmärkt skick 3500 mil gammal, för runt 120k på KVD (och det är i runda slängar hälften mot vad de borde behövt för att få den leasingaffären att gå ihop). Den har dålig räckvidd, långsam laddning, men är mycket roligare och trevligare än MGn som har samma brister.
Ingen av dem rekommenderar jag till den som regelbundet kör 10 mil eller mer.
Den uppdaterade MGn tror jag blev bättre som elbil med snabbare laddning och bättre räckvidd.
Ja, en beggad MX30 kan ju vara ett alternativ som andrabil. Lite stökigt med bakdörrarna när vi kommer köra barn i bilen dagligen men det kanske man kan leva med. Kommer man undan så billigt så kan man ju lägga lite mer på förstabilen istället.

MG ZS kan vara ett alternativ, Hedin/Holmgrens har fått tillbaka hundratals av 3 år gamla privatleasingbilar som de försöker bli av med.
Körde 6000 mil i den första generationen, min input:

+ Billig
+ Man sitter högt
+ Ok bagage
+ VW-koncernens fälgar passar

- Räckvidd, knappt 20 mil och med begränsningen att under 50 km kvar så begränsar den farten! Så max 15 mil användbart.
- Ingen app eller ens möjlighet till tidur. Dvs du måste aktivt gå och starta bilen för avfrostning etc och den använder då batteriet och inte den anslutna kabeln.
- Laddhastighet, endast enfasladdning, tar en hel natt även med laddbox såvida du inte råkar ha 1x32A säkring hemma.
- Panoramatak, det droppade vatten pga kondensen stora delar av året.
- Ingen klimatanläggning, bara AC.
- Äkta plastläder som sprack på förarsidan
- Rost undertill, trots påtryckningar, mail/sms och samtal så åtgärdades det inte på 18 månader, lycka till för den som köpte vår bil…

Med 50 kW ”snabbladdning” är frågan om det är ett straff att få ett laddkort laddat med 15000kr!

/David

+ Billig
+ Man sitter högt
+ Ok bagage

- Räckvidd, knappt 20 mil och med begränsningen att under 50 km kvar så begränsar den farten! Så max 15 mil användbart.
- Ingen app eller ens möjlighet till tidur. Dvs du måste aktivt gå och starta bilen för avfrostning etc och den använder då batteriet och inte den anslutna kabeln.
- Laddhastighet, endast enfasladdning, tar en hel natt även med laddbox såvida du inte råkar ha 1x32A säkring hemma.
- Rost undertill, trots påtryckningar, mail/sms och samtal så åtgärdades det inte på 18 månader, lycka till för den som köpte vår bil…

Med 50 kW ”snabbladdning” är frågan om det är ett straff att få ett laddkort laddat med 15000kr!

/David
Låter som kineserna satsat på att behålla samma kvalitét som när MG var brittiskt. 😄

+ Billig
+ Man sitter högt
+ Ok bagage

/David
Imponerande att stå ut 6000 mil🤣.
Första och tredje minuset gäller även MX-30 på ett ungefär.
Ventilationen var inte perfekt, blev en del imma på väg hem från tuffa träningspass.
I övrigt hade vi ett fel på tre år, något problem gjorde att den sliter på bromsklossar fram. De tog slut efter 1500 mil... Men det byttes på garanti utan någon som helst diskussion och lånebil fick vi.
Mx-30 har app med lite begränsad funktionalitet, men man kan starta värmaren i alla fall.
Laddkortet kanske kan säljas för 10 kSEK?

För min del så känns Zoe, MG ZS och MX-30 mindre intressanta än exempelvis Leaf och e-2008, ogrundat och högst subjektivt.

Har nyare 2021-2022 MG ZS, appstyrning och mindre problem än den första årsmodellen?
Vi behöver inte en stor bil men fru och två barn som alla är över 160cm långa måste ändå rymmas i bilen bekvämt på 1-timmes resor, det blir ett jäkla liv från baksätet när knäna slår i stolarna framför :D.

Är leasing+service lägre än ca 40% av nybilspriset så är det ju billigare att leasa om man byter på 3 år. Men då gäller det ju att hitta ett bra erbjudande.

Jag leasade en BYD på ett år för 36 000:-, det hade jag inte kommit undan med vid ett köp.
Mina tre bilar jag har leasat har alla varit billigare att leasa än att köpa och sedan sälja. Erbjudande om att köpa loss alla har också funnits, men det blir i princip till marknadspris så då får det kvitta. :)

För min del så känns Zoe, MG ZS och MX-30 mindre intressanta än exempelvis Leaf och e-2008, ogrundat och högst subjektivt.

Har nyare 2021-2022 MG ZS, appstyrning och mindre problem än den första årsmodellen?
Vi behöver inte en stor bil men fru och två barn som alla är över 160cm långa måste ändå rymmas i bilen bekvämt på 1-timmes resor, det blir ett jäkla liv från baksätet när knäna slår i stolarna framför :D.

Hmmm, 2021 är väl samma som jag hade - har den den svarta grillen är det den gamla. Så 2022 och framåt är det väl som gäller isf. Notera att den nyare är långsammare pg ökad vikt/större batteri.

Platsmässigt funkar det utmärkt, vår hade panorama men jag satt betydligt rymligare (är 1,87 med lång rygg) i MGn än i vår Polestar 2. Som såklart i övrigt är en fantastiskt mkt bättre bil.

Leaf - har den haft något annat än Chademo? Att inte ha Typ2-uttag känns som ett rejält handikapp.

Som budgetpendlare och snålbil torde väl en Hyundai Ioniq vara vettig (eller har den också Chademo?!)
/David

Mina tre bilar jag har leasat har alla varit billigare att leasa än att köpa och sedan sälja. Erbjudande om att köpa loss alla har också funnits, men det blir i princip till marknadspris så då får det kvitta. :)
Ja har man tur med erbjudanden så blir det ju en bra deal. Vi har en Skoda superb nu som landar på 28% av nypris på 36mån 4500 mil inkl service och försäkring.

Jag försökte köpa loss min förra förmånsbil -23, men Arval svarade inte ens på min förfrågan. Så intresserade var dom av det..

Hade man fått erbjudande om att köpa loss till marknadspris hade vi kanske varit intresserade. Nu verkade de inte särskilt intresserade av att sälja, men vet även från andra att erbjudandet kanske snarare baseras på vad kalkylen för tre år sedan sade att bilen skulle vara värd. Ibland alltså närmare dubbla marknadsvärdet. Skapligt ointressant.

Hmmm, 2021 är väl samma som jag hade - har den den svarta grillen är det den gamla. Så 2022 och framåt är det väl som gäller isf. Notera att den nyare är långsammare pg ökad vikt/större batteri.

Platsmässigt funkar det utmärkt, vår hade panorama men jag satt betydligt rymligare (är 1,87 med lång rygg) i MGn än i vår Polestar 2. Som såklart i övrigt är en fantastiskt mkt bättre bil.

Leaf - har den haft något annat än Chademo? Att inte ha Typ2-uttag känns som ett rejält handikapp.

Som budgetpendlare och snålbil torde väl en Hyundai Ioniq vara vettig (eller har den också Chademo?!)
/David
Det stämmer att 2021 har den svarta grillen och att den är matchande från 2022, 45kWh respektive 70kWh.

Du har också rätt i att Lear har Chademo så den känns inte intressant av den anledningen.

Ioniq sticker lite väl i ögonen på mig, även om dom andra bilarna inte är speciellt attraktiva så ser dom enligt mig i vilket fall bättre ut.

Alternativen för mig är ju såklart också att kolla på leasing, eller spara ihop lite mer pengar och gå upp en klass från det absoluta budget segmentet.

Leasing eller räknar du typ avbetalning?
Privatleasing, kombikupén. Kombin kostade 1000 spänn mer i månaden och för det fick man 17 liter (tror jag det var) större bagageutrymme.
”Det är ändå kombin alla kommer välja” sa säljaren. ”Den här (kombikupén som vi stod och tittade på) blev iskall när vi släppte kombin”.

Privatleasing, kombikupén. Kombin kostade 1000 spänn mer i månaden och för det fick man 17 liter (tror jag det var) större bagageutrymme.
”Det är ändå kombin alla kommer välja” sa säljaren. ”Den här (kombikupén som vi stod och tittade på) blev iskall när vi släppte kombin”.
Tänk vad mycket öl 17 liter är! 😋

Tänk vad mycket öl 17 liter är! 😋
Ja, och för 1000 spänn får man just 17 liter Ayinger Festmärzen! 😉
IMG_1121.webp

Senast ändrad:
Neeeej! För satan, inte MG.
Vi leasar storebror Marvel R, och den är verkligen ingen hit.
Tveksamt om lillebror är något bättre.

Borde det inte vara bra pris nu på begagnade teslor efter musks tyska hälsning ? . Sett att folk säljer av sina teslor pga av den händelsen då dom inte vill stå bakom det han gjorde .

Finns säkert en och annan stolle som köpt Tesla av fel anledning. Det är nog bara bra för varumärket om den kategorin ägare försvinner. En Tesla köper man om man är intresserad av teknik, prestanda och vill ha den bästa elbilen. Punkt. 😄

Jag skrev ju det förut innan Müsken heilade, och inte blev det mindre pinsamt att åka Tesla nu. 😂

Värre än att komma ut som SDare..

Ja, så kan man ju se det och så drivs i alla fall twitter. Fuck you om du inte vill köpa annonser.

Det blir nog ett betydligt mindre bolag om man bara vill sälja till rätttrogna. Jag skiter i vilket men det är inte kattungar man säljer så jag vet inte varför det skulle vara relevant vem som köper.

Nej, det är nog inte många som säljer eller flyttar till Canada.
Att det påverkar beg priser och försäljningen kan ni vara helt säkra på. Hur mycket och hur länge får vi se.

Det handlar inte om att hans strangelove moment isolerat. Igår var han i Tyskland.
Knark verkar farligt. I alla fall om man redan är lite kass där uppe.

Jag var mycket nära att köpa en Tesla och jag har inte ändrat mig pga heilande men 100% pga Musk. Minns inte exakt när men politik och twitter känns inte riktigt som rätt arena.

Själv skulle jag aldrig köpa en Tesla, men inte beroende på dess vd utan företagets bristande kvalitetskontroll och kundbemötande vid problem. Verkar vara ett lotteri, har man tur (eller låga krav) får man en bra bil , men har man otur (eller lite högre krav på byggkvalitet) och får en sämre ihopsatt bil kan det bli ett rent helvete.
Dock finns ju även risken att Musk triggar idioter att vandalisera bilen, vilket kanske inte är så kul.

Själv skulle jag aldrig köpa en Tesla, men inte beroende på dess vd utan företagets bristande kvalitetskontroll och kundbemötande vid problem. Verkar vara ett lotteri, har man tur (eller låga krav) får man en bra bil , men har man otur (eller lite högre krav på byggkvalitet) och får en sämre ihopsatt bil kan det bli ett rent helvete.
Dock finns ju även risken att Musk triggar idioter att vandalisera bilen, vilket kanske inte är så kul.
Det är ju tydligen pågående, i Österrike sprayas det hakkors på teslor..

Är det av ägarna eller vandaler?
Tänkte bäst att vara tydlig.
😊

Det kanske hackar till lite nu men på det stora tror jag inte det påverkar dem alls.
Frågan är väl om Musk nu har fått tillräckligt stor del av ägarna emot sig för att få lämna VD-posten. Men om han sitter kvar och fortsätter sin maniska period påverkar det nog en del, åtminstone tills hans psyke vänder tillbaka, folk glömmer snabbt när det passar dem. Åtminstone tills nästa maniska period.

Tesla var förut marknadsledande när det kom till elbilar. De har riktigt bra mjukvara men som bil betraktat är den medioker.

Vi bytte från en Model 3 till en BMW I4, det är som natt och dag. Den eviga kostnadsjakten hos Tesla där allt styrs från skärmen är inte trafiksäkert alla gånger. Det mesta finns lättillgängligt men man måste ändå lyfta blicken från vägen till skärmen för att utföra något. En knapp kan man trycka på utan att ta blicken från vägen.
Läste häromdagen att Tesla Model 3 rostar på ovanliga ställen, risken är att dessa bilar kommer vara väldigt ovanliga på våra vägar om 10 år pga att rosten tog dem.

Tesla har inte kommit fram med så mycket nytt efter Model 3/Y en facelift räknar jag inte in. Musks kompensation på 56miljarder USD hade nog gjort större nytta i produktutvecklingen av det Tesla producerar istället för att göda hans förmögenhet.

Tesla var förut marknadsledande när det kom till elbilar. De har riktigt bra mjukvara men som bil betraktat är den medioker.

Vi bytte från en Model 3 till en BMW I4, det är som natt och dag. Den eviga kostnadsjakten hos Tesla där allt styrs från skärmen är inte trafiksäkert alla gånger. Det mesta finns lättillgängligt men man måste ändå lyfta blicken från vägen till skärmen för att utföra något. En knapp kan man trycka på utan att ta blicken från vägen.
Läste häromdagen att Tesla Model 3 rostar på ovanliga ställen, risken är att dessa bilar kommer vara väldigt ovanliga på våra vägar om 10 år pga att rosten tog dem.

Tesla har inte kommit fram med så mycket nytt efter Model 3/Y en facelift räknar jag inte in. Musks kompensation på 56miljarder USD hade nog gjort större nytta i produktutvecklingen av det Tesla producerar istället för att göda hans förmögenhet.
Håller med. Som elbil är det fortfarande ledande, åtminstone baserat på de jag kört. Men medan Teslas utveckling stagnerat har de andra tagit stora kliv, och är nästan i kapp.
Teslas kontroll över laddinfrastrukturen ger dem helt klart fördelar.

Tesla har visserligen tagit ganska bra kliv inom övriga områden (som bil betraktat), nya 3:an är inte alls lika långt efter konkurrenterna som den var när den kom. Antar att det är samma för nya Y.

För min egen del överväger de ganska stora bristerna de numera små fördelarna inom elbilsdelen.

Provkörde en model Y. Det räckte med att komma upp i landsvägsfart för att det skulle börja brusa betänkligt från vindrutans nederdel; det lät som att det inte var tätt och rutan inte ordentligt monterad. 🙄

Senast ändrad:
Spelar det någon roll vad det var, det är väl hur det uppfattas?
Jag menade t.ex. inget illa (förstod inte ens att det var illa) när jag i min ungdom sa "chokladboll", men nu vet jag att man helt enkelt inte gör det.

Vill utmana lite i allmänna tankesätt och formulera om din mening litegrann, dvs ingen kritik mot det du skrev izar.

"Tesla var förut marknadsledande i framdrivning på el. De har riktigt bra mjukvara men som bil betraktat är den medioker."

Längtar till den dagen då bilar jämförs mot bilar igen oavsett drivmedel som det var förut då tester kunde köras gas mot diesel mot bensin. Bilar som drivs av el behöver i mina ögon inte längre vara en udda fågel utan klarar absolut testas mot "vanliga" bilar.

Spelar det någon roll vad det var, det är väl hur det uppfattas?
Jag menade t.ex. inget illa (förstod inte ens att det var illa) när jag i min ungdom sa "chokladboll", men nu vet jag att man helt enkelt inte gör det.

Andra har uppfattat annorlunda än dig. Chokladboll kan man säga utan att skämmas, men det har du kanske missat.

Vill utmana lite i allmänna tankesätt och formulera om din mening litegrann, dvs ingen kritik mot det du skrev izar.

"Tesla var förut marknadsledande i framdrivning på el. De har riktigt bra mjukvara men som bil betraktat är den medioker."

Längtar till den dagen då bilar jämförs mot bilar igen oavsett drivmedel som det var förut då tester kunde köras gas mot diesel mot bensin. Bilar som drivs av el behöver i mina ögon inte längre vara en udda fågel utan klarar absolut testas mot "vanliga" bilar.
Du misstolkar lite tycker jag. Elbilar kan absolut jämföras med bensinbilar i test och gör det allt oftare. I sådana tester finns det vissa fördelar (tex driftskostnader) och vissa nackdelar (tex räckvidd) som är genomgående för elbilar. Precis som dieselbilar har andra för- och nackdelar, fyrhjulsdrift har andra osv osv.
När vi säger saker som det du citerade ovan är det just för att beskriva vissa egenskaper. Inte konstigare än att säga att BMW var marknadsledande på körkänsla bland konkurrensen, men inte på utrymme. Ett sätt att beskriva märkets gemensamma egenskaper.

Tillbaka
Topp