[OT] Den stora vinterjacketråden

glitch

Aktiv medlem
Det är dags för ny vinterjacka eftersom det verkar vilja bli riktig vinter i år igen. Min gåsjacka som jag köpte 97' på gymnasiet sjunger verkligen på sista versen nu efter lång och trogen tjänst.
Således är jag alltså på jakt efter en riktigt varm och gosig jacka som man kan stå i minus 20 med med bara en t-shirt under och ändå garven läppen av sig.

Då jag bor i kungliga hufvudstaden så är det naturligtvis inte alltid smällkallt utan slaskdagar är även ett återkommande inslag i vardagen varför den bör funka hyggligt även då det får för sig att regna horizontellt runt nollan så den bör klara en del regn.

Ett absolut krav är någon form av extra mudd runt handlederna som dessutom täcks av ytterdelen av jackan samt att den givetvis ska vara längre än midjelång men kanske inte behöver vara superlång?

Mina kandidater hittills (beror lite på också att syrran ska till staterna snart och kan köpa med sig då):

vostock.jpg ht=500

TNF Vostock jacket
+Lång
+vattentät med tejpade sömmar
+ Bra fickor mm.
- saknar snölås i midjan och begränsade möjligheter att dra åt, så det blåser fortfarande in under
- Klumpigare än de andra jackorna
- Kändes som det var ganska lite stoppning, inte så varm?

polar.jpg ht=482

TNF Men’s Polar Jacket
+Snygg och praktiska fickor på utsidan
+ Verkar lagom varm inte överdriven som Himalayan
- Går strax över rumpan men ändå ganska kort
- Tveksam regntålighet?
- Har inget windstopper membran

himalayan.jpg ht=300

TNF Himalayan Parka
+verkar löjligt varm
+toksköna muddar med tumöglor
+Windstoppermembran
+ lätt och packbar
- Går strax över rumpan men ändå ganska kort
- Tveksam regntålighet?
- För varm 90% av tiden?

Har ratat ett par andra jackor redan:
Sail Racing Glacier Bay – för lite fyllning
Mountain Works – tycker inte de är så särskilt snygga
Canada Goose – Det blir ingen goose den här gången

Så låt höra nu, vad håller er varmt i år och viktigast av allt, vad ska jag köpa?

Coolt!! Jag visste inte att du ska på Himalaya-expedition!!??
Är det K2 eller Everest?

Tunn skaljacka + fleece + underställ = The shit!

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> glitch skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > - Tveksam regntålighet?
>
> Snöar det inte om det är kallt?

Jo när det är smällkallt. Men när det blåser 39 m/s och är typ -2 så tenderar brukar det vara rätt onajs med snöblandat regn också.

Luke skrev:
> Coolt!! Jag visste inte att du ska på
> Himalaya-expedition!!??
> Är det K2 eller Everest?
>
> Tunn skaljacka + fleece + underställ = The shit!

Jag hatar lager, därav att jag vill ha en jacka som jag kan ha en teesha under och ändå vara varm och go. Dessutom kör jag franskt och vill gärna vara förberedd när bilen stannar mitt ute i obygden :-)

http://marmot.com/products/8000m_parka
1310_001.jpg

Jag har en sån och den är så j-vla varm att jag inte kan använda den om det är varmare än -20, inte ens med bara t-shirt under. Jag har kanske kunnat/velat använda den 2 dagar/år de år jag haft den. Ett av de mest onödiga inköp jag nånsin gjort, alla kategorier.

glitch skrev:
> Luke skrev:
> -----
> > Coolt!! Jag visste inte att du ska på
> > Himalaya-expedition!!??
> > Är det K2 eller Everest?
> >
> > Tunn skaljacka + fleece + underställ = The
> shit!
>
> Jag hatar lager, därav att jag vill ha en jacka
> som jag kan ha en teesha under och ändå vara
> varm och go. Dessutom kör jag franskt och vill
> gärna vara förberedd när bilen stannar mitt ute
> i obygden :-)

Aha!
Jag har oxå kört franskt större delen av livet, är numera tillfälligt botad.

Jag minns att det var en bra vinterbil "-det är ju så bra med en bil där man inte måste klä av sig alla varma kläder på vintern..."

Annars tycker jag att sovsäck är bättre än dunjacka när man skall vara utomhus och inte röra på sig.
Funkar även i baksätet på en Cittra (egen erfarenhet).
Skaffar du en med hellångt blixtlås så kan du säkert använda den i framsätet oxå.

heklamama skrev:
> Jag minns att det var en bra vinterbil "-det är
> ju så bra med en bil där man inte måste klä av
> sig alla varma kläder på vintern..."
>

Jepp, p-radarsensorerna visade sig också vara genialiskt placerade, det blir is på direkt. Inget störigt alls i kökörning när bilen konstant piper. Sen hängde sig tutan häromdagen men några välriktade karate chops gjorde susen.

Har kollat Didriksonjackan och nästan köpt den men sen gillade inte syntetstoppningsgrejen. Det finns ju en anledning till varför inte gässen gör med syntet ;)
Tensonjackan är för tunn för min smak (och för glansig).

MickeS skrev:
har kanske
> kunnat/velat använda den 2 dagar/år de år jag
> haft den. Ett av de mest onödiga inköp jag
> nånsin gjort, alla kategorier.

Men hur kändes längden dessa två gånger? Hade du velat ha en längre eller var du glad över att svettningarna begränsades till överkroppen :-)

glitch skrev:
> Således är jag alltså på jakt efter en riktigt
> varm och gosig jacka som man kan stå i minus 20
> med med bara en t-shirt under och ändå garven
> läppen av sig.

och

> Då jag bor i kungliga hufvudstaden så är det
> naturligtvis inte alltid smällkallt utan
> slaskdagar är även ett återkommande inslag i
> vardagen varför den bör funka hyggligt även då
> det får för sig att regna horizontellt runt
> nollan så den bör klara en del regn.

Ledsen att säga det, men det här är två olika jackor.

Oskar skrev:
> glitch skrev:
> -----
> > Således är jag alltså på jakt efter en
> riktigt
> > varm och gosig jacka som man kan stå i minus
> 20
> > med med bara en t-shirt under och ändå garven
> > läppen av sig.
>
> och
>
> > Då jag bor i kungliga hufvudstaden så är det
> > naturligtvis inte alltid smällkallt utan
> > slaskdagar är även ett återkommande inslag i
> > vardagen varför den bör funka hyggligt även
> då
> > det får för sig att regna horizontellt runt
> > nollan så den bör klara en del regn.
>
>
> Ledsen att säga det, men det här är två olika
> jackor.

Håller med.

glitch skrev:
> Men hur kändes längden dessa två gånger? Hade du velat ha en längre eller var du glad över att
> svettningarna begränsades till överkroppen :-)
Den går ned över rumpan/låren (har för mig att längden bak räcker så man kan sitta på den om man vill) Sittfika i snön i -35 är inga problem.
Nedre fickorna är så stora att man får ned 1-literstermosar i dem med utrymme över - och det syns ingenting utanpå att man har nånting i dem. Dunloftet är nästan decimetertjockt, att köra bil i den är ett äventyr då den är så tjock och pösig. Om man tar sig in bakom ratten vill säga =D
Huvan är stor, tjock, varm och bekväm - 'liten' stormvinddunkant och går att dra ihop så bara ögonen syns.
Min är röd/svart och då min sambo lånar den (hon har smala ben) ser hon ut som en uppburrad domherre i den=D

Oskar skrev:
> Ledsen att säga det, men det här är två olika
> jackor.

Självklart har jag inga förväntningar på att jackan ska stå emot 2 timmars regn. Men det är gott om det finns någon form av regnmotstånd. Min gamla gås var t.ex. kanon de första åren då den teflonbehandlats, då pärlade dropparna av, men sen efter några år blev den ju genomfuktig rätt snabbt speciellt kring axlarna.
Användningsområdet ska vara från 0 C och gradare. Har regnjacka, softshell och tunnare dunjacka så det ska vara en riktig vinterjacka som sagt var.

Men t.ex. TNF Polar jackan som inte har windstoppermembran, hur kommer en sån kännas när det blåser på ordentligt i minus 10? Tanken på att det skulle blåsa rätt igenom känns ju mindre nice även jag inte tror att det kommer göra det.

glitch skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > Ledsen att säga det, men det här är två
> olika
> > jackor.
>
> Självklart har jag inga förväntningar på att
> jackan ska stå emot 2 timmars regn. Men det är
> gott om det finns någon form av regnmotstånd.
> Min gamla gås var t.ex. kanon de första åren
> då den teflonbehandlats, då pärlade dropparna
> av, men sen efter några år blev den ju
> genomfuktig rätt snabbt speciellt kring axlarna.

Dunjackor skall inte användas vid fuktig väderlek, eftersom det förstör dunet. Då använder man istället en jacka med t.ex. primaloft-stoppning. Ett "vattentätt" membran är en egentligen ingen bra kompromiss, eftersom det andas för dåligt - vilket kan få till följd att din egen kroppskondens inte ventileras ut i tillräcklig omfattning utan gör dunet fuktigt.

> Men t.ex. TNF Polar jackan som inte har
> windstoppermembran, hur kommer en sån kännas
> när det blåser på ordentligt i minus 10? Tanken
> på att det skulle blåsa rätt igenom känns ju
> mindre nice även jag inte tror att det kommer
> göra det.

Det krävs inget membran för att göra jackan vindtät - det räcker med ett tätvävt nylontyg. Det är dessutom det optimala valet för ett dunplagg, eftersom det andas maximalt bra men ändå är vindtätt och håller dunet på rätt sida. :-)

Dun plus regn funkar inte. Fattar inte hypen med alla dunjackor nuförtiden när man bor i ett land där det regnar en del på vintern (här i Gbg i alla fall). Syntetfyllning funkar bättre i regn men även den blir blöt. Finns lösningar dock: http://www.klattermusen.se/produkt....x&produktGrupp=Varmande&produktKategori=Jacka

Regntät OCH varm. Mycket varm, så varm att du kommer få värmeslag så fort du rör dig det minsta. Fast det gör vi ju inte så mycket här på happy. Rätt billig också...

glitch skrev:
> Har kollat Didriksonjackan och nästan köpt den
> men sen gillade inte syntetstoppningsgrejen. Det
> finns ju en anledning till varför inte gässen
> gör med syntet ;)

I verkligheten, eller åtminstone när dunet är i jackan och inte på gässen längre, är det tvärtom.
Dun är nämligen (mer eller mindre) fuktkänsligt, det är (bla) därför dunsovsäck i båten är en mindre bra ide'.
Samma sak med en typisk Sthlmsvinter, åtminstone så länge isen inte ligger och temperaturen är >-10 grader.

Därför håller jag med de andra i tråden som säger att du behöver (minst) två jackor.

En tunnare syntetstoppad för 90% av vinterdagarna i Sthlm och en fet dunjacka för de kvarvarande riktigt kalla dagarna.
Jag skaffade en riktigt stor och tjock 'parka' för >5 år sedan, den har inte blivit mkt använd, men varje gång jag gör det är jag lika glad för att jag skaffade den.
(Dessutom behöver du tydligen sovsäck, filt och tjock mössa att ha i bilen!)

/Håkan

HåkanC skrev:

> Därför håller jag med de andra i tråden som
> säger att du behöver (minst) två jackor.
>
> En tunnare syntetstoppad för 90% av vinterdagarna
> i Sthlm och en fet dunjacka för de kvarvarande
> riktigt kalla dagarna.
> Jag skaffade en riktigt stor och tjock 'parka'
> för >5 år sedan, den har inte blivit mkt
> använd, men varje gång jag gör det är jag lika
> glad för att jag skaffade den.
> (Dessutom behöver du tydligen sovsäck, filt och
> tjock mössa att ha i bilen!)
>
>
>
> /Håkan

Toppen!
När du sedan får stopp på franskbilen i obygden så fixar du bivack i baksätet med sovsäck filt mössa och dubbla jackor!

bjork52 skrev:
> Annars finns ju alltid TNF's McMurdo
> http://se.thenorthface.com/tnf-se-en/men/jackets-v
> ests/men-s-mcmurdo-parka.html

Det jag inte gillade med McMurdo är att den är rätt så tung. Samma sak med Goosen, skön och praktisk men tung och klumpig. Gillar tanken med t.ex. Himalayan parkan att man kan rulla ihop den i medföljande säck så blir den rätt så liten.

Klättermusen hade ju grym spec, såg riktig bra ut men tyvärr tycker jag att deras kläder är rätt så fula. När det blir så pass dyrt får ju grejerna gärna vara snygga också.

När jag köpte min paclite skaljacka så köpte jag en med ganska vida ärmar, och nu på vintern är det väldigt tacksamt för jag kan ha på min simpla primaloftfodrade jacka med huva från TNF, det blir både varmare, mindre drag, mer vind/vattentätt och bättre huva än bara primaloftjackan som annars är mysig om det bara är kallt..

Superskönt, cyklade i kombinationen i -10 till systemet igår för att bunkra inför jul :)

Samtidigt som jag kan ta min Houdini Powerhoudi om det inte är så överdrivet kallt, eller powerhoudi+primaloft+paclite om jag vill svettas oavsett hur kallt det är..

+ för att det är snyggt också! Iaf så länge inte man har alldeles för tight skaljacka..

Edit:
Jag har även en TNF McMurdo parka jag fick begagnad, men använder den inte, har inget behov..
Men det är klart, kylan här i Umeå är ju inte lika hemsk som den i Sthlm! ;)

Senast redigerad av en moderator:
glitch skrev:
> bjork52 skrev:
> -----
> > Annars finns ju alltid TNF's McMurdo
> >
> http://se.thenorthface.com/tnf-se-en/men/jackets-v
>
> > ests/men-s-mcmurdo-parka.html
>
>
> Det jag inte gillade med McMurdo är att den är
> rätt så tung. Samma sak med Goosen, skön och
> praktisk men tung och klumpig. Gillar tanken med
> t.ex. Himalayan parkan att man kan rulla ihop den
> i medföljande säck så blir den rätt så
> liten.
>
> Klättermusen hade ju grym spec, såg riktig bra
> ut men tyvärr tycker jag att deras kläder är
> rätt så fula. När det blir så pass dyrt får
> ju grejerna gärna vara snygga också.

Ok, själv så skulle jag prioritera ett lite kraftigare och slitstarkare (= tyngre/klumpigare) yttertyg framför låg vikt på en stadsjacka men du vet ju själv bäst vad du själv vill ha för egenskaper.

Som tidigare sagts - expeditionsjackor är bra till expeditioner - i synnerhet när man tältar. Själv tycker jag att lättare dunjacka under rejäl gore-texjacka är en bra kombo som har låg vikt och hög värmeförmåga. I Stockholm har jag aldrig förstått vitsen med stora dunjackor.

bifogar bild när dunjacka kan vara bra att ha - då var det kallt ;)

Bilagor

• trio_pastukhova.jpg
    trio_pastukhova.jpg
    74.7 KB · Besök: 76
Tycker täckjackor, dun eller syntet, är blanddet fulaste som finns. Ska man "bara" sprätta" omkring i stan eller så är en klassisk Duffel från glowerol (varm o go) eller en Norsk lusekofta med Engelsk vaxrock utanpå mot regnet.
Salve

Lillskeden skrev:
> Kan du förklara varför du vill ha en
> expeditionsjacka som rent ut sagt är usel till
> det du ska använda den till?

Du har ingen aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaning om hur kallt Stureplan är såhär års :)

bjorre skrev:
> Lillskeden skrev:
> -----
> > Kan du förklara varför du vill ha en
> > expeditionsjacka som rent ut sagt är usel till
> > det du ska använda den till?
>
> Du har ingen aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaning om hur kallt
> Stureplan är såhär års :)

Word!
Lillskeden har aldrig stått i kön till V!

Skämt åt sido så var min så kallade "expeditionsjacka" (Stureplansgås) bland det bästa plagg jag köpt. Jag är rätt så frusen och jag gillar inte att hålla på och korva på mig 7 lager kläder när det är kallt ute så alternativet med alla dessa olika skal och lager är inte intressant.
Gällande mitt användningsområde så är det rätt så brett och jag kan säga dig att efter du har gjort ett 90 minuters dyk i 3 gradigt vatten och är nedkyld intill benmärgen så är det rätt skönt att sätta på sig en expeditionsjacka för att få tillbaka värmen i kroppen inför nästa dyk.
Det är också ganska skönt att ha en expeditionsjacka på sig när man står i snön i 15 minus och trycker på en knapp i några timmar så skickar en vagn upp och ner ur den gruvan som du just har eller ska dyka i.

Jag tycker också det är rätt skönt att dra på mig min expeditionsjacka när jag ska kliva ur bilen för att pissa på väg till fjällen när det är 22 C i bilen och minus 20 ute. Då är jag måttligt sugen på att hålla på och trixa med sju lager.

Det är också rätt nice att gå på promenad ut till någon udde i Stockholm och sitta med en termos och bara begrunda. Även där smakar det fågel med en expeditionsparkas.
Nämnde jag att jag är frusen?

Föresten köpte jag en jacka efter jobbet. Det blev en expeditionsparkas och det ska bli jäkligt gött att mysa i den nu när jag ska till Thaikiosken och hämta middagen. :)

Många plus på Mountain Equipment - har en av deras lättare modeller men varit rejält sugen på deras häftigare varianter. Är det fortfarande HighSport och Ola som tar in dom?

En hyfsat varm/vattentålig jacka med en tjockare förstärkningsjacka under (som du knäpper i när det är riktigt kalla Stureplansvintrar), då? Då slipper du svettas i en onödigt varm expeditionsjacka huvuddelen av vintern. Visst får du ett "besvär" med att trä i förstärkningsjackan, men när de sitter ihop är det ju en jacka.

glitch skrev:
> Det är också rätt nice att gå på promenad ut
> till någon udde i Stockholm och sitta med en
> termos och bara begrunda. Även där smakar det
> fågel med en expeditionsparkas.
> Nämnde jag att jag är frusen?

Sen köper du Marmots tunna 800-fill dunjacka och har under när det är riktigt kallt. Tex när man ska plåta surf på Torö Stenstrand i en galen nordvind i mitten av december, då är jag glad av kombon McMurdo och Marmot:)

P

NAO kanske kräver dunjacka åt alla? (north atlantic oscillation)
Nu har vi negativ nordatlantisk oscillation, därav vargavintern.
Kanske blir de så hädanefter, har visst nåt men salthalten i Barents hav att göra, och kanske våra CO2 utsläpp...

Graj skrev:
> Myten om Stockholms dunjackor var med andra ord
> inte en myt...?

Grejjen är ju att man i Stox vill kunna smita in på något fik/restaurang/affär och då vill man ha urbana kläder under expeditionsstället. Ute i naturen kan man ju lassa på med några lager underställ och då funkar vilket skitskal som helst...

Fikasvettot skrev:
> Tänk så mycket plats det skulle bli på bussar,
> i tbanan och butiker om inte folk gick omkring med
> enorma parkas. :)

Tänk om t-bana och bussar fungerade som de skulle och inte bröt ihop vid första synen av en snöflinga. Då skulle inte folk behöva vara expeditionsklädda för att klara den dagliga pendlingen.

Den absoluta majoriteten av innerstans expeditionsparkabärare (present company excluded ;) har inte tänkt igenom sitt klädbehov överhuvudtaget. De har vad modet dikterar att de skall ha. Ungefär som en SUV.

glitch skrev:
> Tänk om människor fungerade som de skulle
> och inte bröt ihop vid första synen av en
> snöflinga. Då skulle de inte behöva vara
> expeditionsklädda för att klara den dagliga
> pendlingen.

+1

Tillbaka
Topp