[OT] Distansavtalslagen och ångerrätt

Det är också en hel del produkter som inte håller måttet och det kan vara svårt att avgöra på förhand. Köpte precis ett par pedaler av känt märke och och pedalerna har fått goda vitsord på nätet i de tester jag läst. Nu behövde jag inte bryta någon försegling för att kunna ta upp och inspektera dem men kvaliteten var i klass med dåliga kinakopior, klumpigt gjutna och med nog den sämsta lagergång jag känt i ett par nya pedaler och långt, långt under Shimanos eller MKS enklare modeller som säljs för ungefär samma pris.

Så de kommer returneras.

Då har någon, förhoppningsvis kunnig, kontrollerat varan. Det finns gott om varor där garantin inte gäller om försegligen är bruten.

Det är intressant hur samtliga som argumenterar för ångerrätten verkar se giriga jätteföretag framför sig. Har ni inte tänkt på att det finns mindre handlare som knappast gör storkovan, som lätt kan drabbas av rätt stora kostnader för att idoter inte orkar ta reda på vad det är de beställer innan de beställer?
Kunnigheten varierar nog en hel del, men så finns det ju exempel på de som köpt ny telefon där det redan finns någons annas bilder.

Jag jobbar med ehandel och just nu med fokus på returer. De handlare som tänkt igenom sin affär har full koll på returgrad, andel som kasseras, kostnad i returhanteringen och liknande för att kunna räkna på verklig lönsamhet per produkt, per marknad och per konsument. En del har anpassat sina villkor efter konsumenters beteenden, som att de med ovanligt hög andel returer antingen får betala sin returfrakt, eller inte handla alls.

Kostaden man slipper genom att inte ha en butik, uppväger oftast extrakostnaden för returhanteringen. Fast självklart inte för alla och det slår väldigt olika i olika branscher. Returgraden för vissa typer av kläder ligger över 40%, medan t ex apoteksvaror är under en procent.

Hade en fd kollega som vid flertalet tillfällen "Köpte" en drönare till privata projekt, flög den 1-2 dagar innan han packade ihop och returnerade på öppet köp/distansköpslagen.

Han var jättenöjd över sitt lifehack fram tills han råkade sänka en 20k drönare han absolut inte hade råd med

Man kan tycka vad man vill om lagen och konsumentskyddet men nu finns det där. Frågan var om drönare kan exkluderas och isf varför.

Det är också en hel del produkter som inte håller måttet och det kan vara svårt att avgöra på förhand. Köpte precis ett par pedaler av känt märke och och pedalerna har fått goda vitsord på nätet i de tester jag läst. Nu behövde jag inte bryta någon försegling för att kunna ta upp och inspektera dem men kvaliteten var i klass med dåliga kinakopior, klumpigt gjutna och med nog den sämsta lagergång jag känt i ett par nya pedaler och långt, långt under Shimanos eller MKS enklare modeller som säljs för ungefär samma pris.

Så de kommer returneras.
Det är ju en helt annan femma. Då uppfyller de inte beskrivningen och man bör ha rätt att häva köpet av den anledningen. Men att bara ångra sig tycker jag är helt orimligt.

Det är ju en helt annan femma. Då uppfyller de inte beskrivningen och man bör ha rätt att häva köpet av den anledningen. Men att bara ångra sig tycker jag är helt orimligt.

Som alltid är det en kompromiss mellan olika dåliga alternativ. Det du är ute efter är fel i varan och är en reklamationsgrund enligt konsumentköplagen, men en omständlig väg att gå, och beroende på hur säljaren utformat sin produktbeskrivning, kanske inte alls en framkomlig väg. Det du tycker är ett problem och gör produkten till ett dåligt val för dig är inte nödvändigtvis ett fel…

Tillbaka
Topp