[OT] Den stora vinterjacketråden

Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Den absoluta majoriteten av innerstans
> expeditionsparkabärare (present company excluded
> ;) har inte tänkt igenom sitt klädbehov
> överhuvudtaget. De har vad modet dikterar att de
> skall ha. Ungefär som en SUV.

Om behovet är att man inte vill frysa när man går mellan NK och Åhlens är en expeditionsparkan mycket ändamålsenlig. Snabbt och enkelt att klä av och på...

Om jag ska vara ute en hel dag tar jag på lite sköna underställ och en tunn skaljacka. Om jag ska in till stan tar jag expeditionsparkan. Oilka jackor för olika behov.

I fjol klev jag in på en North Face Triclimate Parka. Lång skaljacka i funktionsmaterial som sitter ihop med en löstagbar midjekort bubbelgås. Tre jackor i en med andra ord. Använder den ihopsatt under riktigt kalla dagar, eller när jag bara vill gå ner till affärn och köpa mjölk med endast T-shirt under jackan. Skaljackan löst använder jag som snowboardjacka, och bubbelgåsen funkar fint som lite smidigare vinterjacka ner till minus 10-15 grader. Toknöjd!

Köpte large, men hade nog kunnat klämma in mig i en medium som säkert hade suttit lite snyggare, prioriterade dock rörelsefrihet denna gång. Skaljackan blir ju onekligen rätt baggy när man kör den ensam, men mina snowboardbrallor är också rätt feta så det funkar.

Appel skrev:
> Om behovet är att man inte vill frysa när man
> går mellan NK och Åhlens är en
> expeditionsparkan mycket ändamålsenlig.

Hahaha! Jag vet inte om du var ironisk eller nåt, men om inte så lyckas du verkligen spä på fördomarna. Vilken polarexpedition! Och NK som exempel! :D

Men Stockholm har blivit kallt...

Frågan är vad som är värre, modet eller stilpoliserna på happy? Samma grundläggande princip om du frågar mig. Oavsett irriterar ju alla stilar alltid någon och för min egen del så är jag hellre varm än kall när det händer :)

Känns som denna börjar bli aktuell nu när det närmare sig vinteråret..

Är ute efter en skön jacka som man kan ha till o från jobbet och som vanlig fritidsjacka när det är kallt o jäkligt. dvs under nollan på vintern.

Vad rekommenderas?

JockeS skrev:
> Känns som denna börjar bli aktuell nu när det
> närmare sig vinteråret..
>
> Är ute efter en skön jacka som man kan ha till o
> från jobbet och som vanlig fritidsjacka när det
> är kallt o jäkligt. dvs under nollan på
> vintern.
>
> Vad rekommenderas?

Jag fick på expeditionsparkasen från TNF och hade en smått fantastisk vinter med den. Alltid varmt och skönt, lätt och med smidiga fickor mm. Hög raggningsfaktor på den också, frusna flickor lånar gärna varma jackor :-)
Har inte kollat riktigt än vad som kommit i år men förra året var det ju många som gått från dunfyllning till syntetfyllning (för att värna om djuren - yeah right) med resultatet att många tidigare varma jackor fick platt, tråkig och inte särskilt varm syntetstoppning. Sambon var inne på en Sail Racingjacka men lämnade snabbt tillbaka den när hon insåg att syntetstoppning inte levererade i -15.

Att syntet inte skulle kunna leverera när det är kallt stämmer inte, har en kompis som har jobbat uppe på Svalbard utan att behöva använda sig av något annat än syntetstoppning i de kläder som han använde där. Att det däremot går att tillverka usla kläder oavsett material är väl knappast en överraskning.

fredrikw skrev:
> Att syntet inte skulle kunna leverera när det är
> kallt stämmer inte, har en kompis som har jobbat
> uppe på Svalbard utan att behöva använda sig av
> något annat än syntetstoppning i de kläder som
> han använde där.

Självklart går det säkert alldeles utmärkt att också göra varma kläder av syntet Dock kändes det som i de flesta fallen som att tillverkarna passade på att göra en "billigare" jacka som de sedan kunde motivera med att den egentligen är en förbättring då den nyttjar politiskt korrekt syntet.
Det märktes ganska tydligt hos flera "kända" tillverkare att man gjort tillverkningen billigare genom andra yttermaterial, ändrade sömmar och mindre stoppning mm.
Marknadsföring i ett nötskal, hur tar vi mer betalt samtidigt som vi pressar tillverkningskostnaden.

Jo, att det finns skräpjackor med syntetfoder råder det ju inget tvivel om. Jag reagerade bara på att du verkade dissa syntet som material rent generellt, både för att det "inte levererade i -15" och för att det tydligen verkar vara oerhört provocerande att man tänker lite på de stackars djur som får sätta livet till för att du ska slippa frysa på väg till tunnelbanan.

jag köpte en gigantisk haglöfsdunjacka på gymnasiet. Den har jag fortfarande kvar och använder ett par dar varannan vinter. Till de få dagar då det verkligen är -30 är den överlägsen. Speciellt när man har smoking och skall stå och titta på fyrverkerier en timma. Eftersom livslängden verkar vara över 20 år med mitt slitage så var det ändå en vettig investering.

Jag provade dock att cykla i den en gång (skulle 3 km till en fest, -30), men blev ångkokt på runt kilometern. Inget windstopper i vägen i den jackan till trots.

I övrigt är det där med rätt skalkläder för stadsbruk en väldigt intressant fråga. Man håller ju värmen på ett helt annat sätt om man är ute i naturen flera dagar i sträck och kläder slits på väldigt märkliga sätt när man använder demi stan (rulltrappor etc). Jag har inte sett någon leverera en vettig vinterjacka för stadsbruk (som inte är en kostymrock, också fel) än så man är ju fast i expeditionsjackefacket oavsett vad man skall ha dem till.

Tillbaka
Topp