[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Fast ska man åka autobahn med cyklar måste man väl nästan ha en kombi så cyklarna kan vara inne i bilen?

Börjar man haka på cykelställ ökar förbrukningen även hos många moderna bilar, min V70 och kompisens rätt nya Passar skiljer sig en hel del i förbrukning på långresa, typ 0,5-0,6 mot 0,8-0,9, men börjar man kroka på saker utanpå bilarna minskar skillnaden märkbart så det kanske ändå bara skiljer 0,2 i praktiken.
Vi har fått in cyklar i Volvo sedan från 92 (på snedden i baksätet) och Exv Honda jazz så jag är inte orolig :)

Men vad har du haft för bil som legat på 0.4-0.5 tidigare? En olastad Aygo där man körde själv i bilen i max landsvägsfart låg nere i de förbrukningssiffrorna. Annars antar jag att du kört en diesel? Och att dubbla förbrukningen behöver du väl inte göra heller. Sen har du ju en bilbudget på 90 tkr, så om du kan kapa 10% av den kostnaden genom att välja en törstigare bil har du ju rätt många mils körning intjänad redan...
Honda jazz bensin, peugot partner diesel. Men då har vi kört 120. Alla siffror enligt datorn. Kört Max 120 kmh

Fast ska man åka autobahn med cyklar måste man väl nästan ha en kombi så cyklarna kan vara inne i bilen?

Börjar man haka på cykelställ ökar förbrukningen även hos många moderna bilar, min V70 och kompisens rätt nya Passar skiljer sig en hel del i förbrukning på långresa, typ 0,5-0,6 mot 0,8-0,9, men börjar man kroka på saker utanpå bilarna minskar skillnaden märkbart så det kanske ändå bara skiljer 0,2 i praktiken.
Precis min poäng. Dessutom minskar man stöldrisken betydligt med cyklarna inuti bilen, och håller dem renare.
En gammal MB 300TE får man plats med mycket i. Eller så kör man en skåpbil, t ex Berlingo eller liknande.

Vi har fått in cyklar i Volvo sedan från 92 (på snedden i baksätet) och Exv Honda jazz så jag är inte orolig :)

Honda jazz bensin, peugot partner diesel. Men då har vi kört 120. Alla siffror enligt datorn. Kört Max 120 kmh
Duger det med att åka 120-130 är Roomster mitt heta tips. Du kan få låna mitt cykelställ om du inte får en på köpet.

Inser att det blir konstig matematik med bränslet (som ni varit inne på). Jag kan ju inte jämföra förbrukningen hos en Honda jazz i 120 med en Lexus i 130 eller högre där det är tillåtet. Hondan och partnern med sina svaga motorer respektive höga luftmotstånd hade antagligen dragit mer i samma hastighet än en Lexus..

Det här är ett autobahnlok för cykelsemester:
Den uppfyller också två av kriterierna. Men kan vara svår att köra under halvlitern :-). De 6000 kr du får över räcker numera till 400 liter bensin noterade jag när jag körde förbi macken i morse. Pruta lite så blir det mer bensin.

Det här är det klockrena svaret. Jag har kört en sån (en och samma bil) i 14 år och kan inget annat än helhjärtat rekommendera bilen. Den är mycket tyst, går klippstadigt på Autobahn och har aldrig strulat. Håller man man igen på fartresurserna kan den gå ganska snålt, trots ålder och prestanda:

1747385672807.webp

(från https://happyride.se/forum/threads/...ska-jag-ersatta-xc70-med.3685638/post-4081382)

För 90 000 kr har jag svårt att tänka mig ett bättre alternativ.

Nä mycket går ju, men man måste inte göra det svårt för sig om man ändå ska införskaffa något 😉

Jag har fått in två heldämpade mtber i bagaget på en 854 med sätet kvar uppe också. Men jag slipper helst. Nu kan jag kasta in hela cykeln med hjulen kvar på.

Hur är det med service av Lexus? Stämmer det att det endast är dedikerade Lexusverkstäder som har tillgång till delar, eller är det bara snicke snack?

Aygon var ju mest för att säga - det här är för obekvämt ;)

Jag körde en Aygo på motorväg 20-30 mil och upplevde den vinglig men kan ha varit ovana :) var bara 23 då och pluggade så körde sällan bil.
Aygon ger en nästan direktkontakt med vägen och vinden. Man är inte så inpackad och vadderad som i moderna bilar. Bilkörning som den var förr i tiden, för riktiga motormän :)

MEB+ på G. Om man funderar på VW

Det här är det klockrena svaret. Jag har kört en sån (en och samma bil) i 14 år och kan inget annat än helhjärtat rekommendera bilen. Den är mycket tyst, går klippstadigt på Autobahn och har aldrig strulat. Håller man man igen på fartresurserna kan den gå ganska snålt, trots ålder och prestanda:

Visa bilaga 769366

(från https://happyride.se/forum/threads/...ska-jag-ersatta-xc70-med.3685638/post-4081382)

För 90 000 kr har jag svårt att tänka mig ett bättre alternativ.
Snitt 5,8, bästa 6,9? Nånting gör att jag inte riktigt tror på de siffrorna...

/Martin

MEB+ på G. Om man funderar på VW

Verkar mest handla om billigare batterier. VW har väl mer eller mindre gett upp sin egna utväckling av elbilar (mjukvara). Kommande plattformar skall väl tas fram i deras JV med Rivian.

Nu känns det som om vi är inne på en annan tråd som också var intressant 😆

Snitt 5,8, bästa 6,9? Nånting gör att jag inte riktigt tror på de siffrorna...

/Martin

Snitt = pågående resa; Bästa = bästa resa hittills. Så när jag nollställde efter den resa som pågick då bilden togs blev Bästa 5,8.

Eller vad är det du inte riktigt tror på?

[EDIT]: Kanske ska lägga till att att 5,8-resan gjordes i stark medvind med slitna däck och liggandes tätt bakom mina föräldrar som höll max 80 km/h. :-)

Senast ändrad:
Snitt = pågående resa; Bästa = bästa resa hittills. Så när jag nollställde efter den resa som pågick då bilden togs blev Bästa 5,8.

Eller vad är det du inte riktigt tror på?
Det jag inte tror på var att snittet är lägre än bästa. Men det var väl för att det är olika perioder då...
[EDIT]: Kanske ska lägga till att att 5,8-resan gjordes i stark medvind med slitna däck och liggandes tätt bakom mina föräldrar som höll max 80 km/h. :-)
Precis som jag en gång körde drygt 7 mil på el med min Volvo laddhybrid som går 45 km på el på pappret, 30 km i verkligheten. Men från Sälen är det nerförsbacke :-)

Nåja, min har faktiskt börjat rosta lite. Under listen på förardörren. En skärmkant. Förra året tog faktiskt besiktningsteknikern fram hammaren och knackade för första gången :p

Men 22 år och och 42000 mil plus att jag efter att någon gick över huven med en nyckel 2021 slutat tvätta den gör väl ändå sitt.
Intressant. Jag suktar ibland efter XC70N, att generationen ska vara ok från rost är ju positivt. I övrigt har jag förstått det som att V70II är lite rymligare än V70N? Stämmer?
Om man skulle leta efter en V70N, vad ska man se efter och tänka på?

Ping också @Kneecap

Intressant. Jag suktar ibland efter XC70N, att generationen ska vara ok från rost är ju positivt. I övrigt har jag förstått det som att V70II är lite rymligare än V70N? Stämmer?

Ping också @Kneecap

Tjena!

Vet inte om II är rymligare än N faktiskt. Men dom rostar mer undertill, det är en sak som är säker.
Du ska köpa en med femcylindrig motor, sen är det skitsamma om det är bensin eller diesel, alla fungerar bra.
Om man köper en AWD så måste den vara från -03 och framåt så man får Haldexen och inte den gamla fyrhjulsdriften. Vid provkörning så ska man prova att gasa loss på grus så att man vet att fyrhjulsdriften fungerar.

Ping också @Kneecap
De är nog relativt likvärdiga i storlek, jag har inte kört så mycket V70II dock. Min research när jag köpte min sa att f o m -04 var de värsta modellfelen fixade.

Köper du en automat spola växellådan, det säger Volvo inte behövs men det gör en jäkla skillnad. Jag har gjort min två gånger. Och byt vevhusventilationen om bilen stått mycket eller inte långkörts.

Jag har en 2.5T med steg 1. Diesel-vridmoment från typ 1500 varv. väldigt behaglig bil att köra.

A propos VW. Läste lite runt ang. ID Buzz och stötte på faktumet att den i 6- eller 7-sits-version har ett kultryck på bara 50kg. Alltså helt värdelöst för cykeltransport.
Vem f... konstruerar sånt?

Tack för svar @Kneecap och @Rattnalle!
Om man köper en AWD så måste den vara från -03 och framåt så man får Haldexen och inte den gamla fyrhjulsdriften. Vid provkörning så ska man prova att gasa loss på grus så att man vet att fyrhjulsdriften fungerar.
Sådant test har jag läst om, men hur utvärderar man det? Har med två kompisar som tittar på varje sida? Gasar och svänger och försöker läsa av spåren?

Där tror jag de flesta vettiga människor håller med dig helt. Att börja vandalisera Teslor på stan är ju bara galet.

Och bilen som sådan har starka och svaga sidor som alla andra. Är de rena elbilsegenskaperna det viktigaste kommer man komma fram till att Tesla är absolut i topp (om än med snabbt krympande marginal). Väger man in andra egenskaper kommer jag fram till att Tesla ligger ganska långt ner, men det beror ju på hur man värderar dem. Nu blev det nästan tillbaka till trådämnet 🤣.
ääällluuudddeeeee

Tack för svar @Kneecap och @Rattnalle!

Sådant test har jag läst om, men hur utvärderar man det? Har med två kompisar som tittar på varje sida? Gasar och svänger och försöker läsa av spåren?

Tjena!

Full spett på gasen och och sväng. Spåren kommer synas bra.

A propos VW. Läste lite runt ang. ID Buzz och stötte på faktumet att den i 6- eller 7-sits-version har ett kultryck på bara 50kg. Alltså helt värdelöst för cykeltransport.
Vem f... konstruerar sånt?

50 kg räcker ju till tre lvg-cyklar eller två mtb-cyklar inklusive rejäl hållare.

Jo förvisso, men... menar du att om baken sticker iväg funkar fyrhjulsdriften?
Nja, snarare tvärtom. Men jag undrar hur nöjd säljaren blir om man börjar sladda runt på grusplanen när man ska provköra bilen.

OT: när jag hade nytaget körkort skulle kompisen visa hur man gjorde en handbromssladd när jag satt bakom ratten. Det var en lånad Saab. Det gick sådär, bilen gick rakt fram - handbromsen tog på framhjulen och inte bakhjulen. Ingen kom till skada, men en nyttig lärdom.

OT: när jag hade nytaget körkort skulle kompisen visa hur man gjorde en handbromssladd när jag satt bakom ratten. Det var en lånad Saab. Det gick sådär, bilen gick rakt fram - handbromsen tog på framhjulen och inte bakhjulen. Ingen kom till skada, men en nyttig lärdom.

Hade en Saab 900 från 1984 som första bil, den led också av den åkomman. En stor orsak till att uppgradera till en -88 sen! :-)

Tydligen ska man inte försöka göra det på asfalt med moderna 4wd. Har dock inte testat själv eller forskat

Går inte att generalisera så, det finns många olika system. Men en rivstart på grus är jag säker på att alla klarar. 4wd-burnisar på asfalt däremot kanske är mindre bra för endel system.

Haha, har samma erfarenhet 😄 köpt min första bil, en saab 900 -87 med lågt miltal. Nöjd drog jag in på en grusplan, gasa, svängde och drog till... "Men... vad hände..?" 😆

Nja, snarare tvärtom. Men jag undrar hur nöjd säljaren blir om man börjar sladda runt på grusplanen när man ska provköra bilen.
Jag och en klasskompis provkörde en Nissan Micra under en långlunch på gymnasiet. Försäljaren undrade varför bilen var nytvättad när vi lämnade tillbaka den. Avslöjade inte att vi tyckte det var opassande att lämna tillbaka den med lera på taket efter en sväng på LV4as övningsfält. Tror det är preskriberat nu efter 30 år.

Precis min tanke. Du har precis polerat och städat din pärla i två dagar och fyllt i minsta stenskott så den kan gå vidare till någon bättre behövande. "Fan, jag skall nog ha den här va, har allti drömt om en tvåååförti men nu finns det bara sånthäringa modernt skit. Ska bara sladda runt på grusplan där borta lite först innan jag bestämmer mig. Vi ses!"
Njaeee, tipset är nog helt rätt men lite mycket begärt av säljaren?

Precis min tanke. Du har precis polerat och städat din pärla i två dagar och fyllt i minsta stenskott så den kan gå vidare till någon bättre behövande. "Fan, jag skall nog ha den här va, har allti drömt om en tvåååförti men nu finns det bara sånthäringa modernt skit. Ska bara sladda runt på grusplan där borta lite först innan jag bestämmer mig. Vi ses!"
I just detta fallet kan man ju också förklara och be säljaren göra övningen också. Det finns ju en rimlig orsak och man måste inte direkt ståburna, bara se så alla hjulen faktiskt driver.

Tjena!

Ok, kunde varit lite tydligare. Man behöver inte speka runt för kung och fosterland för att det ska synas att AWD fungerar. Den greppar ju in rätt kvickt när det släpper fram.

Tjena!

Ok, kunde varit lite tydligare. Man behöver inte speka runt för kung och fosterland för att det ska synas att AWD fungerar. Den greppar ju in rätt kvickt när det släpper fram.
Självklart, frågan är om killen med bakåtvänd keps som är spekulant på min begagnade Volvo har fattat det...
Kan man köra bil är det ganska lätt att känna om ett 4wd-system är helt ur funktion (på lämpligt underlag).

Fast kultryck är inte samma sak som maxlast på cykelhållare som sticker en meter bak från bilen.

Det är vad ett släp ska ha för max vikt på kulan i viloläge.

Är inte 50 kilo ganska standard? Det handlar ju inte om att kulan inte håller för mer, utan om att man är en jäkla klåpare som lastat sin släpvagn fel om det blir högre än så. Vilket äventyrar eventuell säkerhet av helt andra skäl.

Går nog utmärkt rent praktiskt att hänga dit ett par hundra kilo när det inte är en vagn. Däremot vete fasen om det är lagligt.

Model Y har kultryck på max 75 kg. Men tittar man i dokumentationen till kroken så är max last specat till 158 kg. Det är en dragkrok från Oras.

Vad det dynamiska kultrycket blir om man har en tung släpvagn med 50 kg och kör ner i ett gupp är över min förmåga att räkna ut men jag kan tänka mig att kroken måste hålla för massivt mycket mer.

Model Y har kultryck på max 75 kg. Men tittar man i dokumentationen till kroken så är max last specat till 158 kg. Det är en dragkrok från Oras.

Vad det dynamiska kultrycket blir om man har en tung släpvagn med 50 kg och kör ner i ett gupp är över min förmåga att räkna ut men jag kan tänka mig att kroken måste hålla för massivt mycket mer.
Ja, ett antal gånger mer om du bromsar hårt men ändå träffar gropen/guppet. Men det blir det å andra sidan för cykelstället också. Men mina kunskaper i dynamisk mekanik är lite för gamla för att orka räkna på det.

Kultryck på 50 kg låter som i det nedre spannet av vad bilar "normalt" har.
Men har ingen översikt som bevis...

Tillbaka
Topp