[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Exakt. Gör detsamma med ojämna mellanrum. Happys mest tragiska tråd.

Nu fick man lite till livs om vapen också. En smula rövhål och någonting om dyra elbilar. 👌🏻

I jämförelse är @Koltrastens icke OT-märkta OT-trådar rena njutningen. Jag försöker hålla mig från att titta in här, men det är som att se en bilolycka i slow motion.
MEN det fins mycket bra info i tråden också även om jag många gånger trott att tråden skulle blivit låst när moderatorerna var lite mer på hugget.

Fattiglapp: Jag är tillräckligt gammal, för att ha sett några oljekriser. Ändå har priserna fortsatt uppåt för de svårparkerade pråmarna. Säkrare än bankpapper.

Fattiglapp: Jag är tillräckligt gammal, för att ha sett några oljekriser. Ändå har priserna fortsatt uppåt för de svårparkerade pråmarna. Säkrare än bankpapper.
Bankpapper är inte alltid så säkra heller men lättare att förvara :-). Är bara fundersam över hur flera i branschen lyckas gå i konkurs om priserna bara går uppåt. Men det är klart, en dålig affärsman är en dålig affärsman (har ingen aning om bakgrunden just här).

Många höga priser där ute men inte så många ägarbyten. Många fantasier.

Det är helt klart på nedgång. Bil är inte så stort bland kidsen och de har inte medlen.

90-talare sticker i pris nu när de ska köpas igen av samma generation.
Vem drömmer om de bilar som fanns 2018 och ska förverkliga den drömmen om 30 år?

När t ex Rs2 och de första GTi:erna kom öppnades nya världar. Nu får man en annan storlek på navigatorn.

Många höga priser där ute men inte så många ägarbyten. Många fantasier.

Det är helt klart på nedgång. Bil är inte så stort bland kidsen och de har inte medlen.

90-talare sticker i pris nu när de ska köpas igen av samma generation.
Vem drömmer om de bilar som fanns 2018 och ska förverkliga den drömmen om 30 år?

När t ex Rs2 och de första GTi:erna kom öppnades nya världar. Nu får man en annan storlek på navigatorn.
Helt övertygad om att du inte behöver oroa dig för det. Man hittar något att vara exalterad över.

jag funderar vidare på mina vinterkörningar. Är traction boards ett alternativ när man kört fast i snö? Ser ju coolt ut u alla fall!

Ai-bild

Bilagor

• 1771954877673.webp
    1771954877673.webp
    188 KB · Besök: 78
jag funderar vidare på mina vinterkörningar. Är traction boards ett alternativ när man kört fast i snö? Ser ju coolt ut u alla fall!

Ai-bild
Coolaste OpelKian jag sett. Killgissar att de funkar för att ta sig ur en fastkörning. Men otympliga och vääldigt jobbigt att köra 500 m med... Så de är väl mer för riktig terrängkörning?

Coolaste OpelKian jag sett. Killgissar att de funkar för att ta sig ur en fastkörning. Men otympliga och vääldigt jobbigt att köra 500 m med... Så de är väl mer för riktig terrängkörning?
Ja, det jag behöver dem till är att komma loss vid start i backe - komma ur de ishala gropar som bildas. Kanske får köpa något billigt och testa.

Ja, den har lite Kia ceed (som jag promptade) men ändå lite fel.

Värsta tokeriet en åkare kompis till min storebror hade nya bilar och garantier var utformade effter tid månader inte miltal så de gjorde nonstop körde dygnet runt med förarbyten när bilen effter service månader kom in på service tittade mekanikern på mätaren och utbrister hur i helskotta har ni hunnit så många mil blev ändring på garantin till mil på bilmärket efter det😇

Senast ändrad:
Hattifnatt som tankar el.
Vilka fräcka jävla arslen det finns alltså, sportlovsfirare fr storstan såklart. Har tänkt lite hemma hos föräldrarna där det finns ett trefasuttag på en stolpe en bit fr bebyggelse men nära vägen, om man måste göra nåt åt det. Men som tur är är det gamla typen av handske och inte alltför turisttätt.

Vilka fräcka jävla arslen det finns alltså, sportlovsfirare fr storstan såklart. Har tänkt lite hemma hos föräldrarna där det finns ett trefasuttag på en stolpe en bit fr bebyggelse men nära vägen, om man måste göra nåt åt det. Men som tur är är det gamla typen av handske och inte alltför turisttätt.
Sätt ett hänglås på handsken!
Kan inte vara helt vanligt med att folk kör in på ens fastighet och tjuvtankar. Hoppas inte det i alla fall.
Där det är väldigt turisttätt och ont om publika laddare ligger väl förstås i riskzon om någon börjar bli desperat när det kommer till nivån i elbilsbatteriet.

Rätt få som har portabel trefasladdare dock. Men jag har en, flera år sen den användes däremot, finns ju riktiga laddboxar överallt numera.

Är det gamla typen av uttag så är det en rätt bra försäkring mot att nån ska tjuva el tror jag. I artikeln verkar det ju vara nån som "lånat" en laddbox helt enkelt.

Jag har en portabel trefas i bilen plus adaptrar till schucko och sån där camping- och bryggkontakt. Men så har jag den mest när jag laddar på landet, men haft glädje av den några gånger "ute" också.

Rätt få som har portabel trefasladdare dock. Men jag har en, flera år sen den användes däremot, finns ju riktiga laddboxar överallt numera.

Är det gamla typen av uttag så är det en rätt bra försäkring mot att nån ska tjuva el tror jag. I artikeln verkar det ju vara nån som "lånat" en laddbox helt enkelt.
Vad gör "laddboxen" egentligen? Varför behövs det nåt annat än bara en kabel? Känns ju en aning redundant när man redan åker omkring i en låda full med elektronik, eller?

Alltså; varför kan man inte bara koppla in en enfas- eller trefaskabel i vilket eluttag som helst med rätt adapter till bilens "jack"? :unsure:

Vad gör "laddboxen" egentligen? Varför behövs det nåt annat än bara en kabel? Känns ju en aning redundant när man redan åker omkring i en låda full med elektronik, eller?

Alltså; varför kan man inte bara koppla in en enfas- eller trefaskabel i vilket eluttag som helst med rätt adapter till bilens "jack"? :unsure:

Ja, det är åtminstone delvis ett avancerat "vägguttag" som har vissa funktioner som även finns i de flesta bilar. Tex timer och minska laddström.
Boxen har lastbalansering, om man även har en mätare i elcentralen för det, och en egen elmätare för att kunna se hur mycket man har laddat.

Sen har själva kontakten "typ 2" några pins för kommunikation med boxen, samt kanske viktigast, några pins som gör att strömmen bryts i boxen när man drar ut den ur bilen.
Sen är ju hela kontakten i bilen kombinerad med likströmsdelarna (CCS) också.

Snyggaste lösningen tycker jag dock att Teslas egen kontakt i USA är, där är ledarna för hemmaladdning och snabbladdning är samma sen styrs det i bilen hur de används, så det blir en mindre kontakt. Dock skulle den behövas i en EU-variant med tre ledare eftersom trefas är jättevanligt här. I USA verkar det vara vanligast med två faser i vanliga villor.

Jag kom hem från sportlovet också helt utan drama. Startade med strax under 90% och puttade i vad som hanns med när vi köpte mat att äta i bilen på den laddare som råkade finnas, under tiden vi väntade på maten så blev det toabesök också. Det var 6 laddplatser och bara vi där, när vi åkte var det en till som stod och laddade.

Om man skulle ha optimerat skulle man ha laddat klart senare då det var ganska mycket kvar i batterierna, men laddaren stod ändå där så jag stoppade i sladden. När vi åkte hade vi (upptäckte jag) enligt navigatorn tillräckligt för att komma hem med -1% i batteriet. Trots takboxen landade vi med 5% kvar hemma, det var låååångsam sportlovstrafik fram till Enköping och motorvägen.

Superchargern 3 mil hemifrån är rätt trevlig faktiskt, den gör att man vågar chansa på att klara sig hem och om det inte går vägen kan man göra ett pitstop som går fortare än att tanka bilen så kommer man fram!

Senast ändrad:
Same same but different. vi har krympt bilarna och V90 och Ex40 har blivit V60 och Ex30. Vi får väl se hur det här funkar.

V60n verkar funka bra nu efter två inledande verkstadsbesök där stolsvärmen byttes i två stolar, stora skärmen byttes, bromsarna fram byttes och någon värmepump/värmeaggregat eller liknande byttes... Helt rimlig service på en lätt begagnad bil som gått 2000 mil... 🫣

Ex30n har en återkallelse på främre stolarna pga underdimensionerat ryggstöd, men lite oklart om vi omfattas av det eller inte.

1000049563.webp

V60n verkar funka bra nu efter två inledande verkstadsbesök där stolsvärmen byttes i två stolar, stora skärmen byttes, bromsarna fram byttes och någon värmepump/värmeaggregat eller liknande byttes... Helt rimlig service på en lätt begagnad bil som gått 2000 mil... 🫣
Ja en sådär 6-700 mil var väl vad jag snittade mellan verkstadsbesöken för min V60, oräknat service då. Så det är väl bra om du samlat ihop flera 🤣

Same same but different. vi har krympt bilarna och V90 och Ex40 har blivit V60 och Ex30. Vi får väl se hur det här funkar.

Ex30n har en återkallelse på främre stolarna pga underdimensionerat ryggstöd, men lite oklart om vi omfattas av det eller inte.

Visa bilaga 817687
Som tidigare Volvo-anställd och -fantast finner jag detta oerhört beklagligt. Som BMW-ägare sedan 5 år tillbaka saknar jag empati för bristande kvalitet hos övriga fabrikat. Köp BMW nästa gång. :-)

Med frugans EX40 var det ständigt något som krånglade - inte som en nagel i ögat men väl en ögonfrans. Irriterande oavsett. Vi var lättade när leasing avslutades efter 24 månader.

Bortsett från ett inledande fabrikationsfel (defekt dragkrok) på V90n och ett återkommande problem med framrutan på XC40n så var det ändå tre problemfria år och nästan 8000 mil. Så måste säga att vi blev lite besvikna när ägandet av V60n inleddes så här. Även om det inte kostat oss något mer än krånglet att åka till verlstaden så stör det ju och innebär en förtroendeskada.

Som tidigare Volvo-anställd och -fantast finner jag detta oerhört beklagligt. Som BMW-ägare sedan 5 år tillbaka saknar jag empati för bristande kvalitet hos övriga fabrikat. Köp BMW nästa gång. :-)

Med frugans EX40 var det ständigt något som krånglade - inte som en nagel i ögat men väl en ögonfrans. Irriterande oavsett. Vi var lättade när leasing avslutades efter 24 månader.
Finns en BMW motor där kamkedja sträckning den är en se upp i motor utförande bytts den i tid skall den fungerar bra.
Fanns en nyligen tysk publicerad verkstad anslys på bilmotorer att se upp med var 10 olika modeller fabrikat.

Vår v90 gick ju 4000 mil problemfritt. Så det känns lite lotteri...
Inte ens en knarrande framvagn? Det är väl iofs inget fel längre, när det blev för dyrt klassade Volvo om det till produktegenskap.
Edit: läckage i framrutan på XC40 antar jag? Att det regnar in kommer nog snart också bli en "produktegenakap".

Senast ändrad:
Inte ens en knarrande framvagn? Det är väl iofs inget fel längre, när det blev för dyrt klassade Volvo om det till produktegenskap.
Edit: läckage i framrutan på XC40 antar jag? Att det regnar in kommer nog snart också bli en "produktegenakap".
På temat så hade svärföräldrarna en Renault Laguna (där kan vi snacka skräpkvalitet). Ett av alla fel den hade var ett läckande tak, det droppade ner på förarsätet endast. Eftersom svärmor var den enda som körde bilen så klassade hon om den egenskapen till ”produktegenskap” ungefär som du beskriver att Volvo gjort. Det blev mycket enklare för henne att lägga dit en plastpåse på stolen innan hon körde än att förklara för svärfar och sen behöva boka tid på verkstad och hålla på…

BMW har väl precis återkallat en massa bilar så frågan är om de är (särskilt mycket) bättre. 🤷 Med det sagt är jag rätt sugen på en ix3 när det är dags att byta ut id7-an om två år.

BMW har väl precis återkallat en massa bilar så frågan är om de är (särskilt mycket) bättre. 🤷 Med det sagt är jag rätt sugen på en ix3 när det är dags att byta ut id7-an om två år.
Nu vet jag att BMW också haft sina problem på senare år, och inte alltid skött dem snyggt. Men baserat på min personliga erfarenhet är de som natt och dag. Det enda fel jag sammanlagt hade på mina två BMWs tog de hand om långt efter garantitiden och jag hade lånebil under tiden. Inget snack alls.
Medan Volvo (eller Bilia kanske) "råkade" fakturera lånebilen flera gånger även under garantitiden, en lånebil som dessutom var en Renault Clio. Och när jag skulle lämna in Volvon 2-3 månader efter garantitiden, för ett fel som reparerats flera gånger under garantitiden med dåligt resultat, fick jag svaret att nu är det inte garanti längre. Men jag fick dem på bättre tankar.

På temat så hade svärföräldrarna en Renault Laguna (där kan vi snacka skräpkvalitet). Ett av alla fel den hade var ett läckande tak, det droppade ner på förarsätet endast. Eftersom svärmor var den enda som körde bilen så klassade hon om den egenskapen till ”produktegenskap” ungefär som du beskriver att Volvo gjort. Det blev mycket enklare för henne att lägga dit en plastpåse på stolen innan hon körde än att förklara för svärfar och sen behöva boka tid på verkstad och hålla på…
På något sätt har jag lättare att förstå en läckande Renault än en läckande Volvo. Kan bero på att jag spenderar så mycket tid i Göteborg.

Eller fukt i elektroniken... (Bara killgissar baserat på att jag vet flera xc40/ex40 med läckageproblem)
Ja, som konstruktör baxnade jag ju lite av lösningen där man har det tätt men inte fönster-fyllt-med-argon-tätt. Så det blir kondens men ingen kupévärme/fläkt kan komma åt utrymmet. Hade väl varit bättre att ha det ventilerat istället...

Ja, som konstruktör baxnade jag ju lite av lösningen där man har det tätt men inte fönster-fyllt-med-argon-tätt. Så det blir kondens men ingen kupévärme/fläkt kan komma åt utrymmet. Hade väl varit bättre att ha det ventilerat istället...
I din V60 har man i andra ändan av bilen dyr elektronik längst ner i bakluckan i ett uppenbarligen odränerat utrymme. Vad som händer vid läckage är lätt att räkna ut. Och dyrt att åtgärda. Antar att det var samma konstruktör😁.

Jag fick brev från BMW i Tyskland i september att startmotor kunde börja brinna varför jag skulle kontakta min återförsäljare för att få en ny monterad. Men min återförsäljare fick in delarna för detta först i januari. Ingen big deal, bytet gick på 35 minuter. Jag han knappt sätta mig ner och njuta av frukostmackan de bjöd på förrän de ropade upp mig.

Det är klasskillnad på grejerna. Och servicen.

Jag fick brev från BMW i Tyskland i september att startmotor kunde börja brinna varför jag skulle kontakta min återförsäljare för att få en ny monterad. Men min återförsäljare fick in delarna för detta först i januari. Ingen big deal, bytet gick på 35 minuter. Jag han knappt sätta mig ner och njuta av frukostmackan de bjöd på förrän de ropade upp mig.

Det är klasskillnad på grejerna. Och servicen.
Bilia bjöd mig på mååånga frukostar om jag valde att vänta. Så den delen är inte unik. Fast inte bara macka då.

Hos Tesla får man wasa-knäcke, såna där färdiga i förpackning, och automatkaffe. Fast enda gången jag anlitat dem med Y:n så kom de hem, då var det inte reparation utan montering av dragkroken. 3:an fick nytt glastak, då hann jag äta en knäcke.

Tillbaka
Topp