[OT] Discgolf

Polarbear

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Är det någon som pysslar med frisbeegolf på forumet? Jag har testat och det var jätteroligt. Nu undrar hur man går till väga för att skaffa rätt utrustning. Något att tänka på? Stämmer det att det finns olika frisbees för olika situationer?

Bonzo

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Jag har spelat en del, även om det blivit mindre de senaste åren.
Man klarar sig bra med en Driver, en Midrange och en Putter till att börja med. Eller...man klarar sig egentligen med en Midrange, men lite jävla måtta får det vara på återhållsamheten.

Med tiden kommer man alltid på en massa bra anledningar till att man behöver fler discar och om man gör ett dåligt kast så ligger felet alltid i materialet, att problemet skulle vara en själv är helt uteslutet.

GustafH

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
I grunden finns det fyra typer av frisbees. Distance drivers, såna som går riktigt långt men också kräver rejält bra teknik och styrka; Fairway drivers, går också långt men man har lite mer kontroll och lite lättare att få till bra; Midrange, mitt emellan-discar; och putters som man, ja, puttar med men de går ofta att kasta rätt långt och man har bra kontroll på landning och liknande.

Som nybörjare skulle jag rekommendera en putter och en midrange och när du börjar få lite koll, en fairway driver och sen efter det börja lägga till distance drivers.

Sjukt kul sport, enkel att börja med, svår att bemästra, och oftast väldigt trevligt.

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Discgolf
20discar i väskan på träning, 26 på tävling, beroende på bana med såklart...

Vad man behöver är en helt annan sak.
Men en bra grund, 2st identiska putters, för övning.
En hyffsat stabil midrange och en fairway driver. Sen bygger man från det.

Det svåraste nu är att hitta discar i lager. Men tex.
Kastaplast Reko k3 för att putta med.
Kastaplast Falk k1 som driver.
Discmania origin som midrange.
Ett exempel på startkit.

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Discgolf
Nu mer kan man ju kombinera sitt besök på vallåsen med en runda dg vid vallåsens värdshus också :D

Om nån i nv skåne är sugen på att testa, så hör av er så styr vi upp en runda :)

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Discgolf

Ett exempel på startkit.
He he, redundancy behövs, när du smällt favvodrivern rakt i ett träd och har ett tacoskal kvar på marken.

nisseson

Aktiv medlem
[OT] Discgolf

Ett exempel på startkit.
"Kastaplast" är ju ett lysande varumärkesnamn!

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Discgolf
Latitude64 är också ett svenskt företag med tillverkning i Sverige. De tillverkar också discar till en del av de andra riktigt stora märkena.

Polarbear

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Oj, vad många bra svar. Ska läsa noggrant. Finns det också tips på hur man lär sig teknik? Är det några klipp på youtube som är vettiga tex?

På min premiär hade jag en frisbee med texten "driver" skrivet på med tuschpenna. Det var liksom ledtråden till att det finns olika sorter.

Tomcat1

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Är det någon som pysslar med frisbeegolf på forumet? Jag har testat och det var jätteroligt. Nu undrar hur man går till väga för att skaffa rätt utrustning. Något att tänka på? Stämmer det att det finns olika frisbees för olika situationer?

Det här forumet domineras till 99% av cykel-relaterade aktiviteter.

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Discgolf

DarkMatter

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Utöver bra tips ovan på discar att börja med vill jag slå ett slag för tålig plast. Finns många olika typer som är bra för olika saker.
Alla mina är av plasttyp som tål många smällar eftersom jag kastar in i träd och stenar väldigt mycket. Det är bra för plånboken. Kanske flyger de en aning sämre.

Sen är väl en anledning till att ha många diskar att man då kan kasta dem likadant men de flyger olika. Då behöver man inte anpassa sin kastteknik lika mycket utan väljer bara den disk som passar för det aktuella kastet. Detta fungerar såklart bra i teorin, men bara om man med samma disk kan kasta likadant varje gång. Det kan inte jag.

Jag harockså 10-15 olika diskar men använder bara 4 när jag spelar. Ingen long-distance driver då jag är klen i armarna och har dålig teknik men en lite enklare driver, en typ fairway driver, en disk för inspel och så en putter.

Min polare, som förövrigt vinner 5 av 7 gånger, spelar enbart med en driver....

arcamone

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Absolut! Svinkul oavsett nivå. Såg att ett Borås-baserat företag hade många discar inne & prisvärda set om så är. Fick hem prylar på under ett dygn.
/David

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Discgolf
Kom lite godis till mig idag.
20210609_175144.jpg

båtbensbudet

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Jag spelade ganska mkt men på hobbynivå m några polare när jag var lite yngre. Väldigt roligt tycker jag. Kärsön var klart min favorit bana då jag var bättre på mer tekniska banor än kasta långt varianterna. Blir lagom mkt vara i naturen lagom mkt sport lagom mkt häng m polare. Nice!
.
Ack så nära: https://www.instagram.com/p/BY3hUDRFlvw/?utm_medium=share_sheet

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Discgolf
Hur är det med vita kontra svarta strumpor och längd på dessa inom discgolfen? Har bara provat på en gång med några kollegor (var rätt kul) så jag har inte koll på etikettsreglerna.
Jag spelar oftast i mina mtb shorts från sweet och en mons royal tröja. Så det finns nog inga regler.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer