[OT] Dessa nicknames?

Hjalmar

Medlem
[OT] Dessa nicknames?
Är det fler än jag som blir smått galen när man måste gissa sig till om man vet vad det är för folk man egentligen pratar med?

Jag tycker det är alldeles för många pseudonymer, alias och akas här och iofs på de flesta siter. Därav OT-stämpeln.

Herregud, man vet ju inte om det är landslagsåkare eller liggcyklister (no harm) man pratar med! Ett namn säger (ofta) mer än ett alias. Då i synnerhet när det är namn på personer man känner. Och de man inte känner lär man antagligen känna förr eller senare.

Vill alla vara anonyma, eller är meningen att man ska döpa om sig och bli kallad för sitt nick IRL?

/Hjalmar Bengtsson

[OT] Dessa nicknames?
Inspirerad av Singletrackblänkaren; är det inte tufft när man pratar vuxna människor emellan och kallar varandra för "Evil Genius", "marzocchimaster", "BruteHack", "Jayjay666" och "Hickhuxxxter"?

[OT] Dessa nicknames?
"Är det fler än jag som blir smått galen när man måste gissa sig till om man vet vad det är för folk man egentligen pratar med?"

Det blir litet lurigt i spåret faktiskt och jag tycker väl att det verkar vara ungefär varannan gång man hör folk kalla varandra för deras alias i stället för deras riktiga namn. (=David och jag träffade appropå detta en tjej på krogen som presenterade sig med sitt forumalias för säkerhets skull (tror det var ett hip-hop forum?) utifall vi hängde där...)

Kan tänka mig att det blir rätt weird på sådana där Spray-dates på Ålandsfärjor för den delen. Föreställ er scenariot: Ful blek finnig 40 årig datanörd möter insnöad flaskbottnad bibliotikarie 45+ - "Hej är det du som är Sexxy26? Det är jag som är LoveMazter." Måste vara som ur en scen i Ghostbusters ungefär.

Riktigt så illa är det inte i mountainbikespåret - vi slipper ju ragga på varandra med töntiga alias i alla fall.

[OT] Dessa nicknames?
=David Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är ju bara kidzen som har knasiga nicks här..

Öhh... Jaha? Skall jag känna mig stolt eller förnedrad?

[OT] Dessa nicknames?
Jo, jag håller med det blir lite opersonligt med alla dessa "konstiga" namn, försökte ändra mitt användarnamn men det verkar inte gå.
Om man skapar en ny användare så verkar det som om man inte kan använda samma mejl adress.
Är det någon som vet hur man gör för att ändra användarnamnet??

[OT] Dessa nicknames?
Kan väl hålla med om att spindelbenen inte direkt relaterar till Johan, men som sagt, jag e ju inte den enda Johan här. Har faktiskt tänkt, och skickat ett PM till en av administratörerna och kollat om det e mycket jobb att byta. Själv valde jag detta nick då jag kan ha samma login på de internettjänster jag har, känns lite jobbigt om man ska ho olika login om man nu har X antal login på olika ställen.

Tror inte att det är problem att byta, då blir jag den 11:e Johan här, hehehe!!

P.S, galen blir jag inte.

[OT] Dessa nicknames?
JOEN Skrev:
> Jo, jag håller med det blir lite opersonligt med
> alla dessa "konstiga" namn, försökte ändra mitt
> användarnamn men det verkar inte gå.
> Om man skapar en ny användare så verkar det som om
> man inte kan använda samma mejl adress.

Näe, det blir ju en hel ny profil, så dina gamla inlägg knyts till den andra

> Är det någon som vet hur man gör för att ändra
> användarnamnet??

Kontaktar forumansvarig kanske? ;~)

[OT] Dessa nicknames?
Jag har Bigmollo som hotmailadress och det är ett namn jag använt länge på nätet. I verkliga livet kallas jag för Mölle eller liknande, eller Johan förståss. Men jag hålle med om att det blir lite konstigt när man väl träffar nån från Happy, då använder man både alias och det riktiga namnet. Kan lätt bli lite snurrigt när man är andfådd och tömd på kolhydrater..
/johan

[OT] Dessa nicknames?
Alla alias hänger nog mest ihop med att det är enklast så, och inte några önskningar om namnbyten. 20 Matrin skulle bli rätt jobbigt ("Martin#12, vad är det för jävla kommunistsamhälle!? Är vi nummer nu!?"). Att aliasarna blir lite udda beror väl endel på att de ÄR udda personer (inget fel i det) men mest med dålig fantasi (inget fel på det heller).

Så, för er som undrar vad jag är för en person och hur jag cyklar: jag heter egentligen Mats. Nu vet ni allt om mig.

[OT] Dessa nicknames?
GEORGE: Well, Jerry, I been thinkin'. I've gotten as far as I can go with George Costanza.
JERRY: Is this the suicide talk or the nickname talk?
GEORGE: The nickname. George. What is that? It's nothing. It's got no snap, no zip. I need a nickname that makes people light up.
JERRY: You mean like...Liza!
GEORGE: But I was thinking...T-bone.
JERRY: But there's no "t" in your name. What about G-bone?
GEORGE: There's no G-bone.
JERRY: There's a g-spot.
GEORGE: That's a myth.

/Magnus

[OT] Dessa nicknames?
Hjalmar Skrev:
> Är det fler än jag som blir smått galen när man
> måste gissa sig till om man vet vad det är för
> folk man egentligen pratar med?
>

Hej Hjalmar. Mig har du träffat i verkligheten. Där heter jag Erik Waltersson och jag guidade dig och ett gäng spårvägare runt det då föreslagna NICK-spåret i ursvik i våras/början av sommaren...

> Jag tycker det är alldeles för många pseudonymer,
> alias och akas här och iofs på de flesta siter.
> Därav OT-stämpeln.
>
Jag kanske är konstig men jag ser inget riktigt problem...

> Herregud, man vet ju inte om det är landslagsåkare
> eller liggcyklister (no harm) man pratar med!

För mig spelar det inte så stor roll om man pratar med landslagsåkare eller liggcyklister här på happy..

> Ett
> namn säger (ofta) mer än ett alias. Då i synnerhet
> när det är namn på personer man känner. Och de man
> inte känner lär man antagligen känna förr eller
> senare.

Visst kan du ha rätt men som så många påpekat blir det lite konstigt med typ 27st Erik på ett och samma forum. Kan lätt bli missförstånd!

>
> Vill alla vara anonyma, eller är meningen att man
> ska döpa om sig och bli kallad för sitt nick IRL?
>
Endel vill nog vara anonyma, åtminstonde till en början. För mig var det mest ett alias jag har för vana att använda nästan överallt på nätet och inte så mycket för anonymiteten.

[OT] Dessa nicknames?
Jag har funderat på att byta till ett annat nickname, men har jag varit the_TnT sedan 1997 känns det lite knasigt att byta nu :)

Tycker inte det är så stora problem. Det är när man kommer ut på större happyträffar det blir problem, jag uppmanar folk att presentera sig med sina nick istället för namn ;)

Som sagt klart struligare med MickeS och Micke S. Mattias L och Mattias Lundqvist har varit lite förvirrande också, men nu har jag rett ut den soppan :)

[OT] Dessa nicknames?
Personligen känner jag de flesta jag cyklar med till (i bästa fall) förnamn. Om man sen råkar nämna detta förnamn för någon annan cyklist möts man bara av en tom blick. Om man däremot säger: "Ja men du vet han med förra årets Giant kolfiberram och cosmic carbon med gula däck" så klarnar det. Jasså han, ja han är himla trevlig, vi fikade två timmar en gång i vintras när det snöade som fan... Sjuk värld.

Själv heter jag sur-johan, fylle-johan eller långlopps-johan egentligen.

[OT] Dessa nicknames?
the_TnT Skrev:
> Du är ju en Homer nu, i dubbel bemärkelse :-D

=)

Näe, har ändrat profilen. Homer e bara min gud å förebild! ;)

[OT] Dessa nicknames?
Det är alltid lika kul att träffa personen bakom nick:et på
en HappyRide.

Ibland blir det lite rörigt och man blandar ihop namn/nick
men det är väl inte värre än vanligt när det är mycket folk.

Sedan har ju folk alltid haft smeknamn i alla tider så det
är väl inget nytt tycker jag.

Mitt nick är ett av mina smeknamn i kamratkretsen sedan
barnsben.

[OT] Dessa nicknames?
Egentligen borde jag ju kalla mig "Kamikazekalle", då jag ärligt har förtjänat det och då en hel del av dom jag räknade som "riktiga" mountainbikers vid tidigt 90-tal i så fall skulle veta vem jag är.

"Calle F" får duga och om det är för lite finns hela namnet i användarprofilen.

[OT] Dessa nicknames?
Calle F Skrev:
> Egentligen borde jag ju kalla mig "Kamikazekalle",

Det skulle bara förkortas 'KK' och att blandas ihop med Kinnekulle kan bli rörigt ;)

[OT] Dessa nicknames?
Jag brukar kalla mig för Homer ibland. Tur att man valde riktiga namnet eftersom det finns flera som diggar våra gule anfader :)

Tnt: Så knepigt kan det väl inte vara att skilja mig och Mattias åt? Jag har ju glasögon :)

[OT] Dessa nicknames?
the_TnT Skrev:
> Det skulle bara förkortas 'KK' och att blandas
> ihop med Kinnekulle kan bli rörigt ;)

Jo, speciellt stockholmarna gillar ju att förkorta saker. Att korta Bo till Bosse t ex... :D

[OT] Dessa nicknames?
Mattias L Skrev:
> Tnt: Så knepigt kan det väl inte vara att skilja
> mig och Mattias åt? Jag har ju glasögon :)

Mattias Lundqvist är han som cyklar 24h :P

Jag sa ju att jag rett ut det nu ;)

[OT] Dessa nicknames?
mytomspunnen Skrev:
> Hej Hjalmar. Mig har du träffat i verkligheten.
> Där heter jag Erik Waltersson och jag guidade dig
> och ett gäng spårvägare runt det då föreslagna
> NICK-spåret i ursvik i våras/början av
> sommaren...

Jodå. Det vet jag. Däremot blandar jag ihop dig med spindelben för jag är så grymt dålig på namn.

> För mig spelar det inte så stor roll om man pratar med landslagsåkare eller liggcyklister här på happy..

Det gör det för mig. Säger motionärs-Anders att Crescent Rimfaxe är en helt grym hoj betyder det för mig något helt annat än om någon mer meriterad cyklist säger det.
Jag försöker bara vara källkritisk. Det får man nog vara i dessa sammanhang.

[OT] Dessa nicknames?
ahhh.. källkritik är bra. i varje fall jag lyssnar mer på mektipsen från erfarna cykelmekar än janne som nyss köpt en cykel men som har skruvat på sin moped i unga år.

jag har träffat många från happy. 15 stycken skulle jag stående kunna peka ut i både till utseende och nick. undar hur många som man träffat men inte känner igen härifrån?

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Dessa nicknames?
Själv skapar jag en mental databas där vissa nicknames här på forumet ger mer trovärdighet än andras. Sen kvittar det om det är en lvg-åkare eller en trialcyklist som ligger bakom. Fast det är klart, bakgrunden har viss betydelse för hur två olika personer ser på en viss pryl.

Men det är inget problem som kan relateras till nickname eller inte tycker jag. Spanar man in profilen får man ändå en viss uppfattning i de flesta fall.

[OT] Dessa nicknames?
Jag rankar trovärdigheten på er andra efter hur många medaljer ni har hemma, varifrån ni kommer, vilken utbildning ni har, hur korrekt ni skriver, vilka som är era kompisar på happy, hur korrekt ni tycker, hur väluppfostrat ni beter er, vad jag kan anta att ni röstar på, hur mycket ni tjänar och hur välputsade era stövlar är. Fråga mig inte varför jag känner att jag måste berätta det men jag bara hakar på.

Det är svårt att vara ödmjuk när man är bäst eehh..

[OT] Dessa nicknames?
the_TnT Skrev:
> Själv skapar jag en mental databas där vissa
> nicknames här på forumet ger mer trovärdighet än
> andras.

Så?

[OT] Dessa nicknames?
Buddha Skrev:
> Så?

Så vaddå?

oxr har högre mekstatus i mina ögon än t.ex. Markus F. Så säger oxr att man ska göra på ett visst sätt och Markus F säger ett annat, då gör jag som oxr säger (och det gör Markus F också ;).

På samma sätt värderar jag cal's verktygskunnande högre än mitt eget osv...

[OT] Dessa nicknames?
Jag kan inte invända mot det du skriver, men var du tvungen att ta just det exemplet?

(förövrigt, jag funderar allvarligt på att byta nick till Kattis, bara för att se hur många svar jag skulle få om jag föreslog en Hellastur ;-)

the_TnT Skrev:

> oxr har högre mekstatus i mina ögon än t.ex.
> Markus F. Så säger oxr att man ska göra på ett
> visst sätt och Markus F säger ett annat, då gör
> jag som oxr säger (och det gör Markus F också ;).

[OT] Dessa nicknames?
Markus F Skrev:
> (förövrigt, jag funderar allvarligt på att byta
> nick till Kattis, bara för att se hur många svar
> jag skulle få om jag föreslog en Hellastur ;-)

Troligen skulle i alla fall bruse anmäla sitt intresse ganska omgående ;-)

[OT] Dessa nicknames?
the_TnT Skrev:
> Själv skapar jag en mental databas där vissa
> nicknames här på forumet ger mer trovärdighet än
> andras. Sen kvittar det om det är en lvg-åkare
> eller en trialcyklist som ligger bakom. Fast det
> är klart, bakgrunden har viss betydelse för hur
> två olika personer ser på en viss pryl.

Kan man få se sin file? :P
Åsiktsregistrering är väl olagligt, akta så du inte åker fast som dom i malmö...

[OT] Dessa nicknames?
Nej, du blandar ihop mytomspunnen med spindelbenen därför att :
1.Det är samma rytm i båda signaturerna
2. När mytomspunnen cyklar ser han ut som om han borde ha aliaset spindelben.

Hjalmar Skrev:
> mytomspunnen Skrev:
> > Hej Hjalmar. Mig har du träffat i

> Jodå. Det vet jag. Däremot blandar jag ihop dig
> med spindelben för jag är så grymt dålig på namn.

[OT] Dessa nicknames?
Visst kan det bli förvirring med alla nicknames, men är det så mycket mindre förvirring om ett antal med samma förnamn dyker upp,(som man redan berört i denna tråd). Förra sommaren hade vi 3 stycken Fredrik på jobbet tex, snacka om total förvirring ibland när 3 av 13 på avd. heter lika:-)

Många nick på nätet är ju sådana att de varit med länge, och en del använder säkert samma smeknamn som de har i verkligheten.Jag gissar på att om man först har koll på ett nick så löser det sig med vanligt tilltalsnamn efterhand.

Vill man bilda sig en bättre uppfattning om folk får man väl kika lite i profilen.

[OT] Dessa nicknames?
Hmm nu har tänkt ut mitt nya nick, det som verkligen beskriver vem jag är och vad jag pysslar med. Johan-kort-tjock-dryg-mtb-lvg-rödvin-portvin-Happy-gubbe-+30-ww-Hässelby-sommaren-carbon-prylhomo-hund-sambo-ex byggare-långlopp-film-bada-skogen-åre-resa-meka-adrenalin-endorfin-öl-mat-vin igen-midsommar-segla-skidor-mer carbon-pust-stön-sladda-hoppa-tdf-giant-avanti-tubdäck-Mölle.
I think that wraps it up...
/Johan

Tillbaka
Topp