OT: DV-kamera?

hagdahl

Aktiv medlem
Hej! Mycket OT i listan nu, men det kanske hör till säsongen...

Jag funderar på att köpa en digital videokamera för att filma familjen. (Det är det officiella skälet till köpet - det verkliga är ju som vanligt att jag vill filma cykling och skidåkning!) Nu behöver jag lite hjälp.

Vad bör man tänka på när man köper kamera? DV in/ut t ex, räcker det med UT eller bör man även ha IN och i så fall varför?

Vad har ni för erfarenheter av olika märken?

Jag tänker inte köpa det dyraste utan hoppas kunna landa själva kameraköpet nånstanunt 5000-6000:-. Får man nåt vettigt för de pengarna? Sen tillkommer ju extra hårddisk och DVD-brännare så det lär ju springa iväg ändå...

Tacksam för lite guidning i djungeln!

/Per

Forskade lite i det här på kul för en tid sedan. Mina krav var liten, billig och mer vidvinkel.

Det visade sig att det är kört med vidvinkel utan adapter på videokameror om de ska vara billiga också :)

Det slutade iaf. med att en Panasonic NV-GS22 köpt hos Technik Direkt skulle passa rätt fint:
http://shorl.com/bylefrafyprupre

Men min undersökning var tämeligen teoretisk, jag gick igenom http://www.cyberphoto.se 's sortiment och sållade fram ovanstående. Sen fick http://se.pricerunner.com hitta bästa pris :)

Tanken är att montera kameran direkt på hjälmen. Man kan även välja en modell med ingång för separat hjälmkamera men det blir:
- Dyrare kamera, ty den skatteklassas annorlunda och tekniken kostar mer
- Sämre bildkvalité och kanske inte ens ljud, hjälmkamerorna är inte så bra tydligen
- Hjälmkameran kostar pengar (nähä?), runt 2.500,- och då kan en krasch bli dyr ändå.

DV in behöver du bara om du ska skicka tillbaka dina datorredigerade filmer till kameran igen.

Väljer du en modell med USB2.0 behöver du inte köpa ett Firewirekort till din PC (har du MAC behöver du inte bry dig alls).

Nackdelen är att redigering tar mycket längre tid än man tror och att man får skitsvårt att klippa bort halvkassa klipp som var jobbiga att filma :)

Någon dag ska jag köpa en kamera...

Senast redigerad av en moderator:
hagdahl Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hallå, men nu blev det väl lite väl mycket
> ornotologi i denna DV-kameratråd :-)

Rödstjärtarna häckar på forumet...

> Vad har NV-GS120 som inte NV-GS22 har?

http://www.cyberphoto.se/index.php?...nr[2]=GS120&num_of_articles=2&comparepage=yes

Edit: Bättre optik och CCD = bättre bild, annan möjlighet till stillbild samt lite större format och DV-in.

Senast redigerad av en moderator:
>Jag funderar på att köpa en digital videokamera för att filma familjen.
>(Det är det officiella skälet till köpet - det verkliga är ju som vanligt att jag
>vill filma cykling och skidåkning!) Nu behöver jag lite hjälp.

Kul! :)

>Vad bör man tänka på när man köper kamera? DV in/ut t ex, räcker det med UT eller bör man även ha IN och i så fall varför?

DV-Ut har alla DV-kameror för att du skall kunna skicka det du filmat digitalt till datorn.

>Vad har ni för erfarenheter av olika märken?

Sony och Canon är två säkra kort. Panasonic ställer jag mig lite mer tveksam till i det nedre prissegmentet. Men det är möjligt att de har gjort ett uppryck där. Ingen direkt erfarenhet av Panasonic så jag vet inte hur de är idag.

>Jag tänker inte köpa det dyraste utan hoppas kunna landa själva kameraköpet
>nånstanunt 5000-6000:-. Får man nåt vettigt för de pengarna?

Visst får du det. Men jag skulle nog välja bort de allra "smidigaste" kamerorna i det segmentet och ta något lite mer klumpigt så att pengarna går till bra bildkvalité istället för litet format.

>Sen tillkommer ju extra hårddisk och DVD-brännare så det lär ju springa iväg ändå...

Jojo, det är ju en förutsättning om du skall kunna leka fullt ut i FCP/iMovie/iDVD osv. hagdahl. ;)

Kollade häromkvällen på nätet lite och verkade som JVC ger mest bang-for-the-buck, hittade en modell för 5800kr via pricerunner, minns inte beteckningen. Den hade alla ut och ingångar, DV och analog.

Ska man filma på vintern så gäller det att kameran klarar av ljuset, snö är väldigt VITT. Det tror jag skiljer kamerorna åt, så det bör man nog titta på om man vill filma på vintern också.

Annars är jag riktigt sugen på en sådan hjälmkamera som kopplas in till analog ingången på videokameran. Flera fördelar ser jag, dels kommer inte hjälmen att väga bly, dels har du själva DV kameran skyddad i Camelbaken ifall man skulle vurpa. Visst, 2000-2500kr är en slant. Tror inte de är så dåliga som TnT tror, ska kolla upp kvaliten. 480 linjers borde bli rätt bra. Mikrofon har de också, en del. Frågan är bara om bildstabiliseringen fungerar ihop med en sådan extern kamera, men det borde det väl göra då kretsarna för det sitter i DV kameran?

/Leo

> Här är en film en kompis filmat med en sådan:
>
> Helt OK kvalite tycker jag!

Jag får väl revidera min uppfattning då :P

Blå cykel och Sidi-skor, hur rätt kan det bli? jompers kompis är king!

Justa vinklar f.ö.!

Tack för input. Att inte satsa på de minsta modellerna i det lägre prisskiktet verkar som ett vettigt resonemang. Ni som är mac-killar: tror ni att det funkar att köra iMovie på min 667MHz G4 PowerBook T1, förutsatt att jag skaffar en extra hårddisk?

Alla kameror har ju som sagt DV ut (det var ju ganska självklart!). Är det firewire som är standrad som DV ut? Är det bara att plugga in i powerbooken och köra med andra ord?

Sitter också och funderar på ett bra argument för att skaffa hjälmkamera för familjefilmning.... "Älskling, visst vore det fiffigt att kunna filma grabben i sandlådan samtidigt som jag gräver med båda händerna?"

/Per

TnT och jomper och alla andra hjälmkamerafascister:

Tror ni inte att den där Les Arcs DH & Singletrack filmen som jag länkade till förut var filmad med hjälmkamera? Med tanke på vilka sjuka vinklar de monterat kameran i och cyklat på för fullt borde de nog haft lös optik som de fäste, inte hela kameran. Både jag och min mycket filmkunnige vän fick den uppfattningen iaf. :)

Om du kommer över Final Cut Pro kommer det nog gå fortare på din Powerbook trots att de är mer avancerat än iMovie. En klar fördel är dock att du ser till och petar in en Mac OS X 10.3 (du hade väl inte det?) och ser till att ha minst 512mb ram. Det blir en klar prestandaökning på den maskinen. 384MB ram är minimum för FCP har jag för mig.

Firewire är standard som DV-ut, bara plugga in och köra. Detta funkar iaf. till 99%, för det finns faktiskt ett fåtal modeller som inte följer standarden men det är väldigt ovanligt.

Jag rekommenderar starkt till att även ha DV IN på kameran. Att kunna skicka tillbaka filmen till DV igen när man är färdig redigerad är en klar fördel. Vissa kameror till exempel sony's är dv in låst med mjukvaran, och kan därför låsas upp för en sisådär 500 kr.

Så här skriver pete Fagerlin på sin sida om kamera för denna användning.

I'm using a Sony DCR-PC330 which is a mini-DV (digital video) camera. Any camera can be used to capture video, but DV's advantages are its compact camera size and ease/speed of import into your computer for editing. In addition, video editing and exporting back to tape is virtually lossless.

A wide-angle adaptor is helpful for shooting with the camera mounted on your bike, on your helmet, or in tight quarters. This is useful because the lenses of most video cameras are biased towards telephoto. Wide angle lenses also help reduce perceived camera shake.

Bosse

Cambike remote
cameyeremote.jpg

CAMBIKE har även en LANC Remote, fjärrstyrning för kamerans inspelning. Perfekt att använda tillsammans med Sportkameran då inspelningsenheten kan ligga dold i skydd från den yttre miljön men ändå ge kameramannen möjlighet att styra inspelningen. Monteras till exempel på styret eller ryggsäckens axelrem.

En lysdiod på fjärrkontrollen visar när inspelning sker och indikerar även byte av band eller batteri. Sladden som medföljer fjärrkontrollen är 100 centimeter lång. Förlängningskablar finns att beställa i längden 100 centimeter.

//Jekyll

Mer info om den: <http://www.w-motoracing.se/Kamror/camsport_en.pdf>
Fjärrkontrollen finns på <http://www.w-motoracing.se/> för 595kr. Perfekt, nu är det bara att köpa några trisslotter så kanske det blir något... :-)

/Leo

Fjärrko medföljer Panasonicen jag skrev om, men den har inte video in.

gs_fj2.jpg

"Fjärr 2
Freestyle fjärrkontroll. Den är med kabel och där kan du styra inspelning, zoom, stillbild och ljudkommentar. Denna fjärrkontroll har inbyggd mikrofon."

Nu har jag luskat vidare lite och även pratat med Cyberphoto och det börjar luta åt en Panasonic NV-GS15 som till skillnad mot 22.an även har DV In vilket kan vara bra tills man skaffat dvdbrännare och dvdspelare till tv:n. Då kan man redigera i datorn och spara på band så länge...

Nästa fråga i köpa-dv-kamera-träsket är vad man ska köpa för extra hårddisk. Eftersom jag har bärbar dator lär det bli en extern historia och jag vill inte lägga för mycket pengar på den. Helst runt 1000-lappen. Klarar man sig med USB2 eller bör man gå på firewire? Har ni några bra tips på modell samt inköpsställe?

Det närmar sig...

/Per

Försök att så se något som är filmat med de kameror du är intresserad av. Ska du lägga 5-6000 eller mer är det oerhört trist att inte bli riktigt nöjd. Finneser i all är men i slutändan är det bildkvaliten som gäller, det är den du ser om några år när du kollar på dina filmer.. Tjatar lite om GS120 men bilden är väldigt bra för prisklassen.

/Claes

> Nästa fråga i köpa-dv-kamera-träsket är vad man
> ska köpa för extra hårddisk. Eftersom jag har
> bärbar dator lär det bli en extern historia och
> jag vill inte lägga för mycket pengar på den.
> Helst runt 1000-lappen. Klarar man sig med USB2
> eller bör man gå på firewire? Har ni några bra
> tips på modell samt inköpsställe?

Med tanke på att du inte har USB2 i din PB667:a skall du satsa på Firewire, men det skulle
du ju ha gjort även om du haft USB2, så frågan är enkel. ;)

Att köpa extern hårddisk för 1000kr blir svårt. Räkna med 700-800kr för ett extern FW-chassi
och ungefär lika mycket för hårddisken om du vill ha lite volym. 120 eller 160GB är nog mest
prisvärt just nu. Seagate Barracuda har de tystaste diskarna på marknaden, men Hitachi, Maxtor
och andra tillverkare har diskar som presterar lika bra. Jag skulle nog valt en Barracuda dock så
då det låter en del om externa chassin.

> Det närmar sig...

Härligt... :)

PS. Du har PM också. :) DS.

Tillbaka
Topp