Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det verkligen så illa? 33kwh är väl ändå inte så lite?134km står det. Kanske i minsta laget
Elva år gammal, hur mycket finns det kvar av de urspungliga 22 kilowattimmarna?Är det verkligen så illa? 33kwh är väl ändå inte så lite?
En sådan här hade räckt för mig och otroligt billig. 50 tkr. Hade tagit mig till tippen utan problem. Finns med krok men kan inte dra så tungt :)
![]()
Begagnad bil till salu: Renault Kangoo - 2014 - Vit - 60 Hk - Skåpbil | BLOCKET
En fin och välskött Renault Kangoo Z.E med friköpt batteri, Batterikapacitet 75 %,Besiktigad till 2025-05-01,Årlig fordonsskatt 360 Kr, I köpet ingår gratis ...www.blocket.se
Står i annonsen, 75%Elva år gammal, hur mycket finns det kvar av de urspungliga 22 kilowattimmarna?
Verkar finns två olika importörer/återförsäljarnät av denna bil, med helt olika priser (skiljer 100 000 kr):Nä om jag kanske skulle prova nåt kinesiskt istället. Byd skåpbil för bara 200. Inga problem att få med skräp till återvinningen eller köra hem en ny tvättmaskin.
Hur lurad blir jag om jag går på en sådan?
BYD ETP3 | Helelektrisk transportbil | BYD Sverige
BYD ETP3 - Den helelektriska transportbilen med banbrytande BYD Blade-batteri. En komfortabel, intelligent och praktisk transportbil som får jobbet gjort.bydauto.se
Står under motor o miljö. Jag har ingen aning.Är det verkligen så illa? 33kwh är väl ändå inte så lite?
En sådan här hade räckt för mig och otroligt billig. 50 tkr. Hade tagit mig till tippen utan problem. Finns med krok men kan inte dra så tungt :)
![]()
Begagnad bil till salu: Renault Kangoo - 2014 - Vit - 60 Hk - Skåpbil | BLOCKET
En fin och välskött Renault Kangoo Z.E med friköpt batteri, Batterikapacitet 75 %,Besiktigad till 2025-05-01,Årlig fordonsskatt 360 Kr, I köpet ingår gratis ...www.blocket.se
Du får nog ta fikapaus på vägen till Vallåsen om du tar dig dit via E6 och inte vill vara en trafikfara. Vill minnas att den inte laddar så snabbt heller.Står under motor o miljö. Jag har ingen aning.
Ja, till tippen räcker det men vore bra om den klarade sig till Landskrona på vintern vallåsen på sommaren.
Det gör den kanske dag 1 men sen fortsätter det sjunka?
Hur som helst borde det vara ett bra pris för någon eller den saknar mycket man ska ha? Värmepump, ordentligt laddning vad det nu är?
Edit. Jag har visst 131km till vallåsen så blir att köra försiktigt
Du får nog ta fikapaus på vägen till Vallåsen om du tar dig dit via E6 och inte vill vara en trafikfara. Vill minnas att den inte laddar så snabbt heller.
Synd, för Annars hade den varit en perfekt frakt- och cykelbil. 50000 är väl ungefär vad Thule kommer ta för efterföljaren till Epos...
Undrar om han aktivt misskött batteriet, eller bara haft enorm otur?![]()
Haft sin elbil i 10 år: ”Batteriet nere på 62%” | Carup.se
Så här fungerar en elbil efter tio år. En helt vanlig svensk familj berättar hur livet förändras när batteriet försämras.– Nu är det nere på 62 procents kapacitet, säger Patrick Ravelin. Han bor bland Sörmlands gröna kullar med nära till det mesta. Patrick är teknikintresserad och har haft flera...carup.se
Även om han haft otur med sitt batteri återstår ändå den större osäkerheten i andrahandsvärde på elbilar för kanske andra ägaren, men framförallt tredje ägaren, om det ens blir en tredje ägare?Undrar om han aktivt misskött batteriet, eller bara haft enorm otur?
All statistik säger ju snarare att de håller betydligt bättre än förväntat.
"För en familj skulle det innebära ungefär 150 000 kronor att köpa ett nytt batteri i Sverige. Visserligen har det kommit nya kinesiska batterier på 50 kilowattimmar för under 100 000 kronor skickas hem klara att bytas."![]()
Haft sin elbil i 10 år: ”Batteriet nere på 62%” | Carup.se
Så här fungerar en elbil efter tio år. En helt vanlig svensk familj berättar hur livet förändras när batteriet försämras.– Nu är det nere på 62 procents kapacitet, säger Patrick Ravelin. Han bor bland Sörmlands gröna kullar med nära till det mesta. Patrick är teknikintresserad och har haft flera...carup.se
Det är starkt kopplat till skötsel samt hur stor del av batteriet man använder på daglig basis. Det verkar som att de flesta Leaf av första generationen är i behov av batteribyte men tesla model S med mycket längre räckvidd klarar sig något bättre över lag. Där är det väl oftast enstaka celler som bråkar. Eller om man haft den som taxi och använder hela räckvidden varje dag.Undrar om han aktivt misskött batteriet, eller bara haft enorm otur?
Precis, calendar aging kommer man inte ifrån hur väl man än sköter det. Och jag skulle säga att vi ännu inte har nåt facit hur detta går. En välskött 15-20 år gammal ICE-bil kan ha väldigt många mil och år kvar, det kommer troligtvis inte gälla elbilen (just pga calendar aging).Även om han haft otur med sitt batteri återstår ändå den större osäkerheten i andrahandsvärde på elbilar för kanske andra ägaren, men framförallt tredje ägaren, om det ens blir en tredje ägare?
Undrar om han aktivt misskött batteriet, eller bara haft enorm otur?
Medelåldern på svenska bilparken är 11.8 år så det låter inte som "vanliga" bilar skrivs av efter 10 år.Man ska nog skriva av en vanlig bil på 10 år också.
14 000 mil är visserligen inte långt för en premium men oklart för mig om Nissan är premium.
Bärgningar har ökat generellt enligt texten. Verkar bero på fler problem med 12v- batterierna plus att fler kunder tecknar (och nyttjar mitt tillägg?) försäkringar med bärgning.Nån som har konto på Vi Bilägare och kan se vilka skador det är som el- och hybridbilarna drabbas särskilt av? Är det maskinskador och bärgningar som rubriken antyder?
![]()
Försäkringsnotan rusar: Fler maskinskador och bärgningar
Hybrid- och elbilarna särskilt utsatta för vissa av problemen.www.vibilagare.se
Medelåldern: Räknas gamla veteranbilar in där också?Medelåldern på svenska bilparken är 11.8 år så det låter inte som "vanliga" bilar skrivs av efter 10 år.
"premium" är inget som påverkar livslängden på en bil. Garanterar att moderna lyxbilar lever kortare liv än billigare småbilar om de inte uppnår entusiaststaus innan de blir skrot.
Medelåldern: Räknas gamla veteranbilar in där också?
Det gör de nog, men de är nog så få att de knappt påverkar (>30 år). Medelåldern för skrotning är 18 år läste jag precis, och det betyder ju att det även rullar en hel del bilar över den åldern på vägarna. Är bilarna välskötta är ju inte det nåt problem. Jag är snarare mer förvånad över de bilar som skrotas när de bara är ~10 år gamla och kanske gått 10-15000 mil (utan att ha varit krockad eller liknande). Hur tar man hand om sin bil då liksom?Medelåldern: Räknas gamla veteranbilar in där också?
Snarare hade. Det stämmer inte längre.Jag tänker ju på siffran att Sverige har "europas äldsta bilpark".
Det gör de nog, men de är nog så få att de knappt påverkar (>30 år). Medelåldern för skrotning är 18 år läste jag precis, och det betyder ju att det även rullar en hel del bilar över den åldern på vägarna. Är bilarna välskötta är ju inte det nåt problem. Jag är snarare mer förvånad över de bilar som skrotas när de bara är ~10 år gamla och kanske gått 10-15000 mil (utan att ha varit krockad eller liknande). Hur tar man hand om sin bil då liksom?
Det finns. Minns inte vad han heter, men det finns en ganska känd youtuber som demonterar och analyserar ICEmotorer på löpande band. Han hittar mycket intressanta fel ibland!Kan de inte skriva en artikel om förbränningsmotorer som ger upp i förtid?
Kan vara denna?Det finns. Minns inte vad han heter, men det finns en ganska känd youtuber som demonterar och analyserar ICEmotorer på löpande band. Han hittar mycket intressanta fel ibland!
Det var ju världens mest sålda elbil fram till 2020 enligt internet så att exkludera den känns ju ännu knepigare.Att ta batterilivslängdsdata från leafen för allmän sanning är väl ungefär som att ta tillförlitlighetsdata från alfa 164 och generalisera det ;)
Kan ju också vara ett måndagsexemplar. Fast det viktiga är ju vad man gör och vad det kan kosta om man råkar ut för det. Är det möjligt att rädda bilen eller är det kört? Sådana frågor tycker jag man borde fokusera lite mera på då man sysslar med motorjournalistik. Fast det är ju ganska okuliga frågor...Tjena!
Garanterat misskött. Kollegan har en Leaf 28000 mil och den har 85% kvar.
Nissan lanserade ett program för batteribyten i Japan. Inte hört något om det här än.Kan ju också vara ett måndagsexemplar. Fast det viktiga är ju vad man gör och vad det kan kosta om man råkar ut för det. Är det möjligt att rädda bilen eller är det kört? Sådana frågor tycker jag man borde fokusera lite mera på då man sysslar med motorjournalistik. Fast det är ju ganska okuliga frågor...
www.automotorsport.se
Kan ju också vara ett måndagsexemplar. Fast det viktiga är ju vad man gör och vad det kan kosta om man råkar ut för det. Är det möjligt att rädda bilen eller är det kört? Sådana frågor tycker jag man borde fokusera lite mera på då man sysslar med motorjournalistik. Fast det är ju ganska okuliga frågor...
Gissa ålder på bilar är inte lätt tycker jag som inte är så intresserad av de små detaljerna, när jag tittade på bilannonser på blocket inför förra bytet så tyckte jag att många bilar som var 10 år gamla såg förvillande lika ut som bilar som bara är 3~5 år gamla.Jag tror i alla fall inte bilarna man ser i morgontrafiken på E6 snittar 11 år så de bilarna används nog till annat än pendling i Skåne.
Nu har jag dålig koll men det var ett fåtal bilar jag såg idag som jag gissat var 10+
Vad händer när elbilar skrotas diskuteras i denna artikel.
https://www.nrk.no/ostfold/livsfarlige-batteriberg-hoper-seg-opp_-_-en-varslet-katastrofe-1.17385084
Såg att Teslaklubben skrivit en notis och detaljstuderat mera. Har inte kollat själv dock:
Bland elbilar är det främst Tesla Model 3 som har lägst antal haverier, med i genomsnitt 1,5 per 1 000 fordon bland två till fyra år gamla bilar. Tesla Model Y har inte funnits på vägarna tillräckligt länge än för full statistik men det verkar lovande att endast 0,9 per 1 000 Model Y av 2022 års modell har behövts räddas av ADAC servicebilar.
Sämst bland elbilar var Hyundai IONIQ 5 med i genomsnitt 20,3 haverier per 1 000 fordon. Främst på grund av ett fel i bilarnas laddövervakningssystem som även orsakat en återkallelse i Tyskland.
Allra sämst av alla två till fyra år gamla bilar oavsett drivlina blev Toyota RAV4 med i genomsnitt 30 haverier per 1 000 fordon, på grund av alldeles för klena startbatterier som Toyota nu börjat byta ut mot kraftfullare inom garantin.