OT! Det godaste du ätit?

• Trådstartare Trådstartare NickeB
  • Start datum Start datum
OT! Det godaste du ätit?
Ny fångad röding grillad med lite salt och peppar med folié bakad potatis med gullök och med en is kall TT
det sitter alltid fint när man är ute en helg och fiskar.

Annars så är min sambos pasta rätter helt otroligt goda.

OT! Det godaste du ätit?
Åt plankstek med tillbehör i Borgholm för en massa år sedan,så j..gott att det blev plankstek 2 ggr om dagen i 3 dagar nersköljt med Bourbon..burrrp

OT! Det godaste du ätit?
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Surströmming: Luktar illa, men den slinker ner.
> inga "höga" smaker dock :)
>
>
> ----------------------------------
> Proud XC-Svetto wannabe

En riktig kockklyscha=)

OT! Det godaste du ätit?
Kaijan skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Surströmming: Luktar illa, men den slinker
> ner.
> > inga "höga" smaker dock :)
> >
> >
> > ----------------------------------
> > Proud XC-Svetto wannabe
>
>
> En riktig kockklyscha=)

Ungefär som ett instrument med "stort ljud"?

Jag har aldrig provat surströmming men är lite sugen på att prova. Var i stan provar men bäst?

OT! Det godaste du ätit?
JLarsson skrev:
> Tarte Flambé med getost (förrätt) i Strasbourg
>
>
> Choucroute Royal (huvudrätt):
>
>
> Till det en
>
>
>
>
> Lunch snart? Verkligen?
>
>
>
> ----------------------------------
> Proud XC-Svetto wannabe

*ASG*
Ni är bara så totalt sanslösa!

Eller kanske inte. Jag tänker då närmast på matportionernas storlek. Å tack för de underbara bilderna!

Men... drar mig till minnes en "lättlunch" i en by i Dolomiterna häromåret. Det kom in flera RÅGADE tallrikar per skaft. Det var svårt nog att peta ner en platta, för att inte tala om de andra. Som tur var fanns det Obstler att tillgå annars hade jag dött på platsen. Jag saknar obstler. Våfför finns det inte på Systemet?? Fan, det är till och med vegetariskt!

Tänker också på hungriga bayrare under festivalen i München som tar en eller ett par weisswurst i näven och doppar i senap och vräker in. Varje korv är ungefär som en hederlig svensk falukorv. Å andra sidan är nämnde bayrare ingen direkt kandidat till mtb-hobbyn. Var och en efter sin korv.

Å det fjärde skämmer det om käket är gott och man inte blir mätt.

- Ett Whopper meal, extra allt, minus majo och cola utan is."

OT! Det godaste du ätit?
David:

Du får nog köpa hem en burk själv och testa, misstänker att inte alltför många restauranger erbjuder surströmming på menyn. Jo jag har sett i DN att någon restaurang erbjöd det, dock utomhusservering...

Själva köttet luktar inte illa, men smakar ganska starkt, svårt att beskriva. En del äter bara köttet som det är kombinerat med några tillbehör på tallriken (potatis, lök - röd, gräs eller gul - och eventuellt creme fraiche/gräddfil.. en del har tomat till också). För den som aldrig ätit det innan är det nog bäst att göra en smörgås, det tonar ner den starka smaken av köttet. Mjukt/hårt tunnbröd, smör, potatis, någon sorts lök och eventuellt gräddfil samt lite surströmmingskött (max en fisk).

En del ostar luktar också starkt/mindre gott men smakar bra, apropå mat som inte behöver smaka som det luktar.

Oavsett vad man äter så blir det många gånger godare om man äter det ute i naturen än i en instängd lokal. Simpla saker som falukorv + senap/ketchup + "pinnbröd" smakar fantastiskt ute i skogen men är kanske inte det första valet om man äter inomhus.

Mer info för den som trakterar jäst fisk... :D

<http://www.surstromming.se/>

Senast redigerad av en moderator:
OT! Det godaste du ätit?
Alltså allvarligt, jag har inte käkat surströmming men tänker vänta med att döm ut det tills jag har provat.
Jag menar, om man skulle gå på hur det luktar hade inte en jävel käkat franska ostar...

OT! Det godaste du ätit?
=David skrev:

> Jag har aldrig provat surströmming men är lite
> sugen på att prova. Var i stan provar men bäst?

Tennstopet kör surströmming en gång per år. Dagen innan storstädningen med ångtvätt och klorindecinficering av hela stället :) det är faktiskt sant - dan efter surströmmingsskivan så städar man.

Saxat från hemsidan:

"Sedan 1972 serveras vid ett tillfälle surströmming då hundratals gäster anländer. Det började med att skådespelaren Stig Järrel ringde och undrade om han kunde komma och serveras just surströmming. Den traditionen hade upphört sedan ett antal år då andra gäster visat ovilja att umgås med dofterna. Men vid det här tillfället ordnades surströmming år Järrel någon timme senare inne på källarmästarens kontor. Därmed återupptogs surströmmingstraditionen."

OT! Det godaste du ätit?
Har inte heller testat surströmming, men väl isländsk rutten haj. Intressant minst sagt. Gick inte ner utan hyfsade mängder brännvin (svarta döden)... =)

Fast för att hålla mig till tråden: Det står mellan en portion ankbröst med melonkulor på Schloss Spangenberg i Düsklandet och en fantastisk oxfilé på motell Odense... En champinjonstuvning gjord på lättmjölk är ju heller aldrig fel... ;)

/Micke

OT! Det godaste du ätit?
Mathias skrev:
> Sorry Tobbe att jag tog din bild.

Hey, det är lugnt! Kolla smileyn!

> Den har legat så
> länge på min dator nu att den känns som min! =)

Mmm, snart publicerar jag mina Österrikebilder om de inte hamnar i tänkt tillämpning...

> Jag ska hitta en ny istället. :-)

Don't bother. Det var mer avsaknaden av fotograf jag störde mig på, folk kunde ju få för sig att du tog fler än 20 bilder i Österrike! :P

OT! Det godaste du ätit?
Markus F skrev:
> Alltså allvarligt, jag har inte käkat surströmming
> men tänker vänta med att döm ut det tills jag har
> provat.

Lita på mig, det är ingen höjdare. Det smakar väldigt salt, lite surt och väldigt unket.
Mina föräldrar är norrlänningar och surströmmingsälskare så...
Det är helt sjukt att se en surströmmingsälskare när de känner lukten av den fermenterade fisken. De blir som ett gäng svultna vargar, man riktigt ser hur det vattnas i munnen på dem. Själv står man där och håller för näsan..

OT! Det godaste du ätit?
mvp skrev:
> Har inte heller testat surströmming, men väl
> isländsk rutten haj. Intressant minst sagt. Gick
> inte ner utan hyfsade mängder brännvin (svarta
> döden)... =)

Och jag som har testat båda kan nog säga att rutten haj både smakar och luktar värre än surströmming, ial när lukten har satt sig på händerna :-(
Surströmming går ju att få ner, med alla tillbehören som nämnts tidigare så känner man ju nästan inte smaken av fisken. Rutten haj MÅSTE sköljas ner!

Men det godaste jag ätit... Kan inte komma på något speciellt just nu, men ska jag välja vad jag vill äta så blir det fisk, fisk och fisk :-)

Däremot vet jag vad det äckligaste jag ätit var. På Högfjällshotellet i Vemdalen under en konferens för kanske femton år sedan blev vi serverade en soppa till förrätt, grön var den, den var oätlig. Ingen av alla konferensgästerna lyckades få ner mer än kanske max tre skedar. Servitörerna fick ta ut alla fulla sopptallrikar igen.

OT! Det godaste du ätit?
Surströmming vänjer man sig vid. Det skall vara i klämma med mandelpotatis och lök. Smaskens! Man blir lite kass i magen, men det är det värt.

OT! Det godaste du ätit?
Beror lite på omständigheterna, t ex ljummen, ospädd ärtsoppa från guldburk i slutet av fältveckan som smakade rent himmelskt. Annars är ett annat mycket trevligt matminne den grillade laxen som ackompajerades av färskpotatis kokt med dill och hollandaisesås mmmmmm....

/Eric.

OT! Det godaste du ätit?
Tyvärr hade jag precis tryckt i mig två inte särledes goda hamburgare när jag tog det här kortet, annars hade jag testat. Verkar mycket bättre än den där andra norrländska specialiteten ni diskuterar...

WookadAelg.JPG

OT! Det godaste du ätit?
Suring är gott. Med potatis, lök, tomater på tunnbröd såklart. Men jag förstår de som är tveksamma till att prova. Rutten fisk som luktar...rutten fisk...

OT! Det godaste du ätit?
R skrev:
> Gallup: Hur många gillar surströmming?

Är norrlänning alltså gillar jag den jästa fisken med tllbehör.... mums... :-)

PG- som tänkte peta lite i projektet i morrn (lördag)

OT! Det godaste du ätit?
mytomspunnen skrev:

> Det är helt sjukt att se en surströmmingsälskare
> när de känner lukten av den fermenterade fisken.
> De blir som ett gäng svultna vargar, man riktigt
> ser hur det vattnas i munnen på dem.

Är en sån..... hahaha...

OT! Det godaste du ätit?
Förrätt: Mongolian Shredded Duck Quesedilla på Roppongi i La Jolla (info)

Kötträtt: File med potatisgratäng på Ruth's Chris Steak House i Del Mar (hemsida)

Kycklingrätt: Breast Of Chicken på Church Street Saloon i Gävle (hemsida)

Efterrätt: Key Lime Pie på California Pizza Kitchen i La Jolla/UTC (hemsida)

Hemlagat: Morsans skink-och-ostsås med penne-pasta

Bästa totalupplevelsen (förrätt+huvudrätt+efterrätt+stämning): oavgjort mellan Church Street Saloon (Gävle), Outback Steakhouse (San Diego) och P.F.Chang's (San Diego)

/Daniel

Senast redigerad av en moderator:
OT! Det godaste du ätit?
Falaffelrullen på grillen i flempan är en stark kandidat kan jag tala om.
Hembakt tunnbröd som gräddas på stället och så massor med jox i :)

OT! Det godaste du ätit?
Tjena!

En rare-stekt älg-entrecôte med chilisaltad hasselbackspotatis och svampsås på kantareller, karl johan och en skvätt rödvin i.. Samt en flaska Penfolds Bin2 till..
Var? Mitt eget matbord.. =D

Sen var dunderchili-con-carnen i åre inte helt fel heller, när alla sket i kapp efter att jag hade haft i ett gäng olika kryddor i lagom mängd.. =P

OT! Det godaste du ätit?
Mosters lite syrliga Vindaloo curry med en god socker/salt/citron spetsad sallad till...
Eller wokade färska nudlar med färsk chili i Kuala Lumpur, Malaysia...
Eller en Burrito Carnitas på La Taquerita med grön, stark salsa i San Francisco...

Har ätit mycket gott i livet, men dom tre toppar nog Top10 listan tror jag...

OT! Det godaste du ätit?
Enkelt,

Grillad Hamburgare (inget fryst skräp, utan riktgt) med
Lagom "rostade" bröd
Cheddar
Grillsås och dressing
Sallad, lök, gurka och tomat.
Avnjutes med en Staropramen

Fast det är nästan vardagsmat.

Bästa resturangmatsupplevelse var när vi var på Eriksberg utanför Karlshamn och var på "matlagningskurs"
Två otroligt duktiga kockar hjälpte 10 hyfsat handlingsförlamade "män" att laga 5-rätters.
Smakade otroligt bra och deras matlagningskurs är att rekommendera.

OT! Det godaste du ätit?
Rödtunga lindat kring jalapeños, feta ost, svarta oliver och soltorkade tomater tillsammans med färskpotatis och chilisås.
Rådjursfile lindat i bacon med kantarellsås och tagliatelle.

Synd att båda är så dyra att man äter det 1 gång om året max :)

Tillbaka
Topp