(OT) Dockan bortklippt, rasism?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mike the bike skrev:
-------------------------------------------------------
> Fokusera på verkliga problem istället för på
> några löjliga tecknade figurer i en film från
> en annan tidsera.

Syftar du på de som korrigerat den tecknade filmen eller på de som reagerar över korrigeringarna? Det framgår inte vilka du syftar på, även om jag själv tycker det passar bäst in på de senare..

Hasse#7 skrev:
> Jag tillbringar många timmar i veckan året om
> med folk från hela världen. Detta både i
> arbetet och privat. Vi trivs tillsammans och
> uträttar bra och roliga saker. Jag försöker
> bara vara realistisk och ha respekt för andra
> människor på samma sätt som jag vill ha deras
> respekt. Hittills funkar det för oss men det är
> garanterat inget som kommer visa sig som ett facit
> eller den sanna vägen på ett forum. Troligast
> är att det tolkas ihop till en bild av mig som
> inte är jag.

Grattis, då har du gjort dig till talesman för alla som blir kränkta och inte vet sitt eget bästa. Tur att du kan ge dom en vänlig vägvisning till den rätta tron.

Miss Lycka skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tillbringar många timmar i veckan året om
> > med folk från hela världen. Detta både i
> > arbetet och privat. Vi trivs tillsammans och
> > uträttar bra och roliga saker. Jag försöker
> > bara vara realistisk och ha respekt för andra
> > människor på samma sätt som jag vill ha
> deras
> > respekt. Hittills funkar det för oss men det
> är
> > garanterat inget som kommer visa sig som ett
> facit
> > eller den sanna vägen på ett forum. Troligast
> > är att det tolkas ihop till en bild av mig som
> > inte är jag.
>
> Grattis, då har du gjort dig till talesman för
> alla som blir kränkta och inte vet sitt eget
> bästa. Tur att du kan ge dom en vänlig
> vägvisning till den rätta tron.

Det argumentet går nog åt båda håll. Den andra sidan hävdar också exakt samma sak, om jag förstår allt rätt (vilket iofs kan diskuteras). Så, 1-1 på den bollen i alla fall.

Miss Lycka skrev:

>
> Grattis, då har du gjort dig till talesman för
> alla som blir kränkta och inte vet sitt eget
> bästa. Tur att du kan ge dom en vänlig
> vägvisning till den rätta tron.

Javisst, och du har som vanligt tagit på dig rollen som det mest intetsägande och konstiga trollet på happy.

Hasse#7 skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
>
> >
> > Grattis, då har du gjort dig till talesman
> för
> > alla som blir kränkta och inte vet sitt eget
> > bästa. Tur att du kan ge dom en vänlig
> > vägvisning till den rätta tron.
>
> Javisst, och du har som vanligt tagit på dig
> rollen som det mest intetsägande och konstiga
> trollet på happy.

Som vanligt missade du hela poängen.

Miss Lycka skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Miss Lycka skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > >
> > > Grattis, då har du gjort dig till talesman
> > för
> > > alla som blir kränkta och inte vet sitt eget
> > > bästa. Tur att du kan ge dom en vänlig
> > > vägvisning till den rätta tron.
> >
> > Javisst, och du har som vanligt tagit på dig
> > rollen som det mest intetsägande och konstiga
> > trollet på happy.
>
> Som vanligt missade du hela poängen.

Jag letade ingen poäng. Det här kommer sluta med att allt ont som någonsin hänt är mitt fel och det har jag inte riktigt tid med. Jag skall gå och kolla om det går att åka skidor istället.

Hasse#7 skrev:
> Det här kommer sluta med
> att allt ont som någonsin hänt är mitt fel och
> det har jag inte riktigt tid med. Jag skall gå
> och kolla om det går att åka skidor istället.

Klokt beslut. Gillar!
Fler borde göra något vettigt istället för att fortsätta att kasta skit på sina medmänniskor.

Min mor jobbade på en förskola. En mamma berättade en dag följande.

Mammans dotter och en kompis ville göra "negerbollar" och frågade sin mamman om det. Mamman svarade då att visst skulle de få göra det och hon passade samtidigt på att upplysa dottern om att det inte heter "negerboll". Dottern och hennes vän gick glada i hågen ut i köket och gjorde det dom skulle. Efter ett tag, när de var klara, gick det till mamman med ett fat fullt med fina "negerbollar". Dottern frågade om mamman ville smaka en "negernisse", för negerboll fick det tydligen inte heta.

Detta säger lite om hur vissa barn uppfattar saker. Vad var det som var fel i ordet "nergerboll". Neger, nä boll, ja. Således blev det "negernisse" ut med boll, in med nisse.

Sen ska man man kanske ställa sig frågan om vad som är viktigt. Är det vad detta, att någon väljer att redigera/censurera sin film och tex vad en "negerboll" ska heta eller är det att t.ex. kvinnor/flickor förtrycks i vissa länder/kulturer. Att HBT personer kränks på arbetsplatser mm. Det kanske är där man ska lägga ner lite engagemang.

Fö köpte jag pepparkakor i går, runda. Törs fan köpa hjärtan, gubbar eller andra figurer. För det går ju inte för sig. Folk kan ju ta illa upp.

Pebben skrev:
> Min mor jobbade på en förskola. En mamma
> berättade en dag följande.
>
> Mammans dotter och en kompis ville göra
> "negerbollar" och frågade sin mamman om det.
> Mamman svarade då att visst skulle de få göra
> det och hon passade samtidigt på att upplysa
> dottern om att det inte heter "negerboll". Dottern
> och hennes vän gick glada i hågen ut i köket
> och gjorde det dom skulle. Efter ett tag, när de
> var klara, gick det till mamman med ett fat fullt
> med fina "negerbollar". Dottern frågade om mamman
> ville smaka en "negernisse", för negerboll fick
> det tydligen inte heta.
>
> Detta säger lite om hur vissa barn uppfattar
> saker. Vad var det som var fel i ordet
> "nergerboll". Neger, nä boll, ja. Således blev
> det "negernisse" ut med boll, in med nisse.
>
> Sen ska man man kanske ställa sig frågan om vad
> som är viktigt. Är det vad detta, att någon
> väljer att redigera/censurera sin film och tex
> vad en "negerboll" ska heta eller är det att
> t.ex. kvinnor/flickor förtrycks i vissa
> länder/kulturer. Att HBT personer kränks på
> arbetsplatser mm. Det kanske är där man ska
> lägga ner lite engagemang.
>
> Fö köpte jag pepparkakor i går, runda. Törs
> fan köpa hjärtan, gubbar eller andra figurer.
> För det går ju inte för sig. Folk kan ju ta
> illa upp.

Tror att dessa barn har läst om kolonialismen och hade förståelse var ordet neger kommer från. Om inte så är det väl full försåtligt att de inte reflekterade över ordvalet...vilket ifs också gäller vuxna människor som inte reflekterar över samma ordval. Jag säger inte att alla måste vara extremt upplysta men någon form av kunskap bör varje vuxen individ ha och förstå att en chokladboll inte har något med en neger att göra, mer än att de som vill befästa sin maktposition i samhället använder det nedsättande....jag anser att oförståelsen över ordval är okunskap...att man inte kan se saker ur andra perspektiv.

patten skrev:
> Pebben skrev:
> > Min mor jobbade på en förskola.
>
> Tror att dessa barn har läst om kolonialismen och
> hade förståelse var ordet neger kommer från.

Jag kan faktiskt erkänna att jag hade ingen superkoll på kolonialism när jag var 5-6 år gammal. Men det kanske ingår i utbildningen i dagens förskolor.

"chokladboll" Nej det heter det inte. Det är ju helt klart då det är helt fel. Bara för att den är "brun" så är det inte choklad.

"Ett konditori i Sjöbo som kallade bakverket negerboll anmäldes 2003 till Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO). Granskningen lades ned på grund av att anmälaren inte personligen blev kränkt. En brasklapp lämnades dock om att namnet inte bör användas, eftersom det är "föråldrat [och kan lätt förknippas med] slaveri, förtryck och brist på respekt för människors lika värde."

Sanningen om bappelsinen och negern.

JT skrev:
> patten skrev:
> -----
> > Pebben skrev:
> >
>
> > > Min mor jobbade på en förskola.
> >
> > Tror att dessa barn har läst om kolonialismen
> och
> > hade förståelse var ordet neger kommer från.
>
>
> Jag kan faktiskt erkänna att jag hade ingen
> superkoll på kolonialism när jag var 5-6 år
> gammal. Men det kanske ingår i utbildningen i
> dagens förskolor.

Hehe nä det har jag svårt att tro..var lite lätt ironisk bara :)..men en vuxen människa bör ju i vart fall ha kommit i kontakt med den informationen :)

Jaha jag vet inte vad som flög i mig när jag startade tråden (fast annars hade väl nån annan gjort det), alla är vi ju rörande överens om att rasism är korkat. Glöm bara inte bort att om inte bekämpa så i alla fall bemöta även den omvända rasismen, den kan ocså sätta griller i skallen på småbarnen!

Pebben skrev:
> "chokladboll" Nej det heter det inte. Det är ju
> helt klart då det är helt fel. Bara för att den
> är "brun" så är det inte choklad.
>
> "Ett konditori i Sjöbo som kallade bakverket
> negerboll anmäldes 2003 till Ombudsmannen mot
> etnisk diskriminering (DO). Granskningen lades ned
> på grund av att anmälaren inte personligen blev
> kränkt. En brasklapp lämnades dock om att namnet
> inte bör användas, eftersom det är "föråldrat
> slaveri, förtryck och brist på respekt för
> människors lika värde."
>
> Sanningen om bappelsinen och negern.
>
>

För det är ju mer kränkande att säga att det är en chokladboll kontra negerboll...ber om ursäkt för min okunskap om choklad...

2013. Året då genomtänkta inlägg blir härskarteknik och kränkningar för dem som inte tänkt igenom saken.

Disney tar bort scener de inte riktigt tycker är 2012. Slutsats: det svenska hotas. En dubbad amerikansk tecknad animation sänd på teve sen årtionden, dvs en helsvensk och helkristen jultradition, hotas av amerikanska Disney. Folket upprörs, utan att ta reda på fakta. "Dom" (skitnödiga pk-eliten) går för långt. Jävlas inte med svenskarna, Disney!

+1 på det fredrikw och Altas skriver

Atlas skrev:
> Lillskeden skrev:
> -----
> > Jag är kränkt, har bara inte kommit fram till
> av
> > vad än. Jag återkommer.
>
> Jag är tydligen duktig på att kränka vita män.
> Vill du att jag skall kränka dig så att du vet
> vem du skall rita dig emot sen? I all välmening
> alltså :)

Det kränker mig lite att du inte verkar ta dig tid att diskutera de frågor som rests som är värda att diskuteras, det tog mig nämligen lite tid att ge dig ett svar. För mig verkar det som att du och andra tar till det gamla knepet att fortsätta bajskastningen, fast lite vid sidan om detdär jobbiga som man har svårt att producera ett hållbart svar på. Ska jag tolka det som att du står för åsiktslikriktning och intolerans?

Till er andra som etablerat att det är nidbilder vi talar om, finns det någon möjlighet att diskutera lite mer konstruktivt kring varför det är så? Jag har svårt att se exakt var gränsen går, och om man drar argumentet till sin spets så är det ju enbart möjligt att avbilda företrädare för den okontroversiolla normen/majoriteten i media. För mig låter det som ett större problem än det man hade från början.

För mig är det inte särskilt relevant vilka intentioner och stereotyper som 1930-talets samhälle hade kring dessa dockor, eftersom vi inte delar denna samhällssyn idag. Sedan kolonialtiden och de mest mörka åren på 1930/40-talen har det skett ett paradigmskifte i synen på medmänniskor och i allmän tolerans i västvärlden, åtminstone vad jag kan se. Jag tycker inte att det måste vara så att vi i vårt nuvarande samhälle tolkar dessa leksaker på ett sätt som automatiskt är stereotypt negativt, men det kan förstås diskuteras och jag tycker att det är där som diskussionen bör hållas.

Fredrikw, jag tycker du verkar ha missat att det är en ganska principell fråga som diskuteras och att detta passande nog är ett diskussionforum, att skrida till handling genom eventuellt brevskrivande är väl upp till var och en?

Den principiella frågan som diskuteras här har dykt upp tidigare t.ex. i diskussionen kring Tintin och lilla hjärtat. Personligen bryr jag mig inte så mycket om Disney kommer sända en något nedkortad version på julafton. Däremot argumenterar vissa här på ett ganska medeltida sätt i termer av rättrogna och kättare, rätt och fel åsikter, och att den som inte producerar rätt åsikt i en samhällsdebatt ska bli uthängd av dem som följer den rätta läran. Jag blir lite illamående av sättet att argumentera, och jag tror att stora delar av t.ex. SD:s framgångar ironiskt nog är ert och era likasinnades fel. Den med avvikande åsikt fördöms och placeras av den rättänkande majoriteten i SD:s famn, locket över frågan om integrationspolitik är totalt och saknar i stort sett distinktion mellan rena rasister och dem som vill ifrågasätta om nuvarande integrationspolitiken är den bästa.

Om PK-folket hade stått för sin åsikt på ett öppet och konstruktivt sätt så hade inte begreppet varit ett skällsord i mitt vokabulär. Den inskränkthet ni företräder är tyvärr ett stort samhällsproblem. Tankefelet är att man inte kan "justera" en åsikt genom att fördöma den.

JT skrev:
> patten skrev:
> > Pebben skrev:
> >
>
> > > Min mor jobbade på en förskola.
> >
> > Tror att dessa barn har läst om kolonialismen
> och
> > hade förståelse var ordet neger kommer från.
>
>
> Jag kan faktiskt erkänna att jag hade ingen
> superkoll på kolonialism när jag var 5-6 år
> gammal. Men det kanske ingår i utbildningen i
> dagens förskolor.

Kolonialism i all ära, men borde man inte också börja med latin vid 5-6 år?

Keywords: sidan 3, härskarteknik
tengil.jpg

Som avgående orförande för tråden utser jag härmed Enber till ny sådan för även om han, förlåt hen, skriver en väldig massa ord så är dom ju ovanligt vettiga.

Jag läste den här texten av Johannes Anyuru för någon dag sedan,
http://debatt.svt.se/2012/12/10/for-vita-svenskar-ar-rasisten-alltid-nagon-annan/
Från denna bär jag med mig citatet "Varför finns det en så stor beredskap i Sverige att omedelbart driva med det ganska okontroversiella påståendet att vissa bilder eller ord eventuellt hjälper till att upprätthålla en rasistisk struktur?"
Jag har sedan dess tänkt mycket på min egen position i just detta. Hur jag som ungdom i en svensk småstad tyckte att det var helt ok att säga bögjävel eller haspla ur mig ett grovt rasistiskt skämt med motiveringen att jag såklart inte var rasist. Och det trodde jag verkligen också att jag inte var. Det var ju bara ett skämt och det skulle såklart vem som helst förstå.
Jag vet bättre nu. Och det gör de flesta andra också lyckligtvis. Men vi har en bit kvar.

patten skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > "chokladboll" Nej det heter det inte. Det är ju
> > helt klart då det är helt fel. Bara för att den
> > är "brun" så är det inte choklad.
> >
> > "Ett konditori i Sjöbo som kallade bakverket
> > negerboll anmäldes 2003 till Ombudsmannen mot
> > etnisk diskriminering (DO). Granskningen lades ned
> > på grund av att anmälaren inte personligen blev
> > kränkt. En brasklapp lämnades dock om att namnet
> > inte bör användas, eftersom det är "föråldrat
> > slaveri, förtryck och brist på respekt för
> > människors lika värde."
> >
> > Sanningen om bappelsinen och negern.
> >
> >
>
> För det är ju mer kränkande att säga att det är en chokladboll kontra negerboll...ber om
> ursäkt för min okunskap om choklad...

"I fallet med chokladdirektivet handlade det om en 27-årig tvist som fick sin lösning. Den började 1973 då Storbritannien, Irland och Danmark blev medlemmar i dåvarande EG. De fick då ett undantag från EG:s regel om att bara kakaofett fick användas i choklad. I dessa länder tillverkades choklad där en del av kakaofettet bytts ut mot andra vegetabiliska fetter. Undantaget innebar att det blev upp till varje medlemsland att bestämma om det ville tillåta andra vegetabiliska fetter i choklad som producerades i, eller importerades till det egna landet. När sedan fler länder anslöt sig till EU delades länderna upp i två jämnstora läger. Sju länder (Storbritannien, Irland, Danmark, Portugal, Finland, Österrike och Sverige) godtog att andra fetter användes och åtta länder menade att bara kakaofett kunde tillåtas. Bland dessa var Spanien och Italien som med hänvisning till konsumentintresset förbjöd försäljningen av "utblandad" choklad i sina länder under annan beteckning än "chokladersättning". I januari 2003 fann emellertid EG-domstolen att ett sådant försäljningsförbud stred mot reglerna under förutsättning att det tydligt framgår av förpackningen att även andra fetter har använts (mål C-12/00 och C-14/00).

Den 15 mars år 2000 röstades ett förslag igenom i Europaparlamentet som innebär att choklad tillåts innehålla andra vegetabiliska fetter än kakaofett, förutsatt att de inte överstiger fem procent av varans slutliga vikt och att det tydligt framgår på förpackningen. Direktivet antogs slutligen i maj år 2000 då även rådet enades kring förslaget."

Jag vet ingen "chokladboll" som jag käkat som uppfyller det. Jävligt lite kakaofett i de jag har käkat. Det är "negerbollar jag har käkat och inget annat.

Däremot ska man kanske tänka sig för när och i vilket samanhang man säger det och i vilket syfte. Själv har jag som lite fänrik sträckt upp en Amerikansk Överste uppe i Älvdalen avseende detta.

Den enhet/förband jag då tillhörde hade ett relativt stort besök av ett antal ”Militär Attachéer” mm. Vi utspisade lunch ute i det fria, (ca 1m snö och minus 10) och då serverades det s.k. Chokladbollar till kaffet efter maten varpå Översten högt och tydligt frågar om de övriga i sällskapet visste vad detta ”bakverk” kallades här i Sverige. Ehhnn, ingen svarade varpå han sa det, fast på engelska.

Jag tog Översten åt sidan vid ett lämpligt tillfälle och redovisade min syn på detta och att jag tyckte att det var synnerligen olämpligt att uppträda på det sättet. Översten undvek mig resten av besöket och det gjorde han fanimig rätt i.

Som jag ser det finns det där en klar gräns. Och då med tanke på den historia som USA har så är det inte lämpligt att säga ”Nigger” och det oavsett om vi kallar det för negerboll eller inte. Och ja jag kallar det också för ”Chokladboll” men det är inte rätt, dock PK.

Enber skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > Lillskeden skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag är kränkt, har bara inte kommit fram
> till
> > av
> > > vad än. Jag återkommer.
> >
> > Jag är tydligen duktig på att kränka vita
> män.
> > Vill du att jag skall kränka dig så att du
> vet
> > vem du skall rita dig emot sen? I all
> välmening
> > alltså :)
>
> Det kränker mig lite att du inte verkar ta dig
> tid att diskutera de frågor som rests som är
> värda att diskuteras, det tog mig nämligen lite
> tid att ge dig ett svar. För mig verkar det som
> att du och andra tar till det gamla knepet att
> fortsätta bajskastningen, fast lite vid sidan om
> detdär jobbiga som man har svårt att producera
> ett hållbart svar på. Ska jag tolka det som att
> du står för åsiktslikriktning och intolerans?
>
> Till er andra som etablerat att det är nidbilder
> vi talar om, finns det någon möjlighet att
> diskutera lite mer konstruktivt kring varför det
> är så? Jag har svårt att se exakt var gränsen
> går, och om man drar argumentet till sin spets
> så är det ju enbart möjligt att avbilda
> företrädare för den okontroversiolla
> normen/majoriteten i media. För mig låter det
> som ett större problem än det man hade från
> början.
>
> För mig är det inte särskilt relevant vilka
> intentioner och stereotyper som 1930-talets
> samhälle hade kring dessa dockor, eftersom vi
> inte delar denna samhällssyn idag. Sedan
> kolonialtiden och de mest mörka åren på
> 1930/40-talen har det skett ett paradigmskifte i
> synen på medmänniskor och i allmän tolerans i
> västvärlden, åtminstone vad jag kan se. Jag
> tycker inte att det måste vara så att vi i vårt
> nuvarande samhälle tolkar dessa leksaker på ett
> sätt som automatiskt är stereotypt negativt, men
> det kan förstås diskuteras och jag tycker att
> det är där som diskussionen bör hållas.
>
> Fredrikw, jag tycker du verkar ha missat att det
> är en ganska principell fråga som diskuteras och
> att detta passande nog är ett diskussionforum,
> att skrida till handling genom eventuellt
> brevskrivande är väl upp till var och en?
>
> Den principiella frågan som diskuteras här har
> dykt upp tidigare t.ex. i diskussionen kring
> Tintin och lilla hjärtat. Personligen bryr jag
> mig inte så mycket om Disney kommer sända en
> något nedkortad version på julafton. Däremot
> argumenterar vissa här på ett ganska medeltida
> sätt i termer av rättrogna och kättare, rätt
> och fel åsikter, och att den som inte producerar
> rätt åsikt i en samhällsdebatt ska bli uthängd
> av dem som följer den rätta läran. Jag blir
> lite illamående av sättet att argumentera, och
> jag tror att stora delar av t.ex. SD:s framgångar
> ironiskt nog är ert och era likasinnades fel. Den
> med avvikande åsikt fördöms och placeras av den
> rättänkande majoriteten i SD:s famn, locket
> över frågan om integrationspolitik är totalt
> och saknar i stort sett distinktion mellan rena
> rasister och dem som vill ifrågasätta om
> nuvarande integrationspolitiken är den bästa.
>
> Om PK-folket hade stått för sin åsikt på ett
> öppet och konstruktivt sätt så hade inte
> begreppet varit ett skällsord i mitt vokabulär.
> Den inskränkthet ni företräder är tyvärr ett
> stort samhällsproblem. Tankefelet är att man
> inte kan "justera" en åsikt genom att fördöma
> den.

Amen, nu stänger iaf jag chipspåsen och sätter mig på rehabhojen!

Aaah, mustig debatt. Jag tycker att det är bra att man vågar ändra i saker som anses vara "tradition". Det blir alltid ett jävla liv när man gör detta(t.ex. skolavslutning i kyrkan osv.) men det är ju trots allt enda vägen framåt. Den enkla frågan borde vara: Om filmen gjordes nu 2012, skulle de bortklippta scenerna få vara med? Om inte så är det ganska uppenbart att de ska tas bort. Märk väl att jag inte är för att man ska bränna upp filmer och böcker med eventuellt stötande innehåll. Men tveksamt om detta skall sändas genom SVT riktat mot barn.

ps. Med reservation att detta redan kanske har sagts. Det är ju så sjukt långa inlägg att jag tappar koncentrationen efter halva ibland ;)

Å herre j*vlar.... att Syriens ledning bombar sin egen befolkning tillbaka till stenåldern, att mängder av barn i slummen inte har tillgång till rent vatten, att Nordkorea testskjuter missiler
över angränsande länder är inget viktigt, men vilken färg eller tillhörighet en tecknad docka i en tecknad film från länge sen har, ja då JÄVLAR skall det argumenteras med fina ord.
Ni fina människor i eran egen värld skulle kanske komma ut i verkligheten på ett studiebesök eller så.
En liten fråga till Atlas, är du möjligen en utflyttad innerstads Stockholmare?

lekis skrev:

> En liten fråga till Atlas, är du möjligen en
> utflyttad innerstads Stockholmare?

Det ska inte jag svara på men han tycks iaf vara för etnisk rensning ;-)

(Förklaring: Jag frågade i början av tråden ang detta och han har inte svarat än)

lekis: Men det du säger är väl knappast någon diskussion om? De flesta gillar väl inte att Syrien bombar sitt folk? Bara för att något är viktigt utesluter väl inte allt annat? T.ex. tycker jag mer illa om folkmord än att folk säger negerboll, men detta gör det inte mer okej att säga negerboll.

lekis skrev:
> Å herre j*vlar.... att Syriens ledning bombar sin
> egen befolkning tillbaka till stenåldern, att
> mängder av barn i slummen inte har tillgång till
> rent vatten, att Nordkorea testskjuter missiler
> över angränsande länder är inget viktigt, men
> vilken färg eller tillhörighet en tecknad docka
> i en tecknad film från länge sen har, ja då
> JÄVLAR skall det argumenteras med fina ord.
> Ni fina människor i eran egen värld skulle
> kanske komma ut i verkligheten på ett
> studiebesök eller så.

Var det Atlas som startade tråden?

staine skrev:
> Glöm bara inte bort att om
> inte bekämpa så i alla fall bemöta även den
> omvända rasismen, den kan ocså sätta griller i
> skallen på småbarnen!

Det finns ingen "omvänd" rasism. Begreppet är felaktigt.

bonbon skrev:
> JT skrev:
> -----
> > patten skrev:
> >
>
> > > Pebben skrev:
> > >
> >
> > > > Min mor jobbade på en förskola.
> > >
> > > Tror att dessa barn har läst om
> kolonialismen
> > och
> > > hade förståelse var ordet neger kommer
> från.
> >
> >
> > Jag kan faktiskt erkänna att jag hade ingen
> > superkoll på kolonialism när jag var 5-6 år
> > gammal. Men det kanske ingår i utbildningen i
> > dagens förskolor.
>
> Kolonialism i all ära, men borde man inte också börja med latin vid 5-6 år?

Ja det trodde jag att alla gör. Menar du att det inte är så?
Min son vet i alla fall vad t.ex. en Pica pica är för något och Grus grus också. Det trodde jag alla barn fick lära sig, de latinska namnen på b.la. vår vanligaste växter och djur.
Men jag mins en ”Biologilektion” för länge sedan. En sådan där lektion som var praktiskt inriktad ute i läbbiga skogen. Läraren pekade på t.ex. en björk och frågade vad det var för träd osv. Vid ett träd tröttnade jag och svarade att det där är en ”Pinus contorta”, det ser man på barren som är skruvade.

Senast ändrad:
Omvänd rasism är väl när vi straffar ut oss själva ur samhället. Som i kränktamän tråden.

lekis skrev:
> studiebesök eller så.

Jag tror mig veta att jag och Atlas har diametrala åsikter i denna fråga. Jag är en innerstadsstockholmare i alla fall, och blir mkt nyfiken på vilka schabloniserade åsikter som just detta snitt av befolkningen anses ha ;-)

lekis skrev:
> studiebesök eller så.

"Lekis" måste ha fått något bra med från lekis. För är det inte lite så som han skriver. det tycker jag i alla fall. Folk svälter och dör och vissa sitter och gnäller över ett lussetåg och att det inte får vara en "Pepparkaksgubbe/gumma" med i det. Ja vi lever allt i ett bra land vi.

Fliken skrev:
> lekis skrev:
> -----
> > Å herre j*vlar.... att Syriens ledning bombar
> sin
> > egen befolkning tillbaka till stenåldern, att
> > mängder av barn i slummen inte har tillgång
> till
> > rent vatten, att Nordkorea testskjuter missiler
> > över angränsande länder är inget viktigt,
> men
> > vilken färg eller tillhörighet en tecknad
> docka
> > i en tecknad film från länge sen har, ja då
> > JÄVLAR skall det argumenteras med fina ord.
> > Ni fina människor i eran egen värld skulle
> > kanske komma ut i verkligheten på ett
> > studiebesök eller så.
> > En liten fråga till Atlas, är du möjligen en
> > utflyttad innerstads Stockholmare?
>
>
> Jag tror mig veta att jag och Atlas har diametrala
> åsikter i denna fråga. Jag är en
> innerstadsstockholmare i alla fall, och blir mkt
> nyfiken på vilka schabloniserade åsikter som
> just detta snitt av befolkningen anses ha ;-)

Tja rent generellt ses de väl som lite lätt ”korkade”, allmänt otrevlig och lata. Många är dessutom kriminella och tar droger av lite olika typer.

Men det vet vi ju alla att det stämmer ju inte. För de jag känner är väldigt trevliga och allmänbildade. Men de får inga jobb och alla vill ju bo mitt inne i stan och det måste man ju förstå att det inte funkar. Alla kan inte bo där, i stan, och man måste kanske vara bered att flytt till jobben.

Senast ändrad:
Kan vi inte merga den här tråden med den om sverigedummokraterna vs. Aftonbladet? Nivån av Kränkthet och gapande om "censur" är ungefär lika hög.

Jo, det svaret är ju inte oväntat, men jag mendade specifikt i den här diskussionen. Anses stockholmare verkligen vare en snäv åsiktskrets med DNs elitåsikter i pannan?

Fikasvettot skrev:
> Kan vi inte merga den här tråden med den om
> sverigedummokraterna vs. Aftonbladet? Nivån av
> Kränkthet och gapande om "censur" är ungefär
> lika hög.

;-)

Det blir hårfint vilken sida man vill tillhöra, mellan SD och Aftonbladet. Båda har ju mkt tilltalande drag, hög moral och aptitliga åsikter. Blir helt perplex faktiskt. Måste finnas ett tredje alternativ utan att förknippas med det sämsta av det sämsta. Låt oss merga med hen också.
http://spatsiba.blogspot.se/2010/02/det-tredje-konet.html

Senast ändrad:
Är man elit och urtypen för en stockholmare:

...om man inte tycker att det är OK att säga neger. Någonsin.
...om man tycker att det är OK att plocka bort material som känns stötande eller kränkande från en nästan hundra år gammal tecknad film?
...om man ogillar rasister (även de som säger att dom inte alls är rasister)?

Då är jag elit-stockholmare! #win!

Fascinerande att det finns en stockholmsdimension i den här frågan somnegentligen inte allsnhar med Stockholm att göra. Det är för mig en riktig kantboll faktiskt.

Hanne Kjöller på DN:s ledarsida ställer sig idag på Kommentarsfältherrarnas sida och anser att Disneys klipp är lite fånigt.

Sprickor i PK-mediaelit-muren? Vad säger surdegsfolket om detta?

Hur mycket uppskattar Kommentarsfältherrarna egentligen detta stöd från självaste DN, det måste vara lite desorienterande?

Jag misstänker att jag är elitstockholmare jag med.

är inte hela den filmen genomsyrade av ej pk inslag. Man borde väll ta bart istort alla leksakerna som föreställer en karaktär i så fall då de alla är lätt ålderdomliga parodier. Dessutom borde väll både tomten och nissarna vara i fasonen.

Fast sen tycker jag ju att svt kunde visa något annat än disney och gamla repriser på julafton....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp