Tjena Mårten
Jag jobbade ett år i slutet av mina högskolestudier och kom sedan inte tillbaks till skolan. Min erfarenhet är alltså som följer:
Har du självdiciplin och läshuvud och kan starta om ett skitjobbigt projekt som inte liknar nått annat så kan du jobba ett år eller så. Har du inte det så plugga klart. Högskolestudier på högre nivå är speciella och kräver dels ett särskilt sätt att tänka (det är skillnad mellan att lära och att arbeta) dels behöver man ett sorts momentum som man tappar när man börjar jobba.
I jobbsvängen är tipset att kolla efter föräldravik och projektanställningar. Alternativet är att göra en lista på 10-15 arbetsplatser du vill jobba på och ringa dem tills de ger dig ett jobb. Erbjud eventuellt en-tre veckors praktik och visa att du inte är så dum som du ser ut.
Landsting och liknande är lite svårare att få jobb på om du inte har kontakter. Kommuner har troligen lite större möjligheter. Företag är bäst, kolla på försäkringsbolag, fastighetsmäklare, kanske banker om du har kontakter där. Dessa har både administration och lite juridik så du kan bli bättre på det mesta du redan kan.
Lycka till!
//Kaj