[OT] Dödad tråd

[OT] Dödad tråd
Ett gott råd är att koncentrera dig på skolan och fixa det innan du börjar jobba.

Det är väldigt lätt att du inte gör klart skolan om du börjar jobba och då har du ingen nytta av dina tre år som du redan har läst.
Magnus

[OT] Dödad tråd
Läs färdigt!
Pressa dig igenom universitet genom att arbeta extra under studierna eller på sommarloven. Se det som ett träningsläger de sista 1,5 åren. Troligen kommer folkrätt kombinerat med vattenrätt att göra dig gångbar, speciellt om du redan har offentlig erfarenhet.
Mitt tips.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Dödad tråd
metrosek skrev:
-------------------------------------------------------
> folkrätt kombinerat med
> vattenrätt

+1
Satsa på folkrätt. Eller rättshistoria och allmän rättslära.

Allvarligt skulle jag överväga utlandsstudier. På en varm och trevlig plats.

EDIT: glömde säga att jag ska hålla ögonen öppna...

[OT] Dödad tråd
Håller med Oscar, o därmed Mårten. Jobba lite och få en annan sorts paus i livet gentemot vad dina hårda studier ger. Låter som en bra plan enligt mig speciellt när du gick vidare direkt från gymnasiet.
det var mina 5 finska cent..

[OT] Dödad tråd
Får du ett bra jobb är risken att du inte pluggar klart överhängande, men det är ett plus. Man får inte automatiskt bättre jobb bara för man har tillbringat längre tid på universitetet, snarare tvärt om. Personligen tror jag att optimum ligger runt tre års utbildning.

[OT] Dödad tråd
Varför måste det ena uteslutande det andra?

Under de fyra år jag pluggade till civilekonom arbetade jag samtidigt heltid som arbetsledare på Securitas (nattskiftet). Och vill du få lite erfarenhet av främst brottsjuridik, prova detta. Jobbade samtidigt som ordningsvakt i krogen och lite i tunnelbanan, och jag har varit i rättssalen ofta... som målsägare/vittne kan ju tilläggas.

Två flugor på smällen...

Kan ju tilläggas att mina skulder till CSN inte är belastande höga.

[OT] Dödad tråd
Tjena Mårten

Jag jobbade ett år i slutet av mina högskolestudier och kom sedan inte tillbaks till skolan. Min erfarenhet är alltså som följer:

Har du självdiciplin och läshuvud och kan starta om ett skitjobbigt projekt som inte liknar nått annat så kan du jobba ett år eller så. Har du inte det så plugga klart. Högskolestudier på högre nivå är speciella och kräver dels ett särskilt sätt att tänka (det är skillnad mellan att lära och att arbeta) dels behöver man ett sorts momentum som man tappar när man börjar jobba.

I jobbsvängen är tipset att kolla efter föräldravik och projektanställningar. Alternativet är att göra en lista på 10-15 arbetsplatser du vill jobba på och ringa dem tills de ger dig ett jobb. Erbjud eventuellt en-tre veckors praktik och visa att du inte är så dum som du ser ut.

Landsting och liknande är lite svårare att få jobb på om du inte har kontakter. Kommuner har troligen lite större möjligheter. Företag är bäst, kolla på försäkringsbolag, fastighetsmäklare, kanske banker om du har kontakter där. Dessa har både administration och lite juridik så du kan bli bättre på det mesta du redan kan.

Lycka till!

//Kaj

[OT] Dödad tråd
Vill bara inflika att ingenjörsbristen är klart överskattad.

För att hålla sig till ämnet, du gör såklart som du vill men jag har sett rätt många som inte fortsatt plugga efter att de fått en stadig inkomst ;)

[OT] Dödad tråd
Mårten skrev:

>
> metrosek: Tja, jag hade tänkt mig sjörätt och
> ersättningsrätt, men sure. ;)
>

Då ska du söka hos Maersk i Köpenhamn.

[OT] Dödad tråd
Mitt enda råd följer:

Se till att: Skaffa dig ett jobb som kan vara kul under några månader men vid längre tid blir så tråkigt att tanken på att droppa nerför klippor med racercykel verkar till och med vettigt för att kunna sjukanmäla dig från jobbet.

Då kommer du att längta tillbaka till skolan efter ditt sabbatsår... Gärna skall jobbet vara välavlönat för att kunna lägga pengar på fritiden och i en buffert för de resterande plugg åren också..

/ Almdudler

[OT] Dödad tråd
Du kan få jobb som fotograf på torsdagscyklingen. 2 kr per bild.

Har du sonderat arbetsmarknaden för fotografer? Det kanske finns mer högavlönade fotojobb än vad jag kan erbjuda.

[OT] Dödad tråd
S: tyvärr finns det massor med ungar som gått nån media eller estetutbildning och sedan byggt på med nån fotoutbilning på folkhögskola i tron att dom ska få jobba som fotografer. Marknaden är alltså ganska mättad. Alternativet är såklart att Mårten säljer sportbilder till bildbyrå, men det tar ett tag att tjäna pengar på det och blir troligen bara ett extraknäck.

[OT] Dödad tråd
Mårten skrev:
> metrosek: Japp, men jag tror inte det är någon
> mening att söka sig dit innan jag läst
> kurser/ska börja med ex-jobb.
>
> Men iofs. har jag inget att förlora på att ta
> kontakt redan nu...

Du skulle ju jobba med något och jag menade inte att du skulle söka juristliknande sysslor. Tänk hur H&M organiserar sin verksamhet. Alla måste testa att jobba i butik för att få en känsla för arbetet. Du kan testa någon enklare syssla i någon av filialerna, men Köpenhamn är nog den bästa platsen för att nå spindelnätets centrum. Men har du tur så får du arbeta i närheten av deras juristavdelning för att pröva på sjörätten.

I övrigt kan jag rekommendera gamla sjörättsfall från Storbritannien om du inte redan grävt i dem. Sensommarlektyr, om inte annat. Alltid några guldklimpar med definitioner kring försäkring av gods, skepp och ansvarsfördelningen mellan aktörerna.

Annars slänger du dig rätt in i smeten http://www.lloyds.com/Lloyds/About-Lloyds/What-we-do/What-lloyds-insures

[OT] Dödad tråd
Mårten skrev:
> Som sagt, jag har självdisciplin nog att kunna återgå till studier.

Då borde du ha självdisciplin nog att avsluta studierna innan du börjar jobba.

[OT] Dödad tråd
pLu skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som sagt, jag har självdisciplin nog att kunna
> återgå till studier.
>
> Då borde du ha självdisciplin nog att avsluta
> studierna innan du börjar jobba.

Exakt. Vi kan vara förvissade om att Mårten klarar sig fint, antingen han gör ett avbrott från studierna eller inte.

[OT] Dödad tråd
Oskar skrev:
> Exakt. Vi kan vara förvissade om att Mårten
> klarar sig fint, antingen han gör ett avbrott
> från studierna eller inte.

Vad har Mårten för hållhake på dig? Hemliga dokument?

[OT] Dödad tråd
tillmann skrev:
>
> EDIT: glömde säga att jag ska hålla ögonen
> öppna...

var det inte tillman som skrev i Miglia-tråden om det fina kompendiet hans praktikant fick göra. det kanske kan vara nåt;)

annars, klart du ska ta sabbatsår om du känner att du kan gå tillbaka. du kommer garanterat lära dig något nytt som kanske gör att du helt plötsligt vet vad du vill pyssla med. jag bytte inriktning inom mitt område efter ett sabbatshalvår med jobb och cykling:)

[OT] Dödad tråd
Morfum skrev:
> Jag tycker Mårten ska göra som han vill. :)

Jag tycker att vi röstar om saken.

[OT] Dödad tråd
cyklariskogen skrev:
> tillmann skrev:
> -----
> >
> > EDIT: glömde säga att jag ska hålla ögonen
> > öppna...
>
> var det inte tillman som skrev i Miglia-tråden om
> det fina kompendiet hans praktikant fick göra.
> det kanske kan vara nåt;)

Jag kan nog bota Mårtens lust att jobba på ett par dagar.
Om han bara lär sig flytande tyska och vill jobba gratis tror jag att jag kan fixa något :-)

[OT] Dödad tråd
tillmann skrev:

> Jag kan nog bota Mårtens lust att jobba på ett
> par dagar.
> Om han bara lär sig flytande tyska och vill jobba
> gratis tror jag att jag kan fixa något :-)

Porr?

[OT] Dödad tråd
Hade det varit porr hade det nog räckt med en parleur.
Men det är väldigt väldigt nära.

(Konstigt nog fortfarande inte fått något PM med en ansökan från Mårten)

[OT] Dödad tråd
Fikasvettot skrev:
> Mårten skrev:
> -----
> > komma ut och se verkligheten.
>
> Den är överskattad.

Ja och vems verklighet, den är ju ganska olika för olika personer.

[OT] Dödad tråd
Stelben skrev:
> Fikasvettot skrev:
> -----
> > Mårten skrev:
> >
>
> > -----
> > > komma ut och se verkligheten.
> >
> > Den är överskattad.
>
> Ja och vems verklighet, den är ju ganska olika
> för olika personer.

Se en annan verklighet/del av verkligheten alternativt få en annan inblick i hur verkligheten kan te sig utanför Universitetets skyddade lilla bubbla. ;)

Jag tror på att samla erfarenheter och eftersom jag bara är 23 och redan har läst totalt 4 år på två olika universitetet känner jag ingen panik med att bli färdig om jag kan göra något vettigt och förhoppningsvis meriterande under ett år.

[OT] Dödad tråd
Som snart färdigutbildad jurist så rekommenderar jag dig verkligen att göra lite annat innan du börjar jobba. Många jurister jag har pluggat med (i synnerhet de som kommer direkt från gymnasiet) har problem att tänka utanför boxen. Andra erfarenheter än universitetets bubbla är alltid nyttiga.

[OT] Dödad tråd
Helt rätt att ta ett jobb-break! perspektiv är alltid bra.

Kontakter är alltid bäst därefter att jaga själv direkt mot spännande ftg men kolla även med academic work, student consulting och alla andra bemanningsföretag, borde inte vara så svårt att få till något.

/C

[OT] Dödad tråd
För många år sedan (10-12) på KTH hoppade väl typ 70% av de som läste datavetenskap av för att börja arbeta "något år". Helt förståeligt eftersom det är ett väldigt tufft program med väldigt högt tempo. Jag känner flera som hade "självdisciplinen" men jag vet ingen av de som hoppade av efter 3:e året som har en examen. De jag vet som har en examen hade bara någon resttenta och ex-jobbet kvar.

Så mitt tips är att du ska bita ihop ...

[OT] Dödad tråd
slemklump,
du får nog lägga till ett par år, det var på det glada 90-talet som avhoppen var som störst. Det var väl knappast uppe i 70%, men såpass högt att det skapade stor oro på högskolan.

[OT] Dödad tråd
slemklump skrev:
> För många år sedan (10-12) på KTH hoppade väl
> typ 70% av de som läste datavetenskap av för att
> börja arbeta "något år". Helt förståeligt
> eftersom det är ett väldigt tufft program med
> väldigt högt tempo. Jag känner flera som hade
> "självdisciplinen" men jag vet ingen av de som
> hoppade av efter 3:e året som har en examen. De
> jag vet som har en examen hade bara någon
> resttenta och ex-jobbet kvar.
>
> Så mitt tips är att du ska bita ihop ...

för en datakonsult räcker det väl med att kunna hantverket (som i sig ändras hela tiden), medan en jurist måste ha rätt titel (examen) för att kunna göra karriär.

[OT] Dödad tråd
Om du ändå ska ta ett sabbattsår rekommenderar jag att du också passar på att sticka ut och se världen. Varför jobba i Sverige om du kan jobba var som helst? Som jurist med svensk examen kommer du ju nog tyvärr att vara någorlunda strandad i Sverige resten av ditt liv...

[OT] Dödad tråd
Rokkoko skrev:
> Många jurister jag har pluggat med (i synnerhet de som kommer direkt från gymnasiet)
> har problem att tänka utanför boxen.

Är i samma sitts som Rokkoko och kan helt instämma!
Man blir lite mörkrädd ibland när man inser vilket snäv referensram om hur livet kan se ut blivande domare har. Antar att jag är lite "Theorellskt" lagd....

/H

[OT] Dödad tråd
Mårten skrev:
> Jurist är inte en yrkesexamen och vem som helst
> som är verksam inom juridik kan kalla sig jurist.
> Tyvärr.

Finemang! Jag skrev ut några sidor ur SFS i torsdags, så jag tar och lägger till Jurist på mitt visitkort.

Tillbaka
Topp