Supertramp
Aktiv medlem
[OT] Enarms pullup
Nåt fel på länken tror jag (jag får bara en 6sek reklamfilm från Svenska Spel.
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Supertramp sa:Nåt fel på länken tror jag (jag får bara en 6sek reklamfilm från Svenska Spel.
Du drog dig till hakan med 50 kg 2 ggr. Du klarar muscle up med en kort tids träning. Du har styrkan men måste bara få ut den på rätt sätt. Det tog några gånger för mig bara att göra en första när jag försökte för något år sedan. Problemet är som du är inne på att det sällan finns ställen där det går att köra så man kan underhålla. Här är en tutorial som visar förslag på progressionssteg:Supertramp sa:Nu blev jag riktigt sugen på att lärs mig en dån där muscle-up! Känns som ett bra första steg mot att klara en enarms pullup (vilket verkar vara ganska svårt). Problemet nu är att hitta en stång, inget av gymmen har en stång (och takhöjd) som funkar!
Testade dock att dra mig upp första biten och efter att ha fått in tajmingen så känns det som att jag i alla fall lätt kan dra mig upp så att stången hamnar under bröstet. Men hur svårt det är att få till själva vändningen vet jag inte.
eketjall sa:Funderade lite på mitt projekt, att klara ett vettigt antal vanliga chins, på gymmet igår.
Det blev lite av ett lats-letar pass kan man säga.
I latsdragmaskinen märkte jag att jag hittade latsen betydligt bättre när jag tänkte armbågar bakåt/neråt istf typ neråt och närstan framåt som jag gjort tidigare.
Kändes ändå som jag hittade rätt till slut, men besvikelsen är stor idag när jag inte ens har lite träningsvärk. Tänkte att dte hade varit ett kvitto på att jag använt latsen lite iaf :-(
Testa gummibandet med en hantel för att seSupertramp sa:Han med ett kort pass på lunchen och hittade en ställning som funkade för muscleups så jag kunde göra ett riktigt försök. Misslyckades tyvärr så jag testade med ett gummiband och då gick det! Men det var nog ganska starkt motstånd i bandet (orange, vet inte om det finns någon standard?) men nu vet jag hur det ska kännas att vända i alla fall. Och gummiband är nog ett bra sätt att öva på.
Vad är enheten för gummibandsmotstånd?Konkret sa:Testa gummibandet med en hantel för att seSupertramp sa:Han med ett kort pass på lunchen och hittade en ställning som funkade för muscleups så jag kunde göra ett riktigt försök. Misslyckades tyvärr så jag testade med ett gummiband och då gick det! Men det var nog ganska starkt motstånd i bandet (orange, vet inte om det finns någon standard?) men nu vet jag hur det ska kännas att vända i alla fall. Och gummiband är nog ett bra sätt att öva på.
eketjall sa:Vad är enheten för gummibandsmotstånd?Konkret sa:Testa gummibandet med en hantel för att seSupertramp sa:Han med ett kort pass på lunchen och hittade en ställning som funkade för muscleups så jag kunde göra ett riktigt försök. Misslyckades tyvärr så jag testade med ett gummiband och då gick det! Men det var nog ganska starkt motstånd i bandet (orange, vet inte om det finns någon standard?) men nu vet jag hur det ska kännas att vända i alla fall. Och gummiband är nog ett bra sätt att öva på.
Centimeter per kilo? (cm/kg)
Lastdryg bakom nacken.Supertramp sa:eketjall sa:Funderade lite på mitt projekt, att klara ett vettigt antal vanliga chins, på gymmet igår.
Det blev lite av ett lats-letar pass kan man säga.
I latsdragmaskinen märkte jag att jag hittade latsen betydligt bättre när jag tänkte armbågar bakåt/neråt istf typ neråt och närstan framåt som jag gjort tidigare.
Kändes ändå som jag hittade rätt till slut, men besvikelsen är stor idag när jag inte ens har lite träningsvärk. Tänkte att dte hade varit ett kvitto på att jag använt latsen lite iaf :-(
Jag tror på variation. Jag tränar omväxlande vanliga latsdrag framför bröstet, latdrag bakom nacken (ganska lätt vikt), latsdrag smalt grepp, sittande rodd (smalt grepp), roddmaskin, stående skivsrångsrodd och hantelrodd. Inte allt samma pass, men minst en vertikal och en horisontell dragövning i varje ryggpass.
Dr_Rydell sa:Lastdryg bakom nacken.
Nackdel: Anatomiskt idiotiskt för GH-led.
Fördel: Absolut noll.
Anatomiskt idiotiskt är det oavsett. Var med på en dissektion av axelleden eller en operation om du har möjlighet så förstår du varför. Olika åsikter finns det gått om tyvärr, viktigare är vad de grundas på.Supertramp sa:Dr_Rydell sa:Lastdryg bakom nacken.
Nackdel: Anatomiskt idiotiskt för GH-led.
Fördel: Absolut noll.
Finns olika åsikter om detta.
Jag tycker att jag kommer år delvis andra muskler + framförallt att jag har förbättrat rörligheten i axlarna sen jag började köra lite bakom nacken. Men bara som komplement och lättare vikt.
Samma sak med press bakom nacke, jag brukar köra lite högreps med tom stång som komplement till vanliga axelpressen som jag kör lite tyngre och framför huvudet.
Supertramp sa:Jag tänker att det är bra att träna med lätta vikter i ett utförande bakom nacken som är närmare axlarnas ytterläge vad gäller rörlighet då detta stärker upp kroppen och minskar risken för skador när jag lyfter tungt framför.
Hittepåövning för såna som inte orkar dra sig upp i en räcke?geologen sa:Jag rekommenderar att köra latsdrag i cable cross, knästående. Då kan man ha draget lite längre bak än vad man kan ha med en stång framför bröstet, utan att det blir lika långt bak som med stång bakom nacken. En kompromiss. Jag tycker dessutom att det är en fördel att armarna drar oberoende av varandra, för annars är det lätt att den starkare sidan står för mer av jobbet på de sista repsen. Dessutom kan man vinkla handlederna så det känns bra. Jag tycker att jag får bättre kontakt med musklerna när jag kör latsdrag så, jämfört med stång.
Och inte lär du bli det heller om du kör discoträning??geologen sa:Alla kan ju inte vara stora och starka som dig.
Dr_Rydell sa:Och inte lär du bli det heller om du kör discoträning??geologen sa:Alla kan ju inte vara stora och starka som dig.
Gör inte dina cablecross-latsdrag mindre disco på något sätt. Kör chins och pushups alternerande när du vilar mellan benseten och du får 1:1 direkt och mkt mer funktionell fysik.geologen sa:Discoträning? Jag har nog fem benpass på varje överkroppspass jag kört i mitt liv... :D
Ok... Ska man köra mer discoträning för att man har dåliga genetiska förutsättningar? Så bara för att man inte får resultat så är det genetikens problem? Hur många har ens koll på hur många reps de gör på gymmet eller hur många watt de klarar? Majoriteten har det inte. Ex, hur många kan svara på frågan: hur många fler reps på x vikt gör du idag jmf med ett år sedan? Varför ska musklerna växa när du inte är ett dugg starkare än för ett år sedan? Varför ska du cykla fortare när du trycker samma watt?geologen sa:Dr_Rydell sa:Och inte lär du bli det heller om du kör discoträning??geologen sa:Alla kan ju inte vara stora och starka som dig.
Sen har vi olika förmåga att bygga muskler. Min förmåga är exceptionellt dålig. Min kropp vill bli av med muskler så snabbt som bara möjligt. Det är som med konditionsidrott. Jag har en hyfsad förmåga där. Gissar att den är över medel i alla fall, när det gäller syreupptag. Men jag har folk i min omgivning som trots mycket träning ändå är på en väldigt låg nivå. Så är det bara. Det genetiska lotteriet är inte rättvist. Om det finns några dussin genvarianter som påverkar, så har folk i genomsnitt en viss andel av dem, men rent slumpmässigt kan några ha fått betydligt fler och kan då prestera väldigt bra, men andra har oturen att ha fått mycket färre och då kan ingen träning i världen göra dem till ens normalpresterande.
Träna chins med gummiband då eller nåt, klart mer specifikt än att "leta latsen" med cablecross. Du kommer bli förvånad hur snabbt du kommer kunna göra 10 chins med lite smart träning. Lite provokativ är jag för att jag vill komma förbi den yttersta försvarsmuren de flesta har kring detta. Du får inte ta illa upp, jag vill dig väl!?geologen sa:Såna dumheter. Om jag bara kan göra en, knappt, chin, så förstår du väl att en träningsform där jag kan göra fler än en repetition kommer att ge bättre resultat. Jag trodde att du var vettig tidigare i tråden, men när du blir så nedlåtande och hånfull är det dags att sluta läsa ditt trams!
Cablecross är inte gjort för latsdrag. Bara det faktum att du lyfter från golvet när du lägger på lite vikt bevisar detta.geologen sa:Att du hånfullt kallar en helt normal övning för discoträning visar vad för typ du är. Gå och lägg dig.
Dr_Rydell sa:Bara det faktum att du lyfter från golvet när du lägger på lite vikt bevisar detta.
Nejdu, precis tvärtom. Inte heller bra förutsättningar tyvärr och gör det än viktigare att inte lägga fokus på skit som inte leder någonstans.geologen sa:I helvete att du vill, du vill bara håna och göra ner. Du förstår inte att olika personer har olika förutsättningar. Sannolikt för att du är en person som har lätt för muskelträning. En väldigt tråkig inställning, men nu är den i alla fall tydlig. Så jag hoppas att ingen annan lyssnar på dina råd.