[OT] Dubbla diskmaskiner, någon som realiserat ungkarlsdrömmen?

Jag har en F&P dishdrawer. Den suger hästpung jämfört med en traditionell maskin. Men var allt som vi fick plats med. Enkellådan rymmer väsentligt mer än en halv diskmaskin av vanligt snitt. Så vidare man inte kan välja en smal maskin, vi var tvungna att välja en hälften så hög maskin.

Det verkar för övrigt trams med två maskiner. Men hade det varit ekonomiskt och driftsunderhållsmässigt försvarbart hade man så klart kört en diskmaskin av restaurangmodell hemma.

Två diskmaskiner hemma i köket. Jo då det har jag/vi haft. En stor "vanlig" som står på golvet under diskbänken, som vanligt. Och så en "bänkdiskmaskin" som var "inbyggd" i ett av underskåpen.
Funkade riktigt bra att ha det så. Stora skrymmande saker som kastruller mm. i den vanliga. Tallrikar, glas mm. i den lilla.

Misärpendlaren skrev:
-------------------------------------------------------
> Dags att göra om köket och den gamla drömmen om
> två diskmaskiner lever såklart vidare. Jag har
> aldrig träffat på någon som verkligen
> installerat det, dock många som har drömt om
> det.
>
> Så, är det någon här som förverkligat den
> gamla idén med två diskmaskiner, en som
> innehåller ren disk som åker direkt till
> bordet/spisen etc och den andra som står ledig
> och kan fyllas direkt med kastruller vispar etc
> för att sedan toppas med bordsdisken och stå
> redig dagen efter.
>
> Nu är jag vare sig ungkarl eller barnfri så
> drömmen har börjat blekna...
>
> En annan lösning är den här med två disklådor
> som kan köras individuellt. Vilket känns
> praktiskt, men jag missar säkert något annars
> skulle väl det vara standard?

Mathias B skrev:
> Dubbla diskmaskiner fungerar inte. Det slutar med
> att man står där med två fulla maskiner med
> lortig och ingrodd disk som ändå kommer ta
> evigheter att diska för hand. Men vem vet, det
> kanske fungerar hos några med disciplin.

Disciplin, det gemensamma ansvarets krav. Styrs främst av självdisciplinen. Det lär jag ut på jobbet och ja det har jag. Så ja det funkade med två diskmaskiner.

De där med dubbla lådor hade jag inte sett tidigare, det verkar ju smart.
Men annars skulle jag köra på två smalare vanliga eller en restaurantmaskin som monteras under diskbänken. Om man får drömma alltså...
Vi har tre maskiner på jobbet och röd=smutsig/grön=ren magentskylt, men jag tror alla mina kollegor är både illiterata och färgblinda för det funkar aldrig. Kanske kunde det gå bättre på hemmafronten?

En annan grej jag definitivt skulle göra om jag fick göra om köket hemma är att skippa den skåpmonterade ugnen och istället montera diskmaskinen högre upp. Jag dras med dålig rygg och det faktum att man dagligen böjer sig ett antal gånger för att stoppa i och ur diskmaskinen jämfört med nån gång per vecka för ugnen gör att valet blir plättlätt när det gäller vilken av dem som borde sitta på bekväm arbetshöjd.

Restaurangmaskiner är trevliga men kräver ganska mycket fixande. De ska tömmas och rengöras dagligen egentligen. Så är man många i familjen och förvarar glas mm i diskbackarna så funkar det nog jättebra.

rising skrev:
> Lägg till gummimadrass och latexlakan så funkar
> det som sovrum.

Ah-ha!
The Self Cleaning House

Finns ett i Portland:

En upphöjd diskmaskin tycker jag är svårslaget. Placerad på kökets ena sida tycker jag är den bästa komprommissen.
Diskmaskinen skall vara upphöjd ca 30-35 cm för normallånga personer.
Ett mindre överskåp brukar gå att såga till och placera under maskinen. Så kan man få en optimal höjd på runt 125 cm totalt.
Fördelen med att den upphöjda diskmaskinen står på ena sidan är att det kan vara öppen längre perioder utan att vara ivägen när man jobbar i köket och kan plocka i den eftersom när man lagar maten och får smutsig disk.
Då minskar totala mängden öppningar/stängningar av maskinen.

Tillbaka
Topp