[OT] Elfråga - mäta förbrukning/produktion villa

På temat så beställde jag just denna: https://www.clasohlson.com/se/Sensibo-Sky-fjärrkontroll-för-AC,-värmepump,-svart/p/36-74?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE_CO_AO_Exceptions_SEM_Google_Shopping_Generic_CatchAll_N/A&utm_id=20457062372&gad_source=1&gbraid=0AAAAADvHbiV_Mc6yUGO8TjHADqTBX0BPb&gclid=EAIaIQobChMI46Wx4u26iQMVzhaiAx0DyBt0EAQYASABEgKe6_D_BwE för ca 270 kr efter avräkning av nån rabatt på Tibber, hoppas den underlättar styrning av värmepumpen. Känns som att det finns lite enkla pengar att spara där med timpriset vi redan har.

Några dagar in i mitt mätande kan jag konstatera att det blir svårt för mig att pressa förbrukningen mer utan att byta ut vattenvärmaren som kör på 3000w några timmar om dagen. Skulle kunna byta den mot en modernare med luftvärmepump, men för 30.000:- plus installation får man en himla massa el..

Intressant. Den mindre av mina två pumpar är en Mitsubishi från 2004 som mirakulöst går ännu, även om utedelen låter som ett propellerplan. Denna saknar all typ av uppkoppling, så jag har istället styrt den med s k smart plug. Detta innebär att den spontanklipper strömmen för att stänga av vilket kanske inte är optimalt.. den där grunkan är med andra ord en wifi-nåbar ersättningsfjärrkontroll som är programmerbar att trycka på på/av-knappen?

Ja men det kanske går att använda. Får mixtra lite.
Har en stuga som står på underhållsvärme på veckorna och trivseltemp på helgerna. Känns som det kanske kan vara värt att ha timmdebitering pga det. Huset är så "lätt" att man inte kan skjuta förbrukningen så värst många timmar innan det blir jobbigt kallt.
Nu när effekttaxan är på gång hos alla nätägare, får man se mer till laster som är aktiva samtidigt.
Har man elelement kanske man kan få elementen att inte värma samtidigt, rotera lite med någon fin styrning.
Idag så slog nätägaren som jag är kopplad till om till vintertaxa på effekttaxan. Från 25 SEK/kW till 50 SEK/kW.

Vårt 60-talshus köpte 592kWh av Ellevio under oktober. I snitt så köpte jämförbara hus (enligt Ellevio) 807kWh. Men det som sticker ut är att de ekonomiska hushållen köpte 262kWh. Det är fruktansvärt lite för ett hus på 200m² med uppvärmning.

Det är klass med våran snålaste månad på ett helt år, utan uppvärmning.

Intressant. Den mindre av mina två pumpar är en Mitsubishi från 2004 som mirakulöst går ännu, även om utedelen låter som ett propellerplan. Denna saknar all typ av uppkoppling, så jag har istället styrt den med s k smart plug. Detta innebär att den spontanklipper strömmen för att stänga av vilket kanske inte är optimalt.. den där grunkan är med andra ord en wifi-nåbar ersättningsfjärrkontroll som är programmerbar att trycka på på/av-knappen?
Jag fattar det så jag också.

Några dagar in i mitt mätande kan jag konstatera att det blir svårt för mig att pressa förbrukningen mer utan att byta ut vattenvärmaren som kör på 3000w några timmar om dagen. Skulle kunna byta den mot en modernare med luftvärmepump, men för 30.000:- plus installation får man en himla massa el..

Det går att tidsstyra varmvattenberedaren så den går när det är billigt.

Jag har en sån för att styra min Mitsubishi-pump. Funkar klockrent.
Har lagt in den i min Homey för att kunna starta utifrån innetemp, om någon är hemma eller inte mm.

Jag har en sån för att styra min Mitsubishi-pump. Funkar klockrent.
Har lagt in den i min Homey för att kunna starta utifrån innetemp, om någon är hemma eller inte mm.
Intressant. Skall plocka upp en och pilla lite, sitter det termostat i grunkan?

Edit: Sensibo Sky verkar det vara som gäller om man vill ha termostat.

Senast ändrad:
Det går att tidsstyra varmvattenberedaren så den går när det är billigt.
Kanske inte min Thermia MK 300 från 70-talet? Eller jag antar att det går att sätta en extern timer där med. Men helst hade jag gärna bara sett att den inte går samtidigt som matlagning och diskmaskin.

Det är generelt intressant hurvida det är lönt att kyla ner hus och vatten för att sen värma upp det. 1-2 ggr per dygn. Det verkar inte som det är det.

Om det överhuvudtaget är lönt så blir nästa steg att bestämma om vattnet ska värmas när det är billigt eller när man ska ha varmt vatten.

Kanske inte min Thermia MK 300 från 70-talet? Eller jag antar att det går att sätta en extern timer där med. Men helst hade jag gärna bara sett att den inte går samtidigt som matlagning och diskmaskin.

Det går att sätta extern timer. Det hade jag på min. (innan jag skaffade VP) timern styrde en kontaktor som bröt strömmen.

Om du vill styra så att den inte går samtidigt som "köket" så är det effektvakt du söker. Det har jag i lägenheten i fjällen.

Bägge ska installeras av elektriker, så där får du detaljtips.

En del värmepumpar kan man styra genom att manipulera utetempen. Man aktiverar ett relä som kopplar utetempen via ett motstånd så temperaturen luras vara över +30 grader ute (för värmepumpen).
En sådan lösning går att få till utan att behöva att fuska med behörighet.

Det är inte omöjligt att det ändå finns möjlighet att styra den externt med en potentialfri brytare, finns det en av/på så styr den säkert en kontaktor någonstans och då kan man ersätta den med ett relä som går att styra med något smart, eller helt enkelt bara köra den 01-05. 300 liter borde räcka en dag utan problem.

Min bergvärmepump skall (iallafall i teorin) anpassa sig efter elpriset.

Screenshot_20241101_132335_com.bosch.tt.IVT.jpg

Det är rätt kul med lite reality check kring vad som drar hur mycket och om det är värt att köpa nya prylar för att sänka sin förbrukning. Jag gick igenom det mesta hemma när elpriset drog iväg där i början av förra året var det väl.

Fullstor kyl från 2008, Siemens av då bra energiklass, 0,5 kWh/dygn
Fullstor frys från 2007, Siemens av då bra energiklass, 1 kWh/dygn
Samsung kombiskåp med kyl/frys, har fått den så jag vet inte så mkt mer, 1kWh/dygn
Diskmaskin från 2021, Siemens med bra energiklass, knappt 1 kWh / disk på energisnålt program som tar 4 timmar. Snabbprogrammet drar nästan dubbelt och tar en timme.

Kyl, frys och diskmaskin står för ungefär 1/3 av vår totala förbrukning och det känns inte som att det skulle gå att räkna hem att byta ut något av dem.

Torktumlaren minns jag inte vad den drog längre men vår månadsförbrukning minskade med runt 100kWh per månad när vi slutade använda den så det borde varit 6-8kWh per omgång.

LED-Lampor är på riktigt försumbart, inte ens värt att mäta eller stänga av :-)
(y)Bara använda Torktumlare till dun-saker, även dina kläder kommer tacka dig.
Stänga av "extra" kylen, flytta över till den vanliga kylen.
Minska varmvattenanvändningen -> Inga lång duschar, eller onödiga bad
Förra seklet när vi hade vanliga glödlampor, så var det noga att stänga av lyset.

Vårt 60-talshus köpte 592kWh av Ellevio under oktober. I snitt så köpte jämförbara hus (enligt Ellevio) 807kWh. Men det som sticker ut är att de ekonomiska hushållen köpte 262kWh. Det är fruktansvärt lite för ett hus på 200m² med uppvärmning.
Det är galet bra, för oss gick det 1558kWh och då är det mindre än oktober -23 som var riktigt kallt..

Vi värmer 260m2 och laddar bil med ca 250kWh/månaden. Men även om man drar bort bilen är det ju rätt mycket.

Byggde in förbrukningsmätare i kaffebryggaren, som bonus blev den fjärrstyrbar både med röst och via telefonen. Och det går att ställa om automatiska avstängningstiden från tidigare 2 timmar som är lite väl mycket. Knappfunktionaliteten är som tidigare (förutom att det är en momentan knapp istället för en som fastnar i påslaget läge).

Om man orkade skulle det gå att bygga lite hemautomation som skriker att kaffet är klart när förbrukningen går ner från 1500W till ca 150 som varmhållningen är.

OBS: Kom ihåg att ställa in i Google Home att det inte är en lampa (så den inte tänds om nån tänder alla lampor) och att den som default ska vara av efter strömavbrott.

20241101_225254.jpg

Hur fungerar det med skatt o sånt om man säljer så mycket mer än man köper?

Fortfarande lönsamt ekonomiskt?
Ingen aning, jag skiter högaktningsfullt i lönsamheten!
Men jag ser att betalning för såld el inte riktigt når upp till priset för köpt el.
Antagligen lika lönsamt som nya bilen, uterummet eller pölen. Typ.

En del värmepumpar kan man styra genom att manipulera utetempen. Man aktiverar ett relä som kopplar utetempen via ett motstånd så temperaturen luras vara över +30 grader ute (för värmepumpen).
Många har också signal styrkontakter för att blockera tillsatsvärme. Dessa kontakter får du koppla in saker på utan behörighet.
SmartSelect_20241102_100101_Drive.jpg

Men jag ser att betalning för såld el inte riktigt når upp till priset för köpt el.
Det samma gäller nog för mig med, men vi betalar bara för elen i december-mars plus att vi minskar inköpet massor de andra månaderna. Vi köper runt 10MWh per år och säljer 13MWh. Den tidigare ägaren hade inte paneler och köpte runt 14MWh per år.

Mäta förbrukning. Kan man inte ha/har inte, en uppkopplad elmätare så kan man sätta en extern sensor som känner av pulser/blink från mätare.

Mäta förbrukning. Kan man inte ha/har inte, en uppkopplad elmätare så kan man sätta en extern sensor som känner av pulser/blink från mätare.
Jag hade en sån för kanske tio år sedan. Gåva från leverantör. Och total meningslös om man inte vakar över skärmen som en hök.
Men nån tjänar väl pengar på att sälja så’na prylar.

Lite uppgifter för hur vårt läge förändrats sen solpaneler installerades. Observera att det är inklusive laddning av elbilar. En förbrukning som kommer synas fyra månader nu och mer likna föregående vinter. Solen räcker inte till för laddning nu.
Screenshot_20241026_084159_Ellevio.jpg
Screenshot_20241026_084138_Ellevio.jpg
Screenshot_20241026_084228_FusionSolar.jpg

Jag hade en sån för kanske tio år sedan. Gåva från leverantör. Och total meningslös om man inte vakar över skärmen som en hök.
Men nån tjänar väl pengar på att sälja så’na prylar.
Har ingen själv. Men en kompis kan optimera egenanvändning av solenergi med hjälp av den. Startar kyla inne när det blir överskott.

En sådan lösning är Ngenic. Jag har kikat lite på en sån eftersom min luft-vatten vp är dum.

När man läser på byggahus är omdömena varierande, bla att det kan trigga patron och påverka avfrostning. Är det någon här som har koll på hur bra en sån lösning är?

En sådan lösning är Ngenic. Jag har kikat lite på en sån eftersom min luft-vatten vp är dum.

När man läser på byggahus är omdömena varierande, bla att det kan trigga patron och påverka avfrostning. Är det någon här som har koll på hur bra en sån lösning är?
Det beror nog lite på hur logiken i din "dumma" pump ser ut.

Byggde in förbrukningsmätare i kaffebryggaren, som bonus blev den fjärrstyrbar både med röst och via telefonen. Och det går att ställa om automatiska avstängningstiden från tidigare 2 timmar som är lite väl mycket. Knappfunktionaliteten är som tidigare (förutom att det är en momentan knapp istället för en som fastnar i påslaget läge).

Om man orkade skulle det gå att bygga lite hemautomation som skriker att kaffet är klart när förbrukningen går ner från 1500W till ca 150 som varmhållningen är.

OBS: Kom ihåg att ställa in i Google Home att det inte är en lampa (så den inte tänds om nån tänder alla lampor) och att den som default ska vara av efter strömavbrott.

Visa bilaga 736125
Wago 221, den bästa moderna innovationen utanför mtb-världen 🙂

Wago 221, den bästa moderna innovationen utanför mtb-världen 🙂
Jag har sett oroande skador vid åskskadade elanläggningar på ställen där WAGO har använts. Troligen hanterar de extrema strömpulserna sämre än skruvade skarvar.

De är godkända och väl beprövade, men jag är tveksam till användning i åskutsatta anläggningar.

#surgubbe

Nånting säger mig att det är tvärtom, om en elektriker ser annat än dom livsfarliga röda skruvhattarna så vet dom att en amatör vart framme

De elektriker jag anlitat senaste tiden kör inget annat än Wago - men ingen av dem är nära pensionsålder heller :-)

I vår lägenhet byggd 2006 finns inga Torix-kopplingar alls, det som är ursprungligt är nån annan slags kopplingsgrej pre-wago som man kan stoppa in men aldrig dra ut sladden ur. Ingen aning om vad de kallas.

Tibber var snabba! Apparaten kom fram redan igår och jag svor en stund med installationen tills jag fattade att det var dumt att lägga till den i Tibber-appen eftersom den verkade ta över då. All schemaläggning görs i Sensiboappen och den är verkligen smidig att använda.
Enkelt att göra flera scheman med justeringar av värmepumpen under dagen. Tex inser jag i detta nu att fläkten måste justeras ner lite morgontid pga ljudnivån som gör att den väcker mig eftersom pumpen är precis utanför sovrummet.

Tibber var snabba! Apparaten kom fram redan igår och jag svor en stund med installationen tills jag fattade att det var dumt att lägga till den i Tibber-appen eftersom den verkade ta över då. All schemaläggning görs i Sensiboappen och den är verkligen smidig att använda.
Enkelt att göra flera scheman med justeringar av värmepumpen under dagen. Tex inser jag i detta nu att fläkten måste justeras ner lite morgontid pga ljudnivån som gör att den väcker mig eftersom pumpen är precis utanför sovrummet.
Intressant! Jag beställde modellen med termostat för att kunna styra min stenålders-Mitsubishi med fler funktioner än gradantal, fläktstyrka, och on/off.. typ "om temperatur är x eller mer/mindre, stäng av/sätt på". Hade dock hoppats kunna styra allt från Tibber-appen på ett bra sätt, men kanske räcker det med en "set once and forget" i Sensiboappen.

Intressant! Jag beställde modellen med termostat för att kunna styra min stenålders-Mitsubishi med fler funktioner än gradantal, fläktstyrka, och on/off.. typ "om temperatur är x eller mer/mindre, stäng av/sätt på". Hade dock hoppats kunna styra allt från Tibber-appen på ett bra sätt, men kanske räcker det med en "set once and forget" i Sensiboappen.
Jag antar att man ska kunna lösa allt med styrningen via Tibberappen - Tibber hävdar ju det. Dock enklare för en app-idiot som mig att göra som jag gjorde. Men kan lika gärna vara skitbakomspakarna som var orsaken till att jag inte fick till det vi Tibber.

Tanken med att styra via Tibber är väl att man ska kunna ta hänsyn till elpriset lite med, värma lite extra när det är billigt men ska bli dyrt osv.

Idag är det dyrare än på länge i S3 i alla fall, undrar om det är en föraning för vintern.

Tanken med att styra via Tibber är väl att man ska kunna ta hänsyn till elpriset lite med, värma lite extra när det är billigt men ska bli dyrt osv.

Idag är det dyrare än på länge i S3 i alla fall, undrar om det är en föraning för vintern.
Jo, det som hände var för mig att när Tibber märkte att priset var lågt på kvällen så drog den igång värmepumpen och då försvann mitt schema som jag skapat i Sensibo-appen. Som jag fattar det är det alltså antingen att köra på Tibber eller skapa egna scheman i Sensibo-appen. Man ska kunna skapa egna scheman i Tibberappen också men den funktionen var mycket krånglig och begränsad tyckte jag. Utan Tibberappen så får man väl dock inga ”grid awards” antar jag så där förlorar man ju någon krona i månaden.

Men eftersom elprisvariationerna ser ungefär likadana ut varje dygn (dyrt förmiddag och eftermiddag/kväll med en liten dipp mitt på dagen) så tänker jag att det får funk att köra samma schema varje dag. Man vill ju ändå ha värme alla dagar, även de dyra. Att ta bort topparna kan ändå göra en del skillnad.

Samma sak som med elbilsladdningen via Easee vi har. Man måste köra endast via Tibber och där funkar det ju bra, där gör appen ju det den ska och det blir inga olägenheter med höga fläktljud etc. Bilen är laddad med billigast möjliga el på morgonen vid inställd avresetid - supersmidigt.

För övrigt är vår luftvärmepump bara 2-3 år gammal och modern men det schema man kan ha där är begränsat till två ändringar per dygn och bara inställbart via en fjärrkontroll designad på 70-talet.

Kanske, men flera elproducenter tycks minskat sin produktion pga dålig lönsamhet när vindkraftverken levererar jättebillig el. I går exporterade Sverige närmare hälften av all producerad el.

Snacka med en från Anticimex om detta gällande fönster för vi skulle byta fönster för våra var kassa (väldigt gamla). Så sa jag att det är ju bra för man vinner ju igen lite på fönsterbytet energimässigt men hon bara skratta. Mena på att vi hinner dö innan det går +- 0 dessutom fanns det en fördel med äldre fönster och det var självdraget som fanns i fönsterna. De läckte ju alltid lite men det var bra för inomhusklimatet.
De hade haft uppe fönsterbyte i deras bostadsförening sa hon där de ville byta men hon sa tvärnej då det inte löna sig för fem öre. Då var det ganska många fönster som skulle bytas ut.
Har varit inne på att byta bort vår fjärrvärme mot annat men kikar man på det framåt så hinner man dö där också innan man gått +-0.
Den jag kikat på från Nibe kostar ju ändå 82000kr vilket man får ganska mycket ström för :) samtidigt som den kommer kosta ström också.

Snacka med en från Anticimex om detta gällande fönster för vi skulle byta fönster för våra var kassa (väldigt gamla). Så sa jag att det är ju bra för man vinner ju igen lite på fönsterbytet energimässigt men hon bara skratta. Mena på att vi hinner dö innan det går +- 0 dessutom fanns det en fördel med äldre fönster och det var självdraget som fanns i fönsterna. De läckte ju alltid lite men det var bra för inomhusklimatet.
De hade haft uppe fönsterbyte i deras bostadsförening sa hon där de ville byta men hon sa tvärnej då det inte löna sig för fem öre. Då var det ganska många fönster som skulle bytas ut.
Har varit inne på att byta bort vår fjärrvärme mot annat men kikar man på det framåt så hinner man dö där också innan man gått +-0.
Den jag kikat på från Nibe kostar ju ändå 82000kr vilket man får ganska mycket ström för :) samtidigt som den kommer kosta ström också.
Ja, många Brf:er med självdragsventilation är det som gått på niten att byta till säkerhetsdörrar och/eller nya fönster och sedan torskat fett på nästa OVK då tilluften blivit obefintlig och därmed åkt på oplanerade kostnader för att fixa det.

Tillbaka
Topp