[OT] Elbil Skatteregler

• Trådstartare Trådstartare Gano
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Elbil Skatteregler
Oskar sa:
Är man Amish för att man ifrågasätter elbilars miljöförträfflighet?

Nä, men för att man härleder el till plutonium och till just elbilar. Skall man inte ha el alls är man tvungen att vara Amish/grottmänniska/elallergiker. Ett annat alternativ är att man bara vill såga saker man inte gillar på orimliga grunder. När det gäller Jonja kanske han inte är Amish i alla fall.

[OT] Elbil Skatteregler
jonja sa:
Björn Gillberg verkar dock inte alltför övertygad av nuvarande globala elbilstrend.

Enligt honom skulle Greta ha släppt ut mindre CO2 under sin 800-mila resa i USA med Arnold Schwartzeneggers fina elbil med en vanlig sketen VW Golf TDI, allting inräknat.

Och att den som kör 100% elbil i Sverige 20 000 mil idag genererar cirka 0,6 gram plutonium. Som troligen ska slutförvaras under Forsmark och där man fortfarande är osäker på hur bra långtidskalkylerna verkligen är. Avfallsproblemet är fortfarande inte löst, utan ligger fortfarande på vänt.
Men det är verkligen en jättefin vattenbassäng de har i Forsmark 30 meter under markytan, där all den här skiten så småningom hamnar. Det finns fortfarande ledig plats kvar i den, så än så länge flyter det ju på berömvärt smidigt och utan öppna protester.

Hur man än vänder sig har man rumpan bak, är Gillbergs slutsats.

Jag hittade en passande utbildning till dig:

https://www.kau.se/utbildning/program-och-kurser/kurser/HIG100

[OT] Elbil Skatteregler
Bengt-re sa:
jonja sa:
Björn Gillberg verkar dock inte alltför övertygad av nuvarande globala elbilstrend.

Enligt honom skulle Greta ha släppt ut mindre CO2 under sin 800-mila resa i USA med Arnold Schwartzeneggers fina elbil med en vanlig sketen VW Golf TDI, allting inräknat.

Och att den som kör 100% elbil i Sverige 20 000 mil idag genererar cirka 0,6 gram plutonium. Som troligen ska slutförvaras under Forsmark och där man fortfarande är osäker på hur bra långtidskalkylerna verkligen är. Avfallsproblemet är fortfarande inte löst, utan ligger fortfarande på vänt.
Men det är verkligen en jättefin vattenbassäng de har i Forsmark 30 meter under markytan, där all den här skiten så småningom hamnar. Det finns fortfarande ledig plats kvar i den, så än så länge flyter det ju på berömvärt smidigt och utan öppna protester.

Hur man än vänder sig har man rumpan bak, är Gillbergs slutsats.

Jag hittade en passande utbildning till dig:

https://www.kau.se/utbildning/program-och-kurser/kurser/HIG100
Det universitetet är v-vridet så dom borde nog införa själva källkritik mot sig själva.

[OT] Elbil Skatteregler
jonja sa:
Och att den som kör 100% elbil i Sverige 20 000 mil idag genererar cirka 0,6 gram plutonium.

Ja, eftersom elen framställs med kärnkraft idag. Men den siffran minskar och minskar. Förr låg Sverige på 50% kärnkraft och 50% vattenkraft, idag är vindkraften uppe i 12%. Förra veckan stängdes en reaktor till, denna gång i Ringhals.

Det finns så oerhört mycket vindutsatta områden norrut i Sverige som kan utnyttja samma kraftnät som vattenkraften, så den ideala kombinationen är vatten-vind.

[OT] Elbil Skatteregler
Gano sa:
jonja sa:
Och att den som kör 100% elbil i Sverige 20 000 mil idag genererar cirka 0,6 gram plutonium.

Ja, eftersom elen framställs med kärnkraft idag. Men den siffran minskar och minskar. Förr låg Sverige på 50% kärnkraft och 50% vattenkraft, idag är vindkraften uppe i 12%. Förra veckan stängdes en reaktor till, denna gång i Ringhals.

Det finns så oerhört mycket vindutsatta områden norrut i Sverige som kan utnyttja samma kraftnät som vattenkraften, så den ideala kombinationen är vatten-vind.
Kusterna är mer vindsäkra, smacka upp vindkraftverk runt hela kusten fr Sthlms skärgård runt och upp till Strömstad på västsidan. Då hamnar elproduktionen närmare de som förbrukar den, och vi får mindre överföringsförluster.

[OT] Elbil Skatteregler
ooms sa:
weldion sa:
Det måste upp många fler snabbladdare i Sverige om elbil skall vara ett alternativ.
Nu är det många som sätter upp 3k6w-laddmöjligheter och slår sig på bröstet för det. Sanningen är att det är inte så många elbilsägare som ställer sig på en sådan plats, för det tar alldeles för lång tid att ladda.
Sedan så behöver det byggas fler snabbladdare i anslutning till matställen. Stanna för en bit mat och få 25 mil i tanken i samband med det.
Runt Stockholm t.ex. så är många av snabbladdarna upptagna av taxibilar, så man får nästan jaga laddplatser.
Kör man bensin- eller dieselbil, så vet man att man aldrig behöver jaga någon tankning när man är ute på långresa.
Inom 10 min så har man 80 mil i tanken och kan fortsätta sin färd.
Finns en del att jobba på innan batteribilen skall bli ett solklart alternativ.
+1
Det är precis det här som är batteribilens stora problem, och som inte blivit löst i Norge och är orsak till att flera som sprang iväg nu byter tillbaka till diesel- eller hybridbilar. Hur man än vrider och vänder på det är batteribilen i dagsläget ett värdelöst alternativ för långkörning.

Jag kör sedan ungefär ett år tillbaka många långa sträckor med elbil, exempelvis Sthlm-Öland utan problem. Jag vet inte vad du menar med "ett värdelöst alternativ för långkörning", men som du allmänt påstående (givet att exempelvis sträckan Sthlm-Öland är att betrakta som långkörning, vilket den åtminstone är i min bok) är det ett inkorrekt påstående. Jag är dock fullt medveten om att det finns områden i Sverige där det körs väldigt låga sträckor på mer regelbunden basis, det kanske är spana områden och spana körningar du tänker på. För en del är jag dock helt övertygad om att det kommer gå finfint att ta sig fram med elbil över hela Sverige i takt med att antalet laddstationer (snabbladdare av olika slag) ökar. För den som är intresserad av just snabbladdning kan jag tipsa om att läsa vidare om IONITY.

Jag har heller inga problem med att hitta publika laddare till bilen. Eller att hitta parkeringsplats till den. Ladda den gör jag generellt sett hemmavid eller på jobbet. Generellt sett är de praktiska problem som människor jag talar med om att äga och köra elbil för fram inga faktiska problem för mig, som de facto äger och kör elbil. Min nästa bil kommer också att vara en elbil. Utan tvekan.

[OT] Elbil Skatteregler
Botis sa:
Gano sa:
Beställde den där elbilen idag på leasing 3 år. Kia e-Niro med 64 kWh batteri och 150 kW motor (204 hk).

Det funkar säkert med lite planering. Jag kan ju ladda hemma.

Vad landade det på för kostnad för företaget och så? Har eget AB och är lite sugen själv på e-Niro, men har inte tagit steget att prata med någon leasingfirma eller så än.

6681 kr/mån inkl moms. Halva momsen går bort = strax över 6000/mån. Sedan hade jag tänkt betala fullt förmånsvärde, ca 2300. Det ger ett negativt kassaflöde på 3700/mån för firman. Sedan skatt på 30 kr/mån, försäkring på 300/mån. Det hamnar på ca 4000 per mån för firman. Det är räknat på en första förhöjd hyra på 80.000 inkl moms. Tar man via Kia Finans så slår de av 60.000 direkt så man slipper vänta 6 månader på elbilsbonusen.

Företagsleasing med fullt förmånsvärde inbetalt i eget AB
1. Marginalen i firman förbättras eftersom drivmedelskostnaden försvinner och skatten blir lägre.
2. Man får tillbaka minst halva förmånsvärdet
3. Man får en bil som kan köras privat som går nästan gratis
4. Man kan ta ut milersättning på 9,50 kr/mil skattefritt om man betalar elen själv (laddar hemma) vilket i praktiken tar ut kostnaden för förmånsvärde.

Ja, inte är det mycket som är negativt i den ekvationen

Tillbaka
Topp