[OT] Dött batteri... och kommer inte in i bilen

elmaco

Ny medlem
Som sagt, det verkar som att batteriet är stendött eftersom inget händer när jag trycker på fjärrkontrollsknappen (provat med 2 stycken). Bilen har då stått sen i lördags, kanske med lyset på...

Och tyvärr kommer jag inte in i bilen: nyckel på förardörren kommer inte hela vägen i (har testat med 5-56, händer inte ett smack) och på passagerardörren händer inget när jag vrider på nyckeln...

Hur fan kommer jag in i bilen nu då? Skulle åtminstone behöva öppna huven för att kunna ladda batteriet...

Kom gärna med förslag, känns lite smådesperat och har ingen lust att smälla fönstret...

Edit: Bilen är förresten en Volvo 855 från 96, och det går inte att ta sig in via bakluckan, finns inget lås där.

Senast redigerad av en moderator:
elmaco skrev:
-------------------------------------------------------
>lucka så Edit: Bilen är förresten en Volvo 855 från 96,
> och det går inte att ta sig in via bakluckan,
> finns inget lås där.

Nu skojar du väl?
Jag har haft en 855 från 96 och den hade definitivt ett lås på bakluckan. Förvisso under ett litet lock men ändå. Har inget minne av att handboken nämnde olika modeller. (Eller har du bytt lucka så att nyckeln inte passar).

ls.jpg ht=480

Annars är det nog inbrott som gäller. Jag ringde assistanskåren en gång när jag lyckats låsa mig ute och de trodde sig inte kunna ta sig in i bilen utan åverkan och skulle ha 1200 för att komma och försöka har jag för mig.

Johan

EDIT: bild

Har du dragkrok så kanske du kan mata 12V via dragkroksuttaget om du läser på vilken pinne som går var? Har för mig att en kollega gjorde så när han låst in sin enda nyckel och bara hade fjärrkontrollen.

Om låset är fruset så brukar det också funka att värma nyckeln med en tändare innan man kör in den, efter några försök brukar det frusna i låset ha smält.

Ett senkommet råd!

Använd nyckeln till att låsa bilen med emmellanåt så har man fungerande lås till den gången just detta inträffar.

Köp ALDRIG en bil där tillverkaren envisas med att ha "nyckellösa" lås.
Det är 100% försäljningsploj!

Smörj låsen med låsolja efter varja biltvätt åtmindstonde vintertid.

Hur sitter batteriet? En kollega drabbades av samma problem men lyckades, efter att ha demonterat skyddskåpan under motorn, komma åt batteriet underifrån... (han måste ha haft ap-armar!)

Hej!

Känns som om bakluckan är din sista utväg. OM du har låset kvar där.
Fram till och med -94, så gick det lyfta på låsknoppen i dörrsidan, men på
senare modeller så är den funktionen inaktiverad när bilen är låst.

Tryckluft & wd-40 i låset?

Oftast går det att komma åt pluspolen på startmotorn så man kan ladda bilensbatteri via den och att koppla jorden på motorn, tar inte många sekunder att få ström så centrallåset fungera.

+1 på startmotorn! kan även funka med generatorn.

släpvagnskontakten är ju en fin idé, som i vanliga fall inte funkar, men eftersom du lämnade lyset på så ska även det fungera. tänk då på att du har en ganska klen säkring nånstans på vägen, och därmed inte kan ladda särskilt hårt!

actionbent skrev:
> Oftast går det att komma åt pluspolen på
> startmotorn så man kan ladda bilensbatteri via
> den och att koppla jorden på motorn, tar inte
> många sekunder att få ström så centrallåset
> fungera.

Det tricket skall jag komma ihåg! eller generatorn då, på volvo brukar den sitta lätt åtkomlig underifrån för att byta kol halvsmidigt. Men nått så modernt som 855 har jag aldrig ägt :)

Intressant tråd att följa!
Hur var det med bakluckan, har du något dolt lås där?
(Det vore ju den roligaste upplösningen på tråden!)

Jag låste mig ute ur min bil en gång. Lämnade nyckeln (med flit) inne i bilen när jag skulle resa bort och tog bara med mig fjärrkontrollen. Tyvärr hade jag glömt innerbelysningen på. Hade ingen extranyckel och fick ringa en låssmed.

Det var en 1986 MB S-klass, och han gjorde så här:

Först drog han ner något som såg ut som en stållinjal mellan ruta och plåt, precis vid dörrlåset. Han höll på och joxa i ca 5 minuter men det funkade inte.

Då tog han fram en lång ståltråd med en ögla. Han bände ut rutan vid förardörren och satte dit en kil. Sen öppnade han dörren inifrån genom att kroka fast öglan i öppningshandtaget på insidan och dra. Men det var ju en gammal Merca det, Volvos handtag är nog inte riktigt lika lätta att kroka tag i om de ser ut som jag har för mig att de gör.

EDIT: såg nu att du uppdaterat inlägget med infon angående avsaknad av lås på bakluckan

EDIT2:
Ser rätt "svårfiskat" ut:
458803_rkpm15.jpg

Hoppas det löste sig max!

Vad gör man annrs när tjejjen tar med sig bilnyckeln men inte bilen till jobbet?!

Tur man har snälla grannar.

Varför inte ringa Volvo och fråga hur man gör?

Prova först med att värma nyckeln med en tändare, inte en vanlig, utan en med "svetslåga". 5-56 löser knappast upp is som har bildats inne i låset.

Snillen spekulerar:
Om låset är fruset, borde det inte funka med en hårtork?

Innan du pangar en ruta skulle jag kolla vad en låssmed skulle ta för att öppna bilen.

OM låset är fruset fungerar följande trix ypperligt;
Fyll en plastkasse med varmtvatten
Lägg påsen mot dörren i höjd med låset i ca 30 sek.

Men, det kräver ju att man är nära hemmet förstås :)

polaren låste sig ute ur sin 245:a ett par ggr i veckan förut, han hade alltid inbrotts verktyg i jackfickan, bestående av ett plastband av den typen som sitter runt pallar och andra emballage:
polyesterband.jpg

man viker ett sånt och petar inte genom dörrlisten, bandet vill då återta sin naturliga form och bildar en ögla, som du siktar in på låsknappen, som på en two-fårty ser ut såhär (fast i sunkig plast):
2svamp.jpg

sen är det bara att lyfta!

inte för att det hjälper dig, men nån annan kanske!

bjorre skrev:
> OM låset är fruset fungerar följande trix
> ypperligt;
> Fyll en plastkasse med varmtvatten
> Lägg påsen mot dörren i höjd med låset i ca
> 30 sek.
>
> Men, det kräver ju att man är nära hemmet
> förstås :)

Eller att man har en plastpåse samt kroppsvarm vätska tillgänglig. Detaljerna får ni fundera ut själva.

Kanske är bara jag som missat det men annars, varför har ingen skrivit låsspray? Dom löser upp isen (om det nu är så att låset frusit, därför du inte får in nyckeln) ypperligt och köper du den modellen som är som en liten tryckbehållare kommer det in i låset ännubättre. Har själv fått upp trilskande hänglås med låsspray då dom frusit och även billås som frusit.

En hårtork som du blåser en stund mot låset funkar också.

Öviksmicke skrev:
> Vem är jag? -Den cyklande lastbilschaffisen med brinnande intresse för Land Rover som kör 4hjuling!

Ursäkta [OT], men det där lät lite misstänksamt!
Är det du som figurerar på de berömda Land Rover bilderna? ;-)

Läs här även om det är en v70 så har dom samma låsning på huven
<http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=36179&p=246730&hilit=grill#p246730>

Far min har lyckats med det här på flertal bilar, saab har en fantastisk lösning på 9000 modellerna, som kan vara lätt sagt lynnig.

Kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut på min 855a t5a jag hade innan men visst var det lås i bakluckan på den med!

jaguar har nån bugg att det är fullt möjligt att låsa förardörren av sig självt, mycket lustigt när man har nyckeln i, och bilen igång. det hände oss en gång i garaget, efter en del fibblande fick vi dock upp dörren med en gammal stålvajjer....

Bmw har ofta nyckellåset på högersidan t ex, och inget på vänsterdörren.

BMW har ofta nyckellås enbart på bakluckan och på förardörren. Sedan så frikopplas innerhandtagen när man låser bilen med fjärren, så att det går inte att öppna dörrarna inifrån. Så där hjälper det inte med ståltråd eller liknande.

Däremot så vet jag inte hur det är med Volvo, men tipsen om att koppla ström via startmotorn eller släpvagnskontakten är bra.

Supertramp skrev:
> Öviksmicke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vem är jag? -Den cyklande lastbilschaffisen med
> brinnande intresse för Land Rover som kör
> 4hjuling!
>
> Ursäkta , men det där lät lite misstänksamt!
> Är det du som figurerar på de berömda Land
> Rover bilderna? ;-)

Då jag träffat Öviksmicke ett flertal gånger kan jag, mot betalning, intyga att så är fallet.
Denna betygelse kan självklart stärkas eller försvagas och kanske även helt dementeras, beroende på ersättningsnivå och avsändare. Kan hända att ett intygande eller dementi dras tillbaka också, inte bara stärkas eller försvagas, helt beroende av eventuella intressenters entusiasm.

plumse skrev:
> Då jag träffat Öviksmicke ett flertal gånger
> kan jag, mot betalning, intyga att så är
> fallet.
> Denna betygelse kan självklart stärkas eller
> försvagas och kanske även helt dementeras,
> beroende på ersättningsnivå och avsändare. Kan
> hända att ett intygande eller dementi dras
> tillbaka också, inte bara stärkas eller
> försvagas, helt beroende av eventuella
> intressenters entusiasm.

Vill du cykla eller laga punka i åre till sommaren? ;-)

captain8track skrev:
> saab har en fantastisk lösning på 9000
> modellerna,

Att man kan öppna och starta den med en glasspinne?

Hmm, nu är jag inte med, det ska väl inte gå att få in 12 volt via startmotorn? Den pluspolen är väl bara inkopplad när du vrider om nyckeln och ska starta? Eller är det minuspolen som bryts, så att den positiva spänningen alltid ligger på? Bara undrar.

Mellan batteri och startmotor har du en fet pluskabel, som alltid är "på". I startmotorn sitter ett köttigt relä som även fungerar som säkring.

Det stämmer att det finns en pluskabel till startmotorn som det alltid är plus på, men "relät", dvs solenoiden fungerar inte som en säkring, men ser däremot till att förflytta drevet i startmotorn så att det kommer i kontakt med kuggkransen på svänghjulet.

Öviksmicke skrev:
>
> Vill du cykla eller laga punka i åre till
> sommaren? ;-)

ÖH?!? Måste tänka....
Homer1.gif ht=425

MagnusA skrev:
> Det stämmer att det finns en pluskabel till
> startmotorn som det alltid är plus på, men
> "relät", dvs solenoiden fungerar inte som en
> säkring, men ser däremot till att förflytta
> drevet i startmotorn så att det kommer i kontakt
> med kuggkransen på svänghjulet.

Jag hade otur när jag tänkte innan jag skrev det där, blev lite felplacerade ord.. :D

cjmax skrev:
> Vad jag undrar är, hur gick det?
>

+1

/Johan

Sprockets skrev:
> Spänningen(!) är olidlig!

Har du hört om senaste elbilen? Den som fick sladd, slog en volt och blev jordad...

Eller den här:

"Mitt namn är Ström", sa elektrikern och slog en volt.

(vad gör man inte för att få fredagseftermiddagen att gå)

/Johan

Tillbaka
Topp