OT: Döda Telia

Markus F

Aktiv medlem
Ge mig ett förslag på en annan bredbandsleverantör än Telia. Inte nog med att dom har ett nät som svajar, deras webmail funkar varken med Safari eller Internet Explorer för Mac.
När jag äntligen kom fram till supporten föreslog dom att jag skulle använda Mozilla i stället. Inget ont om Mozilla, men jag tycker det känns lite onödigt med tre webläsare installerade.

Fråga:
Borde inte Sveriges största bredbandleverantör tänka på detta, och bygga sin webmail så den funkar istället för att föreslå sina kunder att byta browser?

Koka Telia i Diesel!

Fela har ju på senare år börjat köra me nå konstig aplikation som ska fjälpa en, frågar man mig så tycker jag snarare att den stjälper. bara virrig o konstig o kan inte göra nå rätt.

lämnade Felia adsl för ett o halv år sedan för BBB vdsl, ett byte jag inte har ångrat en sekund sedan dess.

Håller med om att BBB är bra. Man får mycket för pengarna!
Jag har BBB via telejacket med en uppkoppling på 10Mb...funkar kanoners vettu!

Dock pajjade modemet men det gick att byta utan problem och utan att kolla på det först.

Glocalnet är jag nyfis på, har Felia nu och tycker det är dyrt och dåligt. BBB har jag hört mkt skit om och det är väl Bostream som köpt upp dem eller tvärtom? Har jag fel? UPC är ju rena skämtet, dyrt och dåligt.

Lonewolf skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör Glocalnet och det är både pålitligt och
> billigt, telia har jag gett upp i allt utom
> mobilabb!
>
> Bosse
>
> "Proud sponsor of Jomper 2005"
>
> Kör så det ryker.

problemet där är ju att Glocalnet köper plats i stationen av skanova, som ägs av telia. det vill säga, det är med största sannolikhet samma utrustning o därmed troligen samma problem med svaj o sånt. BBB därmot ska vad jag vet ha egen utrustning.

Bredbandsbolget köpte Bostream. UPC, de kör ju bara genom kabel tv, så har man dem som leverantör av TV så kan man få deras tjänster. dåligt? vet inte om 24/8 är dåligt, för från o med första juni så är det vad de komemr erbjuda, elelr snarare 24/1, men mot 79 kr extra får man 24/8. o då det levereras genom kabel tv nätet så är det inte lika beroende av avstånd som adsl o vdsl tekniken o drabbas helelr inte av samma störningar då ledningarna är nyare osv.

men detta om UPC var väll att sväva ifrån ämnet.

Jag har Telia hemma eftersom det enda andra BB alternativ vi har här i glesbygden (Vällingby) är Viasat. Som Mac-användare har jag valt att köra med .mac webmail eftersom det är tillgänglig och adressen förblir detsamma oavsett vilken bredbandsoperatör jag väljer. Har haft 4 st ISP det senaste 5 år, så det spelar roll för mig.

Markus - Jag håller med att det är besvärligt att Telia inte supporterar Safari, men IE för Mac har varit död ett bra tag nu och Firefox är att föredra. Skandiabanken kräver Mozilla av deras Mac-kunder och jag upplever FF som bättre än Netscape.

BBB har lite en attityd av "vet du hur man startar datorn helt själv?" mot en ibland. Händer nåt med stationen tar det nån månad innan dom fixar det (helt ovetenskapligt, hänt mig och en kompis). vad du än gör försök inte ring supporten, du blir bortkopplad efter en halvtimme.

kevlar skrev:
> BBB har lite en attityd av "vet du hur man startar
> datorn helt själv?" mot en ibland. Händer nåt med
> stationen tar det nån månad innan dom fixar det
> (helt ovetenskapligt, hänt mig och en kompis). vad
> du än gör försök inte ring supporten, du blir
> bortkopplad efter en halvtimme.
>

Oj. Jag har bara positiv erfarenhet av BBBs support. Inte alltför lång telefonkö samt snabb och korrekt hjälp. Detta gäller iofs "riktigt" bredband.

Jag har ju då bredband-men-ändå-inte-riktigt, 10mbit (suburbias förbannelse). Dessutom får jag aldrig ut mer än 4.5 mbit, testat vid flera tillfällen med, tp-test (tror jag det heter) samt ett par onlinevarianter.

Nej, IE känns inte speciellt fräscht, och jag har gärna Mozilla. Men det ska inte Telia bestämma åt mig. Och som sagt, det är idiotiskt att inte stödja den webläsare som är standard i alla nya macar.

Daner skrev:
>
> Markus - Jag håller med att det är besvärligt att
> Telia inte supporterar Safari, men IE för Mac har
> varit död ett bra tag nu och Firefox är att
> föredra. Skandiabanken kräver Mozilla av deras
> Mac-kunder och jag upplever FF som bättre än
> Netscape.

Markus F skrev:
> Nej, IE känns inte speciellt fräscht, och jag har
> gärna Mozilla. Men det ska inte Telia bestämma åt
> mig. Och som sagt, det är idiotiskt att inte
> stödja den webläsare som är standard i alla nya
> macar.

Håller helt med dig, och har också funderat på att byta från Telia på grund av det dåliga Mac-stödet. För mer krävande e-post änvänder också jag .Mac, så slipper man köpa på sig mer utrymme från Telia. Svajighet har jag däremot inte upplevt, det låter som något lokalt problem med stationen. E-postbomba supporten så fort det händer, se om det hjälper.

kevlar skrev:
> BBB har lite en attityd av "vet du hur man startar
> datorn helt själv?" mot en ibland. Händer nåt med
> stationen tar det nån månad innan dom fixar det
> (helt ovetenskapligt, hänt mig och en kompis). vad
> du än gör försök inte ring supporten, du blir
> bortkopplad efter en halvtimme.

när det gäller stationen är det flextronic som sköter det och deras prio styrs mycket av skanova som är samma sak som telia, det ger långa tider då de har lite fuckad syn på fri konkurrens.

med tanke på alla de samtal rings med folk som är heeelt aningslösa hur datorn funkar så är den attityden kanske bra att starta med, dock bör väl den ändras när man hör att personen i andra ändan vet vad de pratar om.

supporten har en del att göra vissa tider på dygnet och jag vet att det är probs att komma fram ibland.

Att man måste gå genom Skanova för att få tillgång till accessnätet gäller vilken ADSL-leverantör man än väljer. Det har ju dock visat sig att Telia genom Skanova försvårar för andra operatörer genom att dra ut på installationstider.

När jag hade BBB ADSL (vilket är den sämsta uppkoppling jag haft) var den enda möjliga tiden att ringa supporten ~15min innan den stängde, annars gick det inte att komma fram.

Kevlar, din PC kanske inte är rätt inställ för att dra full nytta av hastigheten. Jag hade samma problem som du, men efter att ha botaniserat på nedanstående länk löste det sig. Jag laddade hem programmet DRTCP och trimmade datorns inställningar. Nu funkar det perfa.

<http://www.broadbandreports.com/tweaks>

Jag har Glocalnet 8mbit, det är billigt och ännu hat jag inte haft några problem.
Har man möjlighet till riktigt bredband istället för adsl är ju det helt klart att föredra dock!
Kostar inte .Mac typ 800kr/år? Bästa mailen är Gmail tycker jag 2gb utrymme, gratis och ingen reklam. Funkar även som pop mail. Tyvärr går det inte att registrera sig för en Gmail ännu men jag har inbjudningar om någon vill ha. PMa nuvarande mailadress till mig i sådanna fall.

Jag passade på och bytte browser till Firefox medans jag satt i telefonkön till Telias support. 58 minuters väntetid, så när jag äntligen kom fram så behövde jag ingen support längre. Men jag håller fast vid att döda Telia.

Har just bytt från Telia till BBB. Själva bytet fungerade utmärkt - allt var installerat och klart på en kvart. Körde tptest det första jag gjorde, och fick den hastighet som utlovats (vdsl 12/9).
Mitt år som Teliakund kantades av många felaktiga fakturor (blev debiterad tredubbel flyttavgift t.ex.), kass support och allmän förvirring. Själv adsltjänsten hade jag inga problem med, men att jag VARJE gång jag logga på va tvungen att knappa in användarnamn och lösen kändes ju stenålders!

Ett byte till vad som helst som inte är Telia verkar som ett uppköp. :]

matsu skrev:
> Har just bytt från Telia till BBB. Själva bytet
> fungerade utmärkt - allt var installerat och klart
> på en kvart. Körde tptest det första jag gjorde,
> och fick den hastighet som utlovats (vdsl 12/9).
> Mitt år som Teliakund kantades av många felaktiga
> fakturor (blev debiterad tredubbel flyttavgift
> t.ex.), kass support och allmän förvirring. Själv
> adsltjänsten hade jag inga problem med, men att
> jag VARJE gång jag logga på va tvungen att knappa
> in användarnamn och lösen kändes ju stenålders!
>
> Ett byte till vad som helst som inte är Telia
> verkar som ett uppköp. :]

12/9 äger, har haft det i över 1,5 år, men det är ruskigt vanebildande, elelr man blir fartblind snabbt :D:D

angående telia så håller de just på att byta system så att deras kunder ska slippa inloggning. för då konkurenterna har skippat detta så blir det ett säljargument som kan användas mot telia. därför avskaffar de inloggningen :D

Baltazar: Ja, jag vet... Jag slapp inloggning i precis en dag! Men det känns i vilket fall alldeles stenålders att de hade det systemet så pass länge. Det tyder på en osund företagskultur! ;)

Ja jag har ju också bredband nu för tiden. Men det hära Firefox som alla happymänniskor verkar gilla, borde jag också skaffa det kanske?! Blir det bättre med www på nåt sätt då elle?

Firefox är trevligt, jag gillar inbyggda popup- blockern, att det visas vilka insticksmoduler som saknas för att visa t.ex. film, rutan för att snabbsöka på google, lätt att få bildadress när man högerklickar, bra att kunna använda flikar. Prova helt enkelt!

Fredrik Larsson skrev:
> Firefox är trevligt, jag gillar inbyggda popup-
> blockern, att det visas vilka insticksmoduler som
> saknas för att visa t.ex. film, rutan för att
> snabbsöka på google, lätt att få bildadress när
> man högerklickar, bra att kunna använda flikar.
> Prova helt enkelt!

Låter som opera också. http://www.opera.com/download/ översätt utan att behöva gå via babbelfisk, nusgester, jag är i sjunde himlen.

Senast redigerad av en moderator:
kör själv opera. firefox är snabbare än internet explorer, men opera är ännu snabbare. stortrivs med opera. det ända man kan klaga på är väll att det inte är gratis om man vill slippa rekalm, men sånt fixar man ju :D

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp