[OT] Egenföretagare

Tomatmormor

Ny medlem
[OT] Egenföretagare
Hallå Hallå. Tänkte kolla om det finns fler egenföretagare här på happy?
Vilken bransch är ni i och hur går det i dagsläget?
Hinner ni med familj/fritid och allt där i mellan trots företaget?

Edit: OT // JJ

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Egenföretagare
• Ja.
• Försäljning av datorservrar. Det går utmärkt, alla behöver alltid en lite bättre och snabbare datamaskin.
• Gott om fritid, men inte möjlighet till någon längre sammanhängande semester.

[OT] Egenföretagare
Spacekitty sa:
• Ja.
• Försäljning av datorservrar. Det går utmärkt, alla behöver alltid en lite bättre och snabbare datamaskin.
• Gott om fritid, men inte möjlighet till någon längre sammanhängande semester.

Kul att höra att det går bra! Är det något du bygger själv eller är du mellanhand?
Har du byggt upp kundkrets via reklam eller via rekommendationer?

[OT] Egenföretagare
Ett par stora servermärken som vi köper antingen som barebone eller i lösa delar för montering till kunder som vill ha lite annorlunda (dom flesta). Bara via rekommendationer, bra varor säljer sig själv, ingen säljare som ringer runt och tjatar på kunderna.

[OT] Egenföretagare
Spacekitty sa:
Ett par stora servermärken som vi köper antingen som barebone eller i lösa delar för montering till kunder som vill ha lite annorlunda (dom flesta). Bara via rekommendationer, bra varor säljer sig själv, ingen säljare som ringer runt och tjatar på kunderna.

Nej det har du rätt i! Rätt roligt att höra om lite olika yrken, det går att göra det mesta i dagens samhälle :)

[OT] Egenföretagare
- Jupp
- mek-ingenjör, konsult. Går utmärkt
- Jobbar åtta timmar om dagen som de flesta andra och uppdragets natur gör att jag har semester som de flesta andra med.

[OT] Egenföretagare
h.g.j sa:
Är egenföretagare sedan 2003...

Frågan om fritid beror väl lite på var man drar gränsen mellan jobb och nöjen.

Jo sant! Det är förstås väldigt individuellt och brinner man för det man sysslar med kan det anses att vara nöje helt klart !
Sen tar ju alla yrken upp olika mycket tid, samt om man sköter alla papper själv eller om man hyr in den tjänsten.

[OT] Egenföretagare
Mycketvillhamer sa:
- Jupp
- mek-ingenjör, konsult. Går utmärkt
- Jobbar åtta timmar om dagen som de flesta andra och uppdragets natur gör att jag har semester som de flesta andra med.

Härligt! Då är det helt klockrent att vara egen när det går i den följden !
Inom vilken sektor är du mek-ingenjör ?

[OT] Egenföretagare
Mycketvillhamer sa:
Cad-apa på ett större förpackningsföretag i Lund.

Ritar alltså maskindelar och har lite vid behov lett aktiviteter.

Okej. Ja det behövs nog en hel del Cad programmerare nuförtiden. Jäkla tjat om det när jag gick i industriprogram på gymnasiet 2007-2010. Det känns onekligen som ett yrke som inte kommer minska iaf!

[OT] Egenföretagare
Pfaff sa:
Var, på nittiotalet.
Och svaren på sista frågan är nej, nej och nej.

Har märkt en grej med egna företagare. Frågar man "när ska du ha semester då?" får man typ som svar "semester vad är det!?" och en idiotförklaring :D längre semester som alla andra på sommaren blir det, plus några veckor bonus "när det är lugnt" hehe. Det där är nog väldigt olika. Högkonjunktur ny också...

[OT] Egenföretagare
Tomatmormor sa:
h.g.j sa:

Jo sant! Det är förstås väldigt individuellt och brinner man för det man sysslar med kan det anses att vara nöje helt klart !
Sen tar ju alla yrken upp olika mycket tid, samt om man sköter alla papper själv eller om man hyr in den tjänsten.

Sant...har haft ett 12 timmarspass förut idag och nu sitter jag med bokföring... =)

[OT] Egenföretagare
h.g.j sa:
Tomatmormor sa:
h.g.j sa:

Sant...har haft ett 12 timmarspass förut idag och nu sitter jag med bokföring... =)

Jo såna dagar kan det bli ! Ändå skönt att göra bokföringen själv tycker jag, får väldigt bra överblick i bolaget då =)

[OT] Egenföretagare
Egen firma sen 2009 och snart 6 barn så jo jag hinner plugga mer än heltid också.
Semester är typ vid behov, är det för mycket så har man också mycket slantar o då tar man en liten timeout.
Jobbar som CAD konsult, kolfiberreparatör.

[OT] Egenföretagare
Kid1000 sa:
Egen firma sen 2009 och snart 6 barn så jo jag hinner plugga mer än heltid också.
Semester är typ vid behov, är det för mycket så har man också mycket slantar o då tar man en liten timeout.

Ojoj! Fullt upp. Känns inte som du tillhör den kategorin som sitter med mobilen 2 timmar eller mer per dygn haha !!

[OT] Egenföretagare
Japp, frilansar som elektriker och industriklättrare.
Går fint, har några bra kontakter så kan i princip jobba så mycket/lite jag vill.
Lever i princip på resande fot från vår till höst, så totalt sett blir det ganska mycket ledigt.

[OT] Egenföretagare
MiniDH sa:
Går fint, har några bra kontakter så kan i princip jobba så mycket/lite jag vill.
Lever i princip på resande fot från vår till höst, så totalt sett blir det ganska mycket ledigt.

Härligt !! Vågar man fråga vad en industriklättrare är ?

[OT] Egenföretagare
Nybörjare på MTB och på Happy, men egenföretagare sedan 5 år inom IT-branschen som mjukvaruutvecklare.

Precis som tidigare nämns så blir det en del kvällar och helger som går åt till bokföring och annat, men tack vare att jag haft fin beläggning ända sedan start, har jag kunnat ha ordentlig semester. Mer än jag haft som under åren jag var anställd. 5 veckor på sommaren, nån vecka runt jul och ytterligare en vecka kring sportlovet.

[OT] Egenföretagare
Tomatmormor sa:
MiniDH sa:

Man hänger i från rep eller använder olika tekniker för att göra jobb på platser som inte går att nå eller blir för omständigt/dyrt att göra på andra sätt :) Typ tvättar/lagar vindkraftverk, tvättar fönster/fasader, inspekterar broar, målar/inspekterar stora stålkonstruktioner osv osv

[OT] Egenföretagare
MiniDH sa:
Tomatmormor sa:
MiniDH sa:

Man hänger i från rep eller använder olika tekniker för att göra jobb på platser som inte går att nå eller blir för omständigt/dyrt att göra på andra sätt :) Typ tvättar/lagar vindkraftverk, tvättar fönster/fasader, inspekterar broar, målar/inspekterar stora stålkonstruktioner osv osv

Nej fy fan! Måste säga att jag blir imponerad med skräckblandad förtjusning :) men förstår att det behövs då det är väldigt dyrt och på en del ställen väldigt svårt att bygga ställning.
Är själv målare men håller mig till ställning eller lift. Det mest annorlunda jag målat inom industri är att brandskyddsmåla balkar 16 m upp i +74°c. Med där var det fast ställning :)

[OT] Egenföretagare
hehe jo de är spännande! 74 grader låter jävligt varmt!
Jag har målat balkar mot tak och jobbat under takfönster i gassande sol, men nog inte mer än 40 grader då.. Svettas nå jävulskt!
Vart mycket på Tele 2 arena, men är "bara" 54m till nock där ;)

Hösta jag vart på hittills är vindkraftverk på 137m :) Får dubbel kolla allt innan man går över kanten bara.. ;)

Senast ändrad:
[OT] Egenföretagare
MiniDH sa:
hehe jo de är spännande! 74 grader låter jävligt varmt!
Jag har målat balkar mot tak och jobbat under takfönster i gassande sol, men nog inte mer än 40 grader då.. Svettas nå jävulskt!
Vart mycket på Tele 2 arena, men är "bara" 54m till nock där ;)

Hösta jag vart på hittills är vindkraftverk på 137m :) Får dubbel kolla allt innan man går över kanten bara.. ;)

Jo det var det! Jobba 5-10 min sen ut på taket och dricka mycket sen höll det på så Haha! Bara 54m är inte så farligt som en vanlig 2 plans villa !
Tror aldrig att jag skulle gått över kanten! Tror jag skulle ha svimmat bara av att vara uppe på ett vindkraftverk! Tur det finns såna killar och tjejer som du som gör det så att jag slipper ;)

[OT] Egenföretagare
Haha kan tänka mig de! Vi va på ett tak för några år sedan och tog glass-paus var annan timme :P

hehe håller med ;) + att de ger mig mer jobb :D

[OT] Egenföretagare
Tomatmormor sa:
Kid1000 sa:

Ojoj! Fullt upp. Känns inte som du tillhör den kategorin som sitter med mobilen 2 timmar eller mer per dygn haha !!
Sitter med mobilen gör jag men talar inte i den, vill inte och kan inte. Så dator och texttelefon blir det. Datorn är ett viktigt verktyg.

[OT] Egenföretagare
Juridik.

Perfekt. Om man vill slita livet ur sig och tjäna storkovan så går det. Vill man jobba lite, ha ett bra liv och göra lite vad man känner för och cykla mycket men ändå tjäna i övre 4% av befolkningen så går det också bra. Bästa tänkbara. Men så klart, ibland blir det mycket på en gång och både helger och nätter ryker, men det är undantag.

[OT] Egenföretagare
fyrbåk sa:
Juridik.

Perfekt. Om man vill slita livet ur sig och tjäna storkovan så går det. Vill man jobba lite, ha ett bra liv och göra lite vad man känner för och cykla mycket men ändå tjäna i övre 4% av befolkningen så går det också bra. Bästa tänkbara. Men så klart, ibland blir det mycket på en gång och både helger och nätter ryker, men det är undantag.

Det är mycket det som är charmen att det går att reglera mycket själv! Jag knegar på och sparar för att köpa fastighet så att jag kan dra på mig några innan pensionen om sådär 40 år om 65 fortfarande är aktuellt då !

Tillbaka
Topp