glitch
Aktiv medlem
[OT] Den stora vinterjacketråden
Det är dags för ny vinterjacka eftersom det verkar vilja bli riktig vinter i år igen. Min gåsjacka som jag köpte 97' på gymnasiet sjunger verkligen på sista versen nu efter lång och trogen tjänst.
Således är jag alltså på jakt efter en riktigt varm och gosig jacka som man kan stå i minus 20 med med bara en t-shirt under och ändå garven läppen av sig.
Då jag bor i kungliga hufvudstaden så är det naturligtvis inte alltid smällkallt utan slaskdagar är även ett återkommande inslag i vardagen varför den bör funka hyggligt även då det får för sig att regna horizontellt runt nollan så den bör klara en del regn.
Ett absolut krav är någon form av extra mudd runt handlederna som dessutom täcks av ytterdelen av jackan samt att den givetvis ska vara längre än midjelång men kanske inte behöver vara superlång?
Mina kandidater hittills (beror lite på också att syrran ska till staterna snart och kan köpa med sig då):
TNF Vostock jacket
+Lång
+vattentät med tejpade sömmar
+ Bra fickor mm.
- saknar snölås i midjan och begränsade möjligheter att dra åt, så det blåser fortfarande in under
- Klumpigare än de andra jackorna
- Kändes som det var ganska lite stoppning, inte så varm?
TNF Men’s Polar Jacket
+Snygg och praktiska fickor på utsidan
+ Verkar lagom varm inte överdriven som Himalayan
- Går strax över rumpan men ändå ganska kort
- Tveksam regntålighet?
- Har inget windstopper membran
TNF Himalayan Parka
+verkar löjligt varm
+toksköna muddar med tumöglor
+Windstoppermembran
+ lätt och packbar
- Tveksam regntålighet?
- För varm 90% av tiden?
Har ratat ett par andra jackor redan:
Sail Racing Glacier Bay – för lite fyllning
Mountain Works – tycker inte de är så särskilt snygga
Canada Goose – Det blir ingen goose den här gången
Så låt höra nu, vad håller er varmt i år och viktigast av allt, vad ska jag köpa?
Således är jag alltså på jakt efter en riktigt varm och gosig jacka som man kan stå i minus 20 med med bara en t-shirt under och ändå garven läppen av sig.
Då jag bor i kungliga hufvudstaden så är det naturligtvis inte alltid smällkallt utan slaskdagar är även ett återkommande inslag i vardagen varför den bör funka hyggligt även då det får för sig att regna horizontellt runt nollan så den bör klara en del regn.
Ett absolut krav är någon form av extra mudd runt handlederna som dessutom täcks av ytterdelen av jackan samt att den givetvis ska vara längre än midjelång men kanske inte behöver vara superlång?
Mina kandidater hittills (beror lite på också att syrran ska till staterna snart och kan köpa med sig då):
TNF Vostock jacket
+Lång
+vattentät med tejpade sömmar
+ Bra fickor mm.
- saknar snölås i midjan och begränsade möjligheter att dra åt, så det blåser fortfarande in under
- Klumpigare än de andra jackorna
- Kändes som det var ganska lite stoppning, inte så varm?
TNF Men’s Polar Jacket
+Snygg och praktiska fickor på utsidan
+ Verkar lagom varm inte överdriven som Himalayan
- Tveksam regntålighet?
- Har inget windstopper membran
TNF Himalayan Parka
+verkar löjligt varm
+toksköna muddar med tumöglor
+Windstoppermembran
+ lätt och packbar
- Tveksam regntålighet?
- För varm 90% av tiden?
Har ratat ett par andra jackor redan:
Sail Racing Glacier Bay – för lite fyllning
Mountain Works – tycker inte de är så särskilt snygga
Canada Goose – Det blir ingen goose den här gången
Så låt höra nu, vad håller er varmt i år och viktigast av allt, vad ska jag köpa?