[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Jag har inte orkat läsa alla inlägg om folk som ondgör sig om en funktion som är frivillig att använda. Men kan också rekommendera fartbegränsare istället för farthållare. Hade det både på gamla Toyotan och nuvarande (och kommande) volvos. Klart skönare att bara ställa in en fartgräns beroende på moral och väglag och sen kör man hur som helst, dvs "adaptivt" därunder, men man vet att den kommer stanna och hålla inställd toppfart.

Jag har inte orkat läsa alla inlägg om folk som ondgör sig om en funktion som är frivillig att använda. Men kan också rekommendera fartbegränsare istället för farthållare. Hade det både på gamla Toyotan och nuvarande (och kommande) volvos. Klart skönare att bara ställa in en fartgräns beroende på moral och väglag och sen kör man hur som helst, dvs "adaptivt" därunder, men man vet att den kommer stanna och hålla inställd toppfart.
Jag upplever fartbegränsare som riktigt farlig. Glömmer man bort den och försöker göra en omkörning (på landsväg) kan man vara rökt för att man inte kommer förbi.

Jag upplever fartbegränsare som riktigt farlig. Glömmer man bort den och försöker göra en omkörning (på landsväg) kan man vara rökt för att man inte kommer förbi.
Alla bilar jag kört med fartbegränsare släpper begränsningen om man trycker gasen i botten. Men visst, om syftet ör att begränsa farten är ju en (önskad) bieffekt att det blir svårare att köra fortare än så.

Alla bilar jag kört med fartbegränsare släpper begränsningen om man trycker gasen i botten. Men visst, om syftet ör att begränsa farten är ju en (önskad) bieffekt att det blir svårare att köra fortare än så.
Det tror jag inte min gör. Eller så har jag helt enkelt aldrig tryckt gasen i botten vid omkörning, för det behövs normalt inte.
Efter att ha provat några gånger och varje gång efter ett tag lyckats glömma bort att den är aktiv så kommer jag aldrig använda den igen. Klart farligare än att köra lite för fort under en omkörning för att få det överstökat.

Det tror jag inte min gör. Eller så har jag helt enkelt aldrig tryckt gasen i botten vid omkörning, för det behövs normalt inte.
Efter att ha provat några gånger och varje gång efter ett tag lyckats glömma bort att den är aktiv så kommer jag aldrig använda den igen. Klart farligare än att köra lite för fort under en omkörning för att få det överstökat.
Min BMW E91 funkade så i alla fall, högst sannolikt att det är samma. Men vi pratar alltså verkligen gasen i botten. Inte nästan.
Jag har själv inte hittat någon bra tillämpning vid normal körning, utan just med 1,5 ton båt på ofjädrad 30-kärra bakom bilen. Då kör man som vanligt, med låg fart vid minsta ojämnhet, men får ändå hjälp att hålla sig i skinnet där det lätt skulle glida upp i 50 eller mer annars. I det läget funkar farthållare dåligt, med eller utan adaptivitet.

Min BMW E91 funkade så i alla fall, högst sannolikt att det är samma. Men vi pratar alltså verkligen gasen i botten. Inte nästan.
Jag har själv inte hittat någon bra tillämpning vid normal körning, utan just med 1,5 ton båt på ofjädrad 30-kärra bakom bilen. Då kör man som vanligt, med låg fart vid minsta ojämnhet, men får ändå hjälp att hålla sig i skinnet där det lätt skulle glida upp i 50 eller mer annars. I det läget funkar farthållare dåligt, med eller utan adaptivitet.

Körde faktiskt 60 km med 30-kärra i våras, farthållare hela vägen. Sjukt segt, men utan farthållaren så är det lätt hänt att drifta uppåt utan att man tänker på det. Ett taskigt hjullager också, sen blev det mörkt (hade inte tänkt köpa båt, bara kolla..) och hade bara triangel bak, ingen belysning så jag ville inte gärna bryta flera regler än nödvändigt.

Ett annat oönskat beteende på denna vägsträcka:
Haha, ja att många direkt skall in i högerfilen och bilda kö vid vägarbeten är ett mäkligt fenomen. Får man inte lära sig blixlåsprincipen när man tar körkort längre? Eller beror det kanske på att dom är rädda för att byta fil och vill ha det överstökat direkt? Det är antagligen samma människor som ligger fastfrusna i mittfilen på trefiliga vägar också.
Böter skall dom ha! 😄
IMG_3133.webp

På vilket sett är det farligt? För vem?

Haha, ja att många direkt skall in i högerfilen och bilda kö vid vägarbeten är ett mäkligt fenomen. Får man inte lära sig blixlåsprincipen när man tar körkort längre? Eller beror det kanske på att dom är rädda för att byta fil och vill ha det överstökat direkt? Det är antagligen samma människor som ligger fastfrusna i mittfilen på trefiliga vägar också.
Böter skall dom ha! 😄
Visa bilaga 808854
Jag tycker ändå det är rätt praktiskt när jag tex kör på just den vägen där bilden är tagen (om jag ser rätt). Händer regelbundet att det är kö i mitten och vänster, men inte i högerfilen. Nästan som jag har en egen fil 😁.

Där bilden är tagen är det varierar hastighet upp till 80, och om det är 70 eller mindre får man köra så... det går alltså inte att se om personen framför köt lagligt eller inte.

Men så klart bra att de bötfäller sånt!

På vilket sett är det farligt? För vem?
Om du på allvar inte förstår faran i att en omkörning tar mycket längre tid än planerat så kommer det nog inte hjälpa om jag försöker förklara det. :oops:

Edit: Jag menar inte på motorväg nu, utan landsväg. Ledsen om det inte framgick när det pratats mycket motorväg precis innan det inlägget.

Ett annat oönskat beteende på denna vägsträcka:
Största problemet på den sträckan (2-1 sträckan Gävle - Tönnebro) är inte folk som snabbt ska lägga sig till höger utan de som prompt ska köra om även när det är milslånga kompakta köer, t ex på sportlovet. Skapar bara ännu värre köbildning, när dom ska tränga sig in igen.

Största problemet på den sträckan (2-1 sträckan Gävle - Tönnebro) är inte folk som snabbt ska lägga sig till höger utan de som prompt ska köra om även när det är milslånga kompakta köer, t ex på sportlovet. Skapar bara ännu värre köbildning, när dom ska tränga sig in igen.
Precis, finns ju en anledning till omkörningsförbudet vid påskhelgen. Så otroligt mycket bättre flyt i trafiken sedan det infördes.

Precis, finns ju en anledning till omkörningsförbudet vid påskhelgen. Så otroligt mycket bättre flyt i trafiken sedan det infördes.
Nu fattar jag inte, kanske för att jag inte kan vägen. Inför man alltså omkörningsförbud på en 2+1-väg, gör alltså i praktiken om det till en 1+1-väg?
Edit: ja så verkar det vara. Knasigt att det ger bättre flöde. Men är väl för att folk inte kan bete sig

Senast ändrad:
Det är väl den som är det mest väsentliga ja. Räcker rätt bra som skäl egentligen. Sen kan jag tycka det är rätt praktiskt med skyltavläsningen som projiceras i HUDen också. Men är man alltid vaken och uppmärksam så har man förstås koll på alla skyltar ändå så det är nog onödigt för dem som kan köra bil.
Det verkar konstigt det verkar som dom flesta inte ens ser skyltar i dag och frekvent så är det elbils ägare som har problem.

Nu fattar jag inte, kanske för att jag inte kan vägen. Inför man alltså omkörningsförbud på en 2+1-väg, gör alltså i praktiken om det till en 1+1-väg?
Edit: ja så verkar det vara. Knasigt att det ger bättre flöde. Men är väl för att folk inte kan bete sig
Tycker det låter 100% rimligt.
2+1väg ökar ju väldigt sällan hastigheten nämnvärt om det är mer än näsan ingen trafik. Är väl mest för att komma om lgf egentligen. Liiite fördel om man kommer ikapp en 80-lastbil men det är ju ändå marginellt då 2+1 sträckorna väldigt sällan är längre än 10 mil. Vad blir det? 15 minuter om det är 100väg och man kommer ikapp lastbilen första kilometern och är på en väldigt lång 2+1väg.

Nu har jag inte åkt den vägbiten så ofta och inte alls när det är omkörningsförbud under t.ex. påsken. Flyter trafiken bra i skyltad fart eller flyter den i (mycket) lägre hastighet än skyltad?

Att packa båda körfälten som polisen ovan vill ger kortare köer i meter, vilket är bra om man vill köra i närheten av kön. Att inte packa båda körfälten gör att längden på kön i tid blir kortare, vilket är bra för de i kön. Alltså rimligt att folk vill förhindra såna individer. Sen ska man aldrig leka privatpolis av andra anledningar.

Efter att ha pendlat i några år på 2 +1 väg så är jag helt övertygad om att sen vävning är det sämsta alternativet för att minska köer. Att trafiken magiskt flyter bättre efter filerna gått ihop till en räcker ju som bevis tycker jag.

Edit: ja så verkar det vara.
+1
Knasigt att det ger bättre flöde. Men är väl för att folk inte kan bete sig
Det finns en hel del forskning om trafikflöden
Tex ger en hastighet på 70 km/h högsta flöde (räknat i antal bilar per tidsenhet) när det är riktigt mkt trafik.
Men i praktiken är det många som förstör detta optimala flöde genom att de inte klara av att bete sig och hålla 70 km/h.

Att packa båda körfälten som polisen ovan vill ger kortare köer i meter, vilket är bra om man vill köra i närheten av kön. Att inte packa båda körfälten gör att längden på kön i tid blir kortare, vilket är bra för de i kön. Alltså rimligt att folk vill förhindra såna individer. Sen ska man aldrig leka privatpolis av andra anledningar.

Tjena!

Längden i tid blir kortare totalt om man använder båda filerna, finns massa forskning som visar på det. Men det kräver ju att folk kan köra enligt blixtlåsprincipen, vilket är typ omöjligt i Sverige.

På just den sträckan är det flera (massor) individuella 2+1-avsnitt. Om kön sträcker sig genom alla dessa (som den gör vid påsk) sprider inte den extra filen ut bilarna på något sätt, alla ska ju ändå in i ett enda fält efter någon kilometer. Att utnyttja båda filerna innan sträckan börjar är en annan sak. Och för dom som inte har kört där, det brukar alltså gå långt under 30 km/h.

så på 2+1 går det fortare att stänga av till 1 men vid trafikarbete går det fortare att köra 2 fram till stillastående vid skylten?
Ja, det är rätt olika situationer.

Problemet med 2+1 är inte hur man packar ihop trafiken till ett led.
Utan snarare att folk envisas med att packa upp det enda ledet såfort det blir 2fil igen. Så då får hela processen göras om gång på gång.

Ett vägarbete har bara en flaskhals och väl förbi den är det fritt.

Nu har jag inte åkt den vägbiten så ofta och inte alls när det är omkörningsförbud under t.ex. påsken. Flyter trafiken bra i skyltad fart eller flyter den i (mycket) lägre hastighet än skyltad?
Naturligtvis lägre eftersom det räcker med en enda lastbil som håller strax över 80 för att alla andra också måste göra det.

2+1 är så jäkla dumt så man baxnar. Funkar aldrig som det är tänkt eftersom väldigt många saktar in när det blir en fil och sen gasar när det blir två.

På just den sträckan är det flera (massor) individuella 2+1-avsnitt. Om kön sträcker sig genom alla dessa (som den gör vid påsk) sprider inte den extra filen ut bilarna på något sätt, alla ska ju ändå in i ett enda fält efter någon kilometer. Att utnyttja båda filerna innan sträckan börjar är en annan sak.

Några av sträckorna är dessutom ganska korta, så i vanliga fall med lågt trafikflöde krävs ganska hög hastighet för att hinna om bilar som bara kör lite under hastighetsgränsen.

Naturligtvis lägre eftersom det räcker med en enda lastbil som håller strax över 80 för att alla andra också måste göra det.

2+1 är så jäkla dumt så man baxnar. Funkar aldrig som det är tänkt eftersom väldigt många saktar in när det blir en fil och sen gasar när det blir två.
Åker du den sträckan ofta så du har gjort iakttagelser vid flera tillfällen?

Det är vägen från Stockholm till all form av vettig cykling och skidåkning, vi är många som åker den bra mycket oftare än vi vill
Ingår du där?
I sådana fall har du kanske praktisk erfarenhet av sträckan och kan redovisa hur skillnaden är mellan före omkörningsförbudet och när det är omkörningsförbud?
För det är en i tråd som tycker att flödet är mycket bättre och då är jag intresserad av skillnaden på den sträckan.

Det finns en hel del forskning om trafikflöden
Tex ger en hastighet på 70 km/h högsta flöde (räknat i antal bilar per tidsenhet) när det är riktigt mkt trafik.
Men i praktiken är det många som förstör detta optimala flöde genom att de inte klara av att bete sig och hålla 70 km/h.
Och ett teoretiskt flöde är tyvärr ointressant annat än som underlag till annan forskning. Det är flödet i praktiken, inte i teorin, som påverkar min pendling. Alltså med hänsyn till galna privatpoliser, folk som accelererar utan anledning när det blir 2-filigt, folk som inte kan högerregeln, folk som tvunget skall klämma sig in, taxichaufförer som tutar och blinkar när jag försöker väva enligt reglerna, cyklister som... Ja ni fattar.

Jag vet med stor säkerhet att ett mitträcke räddade mitt liv för något år sedan (annars hade jag helt säkert frontalkrockat med en telefonsurfande förare av vit V70 i 2*100 km/h). Och på den sträckan är jag lika säker på att det inte varit mitträcke om man inte nyligen gjort om den till 2+1-väg. Så jag har svurit att aldrig klaga på 2+1-väg någonsin. Men idioterna som tvunget skall accelerera när det blir 2-filigt, dem får jag väl gnälla på?

Ingår du där?
I sådana fall har du kanske praktisk erfarenhet av sträckan och kan redovisa hur skillnaden är mellan före omkörningsförbudet och när det är omkörningsförbud?
För det är en i tråd som tycker att flödet är mycket bättre och då är jag intresserad av skillnaden på den sträckan.
Jag har faktiskt aldrig kör under dom tillfällena. Det närmsta är en sen kväll på påsken när vi kom ikapp bilarna som plockat ner förbudsskyltarna.

Har däremot kört flera söndagar med mycket trafik när jag önskat att det vore enfiligt.

Det går till typ såhär:

Vi kommer till 2-filig sträcka.
Framför mig ligger 10 bilar, sedan en lastbil.
Lastbilen är inte ens en bromskloss, framför den ligger 10 bilar, sen en annan lastbil, sen fler bilar osv.

När det blir tvåfiligt går 2-3 bilar bakom lastbilen ut och börjar köra om.
Jag vet att alla inte hinner och ligger kvar i högerfil.

10st Audi/BMW/Volvo XC90 tränger sig fram från kön bakom och vill köra om ALLA.

Nu blir det enfiligt igen och vi är plötsligt 20 bilar som ligger i bredd.

Audi/BMW/Volvo XC90 har ingen som helst tanke på att sänka farten och gå in bakom mig.

Alla bromsar och ber. Ingen dog den här gången heller.
Äntligen 2 min att andas innan det är dags igen.

Audi/BMW/Volvo XC90 som är allra bäst på att trängas kan i bästa fall ta sig förbi 3 bilar på en dubbelsträcka. Det är totalt 16 sådana avsnitt.

Säg att kan då tar sig förbi 45 bilar genom att riskera allas mentala och fysiska hälsa, på en kö som ändå går i minst 70.
Kan ju hoppas att dom sekunderna var viktiga.

Jag tycker det fungerar bra. Man får stilla sig lite.

Jag testade för övrigt speed limit för första gången i livet på vägen upp på E6 idag.
En liten touch mer gas än cruise så släpper den igenom helt odramatiskt.
Tråkigt, nu när jag förstår hur det funkar kan jag inte gnälla mer över det.

Nu är det skarpt köpläge, är det i den här tråden eller ska jag ställa den frågan i någon annan tråd?

Frågan gäller köp av laddhybrid och hur man bedömer batterihälsa. Bilen är 1.5 år gammal och har gått knappt 2000 mil (volvo v60). Problemet är att den har stått hos bilhandlaren i ca 6 månader utan att bli såld. Jag tror att körbatteriet under denna tid i princip stått helt tomt. Är det något som batteriet kan ta skada av? 12v-batteriet har de sagt att de kollar skick på och vid behov byter ut, och skulle det vara något är det lätt att bråka med dem efter köp om en sån sak.

Men hur hanterar man om "körbatteriet" är ordentligt slitet? Det lär de ju knappast peta på?

Ingår du där?
Jag har åkt sträckan många gånger, med lite och mycket trafik och med och utan omkörningsförbud. För mig är det självklart att när det är så mycket trafik att det är milslånga kompakta köer och farten ligger under 30 km/h så skapar det bara ännu mer problem om folk ska köra om. Exakt hur förbudet har påverkat är omöjligt att säga eftersom folk bryter mot det och varje gång dom ska tillbaka in i högerfältet så blir det en inbromsning som sprider sig genom hela kön.

När det är mindre trafik funkar 2+1-sträckorna fint för att köra om långsammare fordon, både på den där sträckan och andra ställen i Sverige, t ex söder om Jönköping.

Jag testade för övrigt speed limit för första gången i livet på vägen upp på E6 idag.
En liten touch mer gas än cruise så släpper den igenom helt odramatiskt.
Tråkigt, nu när jag förstår hur det funkar kan jag inte gnälla mer över det.
Haha! Vafan är det här nu då, trodde tråden handlade om att klaga på funktioner man inte har erfarenhet av!

2+1 är verkligen inte optimalt. Men lite som med att hålla tillräckligt avstånd till framförvarande vid hård trafik utan att hela tiden få in fler och fler framför en för att man försöker ha rimligt avstånd framåt, så är det svårt att göra rätt: ligger man kvar i samma fart i högerfilen när farten skruvas upp när det blir tvåfiligt så får man garanterat 5-10 bilar som trycker sig in framför precis före det går ihop igen. Blir lätt att hela högerfilen gasar på istället. Gör man inte det själv hamnar man allt längre bak i kön. Leder inte till harmoni i körningen direkt, fördelen är som nämnts att eventuella olyckor pga detta beteende sällan blir väldigt allvarliga.

Nu är det skarpt köpläge, är det i den här tråden eller ska jag ställa den frågan i någon annan tråd?

Frågan gäller köp av laddhybrid och hur man bedömer batterihälsa. Bilen är 1.5 år gammal och har gått knappt 2000 mil (volvo v60). Problemet är att den har stått hos bilhandlaren i ca 6 månader utan att bli såld. Jag tror att körbatteriet under denna tid i princip stått helt tomt. Är det något som batteriet kan ta skada av? 12v-batteriet har de sagt att de kollar skick på och vid behov byter ut, och skulle det vara något är det lätt att bråka med dem efter köp om en sån sak.

Men hur hanterar man om "körbatteriet" är ordentligt slitet? Det lär de ju knappast peta på?
2000 mil och 1,5 år skulle jag inte oroa mig över batteriet så mycket, men det finns väl tester att göra?
Däremot skulle jag köra till en biltvätt, eller ta ut bilen i regnet, och kolla så det inte läcker från takluckans dränering ner till längst ner i bagaget där Volvo klokt nog samlat en massa svindyr elektronik. Pengarna skall ju in till verkstaden också!
Känn efter efter fukt längs kanten av bagaget innanför luckor mm. Men så klart inte efter ett halvår inomhus.
Edit: Ett tecken kan vara att bagageluckans motorer beter sig konstigt.

2000 mil och 1,5 år skulle jag inte oroa mig över batteriet så mycket, men det finns väl tester att göra?
Däremot skulle jag köra till en biltvätt, eller ta ut bilen i regnet, och kolla så det inte läcker från takluckans dränering ner till längst ner i bagaget där Volvo klokt nog samlat en massa svindyr elektronik. Pengarna skall ju in till verkstaden också!
Känn efter efter fukt längs kanten av bagaget innanför luckor mm. Men så klart inte efter ett halvår inomhus.
Jag har aktivt undvikit bilar med taklucka så det ska inte vara något problem. Vad gäller batteriet så har bilen alltså förvarats utomhus större delen av tiden med tomt körbatteri. Vid provkörningen var batteriet helt tomt så annat än det som laddades upp under provkörningen kunde vi inte testa just den grejen.

Jag har faktiskt aldrig kör under dom tillfällena. Det närmsta är en sen kväll på påsken när vi kom ikapp bilarna som plockat ner förbudsskyltarna.

Har däremot kört flera söndagar med mycket trafik när jag önskat att det vore enfiligt.

Det går till typ såhär:

Vi kommer till 2-filig sträcka.
Framför mig ligger 10 bilar, sedan en lastbil.
Lastbilen är inte ens en bromskloss, framför den ligger 10 bilar, sen en annan lastbil, sen fler bilar osv.

När det blir tvåfiligt går 2-3 bilar bakom lastbilen ut och börjar köra om.
Jag vet att alla inte hinner och ligger kvar i högerfil.

10st Audi/BMW/Volvo XC90 tränger sig fram från kön bakom och vill köra om ALLA.

Nu blir det enfiligt igen och vi är plötsligt 20 bilar som ligger i bredd.

Audi/BMW/Volvo XC90 har ingen som helst tanke på att sänka farten och gå in bakom mig.

Alla bromsar och ber. Ingen dog den här gången heller.
Äntligen 2 min att andas innan det är dags igen.

Audi/BMW/Volvo XC90 som är allra bäst på att trängas kan i bästa fall ta sig förbi 3 bilar på en dubbelsträcka. Det är totalt 16 sådana avsnitt.

Säg att kan då tar sig förbi 45 bilar genom att riskera allas mentala och fysiska hälsa, på en kö som ändå går i minst 70.
Kan ju hoppas att dom sekunderna var viktiga.
Låter som samma scenario som på t.ex. E45 Orsa - Sveg, även om den är mer kuperad och gör att lastbilarna har extra svårt att hålla ett jämt tempo.
Nu minskar dock antalet lastbilar vid röda dagar vid storhelger. De som skall riskera olyckor för att placera sig ett tiotal bilar längre fram i kön blir dock fler.

Jag har aktivt undvikit bilar med taklucka så det ska inte vara något problem. Vad gäller batteriet så har bilen alltså förvarats utomhus större delen av tiden med tomt körbatteri. Vid provkörningen var batteriet helt tomt så annat än det som laddades upp under provkörningen kunde vi inte testa just den grejen.
Aha, trodde inte det fanns så nya V60 utan taklucka, då är det ju lugnt på den punkten.
Men ett enkelt test, som åtminstone hittar större brister, är ju att helt enkelt be dem ladda fullt och sedan testa hur långt du kommer. Om du har lite erfarenhet av hur olika körmönster påverkar kommer du ju då märka om batteriet är kass i alla fall. Men du kan ju inte bedöma om det är 98 eller 93% kvar så klart.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp