HDR i Photoshop är överkurs, betydligt enklare med photomatix eller liknande, om till med jag kan få till ok HDR-bilder det i det programmet så kan nog de flesta andra med. ;)
Tar inte så speciellt lång tid heller och resultat misstänker jag är klart bättre i kvalité över vilken i-kamera-HDR-somhelst, i alla fall i dagsläget. Men visst HDR direkt i kameran skulle inte skada, processorkraften finns ju tillgänglig idag.
Enda jag tycker är surt att exponeringsgafflingen är begränsad till tre bilder samt att exponeringsstegen kunde vara längre, men tanke på att det bara är en begränsning i mjukvaran suger det extra. Man kan iofs få till fler bilder smidigt genom att ställa in 3-bildssekvenstagning med gaffling, hålla in avtryckaren tills tre bilder tagits, ändra exponering ett steg, hålla in avtryckaren, osv. Men jag föredrar göra det helt manuellt för att ha bättre kontroll över exponeringsstegen.
Nej, det är knappast riktigt HDR med tonemapping i D90 men man kan ta trippelexponering och få ut något som skulle kunna liknas vid HDR, man kan även bygga ihop valfritt antal bilder i efterskott direkt i kameran...
Ja, hellre mer dynamik än megapixlar och taskig HDR direkt i kameran.
hmm, är fortfarande inte övertygad om nyttan med ISO-gaffling, jag tycker autoiso:n i kameran fungerar riktigt bra, då får man den iso som passar och lite lustiga ISO-siffor som ISO340 osv. i och med att kameran kan välja iso mellan de värden som man manuellt kan välja.
Ja, det är ju ingen nackdel att få stabilisering på alla sina objektiv men som sagt båda har sina för och nackdelar och man får kolla upp det som passar bäst för ens ändamål. =)
Det är för det mesta på tele-objektiven man vill ha stabilisering, på t.ex. ett 10-20mm objektiv känns det rätt irrelevant för normalt användande. =)
Här ett av de första HDR-bilderna jag gjorde när jag skaffade mig en systemkamera och då var jag helt rudis på photomatix. =)