[OT] Essingeleden rammad av båt, helt avstängd

Ville, citat från expressen:

Efter kraschen kom föraren loss och fortsatte färden in mot Mälaren.
Polisen lyckades vid 14-tiden med hjälp av helikopter och kustbevakning få stopp på pråmen.
Nu ska föraren höras.

Såg samma sak, eller rättare sagt att fartyget som seglade på bron försökte smita. Johoja, en 50 meter hög pontonkran som gör fyra knop nedströms i medvind och med motorerna på fullt - Väldigt praktiskt att försöka smita med en sådan. Nästan lika bra som att försöka gömma sig. ;-)

smurfrox skrev:
-------------------------------------------------------
> Just det, Stora Essingen - Om även den mindre bron
> är avstängd så är väl biltrafiken helt klippt ut
> dit?

inte riktigt.. det går att ta sig dit via gröndal, även om man måste upp en liten liten bit på essingeleden.

Citat från trafiken.nu som verkar ha fått upp en mera aktuell webplats :)

Båt har rammat Essingeleden mellan Stora Essingen och Lilla Essingen.
Det är en lång spricka under hela bron och därför stängs
trafiken av helt i båda riktningarna för kontroll av brospannet.
Välj annan väg än Essingeleden genom Stockholm
under de närmaste timmarna.

Trafiken som brukar vara så stillsam på fredagar...
De har öppnat lilla bron mellan essingeöarna nu, alltså gamla essinge bron.

Sen tror jag att det är de bakom den där anti-trängselförsök köret som ligger bakom allt för det blir säkert uppskjutet om man inte kan köra på Essingeleden en tid framöver...

Det lustiga i hela situationen är att det är just den kranen som ska lyfta växlar och spår på plats och lyfta bort gamla spår på tegelbacken vid centralen. Med andra ord så kan arbetet i helgen med järnvägen vara hotat om kranen är skadad. Kan Banverket vara inblandat?!?

/David

mattel skrev:
> inte riktigt.. det går att ta sig dit via gröndal, även om man måste upp en liten liten bit på
> essingeleden.

Men nu är väl hela Essingeleden avstängd? Rent tekniskt sett är det ju en och samma bro som går hela vägen från Eugeniatunneln till Aspudden (berget), och om en sektion rasar så kanske det påverkar resten också. Nåja, för tillfället är jag glad över att jag inte bor på Stora Essingen i alla fall.

Amenubah: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,713522,00.html

Citat:
Myndigheterna har ännu inte tagit ställning till hur man ska lösa trafiksituationen om det skulle visa sig att Essingeleden inte är säker att åka på.

Var det någon som skrev någonting om att politiker/myndigheter i det här landet inte agerar förrän någonting har hänt..? Essingeleden har under decennier varit trafikens aorta, ska man från norr till söder i det här landet så är det i princip bara den vägen som funkar om man vill undvika omvägar. Och hittills har ingen reflekterat över vad effekterna blir av att Essingeleden sätts ur spel? Jisses...

Ingen av blaskorna har reflekterat över vad konsekvenserna kan bli för trängselskatt-försöket..

jomper skrev:
> Citat från trafiken.nu som verkar ha fått upp en
> mera aktuell webplats :)
>
> Båt har rammat Essingeleden mellan Stora Essingen
> och Lilla Essingen.
> Det är en lång spricka under hela bron och därför
> stängs
> trafiken av helt i båda riktningarna för kontroll
> av brospannet.
> Välj annan väg än Essingeleden genom Stockholm
> under de närmaste timmarna.

"De närmsta timmarna", optimistiskt.

smurfrox skrev:

> Men nu är väl hela Essingeleden avstängd? Rent
> tekniskt sett är det ju en och samma bro som går
> hela vägen från Eugeniatunneln till Aspudden
> (berget), och om en sektion rasar så kanske det
> påverkar resten också. Nåja, för tillfället är jag
> glad över att jag inte bor på Stora Essingen i
> alla fall.

Jag talade med en kollega i Sthlm för en timma sedan och det gick bra att ta sig ifrån Stora Essingen norrut på lilla bron. Han var inte så sugen att sitta kvar på kontoret över helgen så han åkte hem tidigare. =)

smurfrox skrev:
> Amenubah: http://www.aftonbladet.se
>
> Citat:
> Myndigheterna har ännu inte tagit ställning till
> hur man ska lösa trafiksituationen om det skulle
> visa sig att Essingeleden inte är säker att åka
> på.
>

*skratt*
Bron har precis blivit påkörd och dom har ännu inte tagit fram någon reservplan?

bruse skrev:
> Kolla in SL:s trafiknyheter... inte mycket
> busstrafik som kommer fram. Bra att Stockholm de
> senaste 40 åren satsat på de "flexibla bussarna
> som kommer fram överallt" (sic)!

tvärbanan hade ju gått jättebra om de hade kliptt gröndalsbron istället.

Men snacka om bra argument för den här "förbifarten" från Kungens Kurva till norrland ändå. Trots alla argument om förstörd natur och sabbad utsikt. Det här kaoset visar ju hur mycket vi behöver någon form av ringled här i stan.

Och allt detta orsakades av att EN gubbe somnade bakom ratten vid fel tillfälle. Håhåjaja.

Pelle Hå -> Din kollega får väl lära sig att simma som alla andra? ;-)

rikard skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kolla in SL:s trafiknyheter... inte mycket
> > busstrafik som kommer fram. Bra att Stockholm
> de
> > senaste 40 åren satsat på de "flexibla
> bussarna
> > som kommer fram överallt" (sic)!
>
> tvärbanan hade ju gått jättebra om de hade kliptt
> gröndalsbron istället.

Visst, när man bygger få linjer, men tänk dig ett finmaskigt nät av spårburen trafik. Blir det stopp på ett ställe så finns alternativ. Hela Stockholms trafik, både vägburet och spårburet, bygger att allt ska in till de centrala delarna och sen ut igen. En sk radiell trafiklösning. Stockholm är på det sättet unikt och därmed väldigt sårbart för dylika händelser.

Hade man aldrig tagit bort spårvägen 1967, utan istälelt utveckalt den, så hade biltrafiken i Stockholm sett helt annorlunda ut. Tänk dig en tunnelbanelinje mellan exempelvis Skärholmen-Ekerö-Bromma. Hur skulle inte en sån sanbb linje avlasta centrum? Eller en linje Nacka-Djurgården-Lidingö-Mörby osv...

Men bruse.. Om man bygger ut vadsomhelst i trafiken så kommer det ju bara mer och mer och mer och mer trafik. Det kommer aldrig ta slut. Det kommer att fyllas på norrifrån och vi kommer att behöva gå omkring i gasmasker och våra barn kommer att födas utan fortplantningsorgan.

SORTERA ERA SOPOR ANNARS DÖÖÖÖÖR VI!

bruse skrev:
> En sk radiell trafiklösning. Stockholm är på
> det sättet unikt och därmed väldigt sårbart för
> dylika händelser.

håller helt med

> Hade man aldrig tagit bort spårvägen 1967, utan
> istälelt utveckalt den, så hade biltrafiken i
> Stockholm sett helt annorlunda ut.

Mycket buckligare och med fler olyckor, förmodligen. Spårvagnar funkar inte i en stad med gator byggda för hästar. Bilismen måste få existera den också. Man kan inte frakta kylvaror eller brandsoldater med spårvagnar. I stan är bussar och tunnelbana det enda som funkar.

> Tänk dig en
> tunnelbanelinje mellan exempelvis
> Skärholmen-Ekerö-Bromma. Hur skulle inte en sån
> sanbb linje avlasta centrum? Eller en linje
> Nacka-Djurgården-Lidingö-Mörby osv...

apdåliga förslag, de linjerna hade inte hjälpt nån. Ner med både bilarna och de eländes spårvagnarna i tunnlar under berget, men det är meningslöst att bygga tunnlar under billig mark så i de bortre förortenna får man hålla tillgodo med vägburen komunaltrafik ett tag till.

Jevons paradox. Spelar ingen roll hur mycket det byggs ut eller byggs om, det kommer bara att bli jävligare och jävligare.

<http://www-dse.ec.unipi.it/luzzati/italiano/didattica/jevonsparadox.htm>

Ersätt kol eller andra naturresurser med vägar och andra transportsätt i exemplet i länken ovan.

Senast redigerad av en moderator:
Biltullar och trasiga broar kan ju bli det bästa som hänt Stockholms bilisterna! Nu är ju chansen för alla överviktiga att lägga om vanor och börja cykla till jobbet. Samtidigt som de mår bättre minskar det personliga bidrag till denna miljövidriga verksamhet!

Skrattar högt åt vissas oro för miljötalibaner! Hur snurrig får man bli? Fattar ni inte vems ärenden ni går...

exxonerate.jpg

Trafiken står för 40 % av sveriges koldioxidutsläpp och dödar flera hundra personer pgr av luftföroreningar varje år bara i Stockholm!!! Vad är det för värld ni vill lämna över till era barn egentligen?
Fast jag befinna mig tydligen fel forum...

Toxic-sign-SAS.jpg

fgm8_125.gif

rikard skrev:
> Mycket buckligare och med fler olyckor,
> förmodligen. Spårvagnar funkar inte i en stad med
> gator byggda för hästar.

Hahaha, du har gått på myterna. Språvagnar kräver mindre yta än en buss, då bussarna behöver vingelutrymme i sidled, det behöver inte en spårvagn.

> Bilismen måste få
> existera den också. Man kan inte frakta kylvaror
> eller brandsoldater med spårvagnar. I stan är
> bussar och tunnelbana det enda som funkar.

Å du tror att någon spårvägsföredträdare menar att alla frakter ska ske med spårvagn? Skärp dig!

Du ser ju själv hur bussar _inte_ fungerar. Kolla lite ut i världen, läs lite forskningsrapporter och studier, så ser du att det är just spårvagnarna som tar sig fram i tät stadstrafik, inte bussarna.

> apdåliga förslag, de linjerna hade inte hjälpt
> nån. Ner med både bilarna och de eländes
> spårvagnarna i tunnlar under berget, men det är
> meningslöst att bygga tunnlar under billig mark så
> i de bortre förortenna får man hålla tillgodo med
> vägburen komunaltrafik ett tag till.

Häng inte upp dig på detaljerna. Var lite visionär och häng på tankesättet och utveckloa tanken så får du se var du landar.

bruse skrev:
> Hahaha, du har gått på myterna. Språvagnar kräver
> mindre yta än en buss, då bussarna behöver
> vingelutrymme i sidled, det behöver inte en
> spårvagn.

Men för att det skall funka i praktiken kan inte bilarna oc spårvagnarna köra på samma yta, det kan bussarna. En buss kan också köra runt en fleparkerad bil på ett sätt som en spårvagn inte kan.

spårvagnarna tar sig bara fram för att de går i helt egna filer. Det funkar säkert finfint när man bygger nya städer från scratch men lycka till att dra en luftledning och ett märklinspår genom city.

Rikard, du argumenterar mot en karl som klär ut sig till rälsbusskonduktör på helgerna. Jag tror det är dömt att misslyckas :D

Ledsen Rickard men du har nollkoll! Stockholm är faktiskt byggd för spårvagn! På 80-talet insåg man att den nuvarande utväcklingen är ohållbar och tog fram ett underlag för hur man skulle införa den igen. Det visade sig att det föreslagna spårsystemet var nästan identiskt med det man på 60-70 talet rev upp helt i onödan. Tyvärr valde politikerna att stoppa huvet i sanden och öka tätheten på bussnätet i stället vilket kommer att kosta mångdubbelt i längden!

rikard skrev:
> En buss kan också köra runt en fleparkerad bil på ett sätt som en spårvagn inte kan.

Å andra sidan är man kanske inte riktigt lika benägen att parkera på spåren som i en bussfil. Så det blir färre felparkeringar av det slaget med spårvagnar. Och en felparkerad bil går alltid att flytta på. ;-)

> spårvagnarna tar sig bara fram för att de går i helt egna filer.

Ofta gör de det, men inte alltid. Stirra dig inte blind på hur vägnätet ser ut idag. Om blåbussarna byttes ut mot spårvagnar skulle det innebära massor av ombyggnader, och en annan planering. Delade utrymmen där det behövs, men separerat i största möjliga mån. Funkar dock ganska bra i Gröndal, t ex.

> Det funkar säkert finfint när man bygger nya städer från scratch men lycka till att dra
> en luftledning och ett märklinspår genom city.

Vänta lite nu, är det inte märklinspåren som har/hade de här fula piggarna mellan skenorna, som strömavtagare? Totalt B alltså. En kompis hade märklin-tåg när vi var små. I skala H0 dessutom. (Usch och tvi, skala N är det enda rätta. ;-))

Jo, jag är också anhängare av innerstadsspårvagnar förresten. Om det nu inte framgick.

rikard skrev:
> spårvagnarna tar sig bara fram för att de går i
> helt egna filer. Det funkar säkert finfint när man
> bygger nya städer från scratch men lycka till att
> dra en luftledning och ett märklinspår genom
> city.

Ta en titt i Gbg.. Där delas filerna friskt med bussar.. och ibland bilar..

freddan skrev:
> Ta en titt i Gbg.. Där delas filerna friskt med bussar.. och ibland bilar..

Samt att spårvagnarna även delar på bilar och bussar ibland. Men det hör kanske inte hit. ;-)

heee, nu kanske folk tar sig en funderare och kommer på att cykeln är det bästa transportmedlet. Tillåt cykel och gångare på vägen och bilarna får vara på gång och cykelfälten....

Scand skrev:
> heee, nu kanske folk tar sig en funderare och
> kommer på att cykeln är det bästa transportmedlet.

Det är ju knappast så att de flesta som åker på essingeleden har möjlighet att ta cykeln istället.
Frakta 20 ton tandpetare på cykel, gör det bara...

mytomspunnen skrev:
> Scand skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > heee, nu kanske folk tar sig en funderare
> och
> > kommer på att cykeln är det bästa
> transportmedlet.
>
> Det är ju knappast så att de flesta som åker på
> essingeleden har möjlighet att ta cykeln
> istället.
> Frakta 20 ton tandpetare på cykel, gör det
> bara...

Rejäla tandpetare ;)
VNHAT015.jpg

Vitenamn gav supermakten USA smisk tack vare cykeln. På ett nät av stigar som kom att kallas HoChiMin-leden förde man hundra tusentals ton vapen, ammunition och förnödenheter lastade på cyklar till soldaterna i söder:

38-xetho.jpg

Honky Dory skrev:
> Rejäla tandpetare ;)
>

Det heter tandpetare även i pluralis...en tandpetare flera tandpetare!

> Vitenamn gav supermakten USA smisk tack vare
> cykeln. På ett nät av stigar som kom att kallas
> HoChiMin-leden förde man hundra tusentals ton
> vapen, ammunition och förnödenheter lastade på
> cyklar till soldaterna i söder:
>

Om vi vill leva med dåtida Vietnams levnadstandard så kanske det skulle funka. Dock är vi på tok för bortskämda/bekväma av oss att om man ens skulle yttra tanken skulle man bli arkebuserad.
För övrigt förlorade supermakten kriget pga hemmaopinionen, inget annat...

Jaha så var man då äntligen hemma efter 3.5 timmars hemfärd (Södertälje-Åkersberga). Det nuvarande systemet är förlegat och sårbart. Jag har sagt det otaliga gånger händer någonting med Essingeleden är det gonatt - och i dag hände det faktsikt någonting.....

Det tog 1 timma från Västberga till Liljeholmsbrons södra fäste :)

Känns som att det är dags för en Västerled oavsett om trafiken kommer anpassa sig även till detta. Den enda vettiga lösningen på kommunikationsproblemen i länet är miljövänlig bilism, i den mån det går.... Även med förnyelsebara energikällor är bilismen mycket resurskrävande men vi har byggt ett samhälle som bygger på bilism.. tyvärr.....

Lite redundans med en västerled hade varit på sin plats.....

Nåväl nu är det helg skål på er!!!

edit tiden jag startade 13.30 och var framme ca 1700

Jag vet iaf att bussar är bra mycket trevligare att cykla tillsammans med än mördarspårvagnarna. Rälsbunden trafik ovan jord hör inte hemma i en modern stad. Egentligen inga andra former av motoriserad trafik heller.

/rikard

Tjena!

Vi hade lite trafikkaos här idag också.. Vi var tre grannar som skulle ut samtidgt, två med bil och en med cykel.. Blev total förvirring och kaos i säkert 30-40 sekunder..
Just nu saknar jag stockholm nått grymt mycket.. :D

SEr på det här som en bra händelse, för dom kan dom äntligen plocka ur tummen ur röva, ciggaren ur f*ttan (opps fel land) och göra nått åt skiten som nån kallar trafiknät..

Honky Dory, jag älskar dig! Du inte bara bor i stans bästa stadsdel, du gillar spårvagnar också!

rikard, läs på lite innan du uttalar dig, du gör bara bort dig med dina uttalanden som hör hemma i 1950-talet!

Här kan du börja, jag hittar tyvärr inte alla rapporter, men VTI har bedrivit ett forskningsprojekt i flera år om just spårvägar:
Publikationer från Light Rail light cost del 2
Nyhetsbrevet Lätta spår

bruse skrev:
> Honky Dory, jag älskar dig!
> VTI..

VTI har åxå klurat fram att den största anledningen till kollisioner i cirkulationsplatser uppstår är att fordonet på väg in i cirkulationsplatsen håller för hög hastighet. Naturligtvis för att göra det enklare för Aftonbladet att skriva ihop en artikel där svensson kan muttra om alla dessa fartdårar i trafiken..

1_1_23.gif

Att ni bara orkar....... ;o)

Jag gillar fordon, så länge dom tar mig dit jag vill. Gärna cykel där det går, men ibland så "måste" man använda sig av bilen. Flygplan e skönt när man ska till USA.

Spårvagn eller inte kvittar för mig, det e trevligt när dom plingar men jag åker aldrig kommunalt inne i stan ändå.

Förjävligt det där med bron dock. Tog mig två timmar att ta mig från huddinge till hammarby.

Helt oavsett hur trafiklösningarna i framtiden ser ut i Stockholm så är det dags att skrota idén med att all trafik ska trängas ihop i mitten, både när det gäller tåg, tunnelbana och bilar. Ringleder, förbifarter och tvärkollektivtrafik behövs.
Jag ser gärna en bro eller tunnel mellan Slagsta och Ekerö som fortsätter mot Kungsängen. Antingen det eller så får vi börja åka båt, för den här staden är faktiskt placerad för att kontrollera den smalaste delen av en skärgård. Vad som verkade vettigt på 1250-talet är helt korkat numera.

Markus F skrev:
> Helt oavsett hur trafiklösningarna i framtiden ser
> ut i Stockholm så är det dags att skrota idén med
> att all trafik ska trängas ihop i mitten, både när
> det gäller tåg, tunnelbana och bilar. Ringleder,
> förbifarter och tvärkollektivtrafik behövs.
> Jag ser gärna en bro eller tunnel mellan Slagsta
> och Ekerö som fortsätter mot Kungsängen. Antingen
> det eller så får vi börja åka båt, för den här
> staden är faktiskt placerad för att kontrollera
> den smalaste delen av en skärgård. Vad som verkade
> vettigt på 1250-talet är helt korkat numera.

Vi gör som i andra totalitära länder: vi flyttar hela Stockholm till en plats där det inte finns massa äckligt vatten i vägen, eller berg som måste beborras!

Det är just det där med berg och vatten: Snyggt på bild men fruntansvärt opraktiskt.

Jag tycker vi breddar Södertälje kanal, bygger en fördämning mellan Norsborg och Ekerö och skapar den nya stadsdelen Mälarbotten.

Folk vänjer sig, vem saknar Fatburen eller Katthavet numera?

Ja nu har det kört ihop sig för er i Stockholm, tur iaf att ingen människa kom till skada.

Enligt info från sjöfartsfolk som jag känner så har dem gått under fel bro, Lodbrok kräver 24m fri höjd (med kranen nerfälld) och bron dem gick under (försökte iaf) är 15m så dem skulle ha gått under den andra st essingen - gröndal om jag fick namnen rätt nu den mäter 25m fri höjd och det är den vägen dem normalt går vid dessa förflyttningar. Har jag döpt om något så får ni ursäkta för mitt lokalsinne i den staden är inte bra, men jag tror det blev rätt.

Det kommer absolut att tala till skepparens nackdel att han avvek från platsen och att dem tvingades stoppa honom för bordning, min gissning är att det varit lite fest ombord och det ville dem inte skulle synas, men det är ju som några sagt ganska meningslöst att försöka smita med en sån skuta ;-(

Men det kan ju finnas ett scenario till ang orsaken, Lodbrok är det naturliga valet av pontonkran för att reparera en skadad bro så dem kanske hade dåligt med jobb ?? ;-(

EDIT Döpte ju om skutan :-(

Bosse

Tillbaka
Topp