(OT) Dockan bortklippt, rasism?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Enber, du är min favorit i denna i övrigt mycket
> dystra tråd.

undra på, jag utnämnde ju henom till ordförande för en 7-8 sidor sen!

DT skrev:
> evo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den här tråden kan aldrig bli komplett utan
> > Elisabeth Höglunds åsikt på det hela:)
> >
> >
> http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/elis
> abethoglund/article15942199.ab
>
> Ännu en arg vit kvinna som känner sig kränkt!

Fast i sak tycker jag hon har rätt. Många av de övriga inslagen i kalle ankas jul är väll inte bättre än de bortklippta. Om det ska finnas någon logik i det borde de gå hårdare fram med saxen.
Att låta dvärgarna vara kvar men klippa bort dockan saknar logik..

Personligen tycker jag svt kunde hitta något bättre att sända som inte är producerat av disney. Förhoppningsvis är julproduktionen billig åtminstone...

Den här tråden kan knappt sjunka djupare.

finahundar.gif

Senast ändrad:
Något gott kom i alla fall ut av den här tråden. Vi blev av med Tille.

Han återuppstår på den tredje dagen. Nu på torsdag om jag räknar rätt.

Tyckte jag såg en stjärna gå ned i öster igår. Kombinerat med Mayakalenders cliffhanger nu på fredag, så är det många järtecken nuförtiden. Hade inte DN en artikel igår om folk som tror på undergången och lever med sina konservburkar i skogen. Det kanske är där han chillar dessa tre dagar.

Ngt känns inte riktigt bra med Karl-Bertil Jonsson längre. Har svårt att sätta fingret på det.

Fliken skrev:
> Ngt känns inte riktigt bra med Karl-Bertil
> Jonsson längre. Har svårt att sätta fingret på
> det.
>
>

Jo men den är ju en ironisk tidsmarkör. Filmen speglar en tid då man åkte gengasbil, firade jul till åminnelse av Kristi födelse samt tyckte att nazisim var okej men filmen är från 1975 och då var det inte längre OK med nazism.

Fliken skrev:
> Ngt känns inte riktigt bra med Karl-Bertil Jonsson längre. Har svårt att sätta fingret på
> det.

Ja tror fan det. Vad skulle det annars vara på en av flaggorna?

Detta utspelade sig under en tid då idoldyrkan inte nödvändigtvis var av sexuell natur, typ på 30-40:talet. Och då var det inte helt ovanligt med denna flagga i världen. Och så även här i Sverige. Och han var ju en liten ”kommunist” det lilla kriminella barnet. Så ja, jag förstår din upprördhet.

Ca 7:40 in. ” Va?! Jag har närt en kommunist vid min barm!”

Senast ändrad:
Pebben skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Ngt känns inte riktigt bra med Karl-Bertil
> Jonsson längre. Har svårt att sätta fingret
> på
> > det.
>
>
> Ja tror fan det. Vad skulle det annars vara på en
> av flaggorna?
>
> Detta utspelade sig under en tid då idoldyrkan
> inte nödvändigtvis var av sexuell natur, typ på
> 30-40:talet. Och då var det inte helt ovanligt
> med denna flagga i världen. Och så även här i
> Sverige. Och han var ju en liten ”kommunist”
> det lilla kriminella barnet. Så ja, jag förstår
> din upprördhet.
>
>
> Ca 7:40 in. ” Va?! Jag har närt en kommunist
> vin min barm!”
>
>

Du glömmer att gengasbilen släpper ut koldioxid också !

H. skrev:
> Är alla som vill begränsa invandringen rasister
> och därmed idioter?

Ja utan tvekan, och troligen medlemmar i SD

Freddie L skrev:

> Oj, det var cyniskt! Att vissa tycker det är
> lätt att generalisera om invandrare är ju känt,
> och det kritiseras med rätta.

Fast här generaliserar jag över vad människor här SKRIVER. Dvs deras åsikter och tankar. Det handlar inte om människors utseende eller födelseplats.

> Men var det mycket SD-retorik i det här inlägget
> (innan både du och jag redigerade för
> läsbarhet) och menar du verkligen att du tyckte
> den du svarade kvackade som en SD-anka?

Jo, jag har hört det kvackandet så många gånger.

> Generellt tycker jag (inte riktat mot BFS) att
> bara för att man har "rätt" betyder det inte att
> man kan bete sig illa mot andra. Inte ens i en
> "debatt" på internet. Och det är just det jag
> tycker är så tråkigt, att Atlasar och
> Fikasvetton och Hannosauriosar applåderas när de
> kör sin nedlåtande, översittande
> mobbningsretorik mot alla som de tycker liknar
> ankor. Är det så vi vill ha vårt samhälle?

När sd använder den retoriken är den ju inte alls kränkande. De vill ju till och med förbättra integrationen med den retoriken. Jag tycker att ankorna borde tåla det de utsätter andra för.

Enber skrev:
> BFS skrev:
> -----
> > Sorry, men det är lätt att generalisera.
>
> Lite svart humor där i hur du väljer att
> ursäkta dig när du klistrar sd-stämpeln på
> folk, var det medvetet? Du skäms inte för att
> argumentera precis lika enkelspårigt som den
> karikerade rasisten som minsann vet precis hur
> alla invandrare är. Hur rättfärdigar du ditt
> beteende när du placerar folk i åsiktsfack som
> de inte själva vill kännas vid?

Den klisterlappen är helt frivillig att ta på sig. Det går naturligtvis att säga "Jag röstar inte på sd" och sen dra hela sd's partiprogram. Men trovärdigt är det inte. Om en person inte vill kännas vid sd så borde de ta åt sig att de faktiskt låter som sd's partiprogram och förfasas över det, istället för att spela kränkta.

> Jag vill nog bara säga att jag tycker det du gör
> är otrevligt, och som jag skrev till Atlas
> (långt) tidigare i denna tråd tror jag att du
> och dina likasinnade på flera sätt förstör
> debattklimatet i det samhälle av fri
> åsiktsbildning som jag vill leva i. Jag tror
> också att ni delvis bidrar till det problem ni
> så gärna vill lösa.

Jag debatterar gärna. Men om man använder sd's egenpåhittade siffror är det svårt att debattera. För en seriös debatt ska man hålla sig till fakta. Och det gör inte sd och deras supportrar. Så de ställer sig faktiskt utanför debatten själva. Tycker du inte det är otrevligt att ljuga för att tex framställa en grupp människor på ett negativt sätt? Vill man lösa problem då?

Enber skrev:

> Tråden börjar bli förvirande svåröverskådlig
> så det är möjligt att jag missförstår något
> i alla turer här. Men jag uppfattade att BFS
> bland annat försökte klistra SD-stämpeln på
> trådskaparen och sedan valde att förklara sig
> (och jag tolkar det även som ett
> rättfärdigande) med samma urusla argument som
> rasisterna tar till när man frågar dem varför
> de generealiserar utifrån eticitet eller ras. Jag
> tycker det är helt fel. Särskillt när SD ganska
> välförtjänt beskrivs som ett rasistiskt parti,
> vilket innebär att en SD-stämper = en
> rasiststämpel. Det finns som du säger filmer som
> tydligt pekar på en rasistisk världsbild hos
> toppskiktet i partiet.

Nä, jag "klistrade SD-stämpeln" på dem som låter som sd's partiprogram.

Alltså, kan inte BFS få en skopåse eller något? Hur som helst så ska hen ha en eloge för att orka diskutera vettigt

BFS skrev:
> Freddie L skrev:
>
> > Oj, det var cyniskt! Att vissa tycker det är
> > lätt att generalisera om invandrare är ju
> känt,
> > och det kritiseras med rätta.
>
> Fast här generaliserar jag över vad människor
> här SKRIVER. Dvs deras åsikter och tankar. Det
> handlar inte om människors utseende eller
> födelseplats.

Typ alla invandrare har stora öron och kommer från Irland? De generaliseringar av invandrare som stör mig mest (som jag syftade på) är väl när det rör just hur de tänker, tycker och beter sig. Men visst, du får tycka vad du vill.

> > Men var det mycket SD-retorik i det här
> inlägget
> > (innan både du och jag redigerade för
> > läsbarhet) och menar du verkligen att du
> tyckte
> > den du svarade kvackade som en SD-anka?
>
> Jo, jag har hört det kvackandet så många
> gånger.

Är det lekis eller staine du syftar på?

> > Generellt tycker jag (inte riktat mot BFS) att
> > bara för att man har "rätt" betyder det inte
> att
> > man kan bete sig illa mot andra. Inte ens i en
> > "debatt" på internet. Och det är just det jag
> > tycker är så tråkigt, att Atlasar och
> > Fikasvetton och Hannosauriosar applåderas när
> de
> > kör sin nedlåtande, översittande
> > mobbningsretorik mot alla som de tycker liknar
> > ankor. Är det så vi vill ha vårt samhälle?
>
> När sd använder den retoriken är den ju inte
> alls kränkande. De vill ju till och med
> förbättra integrationen med den retoriken. Jag
> tycker att ankorna borde tåla det de utsätter
> andra för.

Den enda SD-aren här inne (som skriver mer än ett enstaka inlägg) har inte alls den tonen. Och det är det som stör mig, oavsett vad för skit han skriver framstår han åtminstone som den minst aggressive.

Freddie L skrev:
> Den enda SD-aren här inne (som skriver mer än
> ett enstaka inlägg) har inte alls den tonen. Och
> det är det som stör mig, oavsett vad för skit
> han skriver framstår han åtminstone som den
> minst aggressive.

På vilket sätt skulle detta vara ens lite relevant? Ska en person som förespråkar en hatisk och diskriminerande politik få en eloge för att hen skriver mindre aggressivt? Förändrar det på något magiskt sätt budskapet? Sluta dalta med rasisterna säger jag, för helvete.

fredrikw skrev:
> Freddie L skrev:
> -----
> > Den enda SD-aren här inne (som skriver mer än
> > ett enstaka inlägg) har inte alls den tonen.
> Och
> > det är det som stör mig, oavsett vad för
> skit
> > han skriver framstår han åtminstone som den
> > minst aggressive.
>
> På vilket sätt skulle detta vara ens lite
> relevant? Ska en person som förespråkar en
> hatisk och diskriminerande politik få en eloge
> för att hen skriver mindre aggressivt?
> Förändrar det på något magiskt sätt
> budskapet? Sluta dalta med rasisterna säger jag,
> för helvete.

Vill inte verka dryg, men du missade nog att läsa vad det var jag svarade på?

I den här tråden daltas det inte med rasisterna. Och dessutom delas SD-och rasse-stämplarna ut i en takt som skulle fått McCarthy att rodna.

Fast det hittar man ju knappt i den här tråden, bara en massa sandlåderetorik/halmgubbar/etiketterande parat med en enorm skitnödighet.

lekis skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Är alla som vill begränsa invandringen
> rasister
> > och därmed idioter?
>
> Ja utan tvekan, och troligen medlemmar i SD

Men invandringen är ju redan begränsad. Betyder det att vi har en regering bestående av rasistiska och idiotiska sverigedemokrater?

+ 1000 på BFS!

Vilket tålamod! Skopåse räcker inte på långa vägar. Det tålamod som krävs för att argumentera sakligt mot vissa personers minst sagt "knepiga" åsikter är djupt imponerande.

Så här står det i Sverigedemokraternas partiprogram - citat: "Sverigedemokraternas nationalism är öppen och ickerasistisk. Eftersom vi definierar nationen i termer av kultur, språk, identitet och lojalitet, och inte i termer av historisk nationstillhörighet eller genetisk grupptillhörighet, så är vår nationella gemenskap öppen även för människor med bakgrund i andra nationer."

Och så här står det i Svenskarnas Partis partiprogram - citat: "Sverige skall även i framtiden vara svenskt: Endast människor som tillhör det västerländska genetiska och kulturella arvet, där de etniska svenskarna ingår, skall kunna vara svenska medborgare."

Ovanstående citat är naturligtvis endast korta utdrag, men det är väl tillräckligt för att få en uppfattning om deras grundinställning.

Så...varför denna bitvis aggressiva kritik mot SD och rasiststämplar hit och dit? När det i själva verket är SvP som är rasistiskt.

Några fulla killar med järnrör har tydligen automatiskt blivit synonymt med SD:s politik enligt många. Ungefär som om två gubbar i Socialdemokraterna skulle jobba svart och S skulle vara svartjobbarpartiet...

Labanos skrev:
>
> Några fulla killar med järnrör har tydligen
> automatiskt blivit synonymt med SD:s politik
> enligt många. Ungefär som om två gubbar i
> Socialdemokraterna skulle jobba svart och S skulle
> vara svartjobbarpartiet...

Några fulla killar? Det var ju bla deras rättspolitiska och ekonomisktpolitiska talesmän.

Alltså, om Anders Borg och Beatrice Ask var fulla ute på stan en sommarkväll och sprang runt och hotade medelst järnrör skrikandes rasistiska och sexistiska glåpord skulle nog många hävda att moderaterna var ett genuint rasistiskt parti.

Labanos skrev:
> Så...varför denna bitvis aggressiva kritik mot
> SD och rasiststämplar hit och dit? När det i
> själva verket är SvP som är rasistiskt.

Men det är ju inte direkt ovanligt att det visar sig att SD folkvalda skriver klart rasistiska saker på diverse bloggar. Och avpixlat som ju är starkt knutet till SD via ekeroth skriver ju ofta lika rasistiska saker, som tex. nyligen då de skrev om hur hemskt det var att SVT hade en svart lucia.

http://www.regeringen.se/sb/d/2279/a/181576

Vanliga nätmyter om invandrare och minoriteter

"Den oerhörda tragedi som drabbade vårt broderland Norge den 22 juli måste ge oss ny kraft att arbeta för öppenhet och tolerans i våra samhällen, samtidigt som varje form av extremism måste motverkas".

- Statsminister Fredrik Reinfeldt i regeringsförklaringen 2011.
Foto på en Foto: Johnér.

Sverige är och ska vara ett öppet och tolerant land. Vi tar ett stort ansvar för människor som flyr till vårt land, har fri rörlighet inom EU och flexibla regler för arbetskraftsinvandring från länder utanför EU.

Den som flyr undan förföljelse ska kunna få en fristad i Sverige och andra länder i Europa. Det är viktigt att påminna om att asylrätten är en mänsklig rättighet som inte kan mätas i kronor och ören. Den som kan försörja sig själv ska också få bosätta sig här genom arbetskraftsinvandring.

I dag är 14,7 procent av svenskarna utlandsfödda. Dessutom finns det grupper som har en lång historia i landet: samer, tornedalingar, finnar, romer och judar räknas som nationella minoriteter i Sverige.

Det sprids myter och halvsanningar om kostnader och problem med invandring och minoriteter, särskilt på internet. Här har vi samlat några av de vanligaste myterna och fördomarna och besvarar dem med fakta. Under svaren och i marginalen finns länkar till källor och mer läsning för den som vill fördjupa sig. Fördomar måste alltid bemötas.
Myt 1: Det pågår en massinvandring, om några årtionden kommer svenskar att vara i minoritet i sitt eget land.

Påståendet är direkt felaktigt. I dag är knappt 15 procent av befolkningen född i ett annat land. Statistiska Centralbyrån räknar med en liten ökning i framtiden, andelen beräknas öka till 18 procent 2050.

I grunden bygger myten på att personer med utländsk bakgrund aldrig blir svenskar och att det skulle vara ett problem om människor har en bakgrund i ett annat land. Det är också värt att notera att den enskilt största gruppen invandrare 2010 var hemvändande svenskar, som stod för en femtedel av invandringen.

Befolkningsprognos från SCB

Myt 2: De flesta så kallade flyktingar saknar flyktingskäl.

En stor del av de flyktingar som kommit till Sverige de senaste åren har kommit från länder som Irak, Afghanistan och Somalia, länder som är hårt drabbade av krig och konflikter. År 2011 beviljades 10 363 asylsökande personer permanent uppehållstillstånd. Av dem hade 87 procent antingen skyddsskäl eller flyktingskäl.

Som skyddsbehövande räknas bland annat människor som löper risk att straffas med döden, utsättas för kroppsstraff, tortyr eller annan omänsklig eller förnedrande behandling och människor som löper allvarlig risk att skadas på grund av väpnad konflikt. Utöver dem som ansöker om asyl här i landet tar Sverige dessutom, i samarbete med FN-organet UNHCR, emot ett par tusen kvotflyktingar varje år. Den som hävdar att kategorin skyddsbehövande inte ska kunna ges en fristad i Sverige menar således att vi ska kasta ut människor som riskerar tortyr eller dödsstraff.

Migrationsverkets statistik om beviljade uppehållstillstånd
Migrationsverkets fakta om migration, en sida som bemöter vanliga påståenden om invandring
Asylregler, en detaljerad genomgång från Migrationsverket

Foto på en moské. Foto: Berit Djuse/Johnér

Myt 3: Sverige är på väg att bli ett muslimskt land.

Uppskattningsvis lever några hundratusen personer i Sverige som har sin bakgrund i huvudsakligen muslimska länder. Den siffran säger emellertid inte något om huruvida personen är religiös eller inte. Av integritetsskäl för vi inga register över religiös tillhörighet, kultur eller etnicitet i Sverige. Det kan dock konstateras att de muslimska trossamfunden sammanlagt har runt 110 000 medlemmar, vilket endast utgör drygt en procent av Sveriges befolkning.

Statistik från Nämnden för statligt stöd till trossamfund

Myt 4: Barnen får inte sjunga nationalsången och skolavslutningar får inte hållas i kyrkan.

Skolor får ha avslutningar i kyrkan vilket också sker på många håll. I den nya läroplanen för grundskolan som gäller från 2011 är det till och med krav att eleverna ska lära sig såväl nationalsången som ett antal vanliga psalmer. Att undervisningen ska vara icke-konfessionell, det vill säga fri från religiösa inslag, har gällt länge och har ingen koppling till invandringen. Friskolor får ha konfessionell inriktning, där deltagande i konfessionella inslag ska vara frivilligt.

Läroplan för grundskolan, se sidan 10, på Skolverkets webbplats
Skollagen, se 1 kap på riksdagens webbplats

Foto från skolavslutning. Foto: Johan Ödmann/Johnér.

Myt 5: Skolorna får inte längre servera fläskkött.

Det finns inga politiska beslut eller riktlinjer om vilken sorts kött som ska serveras i skolor och förskolor. Några förskolor har beslutat att inte servera fläskkött, men de tillhör undantagen. Anledningen till det är att många av barnen som går där inte äter det.

Myt 6: Judarna kontrollerar medier och politik i Sverige, USA och flera andra länder.

Påståenden om judiska konspirationer har cirkulerat i Sverige och i Europa i århundraden och bygger på synen av judarna som ett kollektiv. I Sverige, USA och många andra länder ägs tidningar och radio- och tevekanaler av en rad olika företag. Denna spridning garanterar att varken någon grupp eller särintresse kan kontrollera debatten.

Svenska kommittén mot antisemitism

Myt 7: Sverige anpassar sig till kvinnofientliga traditioner.

Det stämmer inte. Regeringen för en mycket aktiv politik mot de tendenser som finns i Sverige till hedersrelaterat våld och förtryck, barnäktenskap, tvångsäktenskap och andra företeelser som strider mot individens rättigheter.

Regeringens arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck
Pågående utredning om stärkt skydd mot tvångsäktenskap och barnäktenskap

Myt 8: Invandringen har lett till en våg av kriminalitet.

Av naturliga skäl finns alltid en stor osäkerhet i statistik om kriminalitet. Många brott anmäls aldrig och många av de brott som anmäls klaras inte upp. Ett sätt att försöka mäta och jämföra över tid och mellan länder är enkätundersökningar där de svarande får uppge om de utsatts för brott det senaste året. I den statistik Brottsförebyggande rådet hänvisar till kan man se att Sverige inte sticker ut jämfört med liknande länder. Det är lika många eller fler som uppger att de har utsatts för brott i en del länder med lägre invandring, till exempel Danmark och Norge. Invandring tycks därför inte vara en avgörande faktor i en jämförelse av antalet brott mellan länder.

Den överrepresentation som finns bland utlandsfödda i brottsstatistiken beror bland annat på att det är många unga män som kommer till Sverige, en grupp som normalt är överrepresenterad i statistiken. Även faktorer som arbetslöshet och låg utbildningsnivå spelar in. I sammanhanget är det viktigt att poängtera att den absoluta majoriteten utrikes födda, precis som den absoluta majoriteten svenskfödda, aldrig begår brott.

Brott ska alltid bekämpas och den ansvarige ska ställas till svars. Men när en enskild invandrare begår brott ska vi aldrig skuldbelägga hela gruppen utrikes födda.

Internationell jämförelse av kriminalitet - International Crime Victims Survey
BRÅ - Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet

Myt 9: Invandringen kostar Sverige tiotals miljarder kronor varje år.
Foto på pengar. Foto: Lars Ternblad/Johnér

De nationalekonomiska studier som gjorts av invandring har tittat på effekter på till exempel tillväxt, handel, företagande, löner och offentliga finanser. Det finns inget självklart sätt att foga samman dessa olika perspektiv till ett svar.

Vissa studier av invandring i USA och Japan pekar på svagt positiva effekter på tillväxten, men det finns även studier som pekar på svagt negativa effekter. Studier av den fria rörligheten inom EU pekar på vissa positiva effekter på tillväxten. Flera studier pekar på att invandring leder till ökad handel med invandrarnas ursprungsländer. Andelen företagare är högre bland utrikes födda än bland inrikes födda och utrikes födda har fler anställda per företag. Det finns teorier om att öppna och toleranta samhällen är mer uppfinningsrika, och Sverige ligger också i topp i flera internationella index över innovationsklimat.

Det är inte helt klart hur invandringen påverkar de offentliga finanserna. De beräkningar som finns visar på större kostnader än intäkter. Två viktiga saker som påverkar beräkningarna är hur gamla människor är när de kommer till Sverige och hur stor andel som arbetar. En förbättrad integration kan ge stora positiva effekter. Det bör också noteras att beräkningarna handlar om offentliga intäkter och utgifter på individnivå. De positiva effekterna som invandring har på samhällsekonomin som helhet genom ökad tillväxt, handel och företagande ingår inte.

Sammantaget kan vi se att Sverige, i likhet med till exempel Kanada och Australien, har kunnat kombinera en förhållandevis hög invandring med en god ekonomisk utveckling. Vi står oss väl såväl när det gäller mått på ekonomisk produktion som bredare välfärdsmått.

migrationsinfo.se - en sida med frågor och svar om migration, mycket utförlig om ekonomiska effekter
Invandringen och de offentliga finanserna - rapport till Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi
Svenska Dagbladets genomgång av fakta bakom påståendet

Myt 10: Invandringen leder till lönedumpning.

Få svenska studier har gjorts som har kunnat visa på invandringens effekt på lönerna bland den infödda befolkningen. En svensk studie visar på mycket små positiva effekter av invandring på inföddas inkomster. Andra svenska forskare har visat att 90-talets invandring till Sverige inte hade någon effekt på lönespridningen.

migrationsinfo.se - en sida med frågor och svar om migration, mycket utförlig om ekonomiska effekter

Myt 11: Invandrarna tar jobben från svenskar.

Invandring bidrar ofta positivt till arbetsmarknaden genom att kompensera för underskott av inhemsk arbetskraft inom vissa yrken och genom att bidra till att skapa fler jobb. I dag kan vi exempelvis se att ungefär en av fyra läkare och tandläkare i Sverige är födda i ett annat land.

På lång sikt är det främst utbudet av arbetskraft som bestämmer sysselsättningen. Dessutom visar forskning att invandring bidrar till ökad utrikeshandel och därmed ökad tillväxt genom att personer med utländsk bakgrund besitter goda kunskaper om bland annat affärskultur, politik och språk i sina tidigare hemländer.

Sveriges Kommuner och Landsting om andelen utrikes födda i kommuner och landsting

Myt 12: Om man ifrågasätter invandrings- och integrationspolitiken så blir man stämplad som rasist.

Få frågor debatteras så ofta och så livligt som integrations- och migrationspolitik. Politiska debatter kan ibland hetta till rejält. Den som argumenterar med hjälp av rasistiska och främlingsfientliga myter möter ofta starka, berättigade motreaktioner.

Myt 13: Det finns en tyst majoritet som anser att invandringspolitiken är en katastrof.

När Eurostat nyligen mätte hur invånarna i ett antal europeiska storstäder ser på utlänningar var det 88 procent av stockholmarna som instämde eller instämde starkt i påståendet att förekomsten av utlänningar är bra för staden. 72 procent av Malmöborna instämde eller instämde starkt i samma påstående. I 2010 års SOM-undersökning från Göteborgs universitet anger en lägre andel av befolkningen än någonsin, 42 procent, att det är ett bra förslag att ta emot färre flyktingar i Sverige.

fredrikw skrev:
> Freddie L skrev:
> -----
> > Den enda SD-aren här inne (som skriver mer än
> > ett enstaka inlägg) har inte alls den tonen.
> Och
> > det är det som stör mig, oavsett vad för
> skit
> > han skriver framstår han åtminstone som den
> > minst aggressive.
>
> På vilket sätt skulle detta vara ens lite
> relevant? Ska en person som förespråkar en
> hatisk och diskriminerande politik få en eloge
> för att hen skriver mindre aggressivt?
> Förändrar det på något magiskt sätt
> budskapet? Sluta dalta med rasisterna säger jag,
> för helvete.

Men problemet är ju att i den här tråden har många av dem som gör anspråk på att tillhöra den goda sidan regelmässigt använt sig av guilt by association-argument och George W. Bush-retorik. Och det är något som gör mig ganska ledsen eftersom jag är övertygad om att det är en ineffektiv metod för att skapa en fruktsam dialog.

a.svensson skrev:

> > Är kurder muslimer?
>
> ?
> Har jag nämnt kurder här?
>
> Men till frågan, ja de flesta kurder är muslimer
> även om dom inte nödvändigtvis är troende
> sådana.

Jag antar att muslimerna är i majoritet men det finns än hel del olika religioner bland kurderna, bland annat både judendom, kristendom, zoroastrianism och några som jag inte kommer ihåg namnet på.

silverman834 skrev:
> Alltså, kan inte BFS få en skopåse eller
> något? Hur som helst så ska hen ha en eloge för
> att orka diskutera vettigt

Tack, det värmer.

Freddie L skrev:

> Typ alla invandrare har stora öron och kommer
> från Irland? De generaliseringar av invandrare
> som stör mig mest (som jag syftade på) är väl
> när det rör just hur de tänker, tycker och
> beter sig. Men visst, du får tycka vad du vill.

Ja, det är ju precis det som sd-arna gör. Säger hur invandrare tänker och gör. Fast det de säger stämmer inte alls med sanningen.

> Är det lekis eller staine du syftar på?

Guess again. Det är några sidor tillbaka, men det var som klippt ur sd's partibok (eller varlfitt alternativt inkorrekt forum).

> Den enda SD-aren här inne (som skriver mer än
> ett enstaka inlägg) har inte alls den tonen. Och
> det är det som stör mig, oavsett vad för skit
> han skriver framstår han åtminstone som den
> minst aggressive.

Jag har då sett flera som rabblar sd-sanningar (men de röstar säkert på v). Men just nu orkar jag inte varken citera eller namndroppa (för då kastar jag väl sd-stämpeln). Och jag har diskuterat med nazister som haft en väldigt lugn och trevlig ton. Men de har ändå förespråkat en nazistisk politik och inte dragit några negativa slutsatser om andra världskriget. "Trevlig kille. Han vill rensa raserna, så att alla samhällsproblem försvinner. Han hade en trevlig ton."

ercaen skrev:
> + 1000 på BFS!
>
> Vilket tålamod! Skopåse räcker inte på långa
> vägar. Det tålamod som krävs för att
> argumentera sakligt mot vissa personers minst sagt
> "knepiga" åsikter är djupt imponerande.

Två skopåsar? :)

Labanos skrev:

> Några fulla killar med järnrör har tydligen
> automatiskt blivit synonymt med SD:s politik
> enligt många. Ungefär som om två gubbar i
> Socialdemokraterna skulle jobba svart och S skulle
> vara svartjobbarpartiet...

Polisen de ljög för uppfattade dem inte alls som fulla. De pekade finger rätt pricksäkert också. Sluddrade inte på order "hora" eller "blattelover". Vad skulle du säga om Anders Borg och Beatrice Aak drog runt på stan med järnrör och sade åt "babbar" att de skulle passa sig och inte jävlas med svenskarna? In vino veritas (som om det inte kommit fram vad de tycker i deras kontakter med inkorrekta medier och diverse motståndsgrupper).

Oskar skrev:

> Men problemet är ju att i den här tråden har
> många av dem som gör anspråk på att tillhöra
> den goda sidan regelmässigt använt sig av guilt
> by association-argument och George W.
> Bush-retorik. Och det är något som gör mig
> ganska ledsen eftersom jag är övertygad om att
> det är en ineffektiv metod för att skapa en
> fruktsam dialog.

Ger det en fruktsam dialog att smutskasta "invandrare" och "muslimer" med påhittade "fakta"? Att hitta på egna siffror för att skapa ett problem? Att strunta i andra siffror? Ska inte "invandrare" (eller babbar) bli ledsna över att sd hela tiden säger att de är onödiga och kostar för mycket? Nåt som inte stämmer? Ska somalier bli glada över att sd försöker förbättra integrationen genom att påstå att alla somalier är analfabeter när de flesta är utbildade? Gör inte DET dig ledsen?

fredrikw skrev:
> det ska bli intressant att se
> vad som återstår när era kaskadspyor kring
> svensk politik är borttagna (de är ju inte så
> relevanta för att amerikanskt företag), och allt
> som återstår är er argumentation varför
> rasistiska stereotyper är viktiga för era
> jultraditioner.

Fredrik, jag måste säga att din argumentationsteknik är helt förkastlig.
Du implicerar att de som inte tycker som du tycker att det är bra med rasistiska stereotyper. Och att deras Jul blir förstörd utan dem.

Ungefär som att säga att din Jul blir förstörd om du tvingas se på judar och afroamerikaner i TV-rutan på julafton.

Men det fattar ju jag också att det är inte så som du resonerar.

Senast ändrad:
Jag kan inte diskutera i en sån här tråd. Jag skulle vara aggressivast av alla. Jag blir så enormt provocerad av att rasistiska kränkningar analyseras som ett teoretiskt problem. Hela den så kallade invandringsdiskussionen provocerar mig. För den handlar alltid om dom andra, dom som inte är som vi.

För mig är det människor av kött och blod jag mött. Tonåringar som blir polisanmälda för skadegörelse när de river ner reklamskyltar för negerbollar, för att de känner sig kränkta. Människor som upplever att det är ingen idé att anstränga sig för de kommer ändå aldrig att få något jobb. De har ju fel namn, fel uttal, fel utseende, fel, fel, fel.

Och nu ska vit svensk medelklass avgöra om de eventuellt har rätt att känna sig kränkta, eller om de ens kände sig kränkta i första läget. Jag har ingen aning om de är eller borde vara kränkta, men oavsett vilket vill inte jag onödigtvis säga saker som kan uppfattas som kränkande.

Dessutom tycker jag att det är pinsamt att bli konfronterad med min egen rasism.

God eller dålig argumentationsteknik? Det pissar jag på. God eller dålig människosyn är viktigare.

Mina barn är i den åldern att de borde se väldigt mycket fram emot kalle anka & co precis som jag gjorde när jag var liten (det är de inte). Men den här generationen kan titta på vilken tecknad film som helst när som helst på dygnet, varför lägger inte svt ner skiten? Är det verkligen tradition fortfarande?

Personligen tycker jag man ska vara rätt så restriktiv med sådana ändringar (nu skiter ju Disney i vad jag tycker och min kommentar är inte riktad mot dem heller). Är det riktat till barn så visa inte skiten. Vuxna är vuxna, de kan förhoppningsvis använda hjärnan.

Anyway, den här har figurerat i fejan också.

184400_382930991799543_1239585767_n.jpg

Edit: Anledningen till att jag postar "affischen" är att jag inte tycker det är självklart att så fort något kan uppfattas som kränkande för någon så ska vi ta bort det. Vissa saker, ja (negerboll - bort). Andra, nej (pepparkaksgubben - nja)

Senast ändrad:
Många av de icke längre rumsrena inslagen i "Jul-Disney-programmet" driver ju faktiskt med samtida fenomen som fanns när dessa serier blev till. De var tänkta för en vuxen publik och vissa kom till inte så många år efter exempelvis Leni Riefenstahl gjorde filmer som hyllade Hitler och Nazismen.

Det lär inte vara många som anser att en film av Leni Riefenstahl sitter som ett smäck i en modern tv-tablå på julafton. Däremot hör det liksom till att det visas Karl Bertil Johnsson och Disney's Jul till 75% oförändrad sedan sjuttiotalet. De har blivit en sekulär ritual som ersätter julkyrkan.

Inte är det barnen som längtar efter vad Walt Disney, serievärldens Berlusconi på 60-talet, tänker dela ut för godbitar i år, skulle snarare säga att det är 50-, 60- och 70-talister som finner största nöjet i att se vad denna serievärldens nostalgimix brukar bjuda år efter år.

Hur realistiskt är det att man skulle låta en uppstudsig tjur få bli kvar under en korkek och "lukta på blommorna". Nej fram med de elektrska kofösarna och in i Siscasals slakttransport och iväg till Belgien med nötet för att bli om inte annat så Whiskas med nötsmak.
Korkekarna räcker inte till längre för att förse vinbuteljerarna med riktig kork för alla vinflaskor och tjurfäktningen är väl snart förbjuden även den.

evo skrev:
> Anyway, den här har figurerat i fejan också.

Som av en slump är den första nyhet som Facebook-sidan Alternativa Medier länkar till Avpixlat.

Visst, visst, guilt-by-association, osv.

evo skrev:
------------------------------------------------------
>
> Anyway, den här har figurerat i fejan också.
>

Äntligen lite propaganda.

Ja, lite mer ved i brasan ska väl tråden ha. Skämt å sido, det var inte tänkt som någon propaganda utan jag ville bara belysa att gränsdragningen kan vara knepig. Sedan att avpixlat använder sig av den och försöker tolka den till sin fördel, so be it.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp