TOST sa:
Jag skulle vilja hitta någon seriös forskning som dementerar klimatförändringarna.
Problemet är att de som forskar om saken naturligtvis oftast gör det för att klimatförändringar är deras intresse. Därmed inte sagt att de har fel, vilket du insinuerar att "många tror". Det är massor av halmgubbar i dina inlägg och det blir inte bättre av att säga "klimatförnekare" om sina motståndare. Man behöver inte förneka en förändring för att man tror att den inte är så stor eller katastrofal som vissa påstår.
Du kan själv googla lite på isytorna på Arktis och Antarktis över tid. Blev det lika självklart med global uppvärmning när man får se båda?
Vi förändrar säkert klimatet. Betyder det att det blir katastrof? Nja, men det blir säkert lite småjobbigt under förändringen. Jorden har dock klarat extremt mycket större förändringar än så, och sådana sker helt utan människans påverkan.
Om jag inte missminner mig så är ökningen av användandet av fossila bränslen i första hand på grund av utveckling i tidigare u-länder. Det är också där befolkningen vuxit som mest. Så det verkar dumt att ta på sig nåt slags ansvar och skuld för vad andra håller på med.
Sen har vi det där med "kall vinter" och vad det innebär. Lustigt nog tycker jag att det är precis tvärtom; att det är miljörörelsen som använder "varm sommar" som ett bevis på klimatförändingar medan en "kall vinter" bara är en tillfällighet. Det är ju total idioti att över huvud taget försöka avgöra vad som händer globalt genom att titta på kortsiktiga förändringar lokalt. Det gäller båda läger.
--------
Om man nu själv vill göra skillnad så bör man i första hand sluta flyga för nöjes skull, anser jag. Att sätta sig på planet till Madrid drar ungefär lika mycket soppa som att sitta
ensam i bilen dit. Det verkar ytterst få tänka på. Men då plötsligt får man ju inte se världen, som om det skulle vara något viktigt och nödvändigt. Jag har vänner som på fullaste allvar tycker att man ska förbjuda fossildriven biltrafik samtidigt som de glatt flyger på semester minst en gång om året. När miljövännerna är så enormt puckade så finns det ingen anledning att ta dem på allvar.