[OT] Elbil Skatteregler

• Trådstartare Trådstartare Gano
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Elbil Skatteregler
Hasse#7 sa:
Jag förstår inte hur man kan tycka att att det fossila är så bra att allt nytt måste vara sämre. Verkningsgraden på en elbil är extremt mycket bättre mer än dubbelt så bra om man ser till körbara km/kWh. Man åker extremt billigt. Batterierna räcker typ bilens livslängd. Då har vi inte pratat miljö alls.
Nä, vi har inte pratat räckvidd eller förhållandet laddning/tankning heller. För många är dessa väldigt viktiga parametrar när det gäller deras bilkörning, framförallt för oss som använder bilen främst för att köra längre sträckor, ofta genom glesbygd och på mindre vägar. Så länge inte batteribilen löser dessa frågor, så är den ett stort steg tillbaka och inget alternativ.

[OT] Elbil Skatteregler
Har Audi E-tron till jobbet och grabbens hockey osv. Diesel BMW GTn har jag behållt och sparat till långresorna.

Men när den skall bytas så blir det elbil eller hybrid, lite beroende på vad som finns.

Det är lätt att hitta laddning idag tycker jag och med en 11 kW laddare hemma är det alltid fulltank på morgonen :)

[OT] Elbil Skatteregler
Bengt-re sa:
1888 sa:
Bilar och laddare låser kabeln när laddning pågår.

Fråga till Bengt-re

I båda ändarna?
I bilen vet jag att den är låst.

De flesta laddstolpar låser kabeln i boxändan. Garo boxarna låser så fort du kopplar i sladden så där måste du ha avslutar laddningen (så att bilen släpper sin ända) och dra ut kabeln ur bilen och då släpper stolpen kabeln.[/quote]

?

[OT] Elbil Skatteregler
Fungerar riktigt bra med elbil på firman. Lågt förmånsvärde som kompenserar för en dyrare leasingavgift.
Nu efter årsskiftet sätter huyndai och kia igång med de pausade leveranserna ingen för att slippa straffskatt. Nya kärnkraftverk har prisat ut sig själva så det är inte finansiellt intressant även om man bortser från slutförvaringens kostnader. Har vi nu löst att distribuera en svindyr, miljöfarlig, hälsovådlig vätska i hela landet så lär vi nog lösa dimensionering av befintlig elinfrastruktur också. Finns alltid bakåtsträvare som saknar oljeutsläpp och benzenångor som tar kål på hjärnceller men de brukar sällan få rätt.

[OT] Elbil Skatteregler
Eftersom väldigt många bor i villa och behöver ta sig genom en tätort för att komma till jobbet är det dem man skall sikta på först, plus alla som bor på landet och har någorlunda nära till jobb. De har ofta en till bil. Bilar som sällan körs och som inte används i tät trafik är inte ett problem. Dessa åtgärder ger mest resultat utan stora insatser. Nästa grupp är transport och hantverk i stadskärnor. De kommer ha en konkurrensfördel på sikt och kanske är de enda som får köra in. De som kör långt ofta, måste köra hundra mil utan paus, har bilsläp, husvagn osv är egentligen långt ned i prioordningen. Det konstiga är att de ofta ojsr sig när det vore bättre att vara tyst och se till att andra avlastar systemet med elbil. Sen har de nog valt knepiga jobb eller dyr hobby, kosta kommer det göra men inte vara omöjligt.

[OT] Elbil Skatteregler
Hasse#7 sa:
Jag förstår inte hur man kan tycka att att det fossila är så bra att allt nytt måste vara sämre. Verkningsgraden på en elbil är extremt mycket bättre mer än dubbelt så bra om man ser till körbara km/kWh. Man åker extremt billigt. Batterierna räcker typ bilens livslängd. Då har vi inte pratat miljö alls.
Fast nu så är det ju tankningen som är sämre på batteribil än bensin/diesel.
Sedan så är batteribilen överlägsen på så mycket annat.
För min del är smidig tankning en stor post i ekvationen.

Senast ändrad:
[OT] Elbil Skatteregler
Hasse#7 sa:
Extremt billigt, ja tills dagen då elbilarna ska betala hela det fossila skattebortfallet. Brukarna själv stå för infrastrukturen runt laddmöjligheten
Och miljön ja, det är lätt när man bortser från denna bagatell....En elbil idag har större miljöpåverkan om man ser till hela livslängden från produktion än en fossildriven.
Lisvlängd, ja det tro fan att man försöker lura i folk att batterierna håller bilens livslängd, men ingen lämnar längre garanti än 5-8 år.
Sverige vill lägga en kabel till Tyskland för att säkerställa elförsörjningen i södra Sverige, så att när vi exporterat all förnyelsebar el vi kan undvara så är vi garanterade kol-el från Tyskland. Lysande ju...
Sen elbil, fortfarande glömmer man(miljörörelsen) att en stor av befolkningen inte bor i storstad med fungerande infrastruktur, kollektivtrafik och gångavstånd till det mesta. Delar av Sverige har fortfarande luftledningar ut i byarna.

[OT] Elbil Skatteregler
weldion sa:
Hasse#7 sa:
Det är visst ingen idé vi försöker förklara våra behov, vi som inte har storstads- eller storstadsnära perspektiv ska tydligen hålla käften.

[OT] Elbil Skatteregler
ooms sa:
weldion sa:
Hasse#7 sa:
Det är visst ingen idé vi försöker förklara våra behov, vi som inte har storstads- eller storstadsnära perspektiv ska tydligen hålla käften.
Tyvärr så är det så dom har glömt vad maten kommer i från.

[OT] Elbil Skatteregler
sdx sa:
ooms sa:
weldion sa:
Hasse#7 sa:

Läser ni noga så skrev jag att ni inte borde prioriteras. Därmed menar jag att det är bättre att ni fortsätter som ni gör idag. Det måste inte vara dyrt för min del för er men ni är på väg mot vägs ände för er teknik. Jag har inga problem med att några hänger kvar vid det för dem mest praktiska. Det är dock kul att se hur upprörd man kan bli över något man inte har och inte vill ha.

[OT] Elbil Skatteregler
Hasse#7 sa:
sdx sa:
ooms sa:
weldion sa:
Hasse#7 sa:

Läser ni noga så skrev jag att ni inte borde prioriteras. Därmed menar jag att det är bättre att ni fortsätter som ni gör idag. Det måste inte vara dyrt för min del för er men ni är på väg mot vägs ände för er teknik. Jag har inga problem med att några hänger kvar vid det för dem mest praktiska. Det är dock kul att se hur upprörd man kan bli över något man inte har och inte vill ha.
Det som gör att det inte är ett alternativ att vara tyst är att vi har ett litet extremistparti i regeringsställning med oproportionerligt stort inflytande. Ett parti som har ett extremt storstadsperspektiv, och vars "lösningar" innebär förbud mot försäljning av bensin/dieselbilar inom 10 år samt på lite längre sikt även förbud mot försäljning av drivmedel. Jag har inga problem med teknisk utveckling, men då ska det vara just det, dvs utveckling, och inte försämring framtvingad av extremistiska politiker.

[OT] Elbil Skatteregler
Jag bor på landet. Röstar inte på MP. Skall snart flyga till GC. Så mina anledningar till elbil är inte bara styrda av miljötänk. Men batterierna håller jättemycket längre än folk tror. Mina elbilar är som yngst 7år, sen 8 och sist 9år gamla. De är fortfarande som nya. Den som är laddhybrid täcker massor av det glapp folk bekymrar sig för. Jag tankar 26 liter bensin några gånger om året. Men man får tänka till när det är dags, så sällan är det.

[OT] Elbil Skatteregler
Hasse#7 sa:
sdx sa:
ooms sa:
weldion sa:
Hasse#7 sa:

Vill bara poängtera att jag inte är ett dugg upprörd över diskussionen.
Kör en Kia E-niro genom jobbet vid olika tillfällen och tycker att det fungerar tillräckligt dåligt i praktiken för min del, så jag inte är sugen på att lägga en halv miljon på en sådan lösning.
Spännande med ny teknik, men jag vill känna att jag får nytta av det och kan använda det praktiskt innan inköp görs. Annars så är det bara onödigt.

[OT] Elbil Skatteregler
weldion sa:
Hasse#7 sa:
sdx sa:
ooms sa:
weldion sa:
Hasse#7 sa:

Vill bara poängtera att jag inte är ett dugg upprörd över diskussionen.
Kör en Kia E-niro genom jobbet vid olika tillfällen och tycker att det fungerar tillräckligt dåligt i praktiken för min del, så jag inte är sugen på att lägga en halv miljon på en sådan lösning.
Spännande med ny teknik, men jag vill känna att jag får nytta av det och kan använda det praktiskt innan inköp görs. Annars så är det bara onödigt.

Jag har lagt mindre än 400000kr på mina tre bilar tillsammans. Jag fattar inte delen där jag nog skall få se att det blir dyrt med elbil också, lika dyrt som fossilt faktiskt. Nu har jag kört elbil i fem år och än har det inte hänt. Det är väldigt mycket pengar (och koldioxid/koloxid) som inte använts. Jag ångrar mig inte i alla fall. 100km om dagen utan bensinkostnad och med bilar som inte går sönder och inte behöver särskilt mycket service.

[OT] Elbil Skatteregler
Jag tycker det är kanonbra om alla nya tjänste-/kontobilar blir eldrivna. Då slipper vi som cyklar andas in deras dieselavgaser. ??

[OT] Elbil Skatteregler
rois sa:
Skälet till att det kan bli dyrare med elbil i framtiden är att det utreds om bilägare skall betala kilometerskatt, se exempelvis
https://teknikensvarld.se/kilometerskatt-i-sverige-hogst-sannolik/
Det är stora skatteintäkter som staten går miste om, då skatt på bensin/diesel övergår till skatt på el.

Ja, men det är billigare nu, särskilt med begagnad elbil som matchar behov. Den som kör liten elbil kan unna sig att hyra en fet diesel-SUV till skidsemestern jag tycker det är ok. Att ha en diesel-SUV och bara köra det nödvändiga är också ok. Att ha Dieselsuv för att flytta ett arsle några mil varje dag året runt är inte helt ok tycker jag.

[OT] Elbil Skatteregler
Hasse#7 sa:
Jag bor på landet. Röstar inte på MP. Skall snart flyga till GC. Så mina anledningar till elbil är inte bara styrda av miljötänk. Men batterierna håller jättemycket längre än folk tror. Mina elbilar är som yngst 7år, sen 8 och sist 9år gamla. De är fortfarande som nya. Den som är laddhybrid täcker massor av det glapp folk bekymrar sig för. Jag tankar 26 liter bensin några gånger om året. Men man får tänka till när det är dags, så sällan är det.

vilka bilar har du hasse, hur långt går de i praktiken per laddning, och hur (snabbt) laddar du dem?

köpte en ny bil 2005 som drar en halvliter milen, och såg den som en övergångslösning mer till bränslecell än elbil. det sket sig ju:) är först nu efter 15 år som det börjar kännas avlägset attraktivt för mig att ta steget, och då mot el. de dagar bilen används blir det dagsresor 20-50 mil, nu gått 34 000 mil.

ett alternativ för mig skulle vara en enklare elbil som utan vidare klarar minimum 25 mil, och tills vidare behålla gamla bilen för längre resor.

mest av mina transporter sker dock med tåg och brompton. bättre kvalitet på de resorna. då hinner man med både motion och happy:)

[OT] Elbil Skatteregler
Miljarden som blåstes bort på elcykelbidrag kunde blivit många laddstationer för bilar. Tack för det miljöpartiet, det var genomtänkt...

[OT] Elbil Skatteregler
För min del skulle antagligen en laddhybrid vara en bra lösning. Då skulle de få kortare resor jag gör i stan kunna gå på el, medan förbränningsmotorn får ta hand om de längre resorna. Då slipper man olägenheterna med elbil på långresor. Problemet är att BMW ännu inte fått ut nån laddhybrid i touring-utförande (tror det kommer sent nästa år), och de går av nån anledning inte heller få med dragkrok och fyrhjulsdrift vilket är ett krav fr min sida. Sedan förstår jag inte heller varför i princip alla laddhybrider idag byggs med bensinmotor. En dieselmotor skulle kännas mer framtidssäkert (kan köras fossilfritt), är effektivare (dvs kräver mindre bränsle), och är idag också renare än motsvarande bensinmotor enl tyska tester. Volvo hade ju sin V60 D6 ett tag, men den är väl borta nu...

[OT] Elbil Skatteregler
kais01 sa:
Hasse#7 sa:

vilka bilar har du hasse, hur långt går de i praktiken per laddning, och hur (snabbt) laddar du dem?

köpte en ny bil 2005 som drar en halvliter milen, och såg den som en övergångslösning mer till bränslecell än elbil. det sket sig ju:) är först nu efter 15 år som det börjar kännas avlägset attraktivt för mig att ta steget, och då mot el. de dagar bilen används blir det dagsresor 20-50 mil, nu gått 34 000 mil.

ett alternativ för mig skulle vara en enklare elbil som utan vidare klarar minimum 25 mil, och tills vidare behålla gamla bilen för längre resor.

mest av mina transporter sker dock med tåg och brompton. bättre kvalitet på de resorna. då hinner man med både motion och happy:)

Opel Ampera laddhybrid 2012, som sämst 35km på el och som bäst 80km. Laddar fullt på ca 5 timmar med 10A. Går 50-60 mil om man kombinerar med full bensintank. Lite mindre på vintern.

Fiat 500e helel 2013. Som sämst 10mil som bäst 18 mil. Laddar fullt på 8 Tim 10A.

Peugeot Ion (eg. Mitsubishi I-Miev) helel 2011 7 mil som sämst 12mil som bäst. Laddar på 5 tim 10A eller 80% på 30 min med snabbladdning. Har lånat ut bilen gratis ett år till min vän. Han åker billigt...

Siffrorna är blygsamma men det funkar. Som bäst motsvarar sommardäck och varmt ute. Som sämst motsvarar kallt grisväder med vinterdäck och värme.

[OT] Elbil Skatteregler
Jag kör en Passat laddhybrid. Otroligt nöjd, förutom kanske själva Passat-biten... Har lite för långt till jobbet och begränsade möjligheter att ladda där, så det slurkar några dl bensin per dag. Men jag tankar rätt sällan. Till fjällen inga problem, total räckvidd nånstans runt 75mil tror jag. Laddboxen ingick i bilköpet och sitter i garaget. Att köra på el är trevligt, otroligt mycket roligare än tex en snål-BMW-diesel. Vinterräckvidden märker jag iofs skillnad på, men det beror inte på att batteriet försämras utan att värme, stolsvärme och AC mm stjäl mycket kapacitet. Nästa företagsbil blir antingen en ny laddhybrid med lite längre el-räckvidd eller en mindre ren elbil och så behåller jag Passaten för de två årliga fjällresorna.

[OT] Elbil Skatteregler
Freddie L sa:
Jag kör en Passat laddhybrid. Otroligt nöjd, förutom kanske själva Passat-biten... Har lite för långt till jobbet och begränsade möjligheter att ladda där, så det slurkar några dl bensin per dag. Men jag tankar rätt sällan. Till fjällen inga problem, total räckvidd nånstans runt 75mil tror jag. Laddboxen ingick i bilköpet och sitter i garaget. Att köra på el är trevligt, otroligt mycket roligare än tex en snål-BMW-diesel. Vinterräckvidden märker jag iofs skillnad på, men det beror inte på att batteriet försämras utan att värme, stolsvärme och AC mm stjäl mycket kapacitet. Nästa företagsbil blir antingen en ny laddhybrid med lite längre el-räckvidd eller en mindre ren elbil och så behåller jag Passaten för de två årliga fjällresorna.

Det är ofta så här man landar. Man upptäcker något nytt, börjar kompromissa och testa för att komma fram till att det finns bättre sätt som inte är ett problem, trots att man trodde det.

[OT] Elbil Skatteregler
Hasse#7 sa:
Freddie L sa:

Det är ofta så här man landar. Man upptäcker något nytt, börjar kompromissa och testa för att komma fram till att det finns bättre sätt som inte är ett problem, trots att man trodde det.
+1

[OT] Elbil Skatteregler
ooms sa:
En dieselmotor skulle kännas mer framtidssäkert
...
och är idag också renare än motsvarande bensinmotor enl tyska tester.

Dieselmotorer är renare om de uppfyller kraven i Euro 6d, vilket i praktiken många gör redan idag (Euro 6d-Temp)
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/abgas-diesel-fahrverbote/abgasnorm/euro-6d-temp/

Euro 6d blir ett EU-krav på alla nya bilmodeller from 2020 och för alla modeller, oavsett när de lanserades, året efter.
euro6d-temp--nox-ausstoss-kalte-720x540.jpg

https://happyride.se/forum/read.php/1/3602477/3604645#msg-3604645

/Håkan

[OT] Elbil Skatteregler
Utsläppstabeller i all ära, men så länge våra politiker bara ser det som en beskattningstabell så kommer det varken att bli någon rättvisa eller förnuft i det.
Lägg all utsläppsskatt på bränslepriset, så blir de som väljer att köra mindre premierade. Stillastående bilar släpper inte ut något.

[OT] Elbil Skatteregler
sdx sa:
ooms sa:
weldion sa:
Hasse#7 sa:

Skåne.

[OT] Elbil Skatteregler
dieselmotorer med euro6d rapporteras tyvärr alltför ofta ha en liten egenhet, kallad 'anfahrschwäche'. de sågas därmed regelmässigt i tysk bilpress.

det betyder i praktiken erbarmligt långsam reaktion på gaspådrag.

vitsen är väl att hindra den där puffen som gärna inleder omkörningar med äldre utgåvor. motsatsen heter 'hängt gut am gas'.

har varit mycket nöjd med diesel i många, år men blir inte direkt sugen på att köpa en ny.

[OT] Elbil Skatteregler
Hasse#7 sa:
Jag har lagt mindre än 400000kr på mina tre bilar tillsammans.
Jag är lite nyfiken på hur man kan behöva 3 bilar? Förut när jag hade ännu risigare bilar hade jag två, ifall en skulle behöva stå i garaget i väntan på delar, men nu med en fin diesel Ford i 15.000:- klassen behövs inte det.

[OT] Elbil Skatteregler
ooms sa:
För min del skulle antagligen en laddhybrid vara en bra lösning. Då skulle de få kortare resor jag gör i stan kunna gå på el, medan förbränningsmotorn får ta hand om de längre resorna. Då slipper man olägenheterna med elbil på långresor. Problemet är att BMW ännu inte fått ut nån laddhybrid i touring-utförande (tror det kommer sent nästa år), och de går av nån anledning inte heller få med dragkrok och fyrhjulsdrift vilket är ett krav fr min sida. Sedan förstår jag inte heller varför i princip alla laddhybrider idag byggs med bensinmotor. En dieselmotor skulle kännas mer framtidssäkert (kan köras fossilfritt), är effektivare (dvs kräver mindre bränsle), och är idag också renare än motsvarande bensinmotor enl tyska tester. Volvo hade ju sin V60 D6 ett tag, men den är väl borta nu...

Du kan beställa en BMW laddhybrid touring nu med leverans till sommaren..med dragkrok mm

[OT] Elbil Skatteregler
Det som känns lite skönt, är att efter en flytt och jobbyte gått från 3500 privata mil per år till 300-400 mil i stället. Vid 3500 mil så kändes bilen mer eller mindre som en förbrukningsvara.

[OT] Elbil Skatteregler
DRQ96 sa:
ooms sa:

Du kan beställa en BMW laddhybrid touring nu med leverans till sommaren..med dragkrok mm
Bra, då går det att köpa en begagnad om 3-4 år, första-ägar prisfallet på 200-300k tänker jag inte ta.

[OT] Elbil Skatteregler
Freddie L sa:
så behåller jag Passaten för de två årliga fjällresorna.

Flera som pratar om att behålla en andra bil för långresor. Har man den avställd resten av tiden? Annars blir ju försäkring mm ganska mycket pengar på ett år? Hur bra fungerar en bil som bara körs ett par långresor per år?

Jag gillar väl egentligen elbilar men för alla oss som bor i lägenhet är det långt kvar. I min närförort finns inte en enda offentlig laddstolpe, och inte är det heller en vanlig syn med fastighetsägare som satt upp laddstolpar. Om man inte alls kan ladda nattetid, då känns det som det är långt borta innan ren el eller ens en plugin-hybrid är ett realistiskt alternativ. Själv har jag bilen mest för långresor, skulle väl egentligen kunna hyra bil dom gångerna men det kräver lång framförhållning med planeringen, och transport av cykel och husdjur ställer ju till det lite.

[OT] Elbil Skatteregler
json88 sa:
Utsläppstabeller i all ära, men så länge våra politiker bara ser det som en beskattningstabell så kommer det varken att bli någon rättvisa eller förnuft i det.
Lägg all utsläppsskatt på bränslepriset, så blir de som väljer att köra mindre premierade. Stillastående bilar släpper inte ut något.

Svårt där. Då sätter alla tvåpunktnollare som hävdar att de ”måste” bo där de bor kaffet i vrångstrupen och så blir det snyfthistorier i Aftonbladet. Självklart vore det en vettig ansats att låta verklig förbrukning bestämma slutlig skatt, men du kommer få svårt att få det förbi populistpatrullen.

Sen hävdar jag att det dyraste med bil inte är framdriften av nämnda fordon; det är de fasta kostnaderna. Värdeminskning, försäkring och reparationer är ofta väldigt mycket dyrare än bränslekostnaden, även om du ”måste” bo i tjottahejti.

(Även om det är väldigt få personer som måste, alltså är tvingade till, att bo där de bor. Men _det_ är en separat diskussion.)

Senast ändrad:
[OT] Elbil Skatteregler
Hasse#7 sa:

Fast det hjälper ju inte mig om den är effektiv när jag måste jaga ställen att ladda på långresa. Rätt klen tröst. Om man nu upplever det som ett problem. Om du förstår vad jag menar. När man står där ute i de ödsliga skogarna i Småland med ”soppatorsk” så slår man sig inte för bröstet o säger ”men den är i alla fall mer effektiv än en fosilbil” ??

[OT] Elbil Skatteregler
DanielS sa:
Freddie L sa:
så behåller jag Passaten för de två årliga fjällresorna.

Flera som pratar om att behålla en andra bil för långresor. Har man den avställd resten av tiden? Annars blir ju försäkring mm ganska mycket pengar på ett år? Hur bra fungerar en bil som bara körs ett par långresor per år?
Det var en teatralisk underdrift. Vi är en familj med två vuxna plus två barn med aktiviteter, dessutom har jag bilen till jobbet och har ofta långa dagar. Detta gör att min fru och mina barn promenerar och cyklar en hel del en vanlig vecka, så vi har sedan flera år tänkt att vi borde bli som ”en vanlig familj” och skaffa en andrabil. Så den skulle garanterat användas regelbundet, och då troligen nästan uteslutande på el. Förutom de där två fjällresorna per år. Och någon sommarsemester kanske. Och några halvlånga när vi har mycket packning. Och när jag behöver ha cyklar på dragkroken eller dra släp. Osv. :-)

Eller förlåt, tredjebil menar jag... Det står ju faktiskt en liten skattebefriad engelsk sak i garaget också. Utan katalysator men som skänker massor av glädje... ;-)

[OT] Elbil Skatteregler
Octagon sa:
Hasse#7 sa:
Jag har lagt mindre än 400000kr på mina tre bilar tillsammans.
Jag är lite nyfiken på hur man kan behöva 3 bilar? Förut när jag hade ännu risigare bilar hade jag två, ifall en skulle behöva stå i garaget i väntan på delar, men nu med en fin diesel Ford i 15.000:- klassen behövs inte det.

En rimlig fråga. Familjen har Opel laddhybriden för långa resor och min fru har den för infartspendling till kollektiva färdmedel. Jag har Fiaten och min fru åker med ibland. Denna kombination ger nära noll i bensinförbrukning om man inte åker iväg längre. Peugeoten har min kompis. Vi vill inte sälja den men inte heller ha den stå stilla. Han är värd lånet. Jag är egentligen bil och transportintresserad så jag har faktiskt en Saab 9-3 kombi 2007 också. Det är dock mer ologiskt och man suckar när man måste köra en sväng för att hålla igång batteri och skava av ytrost på bromsskivor. Den är dock kombi med rails och dragkrok, alla tre egenskaperna är akilleshälar för elbilar just nu. Den används så extremt lite att innehavet inte är motiverat. Bäst vore att ha en pålitlig granne som åker lite och lokalt som fick ta över under förutsättning att man får låna den säg fyra gånger om året. Båt upp/ner, sopåtervinning med släp x 2.

Edit: Lägger till en liten bit om Peugeoten som jag lånat ut. Se det som ringar på vattnet även om utlåning är en udda form av kapitalism. Min kompis har 10km till jobbet. Han har en VW Dieselbuss eftersom ungarna cyklar i klubb och lopp. Om han skall köra bussen måste han starta i en smal carport som sitter ihop med grannens hus. Han åker extremt tidigt. Med elbilen kostar det nästan inget, Det är bara att åka direkt utan varmkörning av motor. Det hörs inget i carporten och inte i husområdet heller. Bussen rullar till evenemang på helgerna men sällan annars. Jag ser inget dåligt i det här. Förutom att han borde cykla till jobbet. Gör ni?

Senast ändrad:
[OT] Elbil Skatteregler
Jensen sa:
Hasse#7 sa:

Fast det hjälper ju inte mig om den är effektiv när jag måste jaga ställen att ladda på långresa. Rätt klen tröst. Om man nu upplever det som ett problem. Om du förstår vad jag menar. När man står där ute i de ödsliga skogarna i Småland med ”soppatorsk” så slår man sig inte för bröstet o säger ”men den är i alla fall mer effektiv än en fosilbil” ??

Styr man inte över sitt bilåkande är det kanske svårt med elbil. Tex om man är servicetekniker, eller säljare. Men här kan man möjligen motivera dyraste snabbladdaren osv. Gick jag tillbaka till mitt serviceteknikerjobb med diverse panikresor skulle jag inte vilja ha ren elbil. Däremot en liten skåpbil med Amperans drivlina skulle var mumma om det fanns. Kräver dock att man inte kör med släp.

[OT] Elbil Skatteregler
Jensen sa:
Hasse#7 sa:

Tjena!

Med 40 mils räckvidd så tar du dig igenom hela Småland på en laddning.
Det många tror är att man laddar en elbil som man tankar en fossilbil. Dvs kör tills det nästan är slut. Så gör man inte, på långkörning så planerar man resan och gör lite småstopp här och där.

thomaslundstrom sa:
Svårt där. Då sätter alla tvåpunktnollare som hävdar att de ”måste” bo där de bor kaffet i vrångstrupen och så blir det snyfthistorier i Aftonbladet. Självklart vore det en vettig ansats att låta verklig förbrukning bestämma slutlig skatt, men du kommer få svårt att få det förbi populistpatrullen

Den klassiska från någon som bor i en storstad. Det blir jäkligt drygt för miljön om alla ska flytta till storstäder. Det behövs byggas rätt stora mängder bostadsområden med infrastruktur, hus och alltihopa.
Jag är väldigt emot bensinupproret och har debaterat rätt friskt mot deras medlemmar.
Men jag vill samtidigt inte se en helt utdöd landsbygd med massa ödekåkar. Hela skattekarusellen styrs just nu av folk som bor och jobbar i STHLM, där man inte ser verkligheten ute på landet. Up yours säger jag till dom! Kom inte hit och klaga när det inte finns några glasskiosker på Öland längre.

[OT] Elbil Skatteregler
json88 sa:
Miljarden som blåstes bort på elcykelbidrag kunde blivit många laddstationer för bilar. Tack för det miljöpartiet, det var genomtänkt...

Vi gick från två bilar till en plus elcykel tack vare bidraget så det var bra enligt oss.
Visst hade vi kunna gjort det ändå men det var snacket runt det hela som drog igång tanken och gav en morot att prova.

Tillbaka
Topp