[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

134km står det. Kanske i minsta laget
Är det verkligen så illa? 33kwh är väl ändå inte så lite?

En sådan här hade räckt för mig och otroligt billig. 50 tkr. Hade tagit mig till tippen utan problem. Finns med krok men kan inte dra så tungt :)

En sådan här hade räckt för mig och otroligt billig. 50 tkr. Hade tagit mig till tippen utan problem. Finns med krok men kan inte dra så tungt :)

Elva år gammal, hur mycket finns det kvar av de urspungliga 22 kilowattimmarna?

Fruns bil (DS-3 etense) har 50 kWh i batteriet. Trots värmepump så kommer den typ 15-16 mil på vintern. 24-25 på sommaren om man är väldigt försiktig på gasen. Bara som jämförelse.
(Tillägg: den kanske går lite längre men ungefär de sträckorna känns hyfsat säkert att köra, men vi har nog inte kollat hur långt den går efter att den markerar 5%)

Senast ändrad:
Nä om jag kanske skulle prova nåt kinesiskt istället. Byd skåpbil för bara 200. Inga problem att få med skräp till återvinningen eller köra hem en ny tvättmaskin.

Hur lurad blir jag om jag går på en sådan?

Verkar finns två olika importörer/återförsäljarnät av denna bil, med helt olika priser (skiljer 100 000 kr):

Står under motor o miljö. Jag har ingen aning.
Ja, till tippen räcker det men vore bra om den klarade sig till Landskrona på vintern vallåsen på sommaren.

Det gör den kanske dag 1 men sen fortsätter det sjunka?

Hur som helst borde det vara ett bra pris för någon eller den saknar mycket man ska ha? Värmepump, ordentligt laddning vad det nu är?

Edit. Jag har visst 131km till vallåsen så blir att köra försiktigt

Står under motor o miljö. Jag har ingen aning.
Ja, till tippen räcker det men vore bra om den klarade sig till Landskrona på vintern vallåsen på sommaren.

Det gör den kanske dag 1 men sen fortsätter det sjunka?

Hur som helst borde det vara ett bra pris för någon eller den saknar mycket man ska ha? Värmepump, ordentligt laddning vad det nu är?

Edit. Jag har visst 131km till vallåsen så blir att köra försiktigt
Du får nog ta fikapaus på vägen till Vallåsen om du tar dig dit via E6 och inte vill vara en trafikfara. Vill minnas att den inte laddar så snabbt heller.
Synd, för Annars hade den varit en perfekt frakt- och cykelbil. 50000 är väl ungefär vad Thule kommer ta för efterföljaren till Epos...

Du får nog ta fikapaus på vägen till Vallåsen om du tar dig dit via E6 och inte vill vara en trafikfara. Vill minnas att den inte laddar så snabbt heller.
Synd, för Annars hade den varit en perfekt frakt- och cykelbil. 50000 är väl ungefär vad Thule kommer ta för efterföljaren till Epos...

Ja, den är inget för mig men ändå intressant att se

Undrar om han aktivt misskött batteriet, eller bara haft enorm otur?
All statistik säger ju snarare att de håller betydligt bättre än förväntat.

Även om han haft otur med sitt batteri återstår ändå den större osäkerheten i andrahandsvärde på elbilar för kanske andra ägaren, men framförallt tredje ägaren, om det ens blir en tredje ägare?

"För en familj skulle det innebära ungefär 150 000 kronor att köpa ett nytt batteri i Sverige. Visserligen har det kommit nya kinesiska batterier på 50 kilowattimmar för under 100 000 kronor skickas hem klara att bytas."

Intressant svenska. Undrar vad batteriet kostar för en ensamstående?

Det är starkt kopplat till skötsel samt hur stor del av batteriet man använder på daglig basis. Det verkar som att de flesta Leaf av första generationen är i behov av batteribyte men tesla model S med mycket längre räckvidd klarar sig något bättre över lag. Där är det väl oftast enstaka celler som bråkar. Eller om man haft den som taxi och använder hela räckvidden varje dag.

Även om han haft otur med sitt batteri återstår ändå den större osäkerheten i andrahandsvärde på elbilar för kanske andra ägaren, men framförallt tredje ägaren, om det ens blir en tredje ägare?
Precis, calendar aging kommer man inte ifrån hur väl man än sköter det. Och jag skulle säga att vi ännu inte har nåt facit hur detta går. En välskött 15-20 år gammal ICE-bil kan ha väldigt många mil och år kvar, det kommer troligtvis inte gälla elbilen (just pga calendar aging).

Kylning av batteripacket saknas också... Tror det spelar roll.
Just nu så är det ju en modell som inte säljs längre. För ungefär 1,5 år sedan var det Hedin som reade ut dom sista bilarna till (då) jättebra pris.

Man ska nog skriva av en vanlig bil på 10 år också.
14 000 mil är visserligen inte långt för en premium men oklart för mig om Nissan är premium.

Man ska nog skriva av en vanlig bil på 10 år också.
14 000 mil är visserligen inte långt för en premium men oklart för mig om Nissan är premium.
Medelåldern på svenska bilparken är 11.8 år så det låter inte som "vanliga" bilar skrivs av efter 10 år.
"premium" är inget som påverkar livslängden på en bil. Garanterar att moderna lyxbilar lever kortare liv än billigare småbilar om de inte uppnår entusiaststaus innan de blir skrot.

Senast ändrad:
Nån som har konto på Vi Bilägare och kan se vilka skador det är som el- och hybridbilarna drabbas särskilt av? Är det maskinskador och bärgningar som rubriken antyder?
Bärgningar har ökat generellt enligt texten. Verkar bero på fler problem med 12v- batterierna plus att fler kunder tecknar (och nyttjar mitt tillägg?) försäkringar med bärgning.
Glasskador ökar pga vägbeläggning, brist på stänkskydd och tunnare vindrutor.
Maskinskador ökar pga att fler tecknar försäkring med fler mil på maskinskadeförsäkringen och att bilparken ändå är rätt gammal.
Elbilar och hybrider överrepresenterade på glasskador och problem med startbatteriet.

Medelåldern på svenska bilparken är 11.8 år så det låter inte som "vanliga" bilar skrivs av efter 10 år.
"premium" är inget som påverkar livslängden på en bil. Garanterar att moderna lyxbilar lever kortare liv än billigare småbilar om de inte uppnår entusiaststaus innan de blir skrot.
Medelåldern: Räknas gamla veteranbilar in där också?

Medelåldern: Räknas gamla veteranbilar in där också?
Det gör de nog, men de är nog så få att de knappt påverkar (>30 år). Medelåldern för skrotning är 18 år läste jag precis, och det betyder ju att det även rullar en hel del bilar över den åldern på vägarna. Är bilarna välskötta är ju inte det nåt problem. Jag är snarare mer förvånad över de bilar som skrotas när de bara är ~10 år gamla och kanske gått 10-15000 mil (utan att ha varit krockad eller liknande). Hur tar man hand om sin bil då liksom?

Det gör de nog, men de är nog så få att de knappt påverkar (>30 år). Medelåldern för skrotning är 18 år läste jag precis, och det betyder ju att det även rullar en hel del bilar över den åldern på vägarna. Är bilarna välskötta är ju inte det nåt problem. Jag är snarare mer förvånad över de bilar som skrotas när de bara är ~10 år gamla och kanske gått 10-15000 mil (utan att ha varit krockad eller liknande). Hur tar man hand om sin bil då liksom?

ja, och räknar man mil lär det nog ändå skilja lite mellan 5 serie och fiesta.
Även om jag baserar mitt ford-hat på upplevelser på 80tals bilar så är jag inte helt öppen för att ompröva det.
(Mätaren snurrade efter 10 000 mil så det säger väl det mesta)

Tveksamt om veteranbilar påverkar så mycket? Det borde gå att räkna bort bilar över 30 år och få en rimligare siffra i så fall.

Jag tror i alla fall inte bilarna man ser i morgontrafiken på E6 snittar 11 år så de bilarna används nog till annat än pendling i Skåne.
Nu har jag dålig koll men det var ett fåtal bilar jag såg idag som jag gissat var 10+

Det finns. Minns inte vad han heter, men det finns en ganska känd youtuber som demonterar och analyserar ICEmotorer på löpande band. Han hittar mycket intressanta fel ibland!
Kan vara denna?

Tjena!

Garanterat misskött. Kollegan har en Leaf 28000 mil och den har 85% kvar.
Kan ju också vara ett måndagsexemplar. Fast det viktiga är ju vad man gör och vad det kan kosta om man råkar ut för det. Är det möjligt att rädda bilen eller är det kört? Sådana frågor tycker jag man borde fokusera lite mera på då man sysslar med motorjournalistik. Fast det är ju ganska okuliga frågor...

Kan ju också vara ett måndagsexemplar. Fast det viktiga är ju vad man gör och vad det kan kosta om man råkar ut för det. Är det möjligt att rädda bilen eller är det kört? Sådana frågor tycker jag man borde fokusera lite mera på då man sysslar med motorjournalistik. Fast det är ju ganska okuliga frågor...
Nissan lanserade ett program för batteribyten i Japan. Inte hört något om det här än.

Och sen är medellivslängd och måndagsexemplar olika saker. Alltid trist för den enskilde när något händer. Oavsett batteri eller ICE.

/ventilsallad efter 16000 mil.

Jag tror i alla fall inte bilarna man ser i morgontrafiken på E6 snittar 11 år så de bilarna används nog till annat än pendling i Skåne.
Nu har jag dålig koll men det var ett fåtal bilar jag såg idag som jag gissat var 10+
Gissa ålder på bilar är inte lätt tycker jag som inte är så intresserad av de små detaljerna, när jag tittade på bilannonser på blocket inför förra bytet så tyckte jag att många bilar som var 10 år gamla såg förvillande lika ut som bilar som bara är 3~5 år gamla.

Löven hade inte kyla/värme i sina batterier vilket kan slita mer. Men intressant om nån gjorde en sammanställning hur långt de går innan skrot, var mest sålda elbilen. Norge borde ha en hög med dom. 81000 sålda
Tidiga elbilar med värme/kyla i packet har generellt visat sig hålla bra, tätning mot fukt/korrosion har förmodligen blivit bättre på senare år

Nissan Leaf är ökänd för rejäl degradering av räckvidden, framför allt i varma länder. Batteriet saknar all form av temperaturhantering. Om man sen dessutom startar med rätt begränsad räckvidd som det var i de här gamla bilarna så blir konsekvenserna förstås ännu större. De hade ju bara 24kW från start, dvs runt 12 mil i verkligheten.

ADACs senaste statistik visar att det är klart färre haverier för elbilar än hybrider/avgasbilar. Översatt citat:

"The result: The number of breakdowns per 1,000 existing vehicles ("breakdown index") for combustion engines exceeds that of electric vehicles. While the road patrol had to respond to breakdowns for four-year-old combustion engines in 2024, the breakdown year, 12.9 vehicles per 1,000 existing vehicles were dispatched, this was the case for only 8.5 electric vehicles per 1,000 existing vehicles.

If we summarize the currently two- to four-year-old vehicles, the ADAC counted 9.4 breakdowns for combustion engines in 2024, but only 3.8 for electric cars."

Källa: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/unfall-schaden-panne/adac-pannenstatistik/

Jämförelsen finns ungefär halvvägs ner och gäller fordon från från 2020, 2021 och 2022 för att få tillräckligt tillförlitliga siffror.

Nu har f.ö. Tesla krupit till korset och lagt till även Sverige på den SB som finns (SB-25-31-002) om att byta ut undre länkarmar på Model X och Y fram t.o.m 2021. Dvs de som pajar ibland och som bland annat Grufman drivit på om att de borde ta ansvar för.

Såg att Teslaklubben skrivit en notis och detaljstuderat mera. Har inte kollat själv dock:

Bland elbilar är det främst Tesla Model 3 som har lägst antal haverier, med i genomsnitt 1,5 per 1 000 fordon bland två till fyra år gamla bilar. Tesla Model Y har inte funnits på vägarna tillräckligt länge än för full statistik men det verkar lovande att endast 0,9 per 1 000 Model Y av 2022 års modell har behövts räddas av ADAC servicebilar.

Sämst bland elbilar var Hyundai IONIQ 5 med i genomsnitt 20,3 haverier per 1 000 fordon. Främst på grund av ett fel i bilarnas laddövervakningssystem som även orsakat en återkallelse i Tyskland.

Allra sämst av alla två till fyra år gamla bilar oavsett drivlina blev Toyota RAV4 med i genomsnitt 30 haverier per 1 000 fordon, på grund av alldeles för klena startbatterier som Toyota nu börjat byta ut mot kraftfullare inom garantin.

30 av 1000 under alla fyra år? Jag höll på att säga att jag bärgat massor av bilar så det låter lågt men det var nog bara SAABen som var under 4 år.

Såg att Teslaklubben skrivit en notis och detaljstuderat mera. Har inte kollat själv dock:

Bland elbilar är det främst Tesla Model 3 som har lägst antal haverier, med i genomsnitt 1,5 per 1 000 fordon bland två till fyra år gamla bilar. Tesla Model Y har inte funnits på vägarna tillräckligt länge än för full statistik men det verkar lovande att endast 0,9 per 1 000 Model Y av 2022 års modell har behövts räddas av ADAC servicebilar.

Sämst bland elbilar var Hyundai IONIQ 5 med i genomsnitt 20,3 haverier per 1 000 fordon. Främst på grund av ett fel i bilarnas laddövervakningssystem som även orsakat en återkallelse i Tyskland.

Allra sämst av alla två till fyra år gamla bilar oavsett drivlina blev Toyota RAV4 med i genomsnitt 30 haverier per 1 000 fordon, på grund av alldeles för klena startbatterier som Toyota nu börjat byta ut mot kraftfullare inom garantin.

Tjena!

Toyotas startbatterier i nyare hybrider är ett skämt. Får kablas igång titt som tätt, senast idag. Bilen var precis körd fem mil, stod med täbding och belysning på i tre minuter, sen gick den inte att starta.. 🧐

Enda gången jag behövt bärgare var med Forestern där soppapumpen dog vid närmare 30000 mil. Det var annars en rätt strulfri bli med tanke på mil och misshandel.

Sen fick mina gamla Saabar bogseras ibland också men de var bara trafikförsäkrade så det var grannar och vänner som fick hjälpa till. Rotorn i fördelaren brann upp till gång bland annat..

En annan av dem startade inte om den fick stå några dagar. Fick bogsera ut den från långtidsparkering på Landvetter en gång! Gick igång efter att ha bogserats med växeln i några kilometer:-) livet var härligt med pundarbil. Hittade aldrig vad som var fel på den.

Tillbaka
Topp