[OT] Discgolf

WSMC

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Blev helt osökt sugen på att återuppta varpakastningen.
Dessa har jag haft med på en 60 km runda. Jösses vad tungt och obekvämt det blev. Rekommenderas ej😎
DSC_0000_BURST20210609214512793.JPG

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Discgolf
Får ta en runda nästa gång jag är i Stockholm!
Har typ bara kastat på kärsön och järva. Ska försöka beta av lite fler av 18hålarna.

drpepper82

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Tips 1 till en nybörjarare. Lär dig vad siffrorna på discarna betyder. En regel är att börja med lite mer understabila discar innan du har utvecklat din teknik. Det är lättare att få dessa att flyga som det är tänkt. Kastar du för överstabila discar och saknar tekniken så kommer de bara att vika av till vänster rätt fort.

Det du behöver i början är en putter, en midrange och eventuellt en fairway driver. Håll dig borta från distance drivers.

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Jag har dragit en hole in one på ett par 2 hål på den banan, järva, det är mitt enda claim to fame inom discgolf, jag får inte riktigt bra spin när jag tar i.

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Tips 1 till en nybörjarare. Lär dig vad siffrorna på discarna betyder. En regel är att börja med lite mer understabila discar innan du har utvecklat din teknik. Det är lättare att få dessa att flyga som det är tänkt. Kastar du för överstabila discar och saknar tekniken så kommer de bara att vika av till vänster rätt fort.

Det du behöver i början är en putter, en midrange och eventuellt en fairway driver. Håll dig borta från distance drivers.
Jag håller inte med om att de ska börja med understabila discar, om det ska bra, det kanske är bättre att lära sig med understabila för att få bra spin, men det går bättre med en något överstabil disc. Folk har mer fjong i armar och kropp än teknik. Dålig teknik, kraft och motvind med understabil disc går åt h-vete.
Så, för den som inte kastar så ofta, en något överstabil disc skulle jag säga.

drpepper82

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Jag håller inte med om att de ska börja med understabila discar, om det ska bra, det kanske är bättre att lära sig med understabila för att få bra spin, men det går bättre med en något överstabil disc. Folk har mer fjong i armar och kropp än teknik. Dålig teknik, kraft och motvind med understabil disc går åt h-vete.
Så, för den som inte kastar så ofta, en något överstabil disc skulle jag säga.

En överstabil disc dumpar bara till vänster väldigt fort om du har dålig fart och teknik. Vill du få nått att flyga som den som designade discen har tänkt ska du definitivt börja kasta understabila discar. Finns en anledning till att exempelvis merparten av damspelarna kastar bra mycket mer understabila discar än de etablerade herrspelarna.

Bonzo

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
En överstabil disc dumpar bara till vänster väldigt fort om du har dålig fart och teknik. Vill du få nått att flyga som den som designade discen har tänkt ska du definitivt börja kasta understabila discar. Finns en anledning till att exempelvis merparten av damspelarna kastar bra mycket mer understabila discar än de etablerade herrspelarna.
Håller helt med.
Körde nästan uteslutande med en Innova Roadrunner när jag var ny på spelet. -4 i Turn och 1 i Fade gör att den är väldigt lättkastad.
Det är även den discen jag lånar ut oftast till kompisar som inte spelar så ofta.

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Discgolf
Se där, då har jag lär mig något nytt idag också.
Verkar lite märkligt med hål som man måste göra ace på förr att göra birdie :sneaky:
Vet du varför de togs bor?
Jag har ingen aning. Visste inte om det heller. Men just det scorekortet dök upp i en fb grupp idag.

Jag tror dock att man gått ifrån det där med par2 helt, överallt. Det är lite knas med att behöva ace för birdie.

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Håller helt med.
Körde nästan uteslutande med en Innova Roadrunner när jag var ny på spelet. -4 i Turn och 1 i Fade gör att den är väldigt lättkastad.
Det är även den discen jag lånar ut oftast till kompisar som inte spelar så ofta.
Alla mina polare behöver något lite överstabilt, jag menar inte något jättteöverstabilt, men understabilt har inte fungerat för någon. Kanske för att mina understabila blivit tacoskal för många gånger. ;)

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Mycket möjligt så. Scorekortet är från slutet på förra skulle jag tro iallafall.

Själv slutade jag spela runt 2001-2002 tror jag. Sen började jag i höstas igen.
Jag "började" på 80 talet, med en blekrosa innova aviar, jag har kvar den, det var stort, istället för en sak stor som en pizza som händerna hade svårt att greppa, kom första discen.

GustafH

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Se där, då har jag lär mig något nytt idag också.
Verkar lite märkligt med hål som man måste göra ace på förr att göra birdie :sneaky:
Vet du varför de togs bor?

Mycket vagt minns jag en diskussion på nån av Jomez videos för ett par år sen där de pratade om att PDGA ville få bort par 2-hålen av just den anledningen, att det blir fånigt att behöva acea för att få en birdie. Så i officiell PDGA-sanktionerad tävling finns det inga par 2, men jag kan inte påstå att jag minns om det fanns flera anledningar än så tyvärr.

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Knappast, sliten som faen och namn och telefonnummer på insidan, men provinansen är lysande, hela historien är känd, sånt adderar ju värde, min måste minst vara värd 12000, jag menar, det finns ju bara precis en sån. ;)

Bonzo

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Mycket vagt minns jag en diskussion på nån av Jomez videos för ett par år sen där de pratade om att PDGA ville få bort par 2-hålen av just den anledningen, att det blir fånigt att behöva acea för att få en birdie. Så i officiell PDGA-sanktionerad tävling finns det inga par 2, men jag kan inte påstå att jag minns om det fanns flera anledningar än så tyvärr.
Här i stan var det par-2 på första hålet fram tills ett par år sedan. Det var lite nedslående att ofta börja en runda med en bogey.

Nu för tiden är det par-3 och det känns bättre att kunna börja rundan med ett par eller i bästa fall en birdie.

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Måste det vara så avancerat? Jag har tre nu 15 år gamla discar
Är discgolf den nya hipstersporten? En ovetenskaplig inventering av discgolfande kollegor tyder på det.
Kul, "enkelt", lättillgängligt och finns oändligt mycket att lära trors att man kan ha kul första gången. Vad finns det inte att gilla?

Stervelo

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Discgolf går att göra till beergolf. Den som vinner ett hål, får dra en öl, är någon överlägsen så slutar det efter fem vunna hål, öl, sen kan näst bäste kanske vinna ett par hål och så vidare. Man bör nog minst vara fem. :)
Men man får se till att släpa med sig flaskor och avfall. :)

Aldrig provat det men det kanske fungerar i praktiken? Spel med skicklighet involverat då kan inte förloraren straffas, då får den dricka alla öl tills den stupar. ;)

[OT] Discgolf
Discgolf går att göra till beergolf. Den som vinner ett hål, får dra en öl, är någon överlägsen så slutar det efter fem vunna hål, öl, sen kan näst bäste kanske vinna ett par hål och så vidare. Man bör nog minst vara fem. :)
Men man får se till att släpa med sig flaskor och avfall. :)

Aldrig provat det men det kanske fungerar i praktiken? Spel med skicklighet involverat då kan inte förloraren straffas, då får den dricka alla öl tills den stupar. ;)
Har några polare som drar ihop en sådan tävling tillsammans 1 gång per år, brukar bli en blött tillställning framför allt på grillkvällen som allt slutar med. :)

Bonzo

Aktiv medlem
[OT] Discgolf
Har några polare som drar ihop en sådan tävling tillsammans 1 gång per år, brukar bli en blött tillställning framför allt på grillkvällen som allt slutar med. :)

Vi har kört en återkommande variant av detta. Allt sker givetvis under lättsamma former och "tävlingen" går under namnet SBDDGToS, Swedish Beer Drinking Disc Golf Tournament of Sweden.

Vi har ett regelverk som uppdaterats genom åren, men i grund och botten handlar det om att om man spelar dåligt får man inte dricka alls och spelar man för bra måste man dricka mer tills man spelar illa igen. Gör man t.ex. en birdie så måste man dricka en hel öl innan utkast på nästa bana och om man gör en bogey så får man inte dricka något förrän man gjort par på en bana igen, o.s.v.

Vi har även en "O.B.-flaska" som man måste ta en hutt ur om man hamnar Out och Bounds. Innehållet i denna har varierat genom åren, men tanken är att det ska vara någon starksprit som inte är allt för trevlig.

Om det behöver nämnas så är det är en självklarhet att man inte lämnar skräp efter sig, varken på golfbanan eller någon annanstans.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer